Bussi-/junamatkustaja: Luovutathan paikkasi raskaana olevalle tai liikuntarajoitteiselle
On kyllä taas saanu hämmästellä menoa julkisissa liikennevälineissä.
Viimeksi kun jalkani oli rikki ja liikuin keppien kanssa, ei bussissa todellakaan mielellään annettu istumapaikkaa edes liikuntarajoitteisille osoitetulla paikalla. Päinvastoin, kerran jopa ruuhkabussissa eräs matami kiirehti ohitseni ja lättäsi perseensä penkille, johon itse olin linkkaamassa :)))))
Nyt raskaana ollessa (ja mahani on niin iso, että huomaa kyllä...) huomaa saman jutun. Viimeksi kaikki raskaanaoleville/liikuntarajoitteisille osoitetut paikat oli varattu niin, että yhdellä penkillä istuttiin ja toinen penkki oli varattu käsilaukulle/repulle. Huomasivat kyllä minun lähestyvän penkkejä, mutta laukun nostamisen sijasta käännettiin äkkiä päätä ja alettiin tuijottamaan tiiviisti ikkunasta. No, minähän sitten olin istumassa jo laukun päälle, ennenkuin se tuhahdellen kiskaistiin pois penkiltä.
Mikä ihme ihmisiä vaivaa? Onko tosiaan niin vaikeaa huomioida muita ihmisiä, ja antaa se istumapaikka sellaiselle, joka sitä oikeasti tarvitsee?
Kommentit (100)
Venäläiset miehet antavat paikkansa kepeillä kulkevalle. Suomalaiset miehet, naiset, lapset ja spanielit eivät. Hävettää.
Vierailija kirjoitti:
Raskaus ei ole sairaus. Itse olet siihen tilaan itsesi saattanut.
Vittu mikä idiootti. Mites jos bussiin tulisi nainen jolla olisi sylissä pienen pieni vastasyntynyt vauva? Seisomaan vaan, ite oot sen mukulas pyöräyttäny.
Minulla on tällainen kokemus: nousen kyytiin keppien kanssa, jalka paketissa. Ratikka täynnä porukkaa, kaikki vaan katselevat ikkunoista ulos niinkuin eivät näkisikään. Ratikka nytkähtää liikkeelle ennen kun ehdin pyytää keneltäkään että voisinko saada paikan. Lennän ratikan lattialle kumoon. Kukaan ei auttanut minua ylös tai kysynyt tarvitsenko apua. Istuin loppumatkan lattialla, kaatuminen sattui todella paljon ja oli hyvin vaikea kammeta itsensä ylös sitten oikean pysäkin kohdalla. Koska olen opiskelija, ei varaa ajella taksilla, siksi julkinen liikenne.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on tällainen kokemus: nousen kyytiin keppien kanssa, jalka paketissa. Ratikka täynnä porukkaa, kaikki vaan katselevat ikkunoista ulos niinkuin eivät näkisikään. Ratikka nytkähtää liikkeelle ennen kun ehdin pyytää keneltäkään että voisinko saada paikan. Lennän ratikan lattialle kumoon. Kukaan ei auttanut minua ylös tai kysynyt tarvitsenko apua. Istuin loppumatkan lattialla, kaatuminen sattui todella paljon ja oli hyvin vaikea kammeta itsensä ylös sitten oikean pysäkin kohdalla. Koska olen opiskelija, ei varaa ajella taksilla, siksi julkinen liikenne.
Kamalaa, otan osaa. Kun mulla oli jalassa vamma ja nilkutin keppien kanssa ruokakaupassa, kävelin ilmeisesti liian hitaasti, koska kiireinen perheenäiti(?) ajoi takaapäin päälle. Osui kipeään jalkaan ja todella sattui. Tämä tapahtui kahteen eri kertaan.
Eli te surkeat vammaiset, menkää pois kunnon ihmisten jaloista? Onneksi olen taas terve.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kamalaa, otan osaa. Kun mulla oli jalassa vamma ja nilkutin keppien kanssa ruokakaupassa, kävelin ilmeisesti liian hitaasti, koska kiireinen perheenäiti(?) ajoi takaapäin päälle. Osui kipeään jalkaan ja todella sattui. Tämä tapahtui kahteen eri kertaan.
Eli te surkeat vammaiset, menkää pois kunnon ihmisten jaloista? Onneksi olen taas terve.
Minulla kävi vähän samantapainen homma, keppien kanssa kun menen kassalle niin tuupitaan takaa päin, ja sitten kepit kaatuivat. Minua tuli auttamaan yksi maahanmuuttaja (nosti kepit), kukaan kantasuomalainen ei auttanut tuossakaan tilanteessa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paikkani annan vain vanhuksille ja liikunta rajoitteisille.
En raskaana oleville, se ei ole mikään sairaus tai rajoitus. Itse haluttu ja aiheutettu tila. Sama asiahan olisi joka läskille antaa paikkansa kun elopaino tuhoaa polvet ja jalat.
Onko jotkut tosiaan näin yksinkertaisia, ettei käy mielessä miksi se raskaana olevan seisominen liikkuvassa ajoneuvossa on riski?
Ajoneuvossa seisominen on joka tapauksessa riski kenelle tahansa, vai mites helvetin yksinkertainen ihminen sinä olet?
Totta kai pidän paikkani enkä riskeeraa omaa turvallisuuttani tuon takia. Eikä täällä päin muutenkaan ole paikallisliikenteen busseissa ole edes turvavöitä riski jopa sekin.
Paha bussi turma, niin huonosti voi käydä kenelle vain kyydissä olevalle.
Seisominen on raskaana olevalle ihan erityinen riski koska se syntymätön lapsi. Miten joku voi olla niin yksinkertainen ettei ymmärrä tätä?
Hyi että tekee ihan pahaa miten ilkeitä ja pahansuopia ihmisiä täällä on. Eikä koske pelkkää pk-seutua nuo tarinat. Tervetuloa Ouluun, raskaana olevat ei ainakaan saa bussista istumapaikkaa. Tosi jees autottomana kulkea viimeisillään raskaana kaiken maailman kokeissa ja tutkimuksissa, ja ei, en todellakaan kävele/hiihdä/pyöräile/tuhlaa rahojani taksiin. Kiitos vain.
Ihan oma syy, itsehän olet raskaaksi hankkiutunut. Jos ei nappaa julkisissa kulkuvälineissä sietää muita ihmisiä niin osta auto. Raskaana olevat on yleensä nuoria ja terveitä niin hyvää se vaan tekee vähän seisoa. Kunto nousee ja lihasmassa kasvaa kun kannattelet normaalia suurempaa painoa pystyssä.
Vanhuksille paikka pitääkin antaa, jokainen tiedostaa että tahti hidastuu kun ikää tulee lisää. Mutta raskaana oleville ei, koska ne on itse valintansa tehneet ja tulevat tulevaisuudessa valtaamaan vähintään neljän ihmisen tilan bussista kun pitää päästä rattailla sisään. Ilmaiseksi vielä, kuinkas muutenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Ihan oma syy, itsehän olet raskaaksi hankkiutunut. Jos ei nappaa julkisissa kulkuvälineissä sietää muita ihmisiä niin osta auto. Raskaana olevat on yleensä nuoria ja terveitä niin hyvää se vaan tekee vähän seisoa. Kunto nousee ja lihasmassa kasvaa kun kannattelet normaalia suurempaa painoa pystyssä.
Vanhuksille paikka pitääkin antaa, jokainen tiedostaa että tahti hidastuu kun ikää tulee lisää. Mutta raskaana oleville ei, koska ne on itse valintansa tehneet ja tulevat tulevaisuudessa valtaamaan vähintään neljän ihmisen tilan bussista kun pitää päästä rattailla sisään. Ilmaiseksi vielä, kuinkas muutenkaan.
Word !
Vierailija kirjoitti:
Hyi että tekee ihan pahaa miten ilkeitä ja pahansuopia ihmisiä täällä on. Eikä koske pelkkää pk-seutua nuo tarinat. Tervetuloa Ouluun, raskaana olevat ei ainakaan saa bussista istumapaikkaa. Tosi jees autottomana kulkea viimeisillään raskaana kaiken maailman kokeissa ja tutkimuksissa, ja ei, en todellakaan kävele/hiihdä/pyöräile/tuhlaa rahojani taksiin. Kiitos vain.
Voi, voi, olisiko kannattanut tehdä lapsi vasta sitten kun on varaa edes omaan autoon?
Onpa käsittämättömiä kommentteja, ovat varmaan teidän äitinne teitä odottaessaan kaatuneet kerran jos toisenkin bussin perukoille vai mistä tuollainen empatiakyvyttömyys ja tunnevammaisuus mahtaa johtua? No, tiedossahan se on ollutkin, että Suomessa vihataan kaikkea, erityisesti lapsiperheitä tai sellaiseksi tulevia, vaikka jokainen täällä on lapsi ollut itsekin. Hyvähän se tietysti on, että se merkkilaukku saa sen istumapaikan, sitähän ei voi omassa sylissä tietenkään pitää. Onneksi ei tarvitse kulkea busseilla, oma apu paras apu!
Vierailija kirjoitti:
Muistapa myös se, että sinä et voi päältäpäin nähdä, kuinka tarpeellinen istumapaikka on istujalle. Hänellähän voi olla vaikkapa jalka kipeä, kuumetta tai huimausta.
Raskaana olevallekin istumapaikka saattaa olla tarpeen alkuraskaudesta pahoinvoinnin takia, vaikka raskaus ei näy vielä mitenkään. Siinä sitten muut katsovat, että siinä se nuori nainen istua möllöttää, eikä anna paikkaa sitä tarvitsevalle, vaikka istuja ei pysty seisomaan oksentamatta. Tällaisen tapauksen tiedän omasta perheestäni.
Jos menen liikuntarajoitteisena bussiin, jossa ei ole yhtäkään istumapaikkaa vapaana, niin toivoisin, että JOKU siellä istuvista antaisi paikkansa. Aika epätodennäköinen sattuma olisi, että KAIKILLA bussissa istuvilla olisi pahoinvointia tai päällepäin näkymättömiä vammoja.
Miten tällaisessa tilanteessa kaikki matkustajatkaan osaisivat katsoa yhtä tiettyä matkustajaa, että siinä se nuori nainen istua möllöttää, eikä anna paikkaa sitä tarvitsevalle. Kun voi itsekin nousta ja luovuttaa oman paikkansa. Aika jännä tilanne siis sattunut perheessäsi.
Ja jos tilanne olisi se, että sattuisin pyytämään paikkaa juuri siltä pahoinvoivalta, ja hän vastaisi, että on pahoillaan, mutta tarvitsee itsekin istumapaikan, niin eihän siitä kukaan fiksu ihminen mitään meteliä nosta tai ala todisteita vaatia. Jonkun muun järkevän luulisi tässä vaiheessa ymmärtävön nousta.
Ei sen liikuntarajoitteisen ihmisen ole pakko päästä istumaan juuri sille merkitylle paikalle, kyllä muiltakin istuimilta voi ystävällisesti nousta.
Vierailija kirjoitti:
Seisominen on raskaana olevalle ihan erityinen riski koska se syntymätön lapsi. Miten joku voi olla niin yksinkertainen ettei ymmärrä tätä?
Nykyaikana kun raskaana olevat naiset ovat niin huonokuntoisia perseellään läsöttäviä läskejä, että eivät jaksa edes seisoa. Toista se oli ennen vanhaan. Nyt heittäydytään niin avuttomiksi että...
Muistoni raskaana ollessani: olin bussissa 1,5h, osittain pientä mäkistä tietä. Bussi oli osan matkaa hyvin täysi. Minulla oli iso kassi mukana, jatkoin matkaa bussin jälkeen junalla. Sain hyvin ahtaan paikan aika edestä renkaan päältä. Siinä oli olemista polvet melkein suussa ison mahan kanssa mutkatiellä olo oli ei hyvä. Kassi oli ikkunanpuolella penkillä. Päätepisteessä yksi vanhempi mieshenkilö alkoi huutaa minulle, kuules likka seuraavan kerran hanki kaksi paikkaa. En ollut enää "likka" 27-vuotias rouva. Tilassani huuto tuntui tosi pahalta ja kyyneliä siin tuli, sopetsim, ett olisitpa itse raskaana. Herra oli istunut matkan ajan. Bussikuski näki poistuessani pahanmieleni js kysyi. Kerroin. Hänen mielestä olin istunut ihan oikeutetusti., tuolla paikalla ei voinut pit kassiani sylissä. Näin myöhemmin, että se huutaja vanhempi herra meni junan ykkösluokkaan, oli tuskaista matkustaa rahvaan kanssa bussisda.
Vierailija kirjoitti:
Raskaus ei ole sairaus!!! Itse kävelin vielä kahdeksannella kuulla pitkiä kävelylenkkejä, eli vähintään viisi kilometriä JOKA PÄIVÄ. Toiset istuvat koko raskauden ajan perseellään, kun on niin vaikea. UIIUIIUII! Sinun sijassasi en olisi edes noussut bussiin, vaan mennyt kävellen/pyörällä.
Juu, minäkin lenkkeilin siihen asti, että liitoskipujen vuoksi jalat vaan lakkasivat toimimasta, en päässyt enää yli 5 min matkoja kävelemään. Siinä ei todellakaan seisty nytkähtelevässä bussissa lonkat rusahdellen. Eli ei se raskaus yksinään välttämättä estä seisomista, siitä johtuvat liikuntakykyä rajoittavat vaivat voivat niin todella tehdä.
Tuo nyt on niin huono peruste että raskaana olevalle täytyy antaa paikka ettei hän kaadu jos sattuu onnettomuus. Entäs ne kaikki muut jotka kaatuu ja satuttaa itsensä, eivät olleet yhtä arvokkaita ja joutavat kaatumaan? Huono syy, ei näin voida määrittää ihmisarvoa. Kohteliastahan se toki olisi antaa istumapaikka, mutta ei se mikään velvollisuus ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi, voi, olisiko kannattanut tehdä lapsi vasta sitten kun on varaa edes omaan autoon?
Pakko olla provo. Olen raskaana, varaa olisi toiseen autoon mutta miksi helvetissä hankkisin sellaisen kun työpaikka Helsingin keskustassa johon kulkee hyvin bussit ja metrot?! Koska ihmiset eivät anna mulle automaattisesti paikkaa julkisessa? Onpa hyvä peruste! Siitä vaan maailmaa saastuttamaan enemmän mitä ihmeellisimmin tekosyin.
Vierailija kirjoitti:
Onpa käsittämättömiä kommentteja, ovat varmaan teidän äitinne teitä odottaessaan kaatuneet kerran jos toisenkin bussin perukoille vai mistä tuollainen empatiakyvyttömyys ja tunnevammaisuus mahtaa johtua? No, tiedossahan se on ollutkin, että Suomessa vihataan kaikkea, erityisesti lapsiperheitä tai sellaiseksi tulevia, vaikka jokainen täällä on lapsi ollut itsekin. Hyvähän se tietysti on, että se merkkilaukku saa sen istumapaikan, sitähän ei voi omassa sylissä tietenkään pitää. Onneksi ei tarvitse kulkea busseilla, oma apu paras apu!
Miksi minun tulisi tuntea empatiaa raskaana olevalle?
Ja kuinka olen tunnevammainen, kun annan paikkani vanhuksille ja liikuntarajoitteisille ? :)
Jaa-a... Miksiköhän kuljen omalla autolla? Vastaus löytyy ketjusta.