Kysytäänkö koulussa lapselta vanhempien työstä/ammatista?
Jos kysytään, niin se on mun mielestä törkeää eriarvoistamista. Jos jollain on työttömät vanhemmat, niin helposti aletaan kiusaamaan. Mun mielestä ei kuulu kenellekään missä lapsen vanhemmat on töissä. Mua kiusattiin osaksi senkin takia, koska vanhempani olivat työttömiä ja nyt mua alkoi pelottamaan oman lapsen puolesta, koska me ei olla töissä eikä ole ammattia. Nyt ei tarvi tulla ilkeilemään mitään.
Kommentit (78)
Miksi ei saisi kysyä ammattia? Eriasia on toki saako sellaista tivata tai vaatia lasta puhumaan ehdottomasti asiassa totta. Opettajalta olisi mielestäni jokseenkin typerää lähteä oikaisemaan lapsen kertoessa vanhemman ammatiksi vaikka puutarhurin että eikös äitisi ole työtön ja hoitaa puutarhaa korkeintaan kotona mutta ei työkseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä koulussa saa kysyä lapselta vanhempien ammatista. Ei siinä ole mitään väärää. Tosin voi se olla kiusallista jos vanhemmilla ei ole ammatti. Mutta tehän sen valinnan olette aikanaan tehny. Harvemmin lapsia kiusataan ammatin tai työttömyyden takia. Työttömiä aikuisia on tänä päivänä pilvin pimein.
Hei! Älä sinä tule väittämään, että ollaan tehty joku valinta! Vai tarkoitatko lapsen saamista? Sun mielestäkö köyhä ei saa tulla vanhemmaksi?
Vastauksesi on sitä luokkaa, että eiköhän se suurin ongelma tässä ole sinun itsetunnossasi.
Perustele
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei saisi kysyä ammattia? Eriasia on toki saako sellaista tivata tai vaatia lasta puhumaan ehdottomasti asiassa totta. Opettajalta olisi mielestäni jokseenkin typerää lähteä oikaisemaan lapsen kertoessa vanhemman ammatiksi vaikka puutarhurin että eikös äitisi ole työtön ja hoitaa puutarhaa korkeintaan kotona mutta ei työkseen.
En minä opettajana kysyisi. Mä en itse lapsena edes tiennyt, että äiti oli siivooja ammatiltaan.
Minusta asiasta voisi kysyä kaksinkesken, jos opettajan jostain syystä pitää vanhempien ammatti tietää. Minua kiusattiin joka tiedonmurusta, jonka muu luokka sai selville, joten en halunnut kenenkään tietävän minusta mitään.
Minulla on aina ongelma kun kysytään ammattia, sillä "oikea" ammattini on jotain aivan muuta kuin mitä juuri tällä hetkellä teen työkseni (siihen minulla ei ole varsinaista koulutusta) . Kumpi näistä pitäisi ilmoittaa?
Vierailija kirjoitti:
Minusta asiasta voisi kysyä kaksinkesken, jos opettajan jostain syystä pitää vanhempien ammatti tietää. Minua kiusattiin joka tiedonmurusta, jonka muu luokka sai selville, joten en halunnut kenenkään tietävän minusta mitään.
Niinpä
Vierailija kirjoitti:
Miksi opettajan pitäisi saada vanhemman ammatin tietää?
Lasteni kohdalla ammateista on puhuttu koulussa ja siinä yhteydessä on tehtävissä kysytty myös vanhempien ammattia siitä syystä että lapset voi niistä halutessa keskustella. Yhtä hyvin voidaan keskustella siitä mitä Sadun äiti joka on maanviljeliä tekee työssään kuin siitä että Topin kertoessa isänsä olevan työtön keskustellaan siitä että kaikilla ei ole palkka/ansiotyötä. Käsittääkseni hyväksyttävää on ollut myös se että kysymykseen vastaa että en tiedä tai en halua kertoa. Keskustelua voi toki myös jatkaa esim. sillä mitä kaikkia ammatteja oppilaat lisäksi tietävät.
Ainakin päiväkodissa kysytään jo heti esitietolomakkeessa, mikä on vanhempien ammatti ja työpaikka. Samassa lomakkeessa on myös vanhempien ja varahakijoiden yhteystiedot, joten hoitajilla on vapaa pääsy tietoihin.
En ole koskaan puhunut töistäni hoitohenkilökunnalle, mutta kummasti tiesivät millä alalla olen ja puhuivat, että ei ihme, että "Matti" osaa niin hyvin laskea ja tuntee biologiaa, kun äiti on luonnontieteellisellä alalla. Ja osasiva miestäni pyytää auttamaan tietsikka ongelmissa (on IT-alalla). Joku on siis lukenut tarkasti tietoja.
Koulusta en tiedä, kyselläänkö siellä kovin tarkasti mihinkään lomakkeisiin. Mutta omassa lapsuudessani ainakin kerrottiin perheestä ja vanhempien ammateista ja sisarusten harrastuksista jne. Vanhempien työpaikoista ei kyselty.
Mulle on ihan sama kyselläänkö vai ei. Ei ole mikään salaisuus enkä arvota lasten kavereita vanhempien ammatin perusteella vaan sen mukaan, millaisia lapsia ovat (osaavatko käyttäytyä, ovatko siistejä jne). Eli enemmänkin sen vanhempien kasvatustyön mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on aina ongelma kun kysytään ammattia, sillä "oikea" ammattini on jotain aivan muuta kuin mitä juuri tällä hetkellä teen työkseni (siihen minulla ei ole varsinaista koulutusta) . Kumpi näistä pitäisi ilmoittaa?
Mulla sama juttu. Ja koulutuskin on huomattavasti korkeampi kuin mitä nykyinen työ edellyttää. Ilmoitan kuitenkin aina nykyisen työni ammatiksi. Yksi mun lapsista ei muuten tiennyt mun koulutusta, kun Pisa-tutkimuksen taustatietoihin sitä kysyttiin. Tytön luokanvalvoja tiesi sanoa, että äidilläsi on ylempi korkeakoulututkinto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi opettajan pitäisi saada vanhemman ammatin tietää?
Lasteni kohdalla ammateista on puhuttu koulussa ja siinä yhteydessä on tehtävissä kysytty myös vanhempien ammattia siitä syystä että lapset voi niistä halutessa keskustella. Yhtä hyvin voidaan keskustella siitä mitä Sadun äiti joka on maanviljeliä tekee työssään kuin siitä että Topin kertoessa isänsä olevan työtön keskustellaan siitä että kaikilla ei ole palkka/ansiotyötä. Käsittääkseni hyväksyttävää on ollut myös se että kysymykseen vastaa että en tiedä tai en halua kertoa. Keskustelua voi toki myös jatkaa esim. sillä mitä kaikkia ammatteja oppilaat lisäksi tietävät.
Ok, sitä vähän ihmettelinkin, että miksi opettaja sellaisia kyselee, mutta tämä selvensi. Onneksi meillä ei omana kouluaikanani aihetta käsitelty.
25
Vierailija kirjoitti:
Ainakin päiväkodissa kysytään jo heti esitietolomakkeessa, mikä on vanhempien ammatti ja työpaikka. Samassa lomakkeessa on myös vanhempien ja varahakijoiden yhteystiedot, joten hoitajilla on vapaa pääsy tietoihin.
En ole koskaan puhunut töistäni hoitohenkilökunnalle, mutta kummasti tiesivät millä alalla olen ja puhuivat, että ei ihme, että "Matti" osaa niin hyvin laskea ja tuntee biologiaa, kun äiti on luonnontieteellisellä alalla. Ja osasiva miestäni pyytää auttamaan tietsikka ongelmissa (on IT-alalla). Joku on siis lukenut tarkasti tietoja.
Koulusta en tiedä, kyselläänkö siellä kovin tarkasti mihinkään lomakkeisiin. Mutta omassa lapsuudessani ainakin kerrottiin perheestä ja vanhempien ammateista ja sisarusten harrastuksista jne. Vanhempien työpaikoista ei kyselty.
Mulle on ihan sama kyselläänkö vai ei. Ei ole mikään salaisuus enkä arvota lasten kavereita vanhempien ammatin perusteella vaan sen mukaan, millaisia lapsia ovat (osaavatko käyttäytyä, ovatko siistejä jne). Eli enemmänkin sen vanhempien kasvatustyön mukaan.
Ei mua nyt niin haittaa jos opettaja kysyy henkilökohtaisesti, mutta jos kaikkien kuullen niin se menee jo inhottavaksi. Niin se pitäisi mennä, että arvostellaan vasta, kun tunnetaan kunnolla eikä mielellään silloinkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä opettajana kysyisi. Mä en itse lapsena edes tiennyt, että äiti oli siivooja ammatiltaan.
Ei ei sitä tosiaakaan ole pakko kysyä. Opettajan luulis ymmärtävän mikä ero saako sellaista kysyä tai onko sitä ehdottomasti kysyttävä.
Minusta ammatin kysymisessä ei ole mitään ihmeellistä, mutta onhan se vähän vanhanaikaista. Ei toki niille, joiden ammatti on vaikkapa opettaja, poliisi, lääkäri, sairaanhoitaja jne. Mutta kuinka moni opettajakaan tietäisi googlettamatta, mitä tekevät esimerkiksi Project Researcer, Design Handover Engineer, Pressure Test Assistant tai Senior Supervisor for Opening Plugging? Ja kuinka moni lapsi edes muistaa, että joo, mutsi on Senior Supervisor for Opening Plugging ja faija on Design Handover Engineer?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla sama juttu. Ja koulutuskin on huomattavasti korkeampi kuin mitä nykyinen työ edellyttää. Ilmoitan kuitenkin aina nykyisen työni ammatiksi. Yksi mun lapsista ei muuten tiennyt mun koulutusta, kun Pisa-tutkimuksen taustatietoihin sitä kysyttiin. Tytön luokanvalvoja tiesi sanoa, että äidilläsi on ylempi korkeakoulututkinto.
Ammatti on se ammatti, jossa työskentelee. Jos lääkäri on raksamiehenä, niin ammatti on raksamies ja koulutus lääkäri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ammatti on se ammatti, jossa työskentelee. Jos lääkäri on raksamiehenä, niin ammatti on raksamies ja koulutus lääkäri.
Ja jos on työtön niin ammatti on työtön, vaikka olisi joku koulutus?
Mitähän opettaja sanoo, jos lapsi vastaa, että mitä se sulle kuuluu? Tuleekohan jälkkäriä? Niin aion lapsen opettaa sanomaan kysyttäessä vanhempien ammatista ja töistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäähän opettajan urkkia perheiden taustoja, jotta osaa muodostaa oikean pärstäkertoimen kullekkin koululaiselle.
Mitä tarkotat?
ohis: se tarkoittaa open oman suhtautumisen säätelyä oppilaaseen, esim. jos oppilas on isokenkäisen lapsi, ei rummuta negaa wilmaan ettei tule ikävyyksiä mutta työttömän Peran pennulla ei ole väliä. Ja nyt tietty jotkut kuvittelee, ettei tämä pidä paikkansa....!
Ei ne vanhempien ammatit kyllä opettajille kuulu. Ammateista voidaan keskustella ihan hyvin tuomatta lasten vanhempien ammatteja esille. Yrittäkää opettajat nyt vain suhtautua kaikkiin puolueettomasti!
Kaikilla lapsilla ei ole nykyään edes selvää että mikä se isän tai äidin ammatti oikein on.
Meillä on kumpikin vanhempi joutunut muutamia kertoja selittämään asiaa lapsille. Välillä ovat kysyneet ihan oman kiinnostuksensa takia ja joskus on pitänyt haastatella koulutehtävää varten.
On meillä kummallakin tittelit töissä, mutta nykypäivän tapaan ovat sellaiset jotka eivät kerro kenellekään oikeastaan yhtään mitään siitä työ pitää sisällään. Ja toimenkuvatkin ovat sen verran spesiaalit ja monipuoliset että on oikeasti vaikea selittää asiasta tietämättömälle mitä oma työ oikein on.
Tuohon ap:n esittämään huoleen voin antaa ohjeeksi, että ammatiksi voi sanoa vaikka oman koulutuksen, tai jonkun työn jota on joskus tehnyt vaikka olisikin työttömänä tai eläkkeellä. Useimmilla kuitenkin on jonkinlaista työkokemusta tai koulutusta minkä voi mainita jos ammatista kysellään.
Elät kuplassa. Tervetuloa oikeaan maailmaan.