Pitääkö käydä kosmetologilla ennen lääkärikäyntiä?

Vierailija

Tyvisolusyöpä http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=hpa00037

Useimmat tyvisolusyövät ovat pään alueella, etenkin kasvoissa. Yleisin tyvisolusyöpä on pieni, ihonvärinen tai punertava kyhmy. Se kasvaa hyvin hitaasti. Muutaman vuoden kuluttua sen keskelle voi ilmestyä ruven peittämä haava, joka ei parane millään hoidolla.

Ihon tyvisolusyövän vaaratekijöitä:  lapsuudessa saadun UVB-säteilyn kokonaismäärä, toistuva auringossa palaminen lapsena, I ihotyyppi (aina palaa, ei rusketu), punatukkaisuus, sini- tai vihreäsilmäisyys, rasvainen ruoka.

Törmäsin em. tietoon ja soitin saadakseni lääkäriajan. Sain ajan vain hoitajalle. Minulla on vuosien ajan ollut kasvoissa kaksi ihonväristä kohoumaa, jotka ovat keskeltä tummia. Kun soiton jälkeen tutkin kasvoja, löysin kolmannen, pienemmän.

Katselin valokuvia vuosien varrelta. Noin viisi vuotta sitten kohoumat ovat alkaneet näkyä: ensin tuskin huomaamattomia, tänä vuonna otetuissa kuvissa jo silmille pomppaavina.

Aikoinaan luulin kohoumia mustapäiksi mutta huomasin, ettei niistä kiinteistä kohoumista irronnut puristettaessa mitään. Jätin ne sen jälkeen rauhaan.

Hoitaja vilkaisi kohoumia. Hän kysyi: "Oletko hoitanut niitä millään?" En tiedä, millä tyvisolusyöpää tai vaikkapa Örnsköldsvik-Pumpernikkelin syndroomaa tulisi hoitaa, joten enpä ole minkään sairauden hoitomuotoa osannut käyttää. Miten minä sitä olisin hoitanut, kun ei ole edes diagnosoitu, mikä se on? Eikö se hoito riipu ihan siitä, mikä sairaus on kyseessä?

Joten vastasi: "En."

Hoitaja sanoi, että minulla on kasvoissa mustapäitä. Niin on. Mitä siitä?

Hoitaja sanoi: "Oletko käyttänyt mitään sellaisia mustapäiden hoitoon tarkoitettuja aineita, esimerkiksi pesuaineita?"

Sanoin, että olenhan minä vuosia esimerkiksi pessyt kasvoni tämän tyyppisillä: http://www.neutrogena.fi/product/oily/visibly-clearsup%C2%AEsup-pink-gra...

Hoitaja sanoi: "Aijaa. Kun sä äsken sanoit että et."

Se hoitoa koskenut kysymys olikin siis tarkoittanut, olenko hoitanut kasvojeni ihoa vuosiin millään tavalla, esimerkiksi pessyt koskaan naamaani? Okei. Enpä hoksannut tosiaan vastata että olenhan minä toki kasvojani pessyt. Luulin että oli kyse niistä tyvisolusyöpäkasvaimista eikä mustapäistä. Molempia löytyy, mutta luulin tosiaan että olin vastaanotolla vain mahdollisen syövän takia niin en ollut hoksannut kertoa, miten hoidan muualla kasvoissani olevia mustapäitä.

Hoitaja sanoi, että minun tulee ensin kokeilla kohoumiin (mahdollisiin syöpäkasvaimiin siis) aineita, joilla hoidetaan mustapäitä. Että katotaas lähteekö ne.

Hoitaja sanoi, että suurin niistä kohoumista/kasvaimista, isoin pallukka, on "laajentunut ihohuokonen". Ei, laajentuneet ihohuokoset (joita minulla on muualla kasvoissani), eivät ole ulospäin pullistuneen pallon muotoisia, vaan ne ovat pikemminkin kuopan muotoisia.

Harmi, että minulla sattuu olemaan mustapäitäkin, niin jää sitten syövät hoitamatta.

Suostui kuitenkin antamaan lääkäriajan. Se on joulukuussa.

Miten minun tulee valmistautua lääkärikäyntiin?

- pitääkö käydä poistattamassa mustapäät ensin kosmetologilla?
- pitääkö häivyttää laajentuneet ihohuokoset jollain huokosia supistavalla kasvovedellä tms.?
- pitääkö käyttää meikinpohjustusainetta?
- pitääkö peittää mustapäät ja laajentuneet huokoset meikkivoiteella?

Mitä varotoimia ihmisen tulee tehdä, kun on menossa lääkäriin mahdollisen tyvisolusyövän diagnosointia varten? Mitä kaikkea pitää tehdä, että lääkärin ajatukset eivät lähde kiitämään väärään suuntaan?

Kyllä minä, jolla on aina ollut mustapäitä, erotan mikä on mustapää ja mikä ei. Mustapää ei ole kasvoissa vuosikausia pysyvä, kiinteä ja hitaasti kasvava kohouma, josta ei puristettaessa irtoa mitään.

Pari tuntia meni tuohon hoitajalla käyntiin matkoineen. Parin tunnin ajankäytöllä päästiin siihen välitavoitteeseen, että lääkäriaika on nyt taisteltu. Seuraavaksi odotetaan joulukuuhun asti.

Viimeinen ponnistus on sitten se, miten vältyn kasvainten tulkitsemiselta mustapäiksi kun muualla kasvoissani sattuu olemaan mustapäitä viemässä ajatuksia siihen suuntaan.

Kommentit (15)

Vierailija

Ymmärrän sua kyllä. Itsekään en viitsi helpolla tk:een edes soittaa, kun asenne on tuo. Eli täytyy todella taistella saadakseen ajan lääkärille. Ja tässä tapauksessa, kun ihosta kysymys, saat todennäköisesti ajan julkiselle ihotautilääkärille, jolle odotat taas kuukausia..

Missäpäin asut? 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän sua kyllä. Itsekään en viitsi helpolla tk:een edes soittaa, kun asenne on tuo. Eli täytyy todella taistella saadakseen ajan lääkärille. Ja tässä tapauksessa, kun ihosta kysymys, saat todennäköisesti ajan julkiselle ihotautilääkärille, jolle odotat taas kuukausia..

Missäpäin asut? 

En usko, että pääsen ihotautilääkärille. Todennäköisesti yleislääkärikin vain torppaa koko asian jollain älyllisesti epärehellisellä tekosyyllä, esim. väittää että ne ovat mustapäitä. Olen miettinyt, pitäisikö käydä yksityisellä ihotautilääkärillä. Se on vain aika kallis tikki minulle.

En halua sanoa asuinpaikkaa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Miksi et saanut suutasi auki siellä hoitajalla vaan vastailit kysymyksiin yhdellä sanalla?

Sainhan. Kun kävi ilmi että homma on menossa aivan väärään suuntaan, niin suu vaahdossa puhuin, että ei, nämä eivät ole mustapäitä ja on kuule ollut aina niitäkin ja erotan ne kyllä ja vuosia on ollut (toisin kuin yksittäinen mustapää!) ja on pesty naamaa ja kiinteitä kohoumia eikä irtoa puristettaessa mitään jne. jne. jne. Palopuheideni jälkeen pitkin hampain antoi sen lääkäriajan. Työvoitto!

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän tuo hoitaja ole nähnyt niitä syöpiäkin uransa aikana ja osaa erottaa mustapäästä?

Ei näköjään.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missäpäin asut? 

En usko, että pääsen ihotautilääkärille. Todennäköisesti yleislääkärikin vain torppaa koko asian jollain älyllisesti epärehellisellä tekosyyllä, esim. väittää että ne ovat mustapäitä. Olen miettinyt, pitäisikö käydä yksityisellä ihotautilääkärillä. Se on vain aika kallis tikki minulle.

Olisin vinkannut erittäin hyvän, ammattitaitoonsa nähden (=huippu) edullisen ihotautilääkärin Helsingissä. Ottaa samalla vastaanottokäynnillä pois epäilyttävät muutokset.

Vierailija

Sain vastaavassa tilanteessa ajan lääkärille, mutta sain taistella koepalan otosta. Tk-lääkäri ehdotti kosmeettista hoitoa. Kun pääsin koepalan ottoon, (toinen) tk-lääkäri halusi leikata ihomuutoksen kokonaan samantien. En antanut leikata painostuksesta huolimatta, sillä kasvojen alueelta leikataan vain erikoissairaanhoidossa. Turhaa se olisi ollutkin, sillä myöhemmin plastiikkakirurgi leikkasi useamman kerran samasta kohtaa mutta syvemmältä. Vasta patologi voi tietää, onko leikattu tarpeeksi. Sain taistella myös toisen kasvojen alueen ihomuutoksen tutkimisesta, jossa lopulta todettiin okasolusyövän esiaste. Ensimmäisessä oli tyvisolusyöpä. Sairaanhoitaja ei ole mitenkään pätevä arvioimaan näitä silmämääräisesti. Jopa plastiikkakirurgit ovat kehottaneet menemään yksityiselle ihotautilääkärille. Googlaa tyvi- ja okasolusyövän käypä hoito -ohjeet ja vaikka tulosta ne mukaasi. Samoja ohjeita lääkäritkin käyttävät, tai siis pitäisi käyttää. Tsemppiä ja voimia.

Vierailija

Ensisijaisesti kävisin kosmetologilla. Hän osaa kertoa mitkä muutokset ihossa ovat tavallisia. Itselläni esimerkiksi on ohimoilla valkoisia patteja eli ns. valkopäitä, jotka pystvät jopa vuosia eivätkä siis ole poistettavissa minun eikä kosmetogin keinoin. Joten varaa aika kosmetologille ensi viikolle.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missäpäin asut? 

Olisin vinkannut erittäin hyvän, ammattitaitoonsa nähden (=huippu) edullisen ihotautilääkärin Helsingissä. Ottaa samalla vastaanottokäynnillä pois epäilyttävät muutokset.

Anna vaan vinkki, minä voisin mennä hänelle. En ole ap.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missäpäin asut? 

Susanna Virolainen, Diacor ainakin. On myös patologi, osaa todella asiansa. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Sain vastaavassa tilanteessa ajan lääkärille, mutta sain taistella koepalan otosta. Tk-lääkäri ehdotti kosmeettista hoitoa. Kun pääsin koepalan ottoon, (toinen) tk-lääkäri halusi leikata ihomuutoksen kokonaan samantien. En antanut leikata painostuksesta huolimatta, sillä kasvojen alueelta leikataan vain erikoissairaanhoidossa. Turhaa se olisi ollutkin, sillä myöhemmin plastiikkakirurgi leikkasi useamman kerran samasta kohtaa mutta syvemmältä. Vasta patologi voi tietää, onko leikattu tarpeeksi. Sain taistella myös toisen kasvojen alueen ihomuutoksen tutkimisesta, jossa lopulta todettiin okasolusyövän esiaste. Ensimmäisessä oli tyvisolusyöpä. Sairaanhoitaja ei ole mitenkään pätevä arvioimaan näitä silmämääräisesti. Jopa plastiikkakirurgit ovat kehottaneet menemään yksityiselle ihotautilääkärille. Googlaa tyvi- ja okasolusyövän käypä hoito -ohjeet ja vaikka tulosta ne mukaasi. Samoja ohjeita lääkäritkin käyttävät, tai siis pitäisi käyttää. Tsemppiä ja voimia.

Kiitos! Hyvä tietää nuo. Jos minulle suoraan ehdotetaan että no nipsaistaanpa vain pois nuo, niin tiedän panna kampoihin. Ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missäpäin asut? 

Susanna Virolainen, Diacor ainakin. On myös patologi, osaa todella asiansa. 

kiitos!

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat