Minua ei päästetty kaupassa henkilökunnan vessaan vaikka
minulta valui kurat pitkin lahjetta. Asiakkaille ei ole siellä vessaa. Anelin että antakaa nyt minun mennä kun varmasti näette ettei ole leikistä kysymys. Ei päästäneet. Taidan tehdä valituksen, todella huonoa palvelua.
Kommentit (366)
Ei kaupoilla ole velvollisuutta tarjota asiakas wc tä. Meidänkin kaupassa henkilökunnan tiloihin mennään varaston kautta, jossa paljon hälyttämätöntä tavaraa+Pukkareissa henkilökunnan tavarat. Ei ole ylimääräistä henkilökuntaa että olisi aikaa vahtia asiakkaiden wc käyntejä tai muutenkaan päästää heitä alueelle johon eivät kuulu. Vaippa housuun jos ei pysty pidättämään, lapsillekin voi opettaa kertomaan ajoissa jos on hätä tai pitää vaippoja heillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku nyt selittaa miksi niita vaippoja ei voi kayttaa jos kerran on tietoinen sairaudestaan??
Ihmettelen samaa. Onko se housuun paskominen sitten vähemmän noloa kuin vaippojen käyttäminen...
Ja ymmärrän kyllä, että joissakin suolistosairauksissa on se kipu, joka menee pois vain vessassa käynnillä. Mutta jos on tällainen vakava tilanne, niin sitten se on käytävä vain kaupoissa, joissa on asiakas-wc.
Syrjäseuduilla voi sitten tietty vielä pinkaista vaikka ulos puskaan, näin itse tekisin jos tilanne vaatisi..
Niin, kun on saanut pitkäksi aikaa suolistotaudin remissioon, eikä ole vuosikausiin tarvinnut mitään vaippoja, niin se tauti voi yllättää ja oireet iskeä uudelleen. Kuka kävelee vaipat jalassa koko ikänsä, jos mitään paskaongelmaa ei ole? Silti se voi tulla! Juuri, kun luulet, että 5 vuotta lähes normaalia elämää riittää todistamaan, että se tauti pysyy remissiossa, niin silloin se voi iskeä.
Läheskään kaikilla paikkakunnilla ei ole sen ainoaakaan kauppaa, missä olisi yleisövessaa, ja ihminen vaan tarvii hankkia ruokaa ja sitä vessapaperia, joten pakko on yrittää lähteä. Vaihtoehtoisesti pyydät kavereita kuskaamaan sulle safkaa (arvaa, miten kauan jaksavat?), lähteä itse, tai kuolla kotiin.
Itselläni on myös pahoja niveloireita monissa nivelissä, mm nilkoissa, polvissa ja selässä, joten mikään puskaan meno ei tule missään tapauksessa kyseeseen! En voi lainkaan kyykistyä. Jo tämän takia vessaan pääsy on tärkeää, jos sattuu tulemaan akuutteja vatsaoireita.
Enkä todellakaan ole mikään kassojen ja myyjien vastuun vähättelijä! Ymmärrän kyllä, että monella on pakkosäännöt, joita ei nykyaikana voi rikkoa. Itse ollessani kaupan alan töissä vein useita kertoja asiakkaan, yleensä äidin ja pikkulapsen, sosiaalitilojemme vessaan mennen itse mukana, koska paikkaa ei olisi muuten löytänyt, kun oli niin kaukana ja sokkeloiden takana. Ikinä ei kukaan sotkenut paikkoja, mutta pyytelivät kovasti anteeksi, kun joutuivat vaivaamaan ja kiittelivät, kun saivat apua hätäänsä. Onneksi oli useampi myyjä ja jokaisella sama auttavainen mieli, eikä ollut ylempää suoraa kieltoa, vaan ohje, että saa käydä käyttämässä, jos pystyy, eli silloin, kun ei ole yksin töissä. Muutoin olisi pitänyt sulkea liike siksi aikaa ja joku lähtikin siksi läheiseen baariin vessaan.
Aika on siitä kuitenkin muuttunut epävarmemmaksi, ja ymmärrän henkilökunnan suojaamisen tarpeen.
Se, kuinka törkeästi täällä vasten omaa valintaansa sairastuneisiin suhtaudutaan, on huolestuttavaa. Suolistosairauksiin sairastumista ei voi ennalta arvata, eikä etukäteen estää. Niihin sairastuu hyväkuntoisia lapsia, nuoria ja aikuisia. Heitä ei voi syyttää sairaudesta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomaan, että monellakaan ei ole ymmärrystä, mitä on olla suolistosairas. Ei ollut minullakaan silloin, kun vielä olin terve. Tiedoksenne kuitenkin, että crohnin tauti ja colitis ulcerosa lisääntyvät melko huimaa vauhtia ja ko sairaudet ovat NUORTEN AIKUISTEN sairauksia, joten monella teistäkin voi sama paskahousuaika olla edessä ihan yllättäen!
Itse olen sairastanut cu:ta jo vuosikymmenen verran, ja ainoastaan kerran tai kaksi on päässyt yhtään, siis yhtään, kakkaa housuun, muutoin olen voinut pidättää, kunnes pääsen vessaan. Pahempaa kuin se varsinainen housuun tuleminen, on se kipu, mikä edeltää vessaan pääsyä! Siitä nimenomaan tietää, että pian olis päästävä, eikä se tasan ole kiinni mistään syömisistä tai ruoka-ajoista, vaan se tarve tulee todella ihan milloin vain ja missä vain, ja usein esim, jos mielessä käy, että pitäis alkaa laittamaan ruokaa, tai että pitäis kohta mennä vessaan tms. Ja niitä kipukohtauksia = vessaan pääsyn tarvetta voi ihan pahimmoillaan tulla 5 minuutin välein! (on jo sairaalaan menon pakko!!!) Ja silloin tulee usein jo pelkkää verta, ja sitä ei tule solkenaan lorottamalla.
Se kipu yllättää ja suorastaan vaatii ja pakottaa etsimään LÄHIMMÄN vessan. Eikä silloin ole vielä yhtään mitään sontasotkuongelmaa edes tiedossa, mutta jos asiaan ei löydy apua, se sotku tulee ennen pitkää, koska ko taudeissa uloste on löysää, jo pelkkien lääkkeiden takia!
Useilla em TARTTUMATTOMIA tauteja sairastavilla on ns vessapassi, joka on heidän oman potilasyhdistyksensä antama, ja jonka näyttämällä voi PYYTÄÄ päästä henkilökunnan vessaan siellä, missä asiakasvessoja ei ole. Ko tauteja sairastavista harva on mitään rikollisia tai mielenvikaisia, vaan ihan tavallisia töissä käyviä nuoria tai nuorehkoja ihmisiä, jopa lapsia, ja usein joutuvat olemaan sairaslomalla täysin vastoin omaa tahtoaan. Kuten joutuisit sinäkin, jos saisit ko taudin. Monella tauti pysyy lääkkeillä täysin kurissa ja vessatarvettakaan ei normaalia enempää tai pahempaa ole. Näin on myös minulla ja siksi en ole koskaan pyytänyt henkilökunnan vessaan pääsyä, kun sellaiseen ei ole ollut tarvis. Ymmärrän kyllä erittäin hyvin, jos jollakin ko tauteja sairastavalla on tarvis kysyä vessaa. On kuitenkin väärin käyttää jo muutenkin ongelmissa olevan lähimmäisen hätää hyväkseen vaatimalla normaalia kovempaa hintaa, jonka maksamalla pääsee vessaan. Vessassa käynti helpottaa niitä kipuja, joita suolisairas ei voi tavan kipulääkkeillä poistaa.
Ei liene paljon pyydetty, jos edes yrittäisi olla ymmärtäväinen ja kohtelias avun tarvitsijalle. Ehkäpä seuraava avun tarvitsija olet sinä, samassa tilanteessa. Silloin ainakin ymmärrät!
Elämä opetta näitäkin, varo ettet ole tuleva paskahousu. Eihän sitä voi käsittää, kun mulla itselläni ei ole mitään vikaa suolistossa.
Eli se on nyt myyjien syytä, että teillä sattuu olemaan sairaus? Ja myyjien syytä siksi, etteivät voi päästää teitä millään verukkeella henkilökunnan tiloihin?
Kyllä teidän pitää itse mitoittaa elämää sen sairauden mukaan. Ei voida lähteä liikkeelle oletuksesta, että joka paikassa on velvollisuus päästää teidät vessaan.
Ja olen keliaakikko, joka tuossa ylempänä kirjoitin kuinka ennen hoitotasapainoa kärsin suolisto-ongelmista. Eli tuttua on.
Juuri näin, mitä vähemmän koulutusta sen tärkeämpää esittää, myyjä oman napa kiinnostaa. Pieni palkka ym. Takaan, että lattialle menee, jos kiusaat kärsivää ihmistä.
,
Jos joku tulisi mun työpaikalle paskomaan tai kusemaan lattialle, takaan että tekisin asiasta rikosilmoituksen tai henkilöstä omalla naamallaan somejulkkiksen.
Saattaisitpa saada itse rikossyytteen. Olisikin silloin ihan oikein! Vissiin tekisit rikosilmoituksen myös, jos joku vanhus kaatuisi liikkeessänne ja satuttaisi päänsä, saisi avohaavan ja siitä vuotaisi lätäkkö verta lattialle. Tai jos joku asiakas saisi kesken kauppareissun pahoinvointikohtauksen ja oksentaisi kaupan lattialle.
Somejulkkisjutusta rapsahtais sulle itsellesi sakko. Sairauden takia ketään ei sakoteta eikä sallita pilkata somessa tms.
- "Ei ole muiden vika, jos olet syönyt pakkisi hengiltä".
En olisi uskonut, että ihmisten tieto suolistosairauksista on tällä tasolla. Ensinnäkin, Colitis ulcerosa ja chronin tauti eivät ole itseaiheutettuja sairauksia, vaan kuten joku jo mainitsi, kyseessä on autoimmuunisairaus. Kroonisten suolistosairauksien syntymekanismeista ei ole tarkkaa tietoa, mutta se tiedetään että geneettiset ja ympäristöön liittyvät tekijät yhdessä laukaisevat sairauden. Itse olin hoikka, terveellisesti syövä 15-vuotias, kun sairastuin. Ei kai kukaan sanoisi 15-vuotiaalle lapselle, että "heh ai sulla tulee verta perseestä, no mitäs söit pakkisi hengiltä"...
-
"Tuossa tilanteessa pidetään vaippoja"
Suolistosairauksissa tauti on välillä vuosiakin remissiossa (oireeton), mutta saattaa alkaa taas yllättäen. Pitäisikö aikuisen ihmisen kulkea vuosikaudet vaipoissa huvikseen, ettei vaan kävisi vahinkoa? Ja sairauden ollessa huonossa vaiheessa, silloinkin olo voi olla jonain päivinä parempi, toisina huonompi, eikä sitä voi ennustaa.
-
"Ei ne voi ottaa sitä riskiä että päästäisivät vatsatautisen vessaan, sen jälkeen koko vessa pitäisi desinfioida."
Krooninen suolistosairaus ei tartu ihmisestä toiseen. Uskon, että wc on 10 kertaa siistimmässä kunnossa suolistosairaan kuin vaikkapa juopon jäljiltä. Suolistosairas ihminen osaa tähdätä pönttöön ja siivota mahdolliset aiheuttamansa sotkut.
-
"Aikuisten voi olettaa osaavansa ennakoida sen veraan, että ei housuun kuse tai pasko."
Suolistosairas ihminen ei aina osaa. No itselleni ei ole (ainakaan vielä) kodin ulkopuolella vahinkoja sattunut, mutta välillä sairauden ollessa päällä ja kun hätä iskee, niin vessaan on päästävä HETI. Sitä varten on vessapassi, jota näyttämällä suolistosairas tulisi päästää tarvittaessa henkilökunnan vessaan. Moni ei näköjään ollut koko vessapassista kuullutkaan.
http://yle.fi/uutiset/suolistotulehduksista_karsiville_tarjolla_vessapa…
Vierailija kirjoitti:
En olisi uskonut, että ihmisten tieto suolistosairauksista on tällä tasolla. Ensinnäkin, Colitis ulcerosa ja chronin tauti eivät ole itseaiheutettuja sairauksia, vaan kuten joku jo mainitsi, kyseessä on autoimmuunisairaus. Kroonisten suolistosairauksien syntymekanismeista ei ole tarkkaa tietoa, mutta se tiedetään että geneettiset ja ympäristöön liittyvät tekijät yhdessä laukaisevat sairauden. Itse olin hoikka, terveellisesti syövä 15-vuotias, kun sairastuin. Ei kai kukaan sanoisi 15-vuotiaalle lapselle, että "heh ai sulla tulee verta perseestä, no mitäs söit pakkisi hengiltä"...
-
Suolistosairauksissa tauti on välillä vuosiakin remissiossa (oireeton), mutta saattaa alkaa taas yllättäen. Pitäisikö aikuisen ihmisen kulkea vuosikaudet vaipoissa huvikseen, ettei vaan kävisi vahinkoa? Ja sairauden ollessa huonossa vaiheessa, silloinkin olo voi olla jonain päivinä parempi, toisina huonompi, eikä sitä voi ennustaa.
-
"Ei ne voi ottaa sitä riskiä että päästäisivät vatsatautisen vessaan, sen jälkeen koko vessa pitäisi desinfioida."
Krooninen suolistosairaus ei tartu ihmisestä toiseen. Uskon, että wc on 10 kertaa siistimmässä kunnossa suolistosairaan kuin vaikkapa juopon jäljiltä. Suolistosairas ihminen osaa tähdätä pönttöön ja siivota mahdolliset aiheuttamansa sotkut.
-
"Aikuisten voi olettaa osaavansa ennakoida sen veraan, että ei housuun kuse tai pasko."
Suolistosairas ihminen ei aina osaa. No itselleni ei ole (ainakaan vielä) kodin ulkopuolella vahinkoja sattunut, mutta välillä sairauden ollessa päällä ja kun hätä iskee, niin vessaan on päästävä HETI. Sitä varten on vessapassi, jota näyttämällä suolistosairas tulisi päästää tarvittaessa henkilökunnan vessaan. Moni ei näköjään ollut koko vessapassista kuullutkaan.http://yle.fi/uutiset/suolistotulehduksista_karsiville_tarjolla_vessapas...
Niin sanottu "terveellinen ruoka" ei välttämättä ole elimistölle sitä terveellisintä ravintoa. Kyllä se suolisto sairastuu, jos syömiset on pielessä.
Korostan kuitenkin, että kaikki ovat yksilöitä.
Autoimmuunisairaudet johtuvat elimistön tulehdustilasta, jonka saa aikaan väärällä ravinnolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomaan, että monellakaan ei ole ymmärrystä, mitä on olla suolistosairas. Ei ollut minullakaan silloin, kun vielä olin terve. Tiedoksenne kuitenkin, että crohnin tauti ja colitis ulcerosa lisääntyvät melko huimaa vauhtia ja ko sairaudet ovat NUORTEN AIKUISTEN sairauksia, joten monella teistäkin voi sama paskahousuaika olla edessä ihan yllättäen!
Itse olen sairastanut cu:ta jo vuosikymmenen verran, ja ainoastaan kerran tai kaksi on päässyt yhtään, siis yhtään, kakkaa housuun, muutoin olen voinut pidättää, kunnes pääsen vessaan. Pahempaa kuin se varsinainen housuun tuleminen, on se kipu, mikä edeltää vessaan pääsyä! Siitä nimenomaan tietää, että pian olis päästävä, eikä se tasan ole kiinni mistään syömisistä tai ruoka-ajoista, vaan se tarve tulee todella ihan milloin vain ja missä vain, ja usein esim, jos mielessä käy, että pitäis alkaa laittamaan ruokaa, tai että pitäis kohta mennä vessaan tms. Ja niitä kipukohtauksia = vessaan pääsyn tarvetta voi ihan pahimmoillaan tulla 5 minuutin välein! (on jo sairaalaan menon pakko!!!) Ja silloin tulee usein jo pelkkää verta, ja sitä ei tule solkenaan lorottamalla.
Se kipu yllättää ja suorastaan vaatii ja pakottaa etsimään LÄHIMMÄN vessan. Eikä silloin ole vielä yhtään mitään sontasotkuongelmaa edes tiedossa, mutta jos asiaan ei löydy apua, se sotku tulee ennen pitkää, koska ko taudeissa uloste on löysää, jo pelkkien lääkkeiden takia!
Useilla em TARTTUMATTOMIA tauteja sairastavilla on ns vessapassi, joka on heidän oman potilasyhdistyksensä antama, ja jonka näyttämällä voi PYYTÄÄ päästä henkilökunnan vessaan siellä, missä asiakasvessoja ei ole. Ko tauteja sairastavista harva on mitään rikollisia tai mielenvikaisia, vaan ihan tavallisia töissä käyviä nuoria tai nuorehkoja ihmisiä, jopa lapsia, ja usein joutuvat olemaan sairaslomalla täysin vastoin omaa tahtoaan. Kuten joutuisit sinäkin, jos saisit ko taudin. Monella tauti pysyy lääkkeillä täysin kurissa ja vessatarvettakaan ei normaalia enempää tai pahempaa ole. Näin on myös minulla ja siksi en ole koskaan pyytänyt henkilökunnan vessaan pääsyä, kun sellaiseen ei ole ollut tarvis. Ymmärrän kyllä erittäin hyvin, jos jollakin ko tauteja sairastavalla on tarvis kysyä vessaa. On kuitenkin väärin käyttää jo muutenkin ongelmissa olevan lähimmäisen hätää hyväkseen vaatimalla normaalia kovempaa hintaa, jonka maksamalla pääsee vessaan. Vessassa käynti helpottaa niitä kipuja, joita suolisairas ei voi tavan kipulääkkeillä poistaa.
Ei liene paljon pyydetty, jos edes yrittäisi olla ymmärtäväinen ja kohtelias avun tarvitsijalle. Ehkäpä seuraava avun tarvitsija olet sinä, samassa tilanteessa. Silloin ainakin ymmärrät!
Elämä opetta näitäkin, varo ettet ole tuleva paskahousu. Eihän sitä voi käsittää, kun mulla itselläni ei ole mitään vikaa suolistossa.
Eli se on nyt myyjien syytä, että teillä sattuu olemaan sairaus? Ja myyjien syytä siksi, etteivät voi päästää teitä millään verukkeella henkilökunnan tiloihin?
Kyllä teidän pitää itse mitoittaa elämää sen sairauden mukaan. Ei voida lähteä liikkeelle oletuksesta, että joka paikassa on velvollisuus päästää teidät vessaan.
Ja olen keliaakikko, joka tuossa ylempänä kirjoitin kuinka ennen hoitotasapainoa kärsin suolisto-ongelmista. Eli tuttua on.
Juuri näin, mitä vähemmän koulutusta sen tärkeämpää esittää, myyjä oman napa kiinnostaa. Pieni palkka ym. Takaan, että lattialle menee, jos kiusaat kärsivää ihmistä.
,
Jos joku tulisi mun työpaikalle paskomaan tai kusemaan lattialle, takaan että tekisin asiasta rikosilmoituksen tai henkilöstä omalla naamallaan somejulkkiksen.
Saattaisitpa saada itse rikossyytteen. Olisikin silloin ihan oikein! Vissiin tekisit rikosilmoituksen myös, jos joku vanhus kaatuisi liikkeessänne ja satuttaisi päänsä, saisi avohaavan ja siitä vuotaisi lätäkkö verta lattialle. Tai jos joku asiakas saisi kesken kauppareissun pahoinvointikohtauksen ja oksentaisi kaupan lattialle.
Somejulkkisjutusta rapsahtais sulle itsellesi sakko. Sairauden takia ketään ei sakoteta eikä sallita pilkata somessa tms.
Kaatuminen/sairauskohtauksen saaminen on eri asia kuin se, että vessaan pääsemätön asiakas vittullaikseen vääntää paskat lattialle. Sitähän tässä on sanottu, että vääntävät sitten liikkeen lattialle jos ei päästetä henkilökunnan vessaan.
Ja ekalta sivulta löytyy mielipuolivanhempi, joka pisti lapsensa kusemaan kaupan lattialle, kun ei päässyt hlökunnan tiloihin.
Että näillä sietääkin päästä somejulkkiksiksi, tietävät kaupat ja ravintolat olla päästämättä sisään ennenkuin oppivat sisäsiisteiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-
-
-
Suolistosairas ihminen ei aina osaa. No itselleni ei ole (ainakaan vielä) kodin ulkopuolella vahinkoja sattunut, mutta välillä sairauden ollessa päällä ja kun hätä iskee, niin vessaan on päästävä HETI. Sitä varten on vessapassi, jota näyttämällä suolistosairas tulisi päästää tarvittaessa henkilökunnan vessaan. Moni ei näköjään ollut koko vessapassista kuullutkaan.http://yle.fi/uutiset/suolistotulehduksista_karsiville_tarjolla_vessapas...
Niin sanottu "terveellinen ruoka" ei välttämättä ole elimistölle sitä terveellisintä ravintoa. Kyllä se suolisto sairastuu, jos syömiset on pielessä.
Autoimmuunisairaudet johtuvat elimistön tulehdustilasta, jonka saa aikaan väärällä ravinnolla.
Hohoo... Anteeksi, pakko nyt väliin heittää:
Autoimmuunisairaudet käsittävät todella laajan kirjon, crohnin lisäksi niitä ovat mm. keliakia, kilpirauhasen vajaa- ja liikatoiminta, 1-tyypin diabetes, reuma, punahukka, MS-tauti... jne.
"Autoimmuunisairaus tarkoittaa sairautta, jonka aiheuttaja on autoimmuniteetti eli elimistön immuunijärjestelmän hyökkäys elimistön omia soluja vastaan.
Immuunijärjestelmä on elimistön puolustusjärjestelmä, joka tuhoaa elimistöön tunkeutuvia vieraita taudinaiheuttajia, kuten bakteereita ja viruksia. Autoimmuunisairaudessa immuunijärjestelmä poikkeuksellisesti tunnistaa vieraiksi myös elimistön omia kudoksia ja reagoi niitä vastaan kuten ne olisivat haitallisia. Tästä epätarkoituksenmukaisesta tulehdusreaktiosta seuraa kudostuhoa, josta aiheutuvat autoimmuunisairauden oireet. Autoimmuunisairauksia on useita hyvin erilaisia, osa yleisiä, osa erittäin harvinaisia. Osa autoimmuunisairauksista on nk. soluvälitteisiä, eli kudostuhoa aiheuttavat soluvälitteisen immuniteetin solut. Soluvälitteiset autoimmuunisairaudet ovat yleensä yhden kohdekudoksen sairauksia: nivelreumassa oireet johtuvat nivelten kudosten tulehduksesta ja nuoruustyypin diabeteksessa taas haiman solujen tuho johtaa insuliinin puutteeseen. Osa autoimmuunisairauksista puolestaan on humoraalisen eli vasta-ainetuotantoon perustuvan immuunijärjestelmän sairauksia. Tällöin autovasta-aineet kiertävät kaikkialla elimistössä, joten oireita voi tulla useasta eri elimestä[1]. Tyyppiesimerkki autovasta-aineiden aiheuttamasta autoimmuunisairaudesta on SLE eli punahukka, jossa verenkierron autovasta-aineet voivat aiheuttaa tulehdusta esimerkiksi iholle, munuaisiin että sydämeen. Onkin ilmeistä, että autoimmuunisairaudet ovat hyvin monimuotoinen ryhmä sairauksia, joiden taustalla on sekä geneettisiä eli perinnöllisiä tekijöitä että ympäristötekijöistä johtuvia syitä."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-
-
-
Autoimmuunisairaudet käsittävät todella laajan kirjon, crohnin lisäksi niitä ovat mm. keliakia, kilpirauhasen vajaa- ja liikatoiminta, 1-tyypin diabetes, reuma, punahukka, MS-tauti... jne.
"Autoimmuunisairaus tarkoittaa sairautta, jonka aiheuttaja on autoimmuniteetti eli elimistön immuunijärjestelmän hyökkäys elimistön omia soluja vastaan.
Immuunijärjestelmä on elimistön puolustusjärjestelmä, joka tuhoaa elimistöön tunkeutuvia vieraita taudinaiheuttajia, kuten bakteereita ja viruksia. Autoimmuunisairaudessa immuunijärjestelmä poikkeuksellisesti tunnistaa vieraiksi myös elimistön omia kudoksia ja reagoi niitä vastaan kuten ne olisivat haitallisia. Tästä epätarkoituksenmukaisesta tulehdusreaktiosta seuraa kudostuhoa, josta aiheutuvat autoimmuunisairauden oireet. Autoimmuunisairauksia on useita hyvin erilaisia, osa yleisiä, osa erittäin harvinaisia. Osa autoimmuunisairauksista on nk. soluvälitteisiä, eli kudostuhoa aiheuttavat soluvälitteisen immuniteetin solut. Soluvälitteiset autoimmuunisairaudet ovat yleensä yhden kohdekudoksen sairauksia: nivelreumassa oireet johtuvat nivelten kudosten tulehduksesta ja nuoruustyypin diabeteksessa taas haiman solujen tuho johtaa insuliinin puutteeseen. Osa autoimmuunisairauksista puolestaan on humoraalisen eli vasta-ainetuotantoon perustuvan immuunijärjestelmän sairauksia. Tällöin autovasta-aineet kiertävät kaikkialla elimistössä, joten oireita voi tulla useasta eri elimestä[1]. Tyyppiesimerkki autovasta-aineiden aiheuttamasta autoimmuunisairaudesta on SLE eli punahukka, jossa verenkierron autovasta-aineet voivat aiheuttaa tulehdusta esimerkiksi iholle, munuaisiin että sydämeen. Onkin ilmeistä, että autoimmuunisairaudet ovat hyvin monimuotoinen ryhmä sairauksia, joiden taustalla on sekä geneettisiä eli perinnöllisiä tekijöitä että ympäristötekijöistä johtuvia syitä."
Ja joiden taustalla on myös sopimaton ravinto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-
-
-
Ja joiden taustalla on myös sopimaton ravinto.
Ja mihin tieteelliseen tutkimukseen perustat tämän väitteen?
"Autoimmuunisairaudet johtuvat elimistön tulehdustilasta, jonka saa aikaan väärällä ravinnolla."
Mielenkiintoista. Täällä jollain ilmeisesti parempaa tietoa kuin tutkijoilla? Autoimmuunitautien (ja allergioiden) yleistymisen arvellaan ainakin osittain johtuvan nykyisestä liian hygieenisestä elämästä lapsuuden aikana. Joudumme aikaisempaa vähemmän tekemisiin maassa ja eläimissä olevien mikrobien kanssa. Se saattaa häiritä immuunijärjestelmän kypsymistä, minkä seurauksena immuunisolut ovat alttiimpia suuntaamaan toimintansa virheellisesti omia kudoksia kohtaan.
Sen lisäksi tarvitaan ulkoisia tekijöitä, jotka kuitenkin tunnetaan huonosti. Arvellaan niiden olevan usein bakteereita tai viruksia. Niiden rakenteet voivat muistuttaa siinä määrin jonkin ihmiskudoksen rakenteita, että imusolut eivät erota niitä toisistaan. Tällöin bakteeria vastaan muodostuneet imusolut voivat vaurioittaa kudosta. Ilmeisesti bakteerit tai virukset voivat myös muuttaa joidenkin kudosten molekyylejä siten, että elimistö ei enää tunne niitä omaksi ja alkaa muodostaa vasta-aineita niitä vastaan. Autoimmuunisairauksiin ei tunneta ehkäisyä eikä niiden syntyyn voida elintavoilla vaikuttaa
Nuo maallikoiden ravintoneuvot voi jättää omaan olemattomaan arvoonsa. On se hyvä huudella, kun ei ole omakohtaista kokemusta. Sairastuneiden kannattaa luottaa hoitavaan henkilökuntaan ja lääketieteeseen.
Vierailija kirjoitti:
"Autoimmuunisairaudet johtuvat elimistön tulehdustilasta, jonka saa aikaan väärällä ravinnolla."
Mielenkiintoista. Täällä jollain ilmeisesti parempaa tietoa kuin tutkijoilla? Autoimmuunitautien (ja allergioiden) yleistymisen arvellaan ainakin osittain johtuvan nykyisestä liian hygieenisestä elämästä lapsuuden aikana. Joudumme aikaisempaa vähemmän tekemisiin maassa ja eläimissä olevien mikrobien kanssa. Se saattaa häiritä immuunijärjestelmän kypsymistä, minkä seurauksena immuunisolut ovat alttiimpia suuntaamaan toimintansa virheellisesti omia kudoksia kohtaan.
Sen lisäksi tarvitaan ulkoisia tekijöitä, jotka kuitenkin tunnetaan huonosti. Arvellaan niiden olevan usein bakteereita tai viruksia. Niiden rakenteet voivat muistuttaa siinä määrin jonkin ihmiskudoksen rakenteita, että imusolut eivät erota niitä toisistaan. Tällöin bakteeria vastaan muodostuneet imusolut voivat vaurioittaa kudosta. Ilmeisesti bakteerit tai virukset voivat myös muuttaa joidenkin kudosten molekyylejä siten, että elimistö ei enää tunne niitä omaksi ja alkaa muodostaa vasta-aineita niitä vastaan. Autoimmuunisairauksiin ei tunneta ehkäisyä eikä niiden syntyyn voida elintavoilla vaikuttaa
Sana: "arvellaan" esiintyi tekstissäsi jopa kahdesti. Löytyi myös sana: "ilmeisesti"
Jos ei näihin sairauksiin tunneta ehkäisyä, miten voidaan sanoa, että niihin ei voi itse vaikuttaa?
Moi!
Oletko joku ruokauskovainen? Syöt ainoastaan raakaravintoa tai vähintäänkin luomua? Et söisi pakotettunakaan esim. tavallista kouluruokaa, koska se sisältää punaista lihaa ja vaaleita viljoja? Sokeria?
Tietoisku sinulle: suuri osa suomalaisista lapsista syö ensivuotensa päiväkotiruokaa, ja tämän jälkeen vähintään yhdeksän vuotta kouluruokaa. Usea opiskelee pidempään ja nauttii halpaa opiskelijaruokaa. Ruokaa, jota yleisten ravitsemussuositusten mukaan pidetään terveellisenä ja monipuolisena.
Siis mä en kestä näissä keskusteluissa yhtään näitä jeesustelijoita, jotka korottaa itsensä ihan muihin sfääreihin kun he eivät napaansa työnnä kuin superfoodia ja viherpirtelöitä. Se että sinä olet aikuisiällä saanut jonkun herätyksen siitä, mitkä ruoka-aineet ihmiskeholle sopii ja mitkä ei, eivät poista sitä tosiasiaa että sinunkin elimistösi on kouluruokailussa altistunut jo vuosien ajan kaikelle kammoamallesi. Kuka tietää vaikka joskus vielä reuma jäytää sinunkin niveliäsi tai suolistosi vuotaa verta - toivottavasti ei. Mutta nythän tutkitaan mm. sitä, onko suomalaislapsilla sen vuoksi enemmän diabetesta kuin joissakin lähimaissa, koska heidän suolistonsa altistuu muita nuorempana ja useammin lehmänmaidolle (korvike) tai kotimaisille viljoille. Toivon todella että olet täysimettänyt mahdolliset lapsesi 6kk ja aloittanut heille mahdollisten viljojen tarjoamisen tattarilla ja hirssillä, ettei kenenkään tartte syyllistää aikanaan sinua heidän mahdollisesta diabeteksestään.
Nykytiedon mukaan autoimmuuniasaitaudet eivät ole itseaiheutettuja - jos jollakulla on tästä toisenlaista tieteellistä näyttöä niin mielenkiinnolla luen. Mutta yleisesti on ajateltu että on olemassa esim se geneettinen alttius sairastua, ja sitten sairastat vaikka jonkun tietyn virustaudin ja tämä sitten laukaisee reaktion kehossasi.
Terveyttä ja pitkää ikää kaikille, sekä mukavaa sunnuntaita. Eipä mulla muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-
-
-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sana: "arvellaan" esiintyi tekstissäsi jopa kahdesti. Löytyi myös sana: "ilmeisesti"
Jos ei näihin sairauksiin tunneta ehkäisyä, miten voidaan sanoa, että niihin ei voi itse vaikuttaa?
Kuka teitä tavallisia pulliaisia uskoo, ei kukaan sairastunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska syntymekanismia ei tunneta, niin ei voida myöskään vaikuttaa. Lisäksi kun ajatellaan, että autoimmuunisairaus voi iskeä jo pienelle lapselle. Joku voi jo ihan pienenä sairastua esimerkiksi keliakiaan tai ykköstyypin diabetekseen. Siitä voidaan jo tehdä joitain päätelmiä, pienellä lapsella kun elinhistoria ei anna hirveästi myötä sille, että sairaus olisi hankittu omilla elintavoilla.
Ei siitä pitäisi henkilökunnalle suuttua jos eivät päästä henkilökunnan vessaan. Itse olen ruokakaupassa töissä ja meillä on vessa ns "maan alla" pitää mennä rappusia alas ja ovista joissa hälytykset päällä ja vessa löytyy meidän pukuhuone tiloista jossa on työntekijöiden henkilökohtaisia tavaroita. Ei sinne asiakkaita saa viedä. Kukaan myyjä ei halua saada ongelmia itselleen koska päästi jonkun suolisairaan ihmisen sinne vessaan... Ja jos tämä "sairas" henkilö ei kestä sitä että ei päässyt henkilökunnan vessaan voi toki vaihtaa kauppaa ja asioida muualla :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan tarvitse päästää henkilökunnan vessaan ketään. Meilläkin on työntekijöiden tavarat lukitsemattomissa kaapeissa pukuhuoneessa, jonka yhteydessä vessa on. Enkä minä voi odottaa siellä vessan vieressä kunnes asiakas on hoitanut hommansa.
Ja sille yhdelle, jonka lapsi kusi lattialle, niin lapselle joko vaipat jos ei osaa pidättää tai sitten mennään pihalle! Haloo!
Haloo itsellesi, loputtomiin ei voi pidättää, rakko ei kestä. Oikein tehty asiakkailta, teen samoin, ei voi mitään suolistosairaudelle, paskat valuu ihan löysänä puntista, ellen pääse vessaan. Onneksi Prismoista löytyy asiakas wc:t. Tällä viikolla kävin keskussairaalassa tutkimuksissa, eli vaivani on hoidossa, ongelmana on myyjien tietämättömyys ja ASENNE.
Miksi suolistosairaana käyt sellaisissa kaupoissa, joissa ei ole yleisövessaa? Mun suolistosairas äitini käy nykyään vain Prismassa tai Cittarissa, koska heillä on asiakasvessat. Kotiaan lähimpänä olevassa marketissa käy vain hyvin nopeilla ja pienillä ostoksilla. Lähinnä jotain maitoa hakemassa. Nyt on alkanut suunnittelemaan muuttoa lähemmäs Prismaa, jotta kauppareissut helpottuisi.
Tämä on niin totta. t. Suolistosairas
"jos tämä "sairas" henkilö ei kestä sitä että ei päässyt henkilökunnan vessaan voi toki vaihtaa kauppaa ja asioida muualla :)"
"Sairas"? Hauskaa, että käytit lainausmerkkejä. Kun on kuumetta lähes 40 astetta, ripuloi monta viikkoa 10 kertaa päivässä veriulostetta, ja hemoglobiini laskee 80:een, voisin tosiaan sanoa ihmisen olevan sairas. Ilman lainausmerkkejä.
Vierailija kirjoitti:
"jos tämä "sairas" henkilö ei kestä sitä että ei päässyt henkilökunnan vessaan voi toki vaihtaa kauppaa ja asioida muualla :)"
"Sairas"? Hauskaa, että käytit lainausmerkkejä. Kun on kuumetta lähes 40 astetta, ripuloi monta viikkoa 10 kertaa päivässä veriulostetta, ja hemoglobiini laskee 80:een, voisin tosiaan sanoa ihmisen olevan sairas. Ilman lainausmerkkejä.
Eikö tuossa tilassa voisi jo pyytää ja saada jonkun muun käymään kaupassa? :(
Ei ne voi ottaa sitä riskiä että päästäisivät vatsatautisen vessaan, sen jälkeen koko vessa pitäisi desinfioida. Etkö ymmärrä että ruokakaupassa on oltava erittäin tarkka hygienian kanssa.