Patalaiska mies ja omakotitalo = kamala yhdistelmä!
Kaduttaa, että muutimme miehen kanssa omakotitaloon. Vaikka alussa sovimme, että otamme kummatkin vastuun ulko- ja sisätöistä, on IHAN KAIKKI käytännössä minun kontollani. Mies ei tee yhtään mitään.
Piha ei ole onneksi kovin suuri, mutta on siinäkin kaikenlaista hommaa: haravointia, nurmikon leikkausta yms. Mies on 5 vuoden aikana leikannut nurmikon yhden kerran ja ollut haravoimassa kahdesti kovaäänisesti valittaen ja tehden näistä suurista ponnisteluistaan ison numeron. En ole mikään pihanhoitonatsi, mutta kyllähän esim. koivun ja vaahteran lehdet on suurinpiirtein haravoitava, mikäli haluaa, että nurmikko pysyy jonkinlaisessa kunnossa. Nämä työt saan aina tehdä yksin.
Lienee sanomattakin selvää, että sama mies jättää sisällä kaikki astiansa sohvapöydille ja milloin mihinkin. Jos hän käy kaupassa (hyvin harvoin), ostoskassi kannetaan keittiöön, mutta yksikään tavara ei pääsy jääkaappiin tai pakastimeen. Mies tuskin edes tietää, kuinka astianpesukone käynnistetään tai missä meillä säilytetään lattiamoppia. Hän pesee ja silittää omat vaatteensa, siinä hänen osallistumisensa kotitöihin.
Imuroinut hän on ehkä viidesti. Meillä on käynyt siivooja, miehen maksamana, 2-3 krt vuodessa, kun olen saanut väsyneenä raivarin sotkuisesta kodista. Mutta ei siivoojaakaan voi ottaa, kun tavarat ovat levällään. Mistä he tietäisivät, mihin kaappiin ne kuuluvat.
Olen sanonut aiheesta kyllästymiseen asti, ja olenkin kuulemma kamala nalkuttaja. Mikään ei kuitenkaan muutu. En todellakaan enää tiedä, kuinka kauan jaksan tällaista asumista. Mies maksaa asumiskuluista hieman enemmän, koska hänellä on suurempi palkka. Tämä riittää hänen mielestään oikeuttamaan lorvailun. Muuten mies on oikein mukava, älykäs keskustelija ja tavallaan hyvä aviomies, mutta tämä asia rassaa todella paljon.
Onko kenelläkään muulla samanlaista tilannetta? Avioerokin on käynyt mielessä tämän asian vuoksi. Kirjoittaisin hakemukseen syyksi "miehen patalaiskuus kotitöiden ja pihanhoidon vuoksi". Ihan pätevä syy kai sekin?
Kommentit (114)
Mistä te löydätte näitä miehiä? Mun miestä hävettäis ihan saakelisti jos se ei tekis edes pihahommia. :D ”Juu minäpä istun tässä sohvalla ja annan naisen tehdä kaiken”, erittäin miehekästä...
Pitäkää puolenne! Ei noita mieslapsia tarvitse hoitaa ja tehdä kaikkea heidän puolestaan. Jos ei pihahommat kiinnosta niin kerrot, että otat ulkopuolisen niitä tekemään ja paljonko se maksaa. Hommat puoliksi!
Vierailija kirjoitti:
Onko mies teille joku kiinteistönhoitaja, joka antaa munaa ja lopun aikaa on haukuttavana?
Tämä.
Miehen lompakko pitää talon pystyssä ja nainen kehtaa vielä valittaa .
Vierailija kirjoitti:
Tämä tulee jostain syystä yllätyksenä monelle kerrostalossa elämänsä asuneelle kun muuttaa sinne unelmien mummon mökkiin. Remontoinnista ja puuhastelusta pitää tykätä. Muuten asuminen omakotitalossa varsinkin vanhassa sellaisessa on helvettiä. Ei sitä yhtiövastiketta turhaan asunto-osakkailta kerätä.
Putkiremppa kerran 25 vuoteen, siinäpä kaikki rempat mitä näissä rivariosakkeissa tunnutaan tekevän. Ihan pystössä pysyvät ja niissä asutaan silti.
Vierailija kirjoitti:
Äitini teki aikoimaan saman virheen. Mies ei ole vuosien aikana tehnyt yhtään mitään kämpässä. Nurkat homehtuu ja puuta ei tee talveksi. Myymään ei suostu eikä lunastamaan puolikasta. Äitini jo eläkeläinen eikävaraa lakimieheen.
Voi ei meillä on sama tilanne, paitsi äiti osti salaa uuden oman asunnom ja isä ei haluaisi muuttaa omakotitalosta poissa ja talon myyntiä lykättiin. Talo on kyllä nyt ollut myynnissä jo yli vuoden, mutta vanhalla alueelta sivukylällä ja ne muutamat tarjoukset mitä on tullut ovat olleet n. 20k alle pyyntihinnan ja eivät ole olleet tarpeeksi isälle vaikka äiti olisi ollut valmis myymään.
Talo ja piha ränsistyy vaan ajan kanssa enemmän ja äiti joutuu siivoamaan nyt kahdessa kodissa.
Sitä se on nykyään, kun naisia saa ilmaiseksi, niin mitäpä sitä puurtamaan heidän vuokseen.
Tällaistahan tämä on. Me muutamme rivarista kerrostaloon. Tässä rivarissa piti aina pakottaa mies leikkaamaan nurmikko, kun ei vapaaehtoisesti sitä koskaan tehnyt. Aina piti vääntää päiväkausia ennen kuin tapahtui. Minä en sitä suostu tekemään siitä syystä, että teen jo täällä sisällä kaiken ja muutenkin kaikki perheen asiat ovat minun vastuullani. Jostain päästä on ollut pakko tyhjentää kuormaa toisille. Muuten ei jaksa. Tulevassa asunnossa ei sitten onneksi ole mitään pihaa, jota pitäisi laittaa, niin päästään siitäkin riesasta.
Tästä syystä minä hain eroa siinä vaiheessa kun mies alkoi vaatia omakotitalon rakentamista. Oli syönyt kaikki sanansta ja lupauksensa jo muiden asioiden suhteen eikä todellakaan kotona tehnyt mitään muuta kun vahtasi televisiota.
Miettikää näitä asioita. Jos puoliso ei nyt osallistu, ei se osallistu koskaan vaikka muuta väittäisi.
Mun mies tekee kyllä, paljonkin, mutta joskus silti ärsyttää se suunnittelemattomuus. Viikolla ei huvita tehdä kuin pakolliset, joten pihatöissä merkkaa aika paljon millaista säätä on luvassa. Itse mietin etukäteen jo viikolla, mitä olisi syytä tehdä ja sään mukaan sitten teen. Mies sitten aina voivottelee kun juuri tänään sataa kun juuri tänään olisi voinut kerätä pihakalusteet varastoon tai leikata nurmikon. Sitten möllötetään sisällä ja sovitaan seuraavaan viikonloppuun menoja ja kas sitten silloinkaan ei sovi.
Vuosien kokemuksella vuorotellen naurattaa ja ärsyttää kun tietää miten asiat menevät. Esim grillin (sellainen lentotukialuksen kokoinen) laitto talvikuntoon. Ensin on aina grillauskausi kesken, vaikka nytkään ei kuukauteen ole grillattu ja sitten ei voi niin kylmässä putsata sen osia. Ihan joka vuosi tämä sama keskustelu. Ennakointi on ihan tuntematonta, koska jos voit lykätä jonkun tekemistä niin lykkää.
Vierailija kirjoitti:
Tulin siis äsken sisään haravoituani kaksi tuntia ja siistittyäni pensasaitaa. Mies istui sohvalla pyjamanhousuissaan ja villasukissaan ja katsoi tv:tä. Ensimmäisenä hän huikkasi, että milloin ruoka on valmista! Kuka tarvitsee lapsia, kun on tällainen mies?
Ap
Itse olet valikoinut eli nauti nyt. Miehessä on pakko olla jotain minkä vuoksi menit naimisiin.........rahaa, hyvä duuni, ulkonäkö? Sumensiko se maalaisjärjen käytön?
Taitaa olla yleinen ongelma. Joskus tälläinen hyväksikäyttö saa surullisen lopun. Ystäväni on 40 vuotta tehnyt kaiken, aivan kaiken huushollissaan ja pihatyöt, pikku remontit,käsitöitä. Raatanut kuin eläin.
Lisäksi pihdannut rahasta, vaikka ovat hyvin varakkaita. Mitään palveuja ei ole käyttänyt koskaan, kun mies ei halua kotiin vaikka siivoojaa.
Nyt sitten ystäväni terveys on alkanut murtumaan, on vaikka mitä ongelmaa, eikä raataminen enää onnistu. Tällä hetkellä sairaalassa tutkimuksissa.
Voimat täysin menneet, näyttää vuosia vanhemmalta kuin on. Loppuun ajettu luuska.
Kamala katkeruus miestä kohtaan.
Hirveä tilanne.
Ei meillä ole ikinä haravoitu lehtiä, sinne ne maatuu nurmikonpohjaan tai tuuli kuljettaa tontinreunoille.
Kuka näitä miehiä katselee loppuikänsä...
äläkää tuomikko!
ookootalo savotoineen on mitä oivin veruke pyytää (ehkä vähän höynätkin) tuttavat sukulaiset kylänmiehet jne talakoilemmaan eri töihin. mukavaa yhteistä puuhailua ja sosiaalista yhteisöllisyyttä!!
😁
Robottiruohonleikkuri hoitaa nurmikon, haravoida ei tarvitse, siivooja käy kahdesti kuussa ja jokainen tekee oman ruokansa ja pesee pyykkinsä. Mikä oli ongelma? Meillä jää aikaa kahdenkeskiseen sohvahempeilyyn omakotitalossa!
Täällä samanlainen mies. Fiksu ja filmaattinen, mutta ei käytännönihminen. Olemme yrittäneet omakotitaloa ja kesähuvilaa asua, mutta tuli kalliiksi ostaa kaikki mahdollinen työ mitä näissä on. Siispä olemme luopuneet yksittäistaloista ja asumme urbaanisesti kaupungissa ja käytämme kotiapua. Hyvin sujuu elämä.
Miksi te teette ruuat niille miehille ja muitakin hommia heidän puolestaan? Sehän kannattaa lopettaa ihan ensimmäisenä. Tekee ja ostaa ruuan vain itselleen. Pesee vain omat pyykkinsä.