Bussi-/junamatkustaja: Luovutathan paikkasi raskaana olevalle tai liikuntarajoitteiselle
On kyllä taas saanu hämmästellä menoa julkisissa liikennevälineissä.
Viimeksi kun jalkani oli rikki ja liikuin keppien kanssa, ei bussissa todellakaan mielellään annettu istumapaikkaa edes liikuntarajoitteisille osoitetulla paikalla. Päinvastoin, kerran jopa ruuhkabussissa eräs matami kiirehti ohitseni ja lättäsi perseensä penkille, johon itse olin linkkaamassa :)))))
Nyt raskaana ollessa (ja mahani on niin iso, että huomaa kyllä...) huomaa saman jutun. Viimeksi kaikki raskaanaoleville/liikuntarajoitteisille osoitetut paikat oli varattu niin, että yhdellä penkillä istuttiin ja toinen penkki oli varattu käsilaukulle/repulle. Huomasivat kyllä minun lähestyvän penkkejä, mutta laukun nostamisen sijasta käännettiin äkkiä päätä ja alettiin tuijottamaan tiiviisti ikkunasta. No, minähän sitten olin istumassa jo laukun päälle, ennenkuin se tuhahdellen kiskaistiin pois penkiltä.
Mikä ihme ihmisiä vaivaa? Onko tosiaan niin vaikeaa huomioida muita ihmisiä, ja antaa se istumapaikka sellaiselle, joka sitä oikeasti tarvitsee?
Kommentit (100)
Miksi raskaana olevalla pitäisi antaa istumapaikka?
Tätä en ole koskaan ymmärtänyt, tilahan on oma valinta.
Kahden lapsen äiti ja ruuhkabusseissa seisonut molempien raskauksien loppuun saakka.
Jos on huono olo, ajaa sitten taksilla tai hakee sairauslomaa.
Vierailija kirjoitti:
On kyllä taas saanu hämmästellä menoa julkisissa liikennevälineissä.
Viimeksi kun jalkani oli rikki ja liikuin keppien kanssa, ei bussissa todellakaan mielellään annettu istumapaikkaa edes liikuntarajoitteisille osoitetulla paikalla. Päinvastoin, kerran jopa ruuhkabussissa eräs matami kiirehti ohitseni ja lättäsi perseensä penkille, johon itse olin linkkaamassa :)))))
Nyt raskaana ollessa (ja mahani on niin iso, että huomaa kyllä...) huomaa saman jutun. Viimeksi kaikki raskaanaoleville/liikuntarajoitteisille osoitetut paikat oli varattu niin, että yhdellä penkillä istuttiin ja toinen penkki oli varattu käsilaukulle/repulle. Huomasivat kyllä minun lähestyvän penkkejä, mutta laukun nostamisen sijasta käännettiin äkkiä päätä ja alettiin tuijottamaan tiiviisti ikkunasta. No, minähän sitten olin istumassa jo laukun päälle, ennenkuin se tuhahdellen kiskaistiin pois penkiltä.
Mikä ihme ihmisiä vaivaa? Onko tosiaan niin vaikeaa huomioida muita ihmisiä, ja antaa se istumapaikka sellaiselle, joka sitä oikeasti tarvitsee?
Eikö junassa ole paikkaliput? Ainakin lipun etukäteen ostaville on. Silloin en anna paikkaa.
Bussissa voi myös avata suunsa eli pyytää paikan vapaaksi. Tosin voi olla vaikea tietää, onko henkilö esim. itse raskaana (jos maha ei näy) tai onko jokin vamma.
Paikkani annan vain vanhuksille ja liikunta rajoitteisille.
En raskaana oleville, se ei ole mikään sairaus tai rajoitus. Itse haluttu ja aiheutettu tila. Sama asiahan olisi joka läskille antaa paikkansa kun elopaino tuhoaa polvet ja jalat.
Miksi ihmeessä siihen laukun päälle pitää istua? Miksi ei voi pyytää siirtämään sitä? Miksi ei voi pyytää paikkaa jos sitä tarvitsee?
En minä halua kuluttaa bussimatkojani arvioiden jokaista bussiin tulijaa, tarvitseeko hän paikan ja kuuluuko minun nyt sitä tarjota vai ei. Kaikille on helpompaa jos tarvitsija pyytää itse. Edes ne kävelykepit eivät aina auta. Kerran yksi nainen tuijotti bussiin tullessaan minua suoraan sanottuna murhanhimoisesti ja ihmettelin mitä olin hänelle tehnyt. Vasta kun hän käveli ohi näin kävelykepin joka oli ollut hänen takanaan. Mutta eiköhän tuokin nainen saanut istumapaikkaa enemmän iloa siitä että sai haukkua minua kaikille tutuilleen.
En anna paikkaani kenellekkään, jos ei sitä erikseen pyydetä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi raskaana olevalla pitäisi antaa istumapaikka?
Tätä en ole koskaan ymmärtänyt, tilahan on oma valinta.
Kahden lapsen äiti ja ruuhkabusseissa seisonut molempien raskauksien loppuun saakka.
Jos on huono olo, ajaa sitten taksilla tai hakee sairauslomaa.
Voi muru, ei raskaana oleville niitä paikkoja ole osoitettu pahoinvoinnin vuoksi, vaan turvallisuuden.
Mietipä jos bussi ajaa sellaista normivauhtia/kehällä hippasen nopeamminkin. Tulee äkkipysähdys ja raskaana oleva lentää kaaressa sen pallomahansa päälle rysähtäen.
Sitten voidaan alkaa miettiä, mitä kaikkea vauriota tuli vauvalle ja mitä äidille.
Eli sinun välinpitämättömyytesi omien lapsiesi turvallisuutta kohtaan on ihan oma asiasi, mutta äläpä ylenkatso jos jotakuta vastuullisempaa naista kiinnostaa se lapsensa turvallisuus jo sikiövaiheesta alkaen.
Kysyn vanhukseltakin onko hän äänestänyt/äänestää porvareita ja jos vastaus on kyllä tai ei vastaus tule vakuuttavasti en taatusti anna paikkaa vaan jos jäämme pois samalla pysäkillä kampitan portaissa.
Vierailija kirjoitti:
Paikkani annan vain vanhuksille ja liikunta rajoitteisille.
En raskaana oleville, se ei ole mikään sairaus tai rajoitus. Itse haluttu ja aiheutettu tila. Sama asiahan olisi joka läskille antaa paikkansa kun elopaino tuhoaa polvet ja jalat.
Onko jotkut tosiaan näin yksinkertaisia, ettei käy mielessä miksi se raskaana olevan seisominen liikkuvassa ajoneuvossa on riski?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No junaan voi kyllä kaikki ostaa ihan etukäteen sen istumapaikan, etenkin jos on sellaisessa tilanteessa, että pitää päästä välttämättä istumaan.
Jaa, mistäs näitä paikallisjunien paikkalippuja voi ostaa?
Nyt puhutaan esim. väliä espoo-helsinki/helsinki-kerava.
Eipä taida olla olemassa sellaisia lippuja.
Paikallisjunia menee kai Helsingistä jopa Tampereella ja Lahteen saakka? Pohjoisemmassa vielä jonkin aikaa kulkee keväällä lakkautettava Vaasa-Seinäjoki, 4 tuntia, eikä siihenkään myydä paikkalippuja. Tosin ikinä se ei Seinäjoen jälkeen ole ollut täysi, kun itse olen mennyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No junaan voi kyllä kaikki ostaa ihan etukäteen sen istumapaikan, etenkin jos on sellaisessa tilanteessa, että pitää päästä välttämättä istumaan.
Jaa, mistäs näitä paikallisjunien paikkalippuja voi ostaa?
Nyt puhutaan esim. väliä espoo-helsinki/helsinki-kerava.
Eipä taida olla olemassa sellaisia lippuja.
Paikallisjunia menee kai Helsingistä jopa Tampereella ja Lahteen saakka? Pohjoisemmassa vielä jonkin aikaa kulkee keväällä lakkautettava Vaasa-Seinäjoki, 4 tuntia, eikä siihenkään myydä paikkalippuja. Tosin ikinä se ei Seinäjoen jälkeen ole ollut täysi, kun itse olen mennyt.
Taitanee paikkaliput koskea vain InterCity-junia, joilla harvempi espoo-helsinki-vantaa-kerava -akselilla asuva tuskin kuitenkaan työmatkojaan taittaa.
Paikallisjunissa ei ole paikkalippuja. Ostat lipun vain sen mukaan, oletko aikuinen vai lapsi ja kuljetko kaupungin sisällä vai toiseen kaupunkiin.
Tosin näissä paikallisjunissa (ainakin uusissa vaunuissa) on jokaisen penkin kohdalla kuvallinen merkintä pallomahaisine naisineen ja kävelykeppi-tyyppeineen, että istumapaikka tulisi luovuttaa sitä tarvitsevalle.
Raskaus ei ole sairaus!!! Itse kävelin vielä kahdeksannella kuulla pitkiä kävelylenkkejä, eli vähintään viisi kilometriä JOKA PÄIVÄ. Toiset istuvat koko raskauden ajan perseellään, kun on niin vaikea. UIIUIIUII! Sinun sijassasi en olisi edes noussut bussiin, vaan mennyt kävellen/pyörällä.
Vierailija kirjoitti:
Raskaus ei ole sairaus!!! Itse kävelin vielä kahdeksannella kuulla pitkiä kävelylenkkejä, eli vähintään viisi kilometriä JOKA PÄIVÄ. Toiset istuvat koko raskauden ajan perseellään, kun on niin vaikea. UIIUIIUII! Sinun sijassasi en olisi edes noussut bussiin, vaan mennyt kävellen/pyörällä.
Joidenkin työmatka on hieman pidempi kuin viisi kilometriä. Oma työmatkani on reilu 20km per suunta. Sinä voit kävellä ihan vapaasti, minä säästän aikaa ja kuljen julkisilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joidenkin työmatka on hieman pidempi kuin viisi kilometriä. Oma työmatkani on reilu 20km per suunta. Sinä voit kävellä ihan vapaasti, minä säästän aikaa ja kuljen julkisilla.
Korjaus, reilu 30km per suunta.
Raskaana olevalle en anna mitään etuoikeuksia. Rihän niitä esim.lihavatkaan saa.
Vammaisille annan paikkani heti ja hyvin vanhoille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raskaus ei ole sairaus. Itse olet siihen tilaan itsesi saattanut.
Hieno perustelu.
Vaan mitäs luulet käyvän, mikäli bussi tekee äkkijarrutuksen ja raskaana oleva lentää vauhdilla vatsa edellä lattiaan?
Siinä on hengenlähtö todennäköinen sekä lapsella että äidillä. Mutta kun raskaus ei ole sairaus, niin sinä mielummin istut perseelläsi ja seuraat vierestä tällaista tapahtumaa?
Off topic, pahaa jälkeä voi tulla kyllä siitäkin, että lentää äkkijarrutuksessa edessä olevaa penkkiä tai kaidetta päin.
Haiskahdatko kenties paskalle ja ihmiset eivät halua sinua lähelleen?
Vierailija kirjoitti:
Milloinkahan tulee kehoitus, että "Annathan paikkasi pakolaiselle.." Kato ku rankka matka ja sodan traumat ja kaikkee.. :/ Sen jälkeen kaikki jukkiset liikennevälineet alkavat kuljettaa pelkästään pakolaisia. Suomalaiset saavat tyytyä fillarointiin.
+1 koska sait maahanmuuttajat ujutettua tähän
Vierailija kirjoitti:
Paska Helsinki. Minä MINÄ MINÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ
stadis asuu heikkoitsetuntoisimmat ihmiset maailmassa. mitä muut ajattelee, jos annan paikan? ratkaisu: parempi epähuomioida.
Anteeks mitä? :D En voinu kuin nauraa..
Vierailija kirjoitti:
Raskaana olevalle en anna mitään etuoikeuksia. Rihän niitä esim.lihavatkaan saa.
Vammaisille annan paikkani heti ja hyvin vanhoille.
Busseissa on erikseen paikka raskaana oleville ei siellä näy paikkaa merkattuna lihaville..
Miksi minun joka käy töissä pitäisi seiso jotta kotona makaava paksuksi pantu nainen saa istua? Paksuna olevalle tekee ihan hyvää välillä seisoikin ja liikutella jäseniään niin ei turvota niin paljoa.