Neuvolassa puheeksi miehen juominen?

Vierailija

Voiko asiaa ottaa puheeksi? Olen ite ihan ns. kunnollinen. Tuleeko välittömästi joku vakava merkintä papereihin, seurantaa, ls-ilmoitus? Olen siis vasta raskaana.

Nyt riittää miehen ryyppääminen, mietin mitä tehdä. Ajattelin jos ottaisi asian neuvolassa puheeksi ja kysyisi heiltä kuinka pitää toimia. Siis kun mies itse mukana. Hänen mielestään kaikkien rahojen juominen, juominen päivällä, juominen 6 pv viikossa, ryyppreissut ym on normaaleita. Jos tämä siis on normaalia, miksi siitä ei voisi keskutella terveydenhuollossa? ;)

Onko kokemuksia? Ensimmäisenä aion ottaa nyt miehen rahavarat talteen. Saa pari-kolme sataa käyttörahaa per kk, ryypätköön ne, ihan sama se sille on käytänkö minä sen rahat vai tuntemattomat ryyppykaverit..

Sivut

Kommentit (37)

Vierailija

Tuollaisen kanssa menit sitten lapsen tekemään. Ja ihantieteen tahtoen. Onko sulla päässä vikaa, vai halusitko vain lasta niin kovasti ettet välittänyt millainen isä sillä on. Alkoholisti lapsen lapsuus kun on mitä on.

Vierailija

Kyllä ne varmaan ls-ilmoituksen tekevät ja jotta ei lasta oteta aikanaan huostaan suoraan synnäriltä on sinun erottava miehestäsi.

Vierailija

On tässäkin tulevalla äidillä asenne. Alkoholisti isä saa rauhassa jatkaa ryyppäämistä kunhan ei ryyppää kaikkia rahoja. Huh huh. Ei siinä ole lasta paljon ajateltu.
Minä haluan lapsen, MINÄ HALUAN. Ihan sama kuka on isä, tai mitä paskaa sen lapsuus on.
Ihana miehen malli tulossa. Eikä se naisen mallikaan kovin hyvältä vaikuta

Vierailija

Ja sinustako on normaalia olla tuollaisen miehen kanssa parisuhteessa?

Minä jätin mieheni tämän päihteiden käytön vuoksi, eikä hän ollut lainkaan ymmärtävinään miksi. Viranomaisille hän esitti kelvollista ihmistä, joka ei päihteitä käytä. EI kuitenkaan suostunut edes osoittamaan olevansa raitis, kuten väitti.

Mies ei pystynyt lastaansakaan tapaamaan selvin päin, joten jouduin vaatimaan valvotut tapaamiset. Hän ei suostunut niihinkään, mutta sille minä en voi mitään.

Jos sinusta on ok että elät lapsesi kanssa miehen kanssa joka käyttää päihteitä, eikä edes välitä vaikka kaikki rahat menisivät siihen, älä ihmetteli jos lapsesi otetaan huostaan.

Vierailija

Neuvolan tätistä riippuu lähteekö ennakoiva ls-ilmo vai ei. Miehen juomisen takia et lasta menetä vaikka ls-ilmo lähtisikin.

Suosittelen ottamaan puheeksi, mahdollisuus raittiiseen isään on tärkeämpää kuin sen oman ns. kunnollisen maineen suojeleminen. Keskustelu th:n, miehen ja sun kesken ls-ilmon tarpeesta voi olla silmiä avaava tapahtuma miehelle. Jos ei ole ja sama meno jatkuu vaikka synnytys lähestyy, ymmärrät varmaan itsekin että miehestä ei ole kasvatuskumppanikseksi.

Onnea raskaudesta ja tsemppiä haasteisiin!

Vierailija

Ap tässä.

Monilla tuntemilleni pareille tuo järjestely, että miehet rahat otetaan hallintaan olisi ihan hyvä juttu. Monien ukkojen rahat mene eihan turhapäiväisiin elektronisiin laitteisiin, auton osiin, pelaamiseen jne. Mielestäni järjestelmä, jos kyseessä on ihminen joka ei saa mitään säästöön (KOSKEE MYÖS NAISIA !!), jossa taloudellisesti järjestelmällisempi henkilö hallinnoi rahoja, on osoittautnut monilla toimivaksi.

Niin siis monet naiset myös tuhlaa raha avaatteisiin, hiuslisäkkeisiin, you name it.

Ja tosiaan.. yhtään järkevää vastausta en saanut, mikä oli ihan arvattavaa. Noh.. soitan sitten suoraan johonkin kunnan päihdehuoltojuttuun, ja laitan ukon sinne keskustelemaan. TIlanne ei ole vielä aivan toivoton, niin tavoitteena on että nämä järjestelyt saavat hänet käsittämään, että jos tilanne jatkuu/menee pahemmaksi niin lopulta hän ON jonkun huostaanottama/holhouksessa. Ja se en välttämättä ole enää siinä vaiheessa minä..

Vierailija

En oikein nyt tajua? Jos mies juo kaikki rahansa, niin elätätkö häntä muuten -- asumismenot, ruoka ym. ?

Juoko siis humalaan asti lähes joka päivä vai tarkoittaako juominen esim. kahta olutta? Eikö ole töissä vai miten voi juoda päivällä vai juoko päivällä vain viikonloppuisin. 

Kerro vähän tarkemmin kuvioista! 

Vierailija

Sinulla ei ole oikeutta päättää mihin miehesi rahasi käyttää, mutta lapsellanne on oikeus turvalliseen ja raittiiseen lapsuuteen.

Sinä et nähtävästi ole tätä ymmärtänyt, joten toivottavasti lastensuojelu puuttuu perheelämäänne.

Vierailija

Ap, tässä ei ole tärkein pointti se miehesi rahan tuhlaus vaan se että lapsella on oikeus raittiiseen lapsuuteen ja se ei tuollaisen miehen kanssa toteudu ja siitä varmasti tulee ls-ilmoitus.

Vierailija

Ap vielä:

Aika tuomitsevaa tekstiä. Ottaen huomioon, kuinka paljon Suomessa on päihdeongelmaisia. Ei tavoitteeni ole peitellä miehen juomista, tai esittää mitään perfect families. Ihan avoimesta puhun asiasta esimerkiksi miehen vanhemmille. 

Ihanan ratkaisukeskeinen ympäristö täällä av:lla :)

Vierailija

Ei alkoholismin takia lasua tehdä, sairaus muiden joukossa. Vain jos mies hoitaa vauvaa kännissä sinun poissaollessasi tai muuten lapsen turvallisuus on vaarassa juomisen takia. 

Tästä ei nyt saa selvää, örveltääkö umpitunnelissa kotioloissa? 

Vierailija

Minä sanoin miehen juomisesta neuvolassa. Meidän lapsesta ei tehty lastensuojeluilmoitusta. Silloin en ollut vielä tällä palstalla viettänyt aikaa, joten en osannut pelätä edes sellaista. Johan siinä olis lastensuojelun kädet täynnä jos jokaisen juopon miehen lapset olis asiakkaina.

Kuullostat ap todella naiivilta. Eroaminen on ainoa oikea asia tuossa tilanteessa.

Vierailija

Hienoa, että olet noin topakka. Moni puoliso menee itsesääliin ja surkuttelun, kun puoliso juo. Jää sitten lapsen kanssa huonoon suhteeseen.ja pelkäävät väkivaltaa ja kärsivät kaikki. Niin aikuiset kuin lapsikin.

jotenkin järkevästi tuo homma pitäisi hoitaa...se päihdehuolto olisi varmaan hyvä. En tiedä mitä neuvolassa osaavat tehdä. En tiedä mitä  LS-ilmoitus tuossa tapauksessa auttaisi.  Itsesi kannalta olisi kyllä hyvä puhua. Siinä neuvola on hyvä. Toisaalta miehellesi olisi hyvä saada apuja, että ymmärtää lopettaa juomisen...jos ei osaa kohtuudella, niin sitten pitänee lopettaa. Loppujen lopuksi mihin ihminen alkoholia tarvitsee? Tarvitseeko ollenkaan?

Voimia sinulle. Arvostan suoruuttasi ja suoraselkäisyyttäsi.

al anon, aa, se neuvola ja päihdehuolto. Mielestäni ainakin niihin kaikkiin on hyvä olla yhteydessä. Psylogi olisi hyvä myös. 

Vierailija

Ap ei jaksa enää vastailla.. 

Sanotaan asioita täsmentämättä, että en usko kuitenkaan että olisi lapselle vaarallinen/hoitaisi kännissä. 

Ja kyllä ihmisen, joka ei osaa järkevsäti huolehtia taloudestaan, rahat VOI ottaa hallintaan. Olen nähnyt tätä paljonkin, ja lopulta ne joiden rahat on viety ns. hallintaan ovat olleet poikkeuksetta tyytyväisiä järjestelyyn.

Jotenkin tuntuu, että monella kommentoijalla ei hirveästi omakohtaista kokemusta ole/ovat nuoria.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat