Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Bussi-/junamatkustaja: Luovutathan paikkasi raskaana olevalle tai liikuntarajoitteiselle

Vierailija
09.10.2015 |

On kyllä taas saanu hämmästellä menoa julkisissa liikennevälineissä.

Viimeksi kun jalkani oli rikki ja liikuin keppien kanssa, ei bussissa todellakaan mielellään annettu istumapaikkaa edes liikuntarajoitteisille osoitetulla paikalla. Päinvastoin, kerran jopa ruuhkabussissa eräs matami kiirehti ohitseni ja lättäsi perseensä penkille, johon itse olin linkkaamassa :))))) 

Nyt raskaana ollessa (ja mahani on niin iso, että huomaa kyllä...) huomaa saman jutun. Viimeksi kaikki raskaanaoleville/liikuntarajoitteisille osoitetut paikat oli varattu niin, että yhdellä penkillä istuttiin ja toinen penkki oli varattu käsilaukulle/repulle. Huomasivat kyllä minun lähestyvän penkkejä, mutta laukun nostamisen sijasta käännettiin äkkiä päätä ja alettiin tuijottamaan tiiviisti ikkunasta. No, minähän sitten olin istumassa jo laukun päälle, ennenkuin se tuhahdellen kiskaistiin pois penkiltä. 

Mikä ihme ihmisiä vaivaa? Onko tosiaan niin vaikeaa huomioida muita ihmisiä, ja antaa se istumapaikka sellaiselle, joka sitä oikeasti tarvitsee? 

Kommentit (100)

Vierailija
61/100 |
09.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo nyt on niin huono peruste että raskaana olevalle täytyy antaa paikka ettei hän kaadu jos sattuu onnettomuus. Entäs ne kaikki muut jotka kaatuu ja satuttaa itsensä, eivät olleet yhtä arvokkaita ja joutavat kaatumaan? Huono syy, ei näin voida määrittää ihmisarvoa. Kohteliastahan se toki olisi antaa istumapaikka, mutta ei se mikään velvollisuus ole.

Katsos, sillä raskaana olevalla naisella on sikiö siellä kohdussaan. Sille sikiölle voi käydä todella huonosti jos sen raskausmahan päälle kaatuu. Ei sillä sikiöllä ole mitään panssarikuorta suojanaan, pehmeät vatsanpeitteet vaan ja jos 80km/h ajanut bussi joutuukin tekemään äkillisen jarrutuksen voi jälki olla todella karua.

Vierailija
62/100 |
09.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyi että tekee ihan pahaa miten ilkeitä ja pahansuopia ihmisiä täällä on. Eikä koske pelkkää pk-seutua nuo tarinat. Tervetuloa Ouluun, raskaana olevat ei ainakaan saa bussista istumapaikkaa. Tosi jees autottomana kulkea viimeisillään raskaana kaiken maailman kokeissa ja tutkimuksissa, ja ei, en todellakaan kävele/hiihdä/pyöräile/tuhlaa rahojani taksiin. Kiitos vain. 

Voi, voi, olisiko kannattanut tehdä lapsi vasta sitten kun on varaa edes omaan autoon? 

Pakko olla provo. Olen raskaana, varaa olisi toiseen autoon mutta miksi helvetissä hankkisin sellaisen kun työpaikka Helsingin keskustassa johon kulkee hyvin bussit ja metrot?! Koska ihmiset eivät anna mulle automaattisesti paikkaa julkisessa? Onpa hyvä peruste! Siitä vaan maailmaa saastuttamaan enemmän mitä ihmeellisimmin tekosyin.

Turha se on täällä sitten kitistä, jos raskautesi takia et saa istuma paikkaa julkisista. Ne on niitä valintoja, jos valitset julkisen liikenteen ja kitiset asiasta niin kulje omalla autolla kun sinulla siihen varaa on? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/100 |
09.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hassuin tässä ketjussa oli se raskaana okeva, joka piti oikeutenaan varata vielä viereisen penkin laukulleen!

Vain 1 paikka per matkustaja.

Vierailija
64/100 |
09.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi koet olevasi oikeutettu istumapaikkaan?! Vaikka olet raskaana, SFW? Voi elämä tai jotain...

Vierailija
65/100 |
09.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hassuin tässä ketjussa oli se raskaana okeva, joka piti oikeutenaan varata vielä viereisen penkin laukulleen!

Vain 1 paikka per matkustaja.

et tainnut lukea kyseist juttua kokonaan. Se oli onneton nk. Lasten paikka renkaan päällä jalat pitkänmatkan vuorobussissa, ei vaikuttanut olevan pikavuoro.

Vierailija
66/100 |
09.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa-a... Miksiköhän kuljen omalla autolla? Vastaus löytyy ketjusta.

Ympäristöystävällisyyteen pyrkivänä ihmisenä olen yrittänyt välttää oman auton tarvetta viimeiseen asti.

Valitettavasti vaan ihmisten itsekkyys julkisissa saa kyllä pikkuhiljaa kääntämään pään sinne auton harkinnan puolelle.

Vierailija
67/100 |
09.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyi että tekee ihan pahaa miten ilkeitä ja pahansuopia ihmisiä täällä on. Eikä koske pelkkää pk-seutua nuo tarinat. Tervetuloa Ouluun, raskaana olevat ei ainakaan saa bussista istumapaikkaa. Tosi jees autottomana kulkea viimeisillään raskaana kaiken maailman kokeissa ja tutkimuksissa, ja ei, en todellakaan kävele/hiihdä/pyöräile/tuhlaa rahojani taksiin. Kiitos vain. 

Voi, voi, olisiko kannattanut tehdä lapsi vasta sitten kun on varaa edes omaan autoon? 

Pakko olla provo. Olen raskaana, varaa olisi toiseen autoon mutta miksi helvetissä hankkisin sellaisen kun työpaikka Helsingin keskustassa johon kulkee hyvin bussit ja metrot?! Koska ihmiset eivät anna mulle automaattisesti paikkaa julkisessa? Onpa hyvä peruste! Siitä vaan maailmaa saastuttamaan enemmän mitä ihmeellisimmin tekosyin.

Turha se on täällä sitten kitistä, jos raskautesi takia et saa istuma paikkaa julkisista. Ne on niitä valintoja, jos valitset julkisen liikenteen ja kitiset asiasta niin kulje omalla autolla kun sinulla siihen varaa on? 

Aikuisten, täysissä mielenvoimissa olevien ihmisten luulisi osaavan ajatella niin loogisesti, että tajuaisi istumapaikkojen olevan ensisijaisesti niille, joilla on isommat riskit esim. mahdollisissa äkkijarrutustilanteissa.

Mutta wt-ihmiset ovat tietysti sitten oma luokkansa ja ajatukset pyörivät vain oman mukavuuden ympärillä.

Vierailija
68/100 |
09.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo nyt on niin huono peruste että raskaana olevalle täytyy antaa paikka ettei hän kaadu jos sattuu onnettomuus. Entäs ne kaikki muut jotka kaatuu ja satuttaa itsensä, eivät olleet yhtä arvokkaita ja joutavat kaatumaan? Huono syy, ei näin voida määrittää ihmisarvoa. Kohteliastahan se toki olisi antaa istumapaikka, mutta ei se mikään velvollisuus ole.

Katsos, sillä raskaana olevalla naisella on sikiö siellä kohdussaan. Sille sikiölle voi käydä todella huonosti jos sen raskausmahan päälle kaatuu. Ei sillä sikiöllä ole mitään panssarikuorta suojanaan, pehmeät vatsanpeitteet vaan ja jos 80km/h ajanut bussi joutuukin tekemään äkillisen jarrutuksen voi jälki olla todella karua.

Plus pahassa tapauksessa äidillekin voi tulla paha sisäinen verenvuoto, mikäli esim. istukka repeytyy. 

Vierailija
69/100 |
09.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Venäläiset miehet antavat paikkansa kepeillä kulkevalle. Suomalaiset miehet, naiset, lapset ja spanielit eivät. Hävettää.

Venäjällä jokainen vähänkin vanhempi naishenkilö (50+) saa automaattisesti istumapaikan missä tahansa kulkuvälineessä. Sama koskee vanhusmiehiä, vammaisia, raskaana olevia naisia jne. Hyvin usein riittää ihan vain naissukupuoli, ikään katsomatta paikan saamiseen. Tämä on siis ihan automaattista, ei tarvitse mulkoilla tai kysellä.

Vierailija
70/100 |
09.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tasa-arvo. Miehet käyvät armeijan, joten on ihan oikein, että raskaana olevat ja kepillä kulkevat naiset seisovat.

Vierailija
71/100 |
09.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysyn  vanhukseltakin onko hän äänestänyt/äänestää porvareita ja jos vastaus on kyllä tai ei vastaus tule vakuuttavasti en taatusti anna paikkaa vaan jos jäämme pois samalla pysäkillä kampitan portaissa.

Minä kysyn onko julkisella töissä jos on niin silmä silmästä ja hammas hampaasta, en anna paikkaani. Julkisen tyypit rääkkää koko kansan itsemurhan partaalle ja näille pitäisi vielä istumapaikka tarjota, ei tosiaankaan.

Vierailija
72/100 |
09.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikuisten, täysissä mielenvoimissa olevien ihmisten luulisi osaavan ajatella niin loogisesti, että tajuaisi istumapaikkojen olevan ensisijaisesti niille, joilla on isommat riskit esim. mahdollisissa äkkijarrutustilanteissa.

Mutta wt-ihmiset ovat tietysti sitten oma luokkansa ja ajatukset pyörivät vain oman mukavuuden ympärillä.

Sinä aikuinen, täysissä mielenvoimissa oleva ihminen vedät tähänkin keskusteluun wt kortin. Kun tälle linjalle lähdettiin niin..

Taidat itse olla köyhä raskaana oleva wt, jolla ei ole varaa kulkea omalla autolla, kun nuin pienen sielun päälle ottaa että en antaisi paikkaani sinulle julkisissa. ;)

Vierailija
73/100 |
10.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin olen nähnyt, kun täyteen ratikkaan nousee mies keppien kanssa eikä kukaan anna sille paikkaansa. En voi ymmärtää tuollaisia toisista piittaamattomia ihmisiä.

Vierailija
74/100 |
10.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä aikuinen, täysissä mielenvoimissa oleva ihminen vedät tähänkin keskusteluun wt kortin. Kun tälle linjalle lähdettiin niin..

Taidat itse olla köyhä raskaana oleva wt, jolla ei ole varaa kulkea omalla autolla, kun nuin pienen sielun päälle ottaa että en antaisi paikkaani sinulle julkisissa. ;)

Sitähän voi miettiä, että miksi se wt-kortti lähtee mukaan. Että olisiko vaikka se oma käytös niin naurettavaa.

Vierailija
75/100 |
10.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos menet bussiin sylissäsi/rintarepussa pieni vauva, niin silloin olet samalla viivalla sen raskaana olevan kanssa istumapaikan tarpeessa.

Jos aikuinen kaatuu, voi toki iskeä päänsä johonkin tai käydä muuta vakavaa. Mutta jos aikuinen kaatuu vauva sylissä/mahassa, niin mietipä mitä käy sille vauvalle, etenkin jos rysähdät koko painollasi sen päälle.

Raskaanaolevalle lisäksi myös ne sisäiset vauriot, istukan repeytyminen ei ole pikkujuttu vaan voi aiheuttaa vakavan sisäisen verenvuodon.

Mutta sinä siis koet, että pieni vauva voi mieluummin ottaa sen loukkaantumisriskin, kuin sinä aikuinen terve ihminen?

Vierailija
76/100 |
10.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On erittäin outo keskustelu ja osoitus nykyajan minä-keskeisyydestä.

Lihavuus on itseaiheutettu tila.

Raskaus on itseaiheutettu tila.

Useimmiten se kepeillä linkkaaminenkin on itseaiheutettu tila.

Ystäväni on sydänsairas ja itse se sinne bussiin könyää ja näyttää vielä niin pirun nuoreltakin eli ihan on itseaiheutettu tilanne, ettei saa paikkaa.

Minä ajattelen asian näin: jokainen, joka kokee tarvitsevansa sitä paikkaa, saa paikan minulta, jos en itse koe tarvitsevani sitä vielä enemmän. Harvoin koen. Olen lihava muta tervejalkainen ja perusterve. Jaksan seistä tunnin bussimatkan, vaikka se ei mitään herkkua olekaan. Vain kerran olen istunut siihen vanhuksien/raskaana olevien/kepeillä varustetuttujen paikalle, kun olin koko päivän seissyt myyntityössä ja siihen tottumattomana jalat olivat tosi väsyneitä. Bussi tuli täyteen mutta kukaan ei joutunut seisomaan eli sain pitää paikkani.

Minusta sillä lihavuuden takia polvivamman saaneella on ihan yhtä suuri oikeus istua kuin raskaana olevallakin tai vaikkapa urheiluvamman saaneella. Kaikki ovat itseaiheutettuja tiloja mutta jokainen heistä tarvitsee sen paikan oman turvallisuutensa takia. En halua olla aiheuttamassa kenellekään vahinkoa, joten minulta se istumapaikka kyllä liikenee, jos vain suinkin huomaan tarpeen istua. Pyydettäessä paikka vapautuu aina, vaikka pyytäjä olisi kuinka nuoren, terveen ja hyvinvoivan näköinen tahansa.

Sydänsairas ystäväni näyttää nuorelta ja hyväkuntoiselta, vaikka voimat loppuvat kuin seinään yllättäen. Silloin on parempi, että hän istuu kuin että lyyhistyy voimattomana bussin lattialle. Polvivammainen työkaverini on työkykyinen mutta ei takuulla, jos lentää bussissa lattialle. Sairauseläke voi olla pienestä kiinni.

Yhteiskunta hyötyy, jos emme rupea poliiseiksi arvioimaan toisten kykyjä selviytyä bussimatka seisten.

Vierailija
77/100 |
10.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko aivan varma, että mahasi huomattiin? Tai kepit? Kuulostaa kyllä todella erikoiselta toiminnalta!

No, olen nyt seitsemännellä kuulla raskaana ja vatsa on iso. Muutoin olen normaalipainoinen, eli todellakin huomaa minun olevan raskaana. 

Ja keppien kanssa kun liikuin, niin minulla oli kaksi kyynärsauvaa, joita varmasti oli vaikea olla huomaamatta. 

Kun olin raskaana , olin todella hyvässä kunnossa, ei se iso maha painanut niin, etten olisi jaksanut bussissa seistä. Ei tosin kukaan paikkaa antanutkaan. Nyt en ole raskaana, mutta sairastan neurologista sairautta, joka aiheuttaa väsymistä ja jos istumapaikkoja on vapaana,  niin kyllä istun.  Minusta ei sitä väsymystä  ulospäin huomaa, päinvastoin olen jostakin syystä useimmiten freesin näköinen, ilmeisesti osaan meikata.    

Vierailija
78/100 |
10.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitähän voi miettiä, että miksi se wt-kortti lähtee mukaan. Että olisiko vaikka se oma käytös niin naurettavaa.

Eipä se minun persettä liikuta lähteekö wt kortti mukaan vai ei, kun ette sitä osaa edes oikein määritellä. 

Naurataahan se totuus kun mielipiteestäni pitää niin henkilökohtaisesti ottaa, eli olen oikeassa määritellessäni teitä. 

Vierailija
79/100 |
10.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mäkin olen nähnyt, kun täyteen ratikkaan nousee mies keppien kanssa eikä kukaan anna sille paikkaansa. En voi ymmärtää tuollaisia toisista piittaamattomia ihmisiä.

Mikset itse antanut paikkaasi?

Vierailija
80/100 |
10.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sori vaan, mutta vika on suomalaisuudessa. En jaksanut ketjua alkua pidemmälle, koska esim. Keski-Euroopassa on itsestään selvää nousta itse ja tarjota istumapaikka jokaiselle, joka näyttää olevan sen tarpeessa. Kepeillä kulkijan ei tarvitse alkaa kysellä, että voisitko nostaa reppusi penkiltä vaan se repun omistaja singahtaa pystyyn tarjoten paikkaansa. Näen tätä joka ikinen päivä ruuhka-aikaan ja toimin tietenkin itse myös samoin.

Ulkosuomalainen

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kolme