Oletteko saaneet sairausloman ajalta palkan, jos syynä on ollut unettomuus?
Kaipaan siis ihan käytännön kokemuksia siitä, onko palkka maksettu vai jäänyt saamatta, kun sairauslomatodistuksessa on lukenut ainoana koodina 51.0 Ei-elimellinen unettomuus?
Kommentit (27)
En osaa vastata ap:n kysymykseen, mutta ohiksena vaan se, että kroonisesta unettomuudesta kärsivänä en oo vielä ikinä ollut tämän syyn takia sairaslomalla. Se olisi loputon tie, jolta ei olisi paluuta, kun on tällainen "valuvika" ihmisessä, ettei pysty nukkumaan. Onneksi en ole lentäjä, autonkuljettaja tai kirurgi. Normihommat pystyy hoitamaan, kun on sinnikäs. Ja silloin tällöin tulee sellainenkin yö, että oikeasti nukkuu, ja sillä pärjää taas monta päivää.
n43
Vierailija kirjoitti:
En osaa vastata ap:n kysymykseen, mutta ohiksena vaan se, että kroonisesta unettomuudesta kärsivänä en oo vielä ikinä ollut tämän syyn takia sairaslomalla. Se olisi loputon tie, jolta ei olisi paluuta, kun on tällainen "valuvika" ihmisessä, ettei pysty nukkumaan. Onneksi en ole lentäjä, autonkuljettaja tai kirurgi. Normihommat pystyy hoitamaan, kun on sinnikäs. Ja silloin tällöin tulee sellainenkin yö, että oikeasti nukkuu, ja sillä pärjää taas monta päivää.
n43
Itse menin lääkäriin vain hakemaan lääkettä, jotta saisin nukuttua. Mulla unettomuus ei ole onneksi kroonista, mutta elämässä tapahtui todella järkyttäviä asioita, joiden takia valvoin niin pitkän ajan putkeen, että lääkärin mielestä oli parempi jäädä pariksi päiväksi kotiin korjaamaan tilannetta. Erityisesti siksi, että minulla on pitkä historia masennuksen kanssa ja unettomuus on yleensä minun kohdallani sen ensimmäisiä oireita. En onneksi työssäni sentään ihmishengistä vastaa, mutta käsittelen päivittäin suuria summia rahaa, joten olisin varmasti siinä kondiksessa jäänyt sairauslomalle, vaikka olisin tiennytkin, että palkka voi jäädä saamatta. Jos nyt menetän sen pari sataa tämän saikun takia, se on pieni hinta sen rinnalla, jos olisin joutunut korvaamaan virheitäni rahojen kanssa tai ehkä saanut jopa potkut. Ap
Kirjoitinkin jo tuonne ylemmäs oman aiheen asiasta, itse en siis saanut edes sairaslomaa unettomuuteen. Olen siis raskaan ja lääkärit vaan hokee, että raskaus ei ole sairaus.
Minä olen saanut. Äitini kuoli, enkä juuri nukkunut muutamaan päivään. Unettomuus oli diagnoosi. Lastentarhanopettajan tehtäviin siis sain sairauslomaa tuolla diagnoosilla, vaikka eihän suru sairaus ole.
työnantaja maksoi mukisematta. En tosin tiedä olisiko maksanut jos ei olisi ollut kertaluonteista.. Eli krooninen unettomuus voi olla hiukan toinen juttu.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen saanut. Äitini kuoli, enkä juuri nukkunut muutamaan päivään. Unettomuus oli diagnoosi. Lastentarhanopettajan tehtäviin siis sain sairauslomaa tuolla diagnoosilla, vaikka eihän suru sairaus ole.
työnantaja maksoi mukisematta. En tosin tiedä olisiko maksanut jos ei olisi ollut kertaluonteista.. Eli krooninen unettomuus voi olla hiukan toinen juttu.
Mulla hyvin samanlaisesta tilanteesta kysymys, tapahtui järkyttäviä asioita joiden seurauksena en nukkunut silmäystäkään päiväkausiin ja olo oli aivan järkyttävä. Tämä on tosiaan ensimmäinen kerta kun tuolla diagnoosilla olin sairauslomalla ja sairausloma kesti vain 2 päivää. Masennuksen takia olen kyllä joutunut olemaan sairauslomalla aiemmin, mutta niistä olen aina saanut palkan. Nyt kyllä pahasti näyttää siltä, ettei palkkaa tule. Harmillista, mutta eihän sille minkään voi. Ap
Teen pelkkää yötyötä, vielä. Ongelmia on ollut saada yötyörytmi muutetuksi päivärytmiin ja olen vapaillakin heräillyt jo klo 24, tai 02 tai 03. Siis minun kait pitäisi valvoa töissä koko ajan, ilman vapaapäivän öitä. Mutta ei sitä pitkälle kestä. Olen neuvotellut lääkärin kanssa ongelmasta ja siihen on tulossakin ratkaisu. Mutta sairaslomaa sain tämän ongelman vuoksi ja kyllä laillistetun lääkärintodistus pitää joka paikassa riittää. Työnantaja on menetellyt väärin, jos vaatii jotain lisäselvitystä, oli kyse mistä sairaslomasta hyvänsä, jonka lääkäri on todennut. Toki joku lääkäri voi olla työnantajan boikotissa, mutta se täytyy olla työntekijän tiedossa eli sellaisen vastaanotolle ei mennä. Näin ainakin meillä on asian laita.
Eikö kukaan osaa vastata edelliseen kysymykseen? :(