Äiti ei halua auttaa minua
Olen opiskelija, minulla on mielenterveysongelmia ja elämä noin muutoinkin on aika hankalaa. Olen koko elämäni yrittänyt saada äitini hyväksyntää ja se ei vaan ole tapahtumassa. Turhauttaa, väsyttää, itkettää.
Äiti on aina vaatimassa minulta ties mitä, arvostelee ja kiusaa. Heitti minut ulos kodistamme heti kun täytin 18-v. Jälkeenpäin sain tietää että kotimme oli minun ja äitini nimissä puoliksi, sillä olin oman puolikkaani perinyt isältäni hänen kuoltuaan. Hänellä ei siis ollut niin minkäänlaista oikeutta heittää minua ulos.
Olen asunut vuokralla, kituuttamaan opintotuella. Äiti ei ole koskaan tukenut minua, ei ole voinut antaa tai edes lainata rahaa tiukan paikan tullen. Ei ole voinut antaa ruokaa, ei mitään. Asuu edelleen lapsuudenkodissani, ja kun sain loput isäni perinnöstä käyttööni hän ilmoitti että on minun tehtäväni kustantaa kotiimme tehtävästä putkiremontista puolet. Hän pisti laskut minun nimiini, ja pakkohan ne oli maksaa. Sinne meni siis sekin perintö.
Lisäksi äitini on kavaltanut tililtäni n. 5000€ ollessani alaikäinen. En uskalla viedä asiaa eteenpäin, sillä äitini tekee jo nykyisellään elämästäni helvettiä.
No, sitten tapaus autokoulu. Äiti kiusasi minua jatkuvasti siitä ettei minulla ollut autokorttia. Eräs kesä sain siitä tarpeekseni ja maksoin palkastani sen perkeleen autokortin. Äiti kannusti tässä asiassa, lupasi jopa että saan käyttää hänen autoaan (jos siis maksan bensat ja puolet vakuutuksista). No, sain kortin. Ja vakuutusmaksut. Autoa sain lainata tasan kerran, ja silloinkin äiti soitteli jatkuvasti ja oletti tietysti minun kolaroivan.
Eipä mitään, omaa rotiskoa hommaamaan. Sain säästettyä jälleen kesätöistä rahat, ja ostettua auton. Se pistettiin äitini nimiin sillä hänellä oli70% bonukset. Sanoin että otan autooni pelkän liikennevakuutuksen. Äiti jälleen lupasi että ei ei, otetaan kasko! Minä voin sen sinulle maksaa.
No arvatkaapa maksoiko. Ei maksanut, eikä suostu nyt ottamaan sitä poiskaan. Liikennevakuutus on 200e/vuosi, kasko 600e! Käytännössä jätän omat lääkkeeni ostamatta koska äiti ei suostu ottamaan kaskoa pois.
Nyt sitten tuli autokoulun 3. vaihe ajankohtaiseksi, ja näin. Rahaa menee taas.. mutta en viitsisi jättää käymättä. Huomenna liukas rata, jonka maksu 100e. Pyysin että äidiltäni lainaan siihen 30e. Ei suostunut, koska automaatista ei saa ulos kuin joko 20€tai 40€. Käski hommata muualta.
Nämä ovat vain rahallisia juttuja, henkinen puoli on toinen.
Olen käynyt terapiassa kammottavan lapsuuteni vuoksi. Äiti kiusaa minua siitä, haukkuu ja arvostelee kun olen niin heikko että pitää perheen asioista puhua muille. Minua on käytetty hyväksi lapsena, äitini on ihan oikeasti laiminlyönyt minua (ei ole koskaan auttanut läksyissä, ei ole antanut harrastaa) ja minä sain väistyä äidin uuden perheen edeltä. Äitini mukaan olen keksinyt kaiken, eikä minun kannattaut antaa harrastaa kun olen niin heikko ja laiska. Minun kavereita meille ei saanut tulla, oikeastaan minulle oli sallittua vain hiljaiset leikit ja tvn katsominen (hiljaisella). Vaatteita sain kerran puoleenvuoteen ja niistä piti olla kiitollisia. Pidin niitä mahdollisimman hyvänä, mutta kun samoja muutamia (HM ja seppälä) vaatteita pitää sen puolisen vuotta niin kyllähän ne kuluvat. Eli käytännössä kuljin reikäisissä vaattteisa koko teini-iän.
Ja tosiaan nyt kun on näitä mt-ongelmia, tuntuu ettei selviä yksin niin kaipaisin äitiä. Kaipaisin häntä elämääni, haluaisin hyväksyntää koska osaa hän olla ihan mukavakin. Nyt olen siinä pisteessä etten pysty enää pitämään asuntoani. Auto on ollut myynnissä 2kk nettiautossa, kukaan ei osta. Kävin tarjoamassa autoliikkeisiin mutta eivät ottaneet. Se täytyy laittaa seisontaan.
Olen taloudellisesti, henkisesti ja fyysisesti ihan loppu.
En tiedä miksi kirjoitin tänne, pakko avautua jonnekkin. Kyllä, viestini pyörii suurilta osin rahan ympärillä koska valitettavasti se on niin iso osa elämää. Ilman rahaa ei voi tehdä mitään, ei saa lääkkeitä ei hoitoa ei kotia. Äidilläni ei ole rahasta pulaa, en ymmärrä miksei hän voisi tämän kerran minua auttaa. Olen niin loppu
Kommentit (23)
Kuka sanoo että psyyke lääkkeet puoli-ilmaisia?!? Minua hyväksikäytetty veljen taholta pienenä. Olin itse hieman alle 4v kun veljeni aloitti systemaattisen hyväksikäytön. Näin ollen kehittynyt erittäin vaikea masennus. Turvallisuuden tunteen menetys ja se ettei luota kehenkään. Ei myöskään päästä lähelleen ihmisiä kun pelkää vain satuttavansa itsensä. Iso suojamuuri rakennettu ympärille ettei sattuisi enää. Ei muita psyykkisiä sairauksia. Eli myös masennuslääkkeet voivat maksaa paljon. Kyllä 200€ on vähintään aina lasku kun lähtee apteekista ja useamman kerran vuodessahan näitä saa hakea. En tiedä jos jotkut lääkkeet olisivat halvempia, mutta itsellä ainakin isoina annoksina menee usempi lääke. Varsinkin kun annoksia jouduttu kasvattamaan kun tautia ei saatu tasapainoon ja tuntui ettei elämässä enää mitään järkeä. Nyt kun näillä lääkkeillä on saatu sairaus sellaiseen tasapainoon että pystyy jotenkin töissä käymään niin ei uskalla mitään muutoksia tehdä. Pelkää muutosten taas päätyvän siihen Zombi-tilaan kun ei pysty lainkaan toimimaan, hyppii seinillä, on hysteerinen, itkuinen ja itsetuhoisia ajatuksia, mistä ei pääse eroon. Käytössäni Opamox 15mg 3x1, Sertralin 100mg 1x1, Mirtatzapin 100mg 1x1, Ketipinor 100mg 1x1 sekä Imovane 7,5mg 1x1. Ainakin olen huomannut etä tuo Mirtatzapin ja Ketipinor ovat huiman kalleita. Muta ei mahda mitään, pakko maksaa. Olen kyllä sanonut joskus että taidampa lähettää apteekkilaskut suoraan veljelle. Tsemppiä elämääsi.
Sinun pitää tehdä todellinen pesäero äitiisi, sekä henkisesti että taloudellisesti. Ota yhteyttä oikeusavustajaan ja selvitä, onko perinnönjako ja sen jälkeen tehdyt sopimukset kuten putkiremontin maksu tehty asianmukaisesti. Yhtään laskua äitisi puolesta et enää maksa. Tarkempia neuvoja en osaa antaa, koska jäi epäselväksi, kuka minkäkin auton oikeasti omistaa.
Muu pesä voidaan jakaa, jos ap sitä vaatii, mutta ei asuntoa, leskellä on siihen hallintaoikeus kuolemaansa asti.
Ihmettelen ap, miksi ostit auton ja laitoit sen äitisi omaisuudeksi. Äitisihän voi myydä auton, eikä sinulla ole siihen nokan koputtamista.
Vaadi pesän jakoa.