Laskupino vaan kasvaa..
Oon nuori nainen ja sotkenut asiani tosi pahasti. Opiskelen kyllä ja nautin elämästä täysin siemauksin, mutta.. Mulla on niin helvetillinen laskupino töppöilyjen takia. Oli niin helppoo vaan tilata kaikkea, kun ei heti tarvinnut maksaa. Mietin koko ajan että jätänkö kaiken maksamatta vai maksanko niin paljon kun pystyn ja oon syömättä. Kuukaudessa tulee laskuja suunilleen 250€ edestä AINAKIN!
Onko ne luottotiedot oikeesti vielä tänäpäivänä niin tärkeet? Tietenkin haluaisin ne pitää, mutta t tilanne tuntuu aivan toivottomalta.
Oon miettiny myös velkaneuvontaan menemistä..
Auttakaa :-(
Kommentit (50)
Paljonko sulla on kerääntynyt yhteensä noita velkoja? Jos kuukaudessa tulee jo 250€. Monelta kuukaudelta sulla on kerääntynyt sitä velkaa?
Vierailija kirjoitti:
No, riippuu paljonko velkaa on. Itselläni on n. 10 000€. Ulosotossa makaavat, luottotiedot tietty meni. Senttiäkään en noista ole maksanut. odotan sen 15v että vanhentuu. Muuten maksaisin tota summaa vielä seuraavat 50 vuotta :D ihan hyvää elämää elän luottotietojen menetyksestä huolimatta :) vielä 7v niin vanhentuu.
Siis sen sijaan, että olisit maksanut velkojasi joka kuukausi noin 55 eurolla (15v ajan) tai jatkossa maksaisit noin satasella, sinä mieluummin kärvistelet minimitoimeentulolla tai pimeitä töitä tehden sen 15(/vielä 7) vuotta ilman luottotietoja? Ettet vaan joutuisi maksamaan moisia karkkirahoja pois? Onkohan sulla pikkuisen todellisuudentaju kadonnut, vai unohtuiko velkasummastasi 2 nollaa pois?
Vierailija kirjoitti:
No, riippuu paljonko velkaa on. Itselläni on n. 10 000€. Ulosotossa makaavat, luottotiedot tietty meni. Senttiäkään en noista ole maksanut. odotan sen 15v että vanhentuu. Muuten maksaisin tota summaa vielä seuraavat 50 vuotta :D ihan hyvää elämää elän luottotietojen menetyksestä huolimatta :) vielä 7v niin vanhentuu.
Älä ihan vielä sitä skumppaa korkaa. Joku velkojista ehtii vielä moneen kertaan laittamaan velkansa uusinta perintään tuon 7v aikana. :D
Mun ystävä menetti luottotietonsa ja päätyi asuntolaan, mutta eihän niin tietysti kaikille käy. Nykyään on prepaid-liittymiä, joten ilman puhelinta ei luottotiedottoman tarvitse olla. Eikä sitä vanhaa liittymää oteta pois, jos sen on hankkinut ennen luottotietojen menetystä. Toki oletuksena, että puhelinlaskut on maksettu.
Maksa aina ensin asuminen, vuokra on aina kaikkein tärkein.
Kaikin keinoin säilytä luottotiedot, et saa puhelinliittymää, et lainaa, et vuokra-asuntoa, et käytännössä mitään ilman luottotietoja.
Velkaneuvontaan on varmasti jonot. Olisiko sinulla ketään kaveria, joka olisi hyvä noissa raha-asioissa. Joku luotettava, jonka kanssa kävisitte läpi laskupinon. Velkojiin pidä aktiivisesti yhteyttä. Se on tärkeää. Kysy velkojilta, olisiko mahdollista tehdä jonkinlainen maksusuunnitelma.
Nyt tee itsellesi totaalinen ostokielto vaikka kolmeksi kuukaudeksi. Ei edes kirpparilta mitään. Koska elät yksin, budjetoi vitonen päivittäiseen ruokaan, eli noin 150 kuukaudessa. Puuron ja makaronin syönniksi menee, mutta "tyhmyydestä sakotetaan".
Kaikki muu laskuihin. Iltariennot täytyy mennä vesilinjalla, ei sidukoita, leffoja, ei karkkia, ei mitään nautintoja, mihin menee eurokaan.
Ja sitten, perusperiaatehan on tasapaino: jos on paljon menoja, asiaa täytyy tasapainottaa lisäämällä tuloja. Nyt sinun on etsittävä työtä. Mitä tahansa työtä, vaikka siitä saisi vaikka vaan vitosen tunnissa. Soita siivous- ja puhelinmyyntifirmat, otat periaatteen, että mikä tahansa kelpaa. Nyt täytyy jaksaa ja olla tehokas, opiskelet ja käyt työssä. Etsi työtä vaikka kiven kolosta!
Itse olin pahassa jamassa, etsiydyin puhelinennustajaksi. Kaikki roposet piti hankkia, ja joka päivä tarkistaa saldo. Joka päivä täytyy tarkistaa saldo, tehdä siitä jokapäiväinen rutiini, muistuttaa itseään tilanteesta.
Stessiä pukkaa, mutta nyt ei sille mitään mahda. Nyt on pakko vaikkei taho!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En suosittelis tätä vaihtoehtoa.. :D
En kyllä suosittelis maksamistakaan :D
Se on ihan millaista elämää haluaa elää. Jos haluaa käydä töissä ja sitä omaa elämän tasoaan kohentaa edes kohtuullisilla tuloilla niin kyllä sitä maksamista kannattaa ihan harkita.
Puhelinliittymän (laskutusliittymän) voi saada, jos maksaa ison etumaksun, mihin useimmilla luottotiedottomilla ei ole varaa, mutta teoriassa on siis mahdollinen. Prepaid-liittymä saattaa taloutensa kanssa tasapainoilevalle olla jopa parempi vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asia ei ole ihan noin yksikertainen. Velkojen vanhemislainsäädäntö on monimutkainen. Velkojen vanhemisen voi ymmärtää väärin. Esim. velan voi lähettää uudelleen ulosottoon ennen määräajan täyttymistä. Velkoja ei voi luonnollisesti loputtomiin periä, eikä 15 vuotta ole auttamatta se vanhemisaika vaan se voi venyä kahteenkymmeenviiteenkin vuoteen.
http://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/Maksut-laskut-perinta/velkojen-vanh…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis sen sijaan, että olisit maksanut velkojasi joka kuukausi noin 55 eurolla (15v ajan) tai jatkossa maksaisit noin satasella, sinä mieluummin kärvistelet minimitoimeentulolla tai pimeitä töitä tehden sen 15(/vielä 7) vuotta ilman luottotietoja? Ettet vaan joutuisi maksamaan moisia karkkirahoja pois? Onkohan sulla pikkuisen todellisuudentaju kadonnut, vai unohtuiko velkasummastasi 2 nollaa pois?
Olen ollut lasten kanssa kotona useita vuosia. Sitä ennen tein keikkahommia, josta uo ei vienyt senttiäkään. Näillä tuloillla maksaisin n. 10€ kuukaudessa. Eli olisko se 50 vuotta ihan oikea arvio, mitä maksamiseen menisi :D keikkatyöhön kun palaan niin en muutenkaan tienaa niin paljoa että uo voisi siitä jotain ryöstää!
Onko mahdollista saada pankista edullisempi laina (korko ja marginaali), jolla voisit maksaa nuo helevetin kalliit luotot pois?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En suosittelis tätä vaihtoehtoa.. :D
Jopa on typeriä neuvoja. Ap, ota yhteys näihin velkojiisi ja kysy, saatko maksuaikaa. Yritä katsoa, voisitko myydä jotain ostamiasi tavaroita jossain Tori.fi-sivulla yms. Kysy vanhemmiltasi apua, katso tulojesi perusteella, paljonko olisi realistista maksaa kuussa.
Itse velkaannuin omaa tyhmyyttäni/jouduin pitkälle sairauslomalle n 8v takaperin ihan yht´äkkiä. Otin lainaa (mieheni takasi lainan) ja maksoin kaikki velat kerralla. Nyt tuota lainaa on jäljellä enää 600e. Kannattaa pyrkiä maksamaan kaikki velat.
Minä tein saman mokan opiskelijana. Halusin vaan sisustaa kodin kivaksi, ostaa paljon kivoja vaatteita, taisin matkustellakin välillä osamaksulla. Pikavippejä/luottokorttia en käyttänyt, vaan kyse oli nimenomaan näistä H&M, Klarna yms laskuista. Eri laskutusfirmoja oli varmaan n. 10 ja osaan jopa tonnin velka.
Siinä vaiheessa kun aloin haaveilemaan lapsesta ja tasapainoisesta elämästä, tein muutoksen.
Listasin ruutuvihkoon kuukauden ajan KAIKKI laskut, niiden summat, minimimaksut, korot ja laskutusmaksut. Järjestin laskut kalleimman mukaan (eniten kuluja kuukaudessa lainan päälle). Maksoin muita minimin verran kuukaudessa ja kalleinta laskua eniten. Aina kun sain isomman setin rahaa (veronpalautukset, synttäri/joululahjat, parempi kuukausi keikkatöissä) maksoin niillä yhden laskun kokonaan pois. Joka kuukausi päivitin vihkoon paljonko mitäkin laskua maksoin ja paljonko on jäljellä.
Pikkuhiljaa laskujen määrä väheni ja summatkin pienenivät paljon, se motivoi tekemään enemmän töitä, jotta pääsin laskuista eroon. Myin tavaroita kirpparilla, kudoin villasukkia ja pipoja pienellä palkalla, mutta vähän ekstraa kuitenkin. Pienensin omia kulujani huomattavasti, ei baarireissuja, ei uusia vaatteita, ruokakulut minimiin..
Lisäksi soitin kaikkiin laskutusfirmoihin, että haluan laskulle ostokiellon, eli enää en pystynyt ostamaan laskuilla heikkonakaan hetkenä.
Nyt kaikki osarit on maksettu ja kaikki ostetaan kun on varaa. Sisustan uutta kotia, mutta ostan vain aina kun pystyn maksamaan suoraan tililtä. Pikkuhiljaa pienillä tuloilla.
Vierailija kirjoitti:
Minä tein saman mokan opiskelijana. Halusin vaan sisustaa kodin kivaksi, ostaa paljon kivoja vaatteita, taisin matkustellakin välillä osamaksulla. Pikavippejä/luottokorttia en käyttänyt, vaan kyse oli nimenomaan näistä H&M, Klarna yms laskuista. Eri laskutusfirmoja oli varmaan n. 10 ja osaan jopa tonnin velka.
Siinä vaiheessa kun aloin haaveilemaan lapsesta ja tasapainoisesta elämästä, tein muutoksen.
Listasin ruutuvihkoon kuukauden ajan KAIKKI laskut, niiden summat, minimimaksut, korot ja laskutusmaksut. Järjestin laskut kalleimman mukaan (eniten kuluja kuukaudessa lainan päälle). Maksoin muita minimin verran kuukaudessa ja kalleinta laskua eniten. Aina kun sain isomman setin rahaa (veronpalautukset, synttäri/joululahjat, parempi kuukausi keikkatöissä) maksoin niillä yhden laskun kokonaan pois. Joka kuukausi päivitin vihkoon paljonko mitäkin laskua maksoin ja paljonko on jäljellä.
Pikkuhiljaa laskujen määrä väheni ja summatkin pienenivät paljon, se motivoi tekemään enemmän töitä, jotta pääsin laskuista eroon. Myin tavaroita kirpparilla, kudoin villasukkia ja pipoja pienellä palkalla, mutta vähän ekstraa kuitenkin. Pienensin omia kulujani huomattavasti, ei baarireissuja, ei uusia vaatteita, ruokakulut minimiin..
Lisäksi soitin kaikkiin laskutusfirmoihin, että haluan laskulle ostokiellon, eli enää en pystynyt ostamaan laskuilla heikkonakaan hetkenä.
Nyt kaikki osarit on maksettu ja kaikki ostetaan kun on varaa. Sisustan uutta kotia, mutta ostan vain aina kun pystyn maksamaan suoraan tililtä. Pikkuhiljaa pienillä tuloilla.
Tosi viisasta tekstiä tämä! Lue ap tämä ja ota opiksesi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- Tämä on kyllä viisasta tekstiä. Itse olen ollut nyt jo jonkin aikaa ostamatta mitään, mutta silti tuntuu et rahaa kuuluu johonkin aivan turhaan. Ruuasta olen jo jonkin verran tinkinyt ja oon kyllä aina ollut jäätävä tarjoushaukka. Myyn jatkuvasti tavaraa pois ja saan niistä tietenkin ihan kivasti rahaa, jolla yleensä maksan niin paljon laskuja kun on varaa.
Voisin harkita itsekkin tuota että soitan joka ikiseen paikkaan että ei anna mun ostaa sieltä mitään!!
Töitä olen hakenut, mutta tuloksetta. Ja kaikki mahdolliset on aivan liian kaukana.. Tekisin melkein mitä vaa duunia et tää tilanne pelastuis!
Auttaako paikallinen diakoniatyö?
Vierailija kirjoitti:
Varaa aika velkaneuvontaan, että saat järkevän maksusunnitelman laskuullesi. Ilman luottotietoja et saa hankittua puhelinliittymää, aauntolainaa, autolainaa, kotivakuutusta jne.
Koko velkaneuvonta pitäisi lopettaa. Ei meillä ole varaa tämmöisiin palveluihin.
Kepu ja kokoomukselaiset velkaneuvojat oikeisiin töihin sieltä virastoista loisimasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- Tämä on kyllä viisasta tekstiä. Itse olen ollut nyt jo jonkin aikaa ostamatta mitään, mutta silti tuntuu et rahaa kuuluu johonkin aivan turhaan. Ruuasta olen jo jonkin verran tinkinyt ja oon kyllä aina ollut jäätävä tarjoushaukka. Myyn jatkuvasti tavaraa pois ja saan niistä tietenkin ihan kivasti rahaa, jolla yleensä maksan niin paljon laskuja kun on varaa.
Voisin harkita itsekkin tuota että soitan joka ikiseen paikkaan että ei anna mun ostaa sieltä mitään!!
Töitä olen hakenut, mutta tuloksetta. Ja kaikki mahdolliset on aivan liian kaukana.. Tekisin melkein mitä vaa duunia et tää tilanne pelastuis!
Ota pikavippejä.
Olen sijoittanut vippifirmaan jonkin verran. 10 k sijoituksesta tulee "osinkoa" 800e vuodessa.
:)
Kaikkein ensimmäinen asia johon tietty summa varattava rahaa, on ruoka. Kaikilla ei ole vanhempia joilta pyytää apua. Sitten vuokra ja laskut.
Laskuista voi yrittää tehdä sopimuksen. 10 000 euroa ei ole mahdoton summa vaikka kova maksettava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut lasten kanssa kotona useita vuosia. Sitä ennen tein keikkahommia, josta uo ei vienyt senttiäkään. Näillä tuloillla maksaisin n. 10€ kuukaudessa. Eli olisko se 50 vuotta ihan oikea arvio, mitä maksamiseen menisi :D keikkatyöhön kun palaan niin en muutenkaan tienaa niin paljoa että uo voisi siitä jotain ryöstää!
Tosi kiva elämä tulossa jos ero napsahtaa. Ja sehän napsahtaan noin puolelle naimissa olevista.
Asia ei ole ihan noin yksikertainen. Velkojen vanhemislainsäädäntö on monimutkainen. Velkojen vanhemisen voi ymmärtää väärin. Esim. velan voi lähettää uudelleen ulosottoon ennen määräajan täyttymistä. Velkoja ei voi luonnollisesti loputtomiin periä, eikä 15 vuotta ole auttamatta se vanhemisaika vaan se voi venyä kahteenkymmeenviiteenkin vuoteen.