Olen ensihoitaja, haluatko kysyä jotain?
Kommentit (58)
Ensihoitaja on AMK: n käynyt sairaanhoitaja. Ensihoitoon suuntautunut lähihoitaja on ammattinimikkeeltään LÄHIHOITAJA.
Vierailija kirjoitti:
Ensihoitaja on AMK: n käynyt sairaanhoitaja. Ensihoitoon suuntautunut lähihoitaja on ammattinimikkeeltään LÄHIHOITAJA.
Ei vaan ensihoitaja. Perustason ensihoitaja.
Vierailija kirjoitti:
[/quot
Katsos kun koulutus ja ammatti ovat eri asioita. Sairaanhoitaja, perushoitaja, apuhoitaja, lähihoitaja ym voi olla perustason ensihoitaja. Hoitotason ensihoitaja voi olla vain sairaanhoitaja, joka on lisäksi suorittanut ensihoidon opinnot.
Vierailija kirjoitti:
Teet hienoa työtä. Ajatelkaapa tässä kohti te kaikki lähihoitajaa mollaavat, että myös lähäri voi olla ensihoitaja. Perustasossa tosin, Mutta kuitenkin usein juuri se perustason väki on ainoa vapaa ja tulee paikalle, kun teillä on hätä.
SIIS AP ON OLLUT ENSIN ENSIHOITOON SUUTAUTUNUT LÄHÄRI JA SEN JÄLKEEN KÄYNYT AMK: N JA SAANUT ENSIHOITAJAN AMMATTINIMIKKEEN JA ON SIIS SAIRAANHOITAJA.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta miksi vitussa te lähärit yritätte olla enemmän kuin olette. Perseenpyyhkijöitä olette pääasiassa.
Halkeaa jatkokoulutukseen kun kerran haluatte tehdä vaativampaa työtä. Niin, jos pääsette😅
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teet hienoa työtä. Ajatelkaapa tässä kohti te kaikki lähihoitajaa mollaavat, että myös lähäri voi olla ensihoitaja. Perustasossa tosin, Mutta kuitenkin usein juuri se perustason väki on ainoa vapaa ja tulee paikalle, kun teillä on hätä.
SIIS AP ON OLLUT ENSIN ENSIHOITOON SUUTAUTUNUT LÄHÄRI JA SEN JÄLKEEN KÄYNYT AMK: N JA SAANUT ENSIHOITAJAN AMMATTINIMIKKEEN JA ON SIIS SAIRAANHOITAJA.
Aivan ja ensin hän on voinut olla perustason ensihoitaja ja nyt hoitotason ensihoitaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta miksi vitussa te lähärit yritätte olla enemmän kuin olette. Perseenpyyhkijöitä olette pääasiassa.
Halkeaa jatkokoulutukseen kun kerran haluatte tehdä vaativampaa työtä. Niin, jos pääsette😅
Harvemmin ambulanssissa pestään perseitä.
Onko sinun työpisteessä näitä perustason lähäreitä (ensihoitajia). Mitä he tekevät ambulansissa? Miten lähäreiden työ eroaa AMK- tasoisen työstä? Paljonko peruspalkassa on eroa?
Anteeksi ap, että ketjuusi on tullut kommentteja ulkopuolelta. Tarkoitus minulla ja jollakin muullakin tuoda esiin, että myös perustason hoitaja on hyvä hoitaja ambulanssisakin. Tarkennan vielä eräille, että perustasossa riittää että vain toisella täytyy olla lähihoitajan ( tai vastaavan) tai sairaanhoitajan koulutus. Toinen voi olla pelastajakoulun käynyt.
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi ap, että ketjuusi on tullut kommentteja ulkopuolelta. Tarkoitus minulla ja jollakin muullakin tuoda esiin, että myös perustason hoitaja on hyvä hoitaja ambulanssisakin. Tarkennan vielä eräille, että perustasossa riittää että vain toisella täytyy olla lähihoitajan ( tai vastaavan) tai sairaanhoitajan koulutus. Toinen voi olla pelastajakoulun käynyt.
Mieheni sanoo ettei suostu lähärin kanssa työskentelemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieheni sanoo ettei suostu lähärin kanssa työskentelemään.
Sitten miehesi ei voi olla töissä ambulanssissa.
Vierailija kirjoitti:
Minä myös olen aina ihmetellyt noita 24h vuoroja, eikös päivystävät lääkärit tee myös samanlaisia vuoroja? En todellakaan halua, että minua hoitaa päivystyksessä yliväsynyt lääkäri. Ensihoitoakin olen tarvinnut jokusen kerran, silloin ainakin on tullut vaikutelma että hyvinlevännyttä hoitohenkilökuntaa tuli vastaan. Samaa en voi sanoa kaikista niistä kerroista kun olen käynyt päivystyksessä. Ja aina olen ihan syystä siis mennyt päivystykseen, kyse ei ole siitä että valittaisin turhasta vaan että krooninen sairauteni on pahentunut äkisti ja seuraavaan päivään ei voi enää siinä kohtaa odottaa ettei tilanne käy hengenvaaralliseksi.
Vuorokauden työvuoroissa saa nukkua ihan luvan kanssa. Hälytyksiä ei tule solkenaan, joten ehtii nukkua välillä ihan hyvin muutaman tunnin. Moni palomies ja ensihoitaja tekee sitten keikkaa pitkillä vapailla muissa hommissa.
verena kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
verena kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ajattelet itsemurhaa yrittäneistä ja sillä uhkailevista? Jaksaako ymmärrys riittää aina jokaisen kohdalla?
Ymmärrys riittää suoraan sanottuna näissä tilanteissa harvoin. Ymmärrän ihmisten pahan olon ja sen kun tuntuu, että elämässä ei ole enää mitään järkeä, mutta silti en koe, että itsemurha koskaan olisi ratkaisu tai paras vaihtoehto ja tällaisia potilaita hoitaessa keskeisin mieltä askarruttava kysymys on "miksi ihmeessä?". Enkä pidä itseäni mitenkään muita parempana ihmisenä, mutta monesti kun ne syyt kuulee niin lopulta miettii, että noinko pieni ja mahdollisesti helposti ratkaistava asia voi tuohon tilaan johtaa. Masennus ja mielenterveydenhäiriöt ovat vain niin omaa luokkaansa, että sitä on vaikea käsittää joskus miten epätoivoisiin ja typeriin ratkaisuihin ne ajavat joskus. Mutta eihän sitä tietenkään keikoilla näytetä, vaan tilanteet hoidetaan yhtä asiallisesti ja samalla tapaa kuin kaikki.
Eikö teille koulussa opetettu, että mielenterveyden häiriöitä on mahdoton ymmärtää, ellei niitä ole itse kokenut tai vuosia opiskellut? Kirjoittamalla noin varmistat vain sen, että itsetuhoinen ihminen jättää kommenttisi luettuaan avun hakematta.
On opetettu ja tämän täysin tiedostan. Kuitenkin henkilökohtaisesti olen myös henkilö, joka hakee aina syitä, jopa silloin kun niitä ei olisi - tämä tietysti on minun henkilökohtainen ongelmani, josta pitäisi pyrkiä pois eritoten koska näitä tilanteita on varmasti minun näkökulmastani mahdoton täysin ymmärtää. Ilmaisin myös itseäni ehkä huonosti noiden "pienten syiden suhteen", sillä tiedostan kyllä, etteivät kaikki syyt todellisuudessa välttämättä koskaan selviä ja joskus myös nämä "pienet" asiat voivat jostakin henkilöstä tuntua aivan järjettömän suurilta.
En ala selittelemään tämän enempää, etten ilmaisisi itseäni vahingossakaan lisää typerästi. Tarkoitukseni ei kuitenkaan kommentoinnillani ollut aiheuttaa tilannetta, että joku sen vuoksi jättäisi apua hakematta. Ennen kaikkea olen juuri ylpeä niistä henkilöistä, jotka apua tulevat hakemaan, joko sitten meiltä, päivystyksestä tai jostain muualta, vaikka sitten MINÄ en kykenisikään tilannetta ymmärtämään. Apua saa ja täytyy hakea, eikä antaa jonkun yksittäisen ensihoitajan huonosti ilmaistujen mielipiteiden olla sille esteenä!
Onneksi kaikki hoitajat eivät ajattele näin. Koska emme voi tietää itsemurhan yrittäjän koko historiaa, emme voi tietää, miksi joku asia katkaisi kamelin selän. Taustalla on usein rikkinäinen lapsuus ja sieltä jatkunut ahdistus ja masennus, mikä johtaa itsemurhayritykseen ehkä jonkin pienen kimmokkeen takia. Mutta itse en todellakaan tiedä yhtään ainoaa ihmistä, kenellä elämä olisi ollut tasaista ja hyvää ja sitten jokin pikkujuttu olisi ajanut itsemurhaan. Yleensä siellä taustalla on läpi elämän jatkunutta rikkinäisyyttä ja sitä, että ei jaksa enää elää sen ahdistuksen kanssa.
Jokainen itsemurhapotilas pitää ottaa vakavasti.
Kaikissa paikoissa ei ole noin pitkiä työvuoroja. Omassa kaupungissani on 12 tunnin vuorot.
Hei.Minulle tuli raskausviikkoja tasan 37 tänään täyteen.5 lapsi tulossacja edellisessä raskaudessa todettiin raskausmyrkytys.Nyt tämän päivän koskenut ylämahaan ja näkyi päivällä jotain lentäviä hileitä silmissäkin.Neuvolassa kävin 7 päivä ja valkuaista ei löytyny ja verenpaineki oli jotai 101/79.Kannattaako mun soitella päivystykseen kun oon lukenu että suurempi riski sairastuu raskausmyrkytykseen seuraavassakin raskaudessa jos aiemmin ollut..
Menetkö koskaan paniikkiin jos on kiireellinen tapaus ja pelkäät tekeväsi virhearvioita hoidon suhteen?