Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kasvissyöjä: Oletko syönyt humalassa salaa lihaa?

Vierailija
09.10.2015 |

-

Kommentit (64)

Vierailija
41/64 |
09.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En, mutta olen syönyt piripäissä ihmislihaa.

T: ituhippi

Vierailija
42/64 |
09.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vahingossa söin yhessä saunaillassa pizzaa, jossa olikin kinkkua :( Oli peittyny juuston alle. Että en nyt tiiä lasketaanko

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/64 |
09.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomion hakemista koko kasvis syöjien touhu.

Vierailija
44/64 |
09.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvissyöntiin liittyen: Täytyykö sen todella olla niin ehdotonta, ettei mitään eläinperäistä tuotetta ikinä syö? Itse syön pääsääntöisesti liharuokia, mutta silloin tällöin myös kasvisruokia, eli osaan niitä jonkin verran tehdä.  Aina, kun vegaaniystäviä tulee kylään, on hirveä show, mitä tekee ruuaksi ja mitä tarjoaa kahvin kanssa, kun mikään ei kelpaa. Aina jollain on jotain aivan normaaleja ainesosia (porkkana, paprika, tomaatti, banaani), josta ei tykkää ja pitää hirveästi miettiä tarjoilua. Verraten siihe, että sekasyöjä tulisi syömään ja kahville: voisin tehdä vaikka makaronilaatikkoa ja korvapuusteja ja vieras olisi onnellinen tarjoiluista. Kasvissyöjän kanssa voisin tehdä makaronilaatikon soijarouheesta, mutta kun "just se tumma soijarouhe onkin pahaa ja mää syön vain vaaleita soijapaloja".

Olisiko se oikeasti teidän koko arvomaailmanne ja elämänne tarkoituksen loppu, jos söisitte muffinssin, jossa on kananmunaa? Ymmärrän, että varsinainen liha monelle on ällötys, mutta tosiaan jotain kananmunaa taikinassa ei huomaa. Tai jos kahvimaito onkin valion maitomaitoa eikä juuri sitä oikeaa alpron kevyttä soijamaitoa, pitääkö siitä alkaa nirsoilla ja jättää kahvi juomatta sen takia?

Jos itse päättäisin siirtyä kokonaan kasvisruokavalioon, tekisin sen periaatteella "ostan vain vegaanisia tuotteita" eikä periaatteella "koska minä päätän, niin muiden täytyy noudattaa. jos minun päätöstäni ei noudateta, kiukuttelen".

Vierailija
45/64 |
09.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kasvissyöntiin liittyen: Täytyykö sen todella olla niin ehdotonta, ettei mitään eläinperäistä tuotetta ikinä syö? Itse syön pääsääntöisesti liharuokia, mutta silloin tällöin myös kasvisruokia, eli osaan niitä jonkin verran tehdä.  Aina, kun vegaaniystäviä tulee kylään, on hirveä show, mitä tekee ruuaksi ja mitä tarjoaa kahvin kanssa, kun mikään ei kelpaa. Aina jollain on jotain aivan normaaleja ainesosia (porkkana, paprika, tomaatti, banaani), josta ei tykkää ja pitää hirveästi miettiä tarjoilua. Verraten siihe, että sekasyöjä tulisi syömään ja kahville: voisin tehdä vaikka makaronilaatikkoa ja korvapuusteja ja vieras olisi onnellinen tarjoiluista. Kasvissyöjän kanssa voisin tehdä makaronilaatikon soijarouheesta, mutta kun "just se tumma soijarouhe onkin pahaa ja mää syön vain vaaleita soijapaloja".

Olisiko se oikeasti teidän koko arvomaailmanne ja elämänne tarkoituksen loppu, jos söisitte muffinssin, jossa on kananmunaa? Ymmärrän, että varsinainen liha monelle on ällötys, mutta tosiaan jotain kananmunaa taikinassa ei huomaa. Tai jos kahvimaito onkin valion maitomaitoa eikä juuri sitä oikeaa alpron kevyttä soijamaitoa, pitääkö siitä alkaa nirsoilla ja jättää kahvi juomatta sen takia?

Jos itse päättäisin siirtyä kokonaan kasvisruokavalioon, tekisin sen periaatteella "ostan vain vegaanisia tuotteita" eikä periaatteella "koska minä päätän, niin muiden täytyy noudattaa. jos minun päätöstäni ei noudateta, kiukuttelen".

Tässä nyt kyse ei ehkä ole kasvissyönnistä vaan nirsoilemisesta. Ihan yhtälailla ne sekäsyöjätkin on nirsoja. Kaikille sekasyöjille ei todellakaan kelpaa tavallinen makaronilaatikko, tavallisista makaroneista, tavallisesta nauta-siasta ja munamaidosta tehtynä.

Vierailija
46/64 |
09.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse syön kasvispitoisesti.. eli lihaa nautin alle 5kg vuodessa. Tavallisesti n. 3kg. Nykyään luultavasti vähemmän. Suomalainen kai keskimäärin syö kuitenkin yli 70kg ja jenkit melkein 100kg. En sano itseäni kasvissyöjäksi, koska saatan muutaman kerran vuodessa vetää parmankinkkua, pekonia tai makkaraa.

Tämä onkin fiksua. En ymmärrä niitä, joiden pitää päästä sanomaan itseään kasvissyöjiksi, vaikka he söisivätkin välillä lihaa. Huijaavat muiden lisäksi myös itseään.

En mä tiedä onko sillä mitään väliä vaikka sanoisikin olevansa kasvissyöjä jos syö alle 2kg lihaa vuodessa, koska se on niin minimaalinen määrä. Kasvissyönninkään ei tarvitse olla niin mustavalkoista.  Siinä kuitenkin sitä kasvista tulee rouskutettua + soijaa monta kertaa enemmän. 2kg on lopulta kuitenkin tosi vähän jos verrataan keskikulutukseen. Jokaisessa paikassa ei ole aina kasvista tarjolla ja en ainakaan itse jaksaisi olettaa että kaverini edes osaisivat tai haluaisivat tehdä kasvisvaihtoehtoa ruuaksi. Äitini ei ainakaan edes viitsisi.

No on sillä väliä, koska nämä "syön välillä lihaa -kasvissyöjät" syövät oikeiden kasvissyöjien uskottavuutta ja hankaloittavat heidän asemaansa välillisesti.

Kun sekasyöjät kohtavat tällaisia ihmisiä, jotka sanovat itseään kasvissyöjiksi, vaikka syövätkin lihaa (vaikka sitten vain 2 kg vuodessa), niin he monesti olettavat, että kaikki kasvissyöjät ovat samanlaisia. Oikeat kasvissyöjät joutuvat ikäviin tilanteisiin, kun juhlien emäntä sanoo: "Tässä on tätä kinkkupiirakkaa, kai sinäkin voit sitä syödä, kun Irmelikin otti? Irmelikin on kasvissyöjä." Tämä johtaa siihen, ettei kasvissyöjien periaatteita ja ruokavaliota kunnioiteta.

Tavallisesti itse kasvissyöjänä varaudun olemaan juhlissa syömättä, jos emäntä ei ole erikseen tiedustellut ruokavaliotani tai mahdollisia ruoka-allergioita. Siihen ei kukaan kuole vaikka siellä juhlissa olisikin tarjolla pelkkää kinkkupiirakkaa. Yleensä kyllä jotain syötäväksi kelpaavaa kasvissyöjällekin on.

Ei kuole ei, mutta ei ole kyse vain juhlatarjottavista vaan ihan yleisistä asenteista kasvissyöjiä kohtaan. Aika monelle se kasvissyönti ei kuitenkaan ole mitään ihan sama -hommaa, ja sitten sekasyöjät valittavat ja ihmettelevät, että ollaanpa sitä nyt nirsoja, kun ei voi edes vähän syödä lihaa.

Toimiihan tuo myös toisinpäin. Juhlien emäntä kysyy vierailta erityisruokavalioista, ja joku ilmoittaa olevansa kasvissyöjä. Emäntä tekee sitten kasvissyöjälle sopivia tarjottavia, mutta juhlissa "syön alle 2 kg lihaa vuodessa -kasvissyöjä" huomaa herkulliselta näyttävän kinkkuvoileipäkakun ja ottaakin sitä lautaselleen. Kyllä varmasti emäntää harmittaa, että hän näki vaivaa feikkivegetaristin takia.

Sellainen kasvissyöjä, joka syö 2kg lihaa on varmasti selvittänyt emännälle ettei mitään erityistarjoiluja tarvita. Teidän elämänne vaikuttaa olevan ihan pirun vaikeaa, jos saatte tälläisestäkin tehtyä ongelman.

Ja mua ei ainakaan kiinnosta ottaako minua joku "tosissaan". Saan kyllä itselleni järkättyä kasvisruokaa tarvittaessa, joten elämäntapavalintani ei ole kiinni jonkun ulkopuolisen hyväksynnästä.

Ohiksena huomautan että sellainen joka syö lihaa ei ole kasvissyöjä. Tuskin on kyse siitä että ottaako joku "tosissaan", vaan siitä että osa ihmisistä määrittelee kasvissyöjän siten että se syö "vain" 2 kg lihaa vuodessa, eli voi aivan hyvin maistaa sitä tädin kinkkupiirasta halutessaan (kääntäen jos ei maista niin on töykeä). Näissä tilanteissa ne, joita liha oikeasti oksettaa, joutuvat ei-toivotun huomion ja tuputtamisen kohteeksi. Jos olisit oikeasti kasvissyöjä niin olisit varmasti tällaisiin tilanteisiin törmännyt. Tai sitten et ole poistunut koskaan kasvissyöjänä ollessasi Helsingistä mihinkään.   

Jos nyt joskus palasen lihaa syö, niin ei siitä muutu vielä kokopäiväiseksi lihansyöjäksi. Kaikille liha sinänsä ei ole niin oksettavaa, että yrjö tulisi vaikka eivät sitä eettisistä syistä syö. Jotenkin naurettavan yksioikoista tämä palstan kasvissyöjien meuhkoaminen. Jos joku kasvissyöjä nyt kerran vuodessa kohteliaisuudesta vaikka joutuisi ottamaan palan kinkkupiirakkaa tai olemaan syömättä, niin siihen todellakaan kukaan ei vielä kuole.

Vierailija
47/64 |
09.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä nyt kyse ei ehkä ole kasvissyönnistä vaan nirsoilemisesta. Ihan yhtälailla ne sekäsyöjätkin on nirsoja. Kaikille sekasyöjille ei todellakaan kelpaa tavallinen makaronilaatikko, tavallisista makaroneista, tavallisesta nauta-siasta ja munamaidosta tehtynä.

En ole koskaan tavannut sekasyöjää, jolle ei perusruoka (makaronilaatikko, broilerinkoivet, lihapullat, lohikeitto) kelpaa. Kyllä: edes kalan kanssa en ole ikinä törmännyt kenenkään nirsoilevan. Myös leipomukset kelpaavat AINA riippumatta siitä, onko niissä sitruunaa, porkkanaa vai banaania. Sen sijaan eräälle kasvissyöjälle ongelmia tuottaa porkkana. Leivoin sämpylöitä, ei kelpaa, kun on porkkanaa. Toiselle kasvissyöjälle ei kelvannut paprika. Tein pizzaa, ei kelpaa, kun on paprikaa. Jos pitää olla äärimmäisen ruokarajoitteinen (mitä vegaani mielestäni on, koska ei syö juuri mitään tämmöisen perusjampan ruokavaliossa olevaa), älkää jumaliste nirsoilko. Jos on pakko nirsoilla, kun se hemmetin porkkana siellä sämpylän seassa on niin kamalan kauhean ällöttävää, älkää valittako, kun ei oo light- soijamaitoa kahviin :D MISSÄ ON KÄYTÖSTAVAT?

Vierailija
48/64 |
09.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

http://www.hs.fi/tiede/a1305991809327?ref=hs-art-luetuimmat-6

Brittitutkimuksen mukaan kolmasosa teistä mättää lihaa kännissä. :D

Paljastaa sen, että ihmisellä on luontainen tarve syödä lihaa. Humala päästää vietit valloilleen.

Vierailija
49/64 |
09.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan tavannut sekasyöjää, jolle ei perusruoka (makaronilaatikko, broilerinkoivet, lihapullat, lohikeitto) kelpaa. Kyllä: edes kalan kanssa en ole ikinä törmännyt kenenkään nirsoilevan. Myös leipomukset kelpaavat AINA riippumatta siitä, onko niissä sitruunaa, porkkanaa vai banaania. Sen sijaan eräälle kasvissyöjälle ongelmia tuottaa porkkana. Leivoin sämpylöitä, ei kelpaa, kun on porkkanaa. Toiselle kasvissyöjälle ei kelvannut paprika. Tein pizzaa, ei kelpaa, kun on paprikaa. Jos pitää olla äärimmäisen ruokarajoitteinen (mitä vegaani mielestäni on, koska ei syö juuri mitään tämmöisen perusjampan ruokavaliossa olevaa), älkää jumaliste nirsoilko. Jos on pakko nirsoilla, kun se hemmetin porkkana siellä sämpylän seassa on niin kamalan kauhean ällöttävää, älkää valittako, kun ei oo light- soijamaitoa kahviin :D MISSÄ ON KÄYTÖSTAVAT?

Edelleen. Ongelma ei ole siinä, et ihminen on kasvissyöjä vaan siinä, et se on vaan nirso. Ja nirsoja löytyy kyllä sekasyöjistäkin, vaikka niitä sinun tuttavapiirissä olisikaan.

Vierailija
50/64 |
09.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et nyt taida ollenkaan ymmärtää, että sun kokemuksen perusteella ei voi yleistää yhtään mitään. Veganismi ja kasvissyönti ei ole nirsoilua, nirsoilu on ihan eri asia. Sä tunnet huonotapaisia ja nirsoja kasvissyöjiä tai vegaaneja. Mä taas tiedän vaikka kuinka monta sekasyöjää, joille ei kelpaa paprika, sipuli, kurkku, mausteet, juustot, monet kalat, äyriäiset, oliivit, suolakurkku, riisi jne. En silti tuomitse kaikkia sekasyöjiä nirsoiksi ja vaikeiksi ihmisiksi. Miksi teidän "lihansyöjien" on niin vaikea ymmärtää, että lihan syömättä jättäminen ei ole mikään henkilökohtainen loukkaus teitä kohtaan?

Vierailija
51/64 |
09.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo "ei siihen kukaan kuole" on kyllä maailman typerin perustelu. Ette te sekasyöjätkään kuole siihen, jos kasvissyöjät eivät syö koskaan lihaa edes teidän mieliksi.

Vierailija
52/64 |
10.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo "ei siihen kukaan kuole" on kyllä maailman typerin perustelu. Ette te sekasyöjätkään kuole siihen, jos kasvissyöjät eivät syö koskaan lihaa edes teidän mieliksi.

Lisäksi tää on typerä perustelu senkin takia, että se KUOLLUT eläin lautasella juurikin on ongelma kasvissyöjälle. Jos mulle joku tyrkyttäisi lihaa lautaselle verukkeella "ei siihen kukaan kuole", en voisi olla toteamatta, että minulle ruoaksi tarjottu eläin kyllä vaikuttaa hyvinkin kuolleelta.

Te kasvissyöjiä dissaavat voisitte ottaa muutenkin erinäisistä kasvissyönnin syistä selvää, ennen kuin teette ison numeron vegeruokailusta ja leimaatte nirsoiksi. Aloittakaa vaikkapa katsomalla dokumentit Cowspiracy ja Earthlings. Sen jälkeen voidaan jatkaa keskustelua.

Vierailija
53/64 |
10.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen ollut kasvissyöjä 22 vuotta eli suurimman osan elämästäni, lopetin jo lapsena lihan, kalan ja kanan syönnin koska mua alkoi ällöttämään. Ja ällöttää edelleen, joten vaikka olisin kuinka humalassa, en söisi. Sitä en tiedä jos joskus vaikka sairastun dementiaan ja olen hoitokodissa ja joku antaisi mulle vahingossa lihaa että miten reagoisin. Jos silloin liha maistuisi, niin eipä se haittaisi.

Vierailija
54/64 |
10.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En itsekään ole vaatimassa mitään erityistarjoiluja, en halua tehdä numeroa ruokavaliostani, mutta tuo on kyllä tosi yleistä että kutsuilla/sukujuhlissa tms. emäntä tai joku muu alkaa tuputtaan jotain lihapitoista juuri tuohon tyyliin kuten 31 kuvailee. Ja kun ihan oikeasti mua oksettaa liha. Kivasti siinä menee juhlatunnelma ja muiltakin ruokahalut kun joku jankkaa ja jankkaa niin kauan että kerron suoraan miksi en lihaa syö. Kun ei vähemmällä mene perille, niin sitten kuvailen tarkasti miten lihasäikeet inhottavat ja miten liharuokien haju tuo mieleen kuolleet ruhot. Niin että älkää kutsuko itseänne kasvissyöjiksi jos syötte myös lihaa. Se vain hämmentää sitä vanhempaa tätiä tai setää. T. Se jota liha inhottaa

Niin, no minusta se ei ole tosiaan peruste vaatia juhlien/tilaisuuden järjestäjältä erikoisruokavalion huomioimista, jos peruste sille on vain, että joku ruoka-aine inhottaa. Jotainhan voi inhottaa siinä kinkkupiirakassa sipuli ja paprika. 

Ihmettelen kyllä, millaista isäntäväkeä on sinulle tullut vastaan, koska tietysti pitäisi riittää joko pelkkä "Ei kiitos" tai viimeistään "Minulle ei vaan valitettavasti maistu tuossa piirakassa olevat ainekset". Tai voihan sitä vedota johonkin muuhunkin, kuten "söin jo niin paljon tuota toista piirakkaa, ettei enää mahdu vatsaan enempää". Mitään inhotukseen liittyvää suutuntumaa tai mielleyhtymiä ei pitäisi joutua kuvailemaan, oli inhottu ruoka-aine sitten liha tai paprika. Tietysti saatetaan pitää vähän keskenkasvuisena, jos nirsouttaan tarjottavista kieltäytyy, sillä yleensä nirsoilu on lähinnä lasten ongelma. Joten tästä syystä olen itse pyrkinyt inhotuksistani eroon enkä varsinkaan tee niistä numeroa.

Vierailija
55/64 |
10.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En syö lihaa enkä kaipaa sitä. En tosin ole koskaan humalassakaan. Käyttäisin lihaa ja alkoholia jos haluaisin, mutta kun en.

Vierailija
56/64 |
10.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisäksi tää on typerä perustelu senkin takia, että se KUOLLUT eläin lautasella juurikin on ongelma kasvissyöjälle. Jos mulle joku tyrkyttäisi lihaa lautaselle verukkeella "ei siihen kukaan kuole", en voisi olla toteamatta, että minulle ruoaksi tarjottu eläin kyllä vaikuttaa hyvinkin kuolleelta.

Te kasvissyöjiä dissaavat voisitte ottaa muutenkin erinäisistä kasvissyönnin syistä selvää, ennen kuin teette ison numeron vegeruokailusta ja leimaatte nirsoiksi. Aloittakaa vaikkapa katsomalla dokumentit Cowspiracy ja Earthlings. Sen jälkeen voidaan jatkaa keskustelua.

Jep. Mun kasvissyöntini alkoi juurikin Earthlingsin katsottuani. En tosin pystynyt katsoon kun vaan sen ekan osan, enkä sitäkään rääkymättä täysillä... Olin kyllä suunnitellut jo aikaisemmin lihansyönnin lopettamista, koska se ei vaan maistunut..  tai inhotti oikeastaan.. Enkä myöskään halunnut enää syödä eläimiä. 

Edelleenkään sen ei pitäisi olla muille ongelma, jos joku toinen ei syö lihaa.. Te saatte syödä sitä niin paljon kun tykkäätte, ei oo pois teiltä jos mä en syö. En myöskään vaadi mitään jos meen kylään. Syön joko mitä pystyn, tuon omat eväät tai en syö mitään. 

Vierailija
57/64 |
06.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole 18 vuoteen syönyt lihaa, en kännissä enkä selvinpäin. Niin ehdoton vegaani en kuitenkaan ole ettenkö käyttäisi esimerkiksi kauan sitten hankkimiani kenkiä loppuun. Uusia ostan kyllä nykyisin pelkästään mikrokuituisia. En ylipäätään mainosta veganismia, sillä olen lopen kyllästynyt kaikkiin samoihin typeriin kysymyksiin. Usein sanon vain ’ei kiitos’ jos on ei-vegaanista ruokaa eikä sitä sen kummemmin tarvi sumplia.

Tunnen kyllä sitten sellaisia seurapiirivegaaneita jotka syövät kasvisruokaa muualla mutta kotona ja mökillä maistuu makkara tai kinkkuleike. Ehkä itse asiassa hieman säälin heitä.

Vierailija
58/64 |
06.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sekasyöjä joka on kasvisruokaan kallellaan ja mulla voisi käydä niin, että kännissä yrittäisin piilottaa ne lihakeiton lihapalat jonnekin kukkaruukkuun 😃. Kun lapset lähtevät kotoa ryhdyn taas kasvissyöjäksi.

Vierailija
59/64 |
06.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Enkä ole ikinä ollut edes humalassa.

Vierailija
60/64 |
06.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kahdeksan