Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minkä ikäinen lapsi yksin sairaalaan osastolle?

apua

Meillä 13-v. joutuu noin viikoksi sairaalaan liittyen pitkäaikaiseen sairauteensa ja aikoo mennä sinne yksin.. Minusta tuntuu että en raski yksin vielä päästää mutta toisaalta siellä sairaalassa on itsellä kyllä kamalan pitkä aika...

Eli minkä ikäisen te 'hylkäisitte' yksin osastolle viikoksi?

Sivut

Kommentit (42)

Vierailija

No ei missään tapauksessa voi 13-vuotias olla yksin viikkoa sairaalan osastolla. Alaikäinen on alaikäinen. Kyllä sairaalastakin odotetaan, että huoltaja on siellä neuvottelemassa lapsen hoidosta yhdessä lapsen kanssa, ja kiinnostunut lapsen asioista.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Ei se 13-v siellä yksin ole, vaan hoitajat ja lääkärit ovat häntä hoitamassa.

Ei lääkäreillä ja hoitajilla ole aikaa olla jatkuvasti lapsen seurana. Minä kysyisin hoitajilta asiasta. Eihän tuo viikko ole pitkä aika vaikka olisitkin päivät lapsen seurana.

ap

ensimmäisenä ja viimeisenä osastopäivänä tarvii vanhemman olla paikalla, lääkäri itse sanoi että lapsi voi muuten olla yksin osastolla...

Vierailija

Siis kyllähän esim.psykiatrisella osastolla ollaan kuukausitolkulla ilman vanhempia oli sitten 7 tai 13, tietty viikonloput sitten kotona.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

No ei missään tapauksessa voi 13-vuotias olla yksin viikkoa sairaalan osastolla. Alaikäinen on alaikäinen. Kyllä sairaalastakin odotetaan, että huoltaja on siellä neuvottelemassa lapsen hoidosta yhdessä lapsen kanssa, ja kiinnostunut lapsen asioista.

Häh? Minä olin 14-vuotiaana viikon osastolla ihan ilman vanhempia. En ymmärrä, mitä he siellä olisivat tehneet kun hoidoista sun muista oli kuitenkin päätetty jo etukäteen.

ap

Vierailija kirjoitti:

Siis kyllähän esim.psykiatrisella osastolla ollaan kuukausitolkulla ilman vanhempia oli sitten 7 tai 13, tietty viikonloput sitten kotona.

no en nyt kyllä vertaisi psyykkisesti sairasta lasta tähän tilanteeseen, on täysin eri asia...

Vierailija

Minä olin sairaalassa 5-vuotiaana ilman vanhempia. En muista kuinka pitkän aikaa. Muutamia päiviä - viikon ehkä. Kävivät kai kerran päivässä lyhyen aikaa katsomassa, mutta ihan hylättynä siellä muuten olin. Traumat on jääneet.

Vierailija

On määritelty sellainen raja, että alle 10v lapsen sairauden hoidon takia saa olla poissa töistä ja siltä ajalta kela maksaa tukea. Jos mun 13v joutuis tolleen sairaalaan, niin en vois olla pois töistä, paitsi palkattomana. Ilman palkkaa ja ilman kelan tukea ei vaan voi tässä yhteiskunnassa elää. Meiltä on matkaa sairaalaan reippaasti yli 100km, eli päivättäin ei olis mitään mahdollisuuksia edes käydä siellä. Eli valtio on määritellyt tämän meidän puolestamme, se ikä on 10v.

Vierailija

Olin 6 vuotiaana viikkoja sairaalassa ja koti olibparin tunnin päässä. Siihen aikaan vanhemmat ei saaneet olla sairaalassa mukana vaan kävivät välillä katsomassa. Mulla on jäänyt myöskin asiasta trauma. En jättäisi edes 13 vuotiasta yksin. No jos sairaus ja hoidot ei olel mitenkään ahdistavia ja pelottavia niin voisi olla ehkä pari päivää yksin mut soittelisin paljon

Vierailija

Olin 6 vuotiaana viikkoja sairaalassa ja koti olibparin tunnin päässä. Siihen aikaan vanhemmat ei saaneet olla sairaalassa mukana vaan kävivät välillä katsomassa. Mulla on jäänyt myöskin asiasta trauma. En jättäisi edes 13 vuotiasta yksin. No jos sairaus ja hoidot ei olel mitenkään ahdistavia ja pelottavia niin voisi olla ehkä pari päivää yksin mut soittelisin paljon

Vierailija

Siis oikeastiko pohditte 13-vuotiaan osastojaksoa yksin sairaalassa? Mitä lisäarvoa pitkästynyt vanhempi hoitoon tuo? Vierailut ja hoitokokoukset riittäköön.

ap

Siis joo, sairaus eikä hoito ole lapselle uusi eikä ahdistava asia, hoidon päivitys vaan on tarpeen kun edellisestä kerrasta on aikaa... Meiltä on matkaa sairaalaan yli 100km, ja periaatteessa minulla olisi mahdollista olla koko ajan lapsen kanssa mutta itse sanoo yksin menevänsä...

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

On määritelty sellainen raja, että alle 10v lapsen sairauden hoidon takia saa olla poissa töistä ja siltä ajalta kela maksaa tukea. Jos mun 13v joutuis tolleen sairaalaan, niin en vois olla pois töistä, paitsi palkattomana. Ilman palkkaa ja ilman kelan tukea ei vaan voi tässä yhteiskunnassa elää. Meiltä on matkaa sairaalaan reippaasti yli 100km, eli päivättäin ei olis mitään mahdollisuuksia edes käydä siellä. Eli valtio on määritellyt tämän meidän puolestamme, se ikä on 10v.

Erityishoitorahaa alle 16 vuotiaan vanhemmalla on mahdollisuus hakea/saadaa kun lapsen sairaalahoito/hoitoon liittyvä esim. kuntoutus edellyttää vanhemman osallistumista.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat