Patalaiska mies ja omakotitalo = kamala yhdistelmä!
Kaduttaa, että muutimme miehen kanssa omakotitaloon. Vaikka alussa sovimme, että otamme kummatkin vastuun ulko- ja sisätöistä, on IHAN KAIKKI käytännössä minun kontollani. Mies ei tee yhtään mitään.
Piha ei ole onneksi kovin suuri, mutta on siinäkin kaikenlaista hommaa: haravointia, nurmikon leikkausta yms. Mies on 5 vuoden aikana leikannut nurmikon yhden kerran ja ollut haravoimassa kahdesti kovaäänisesti valittaen ja tehden näistä suurista ponnisteluistaan ison numeron. En ole mikään pihanhoitonatsi, mutta kyllähän esim. koivun ja vaahteran lehdet on suurinpiirtein haravoitava, mikäli haluaa, että nurmikko pysyy jonkinlaisessa kunnossa. Nämä työt saan aina tehdä yksin.
Lienee sanomattakin selvää, että sama mies jättää sisällä kaikki astiansa sohvapöydille ja milloin mihinkin. Jos hän käy kaupassa (hyvin harvoin), ostoskassi kannetaan keittiöön, mutta yksikään tavara ei pääsy jääkaappiin tai pakastimeen. Mies tuskin edes tietää, kuinka astianpesukone käynnistetään tai missä meillä säilytetään lattiamoppia. Hän pesee ja silittää omat vaatteensa, siinä hänen osallistumisensa kotitöihin.
Imuroinut hän on ehkä viidesti. Meillä on käynyt siivooja, miehen maksamana, 2-3 krt vuodessa, kun olen saanut väsyneenä raivarin sotkuisesta kodista. Mutta ei siivoojaakaan voi ottaa, kun tavarat ovat levällään. Mistä he tietäisivät, mihin kaappiin ne kuuluvat.
Olen sanonut aiheesta kyllästymiseen asti, ja olenkin kuulemma kamala nalkuttaja. Mikään ei kuitenkaan muutu. En todellakaan enää tiedä, kuinka kauan jaksan tällaista asumista. Mies maksaa asumiskuluista hieman enemmän, koska hänellä on suurempi palkka. Tämä riittää hänen mielestään oikeuttamaan lorvailun. Muuten mies on oikein mukava, älykäs keskustelija ja tavallaan hyvä aviomies, mutta tämä asia rassaa todella paljon.
Onko kenelläkään muulla samanlaista tilannetta? Avioerokin on käynyt mielessä tämän asian vuoksi. Kirjoittaisin hakemukseen syyksi "miehen patalaiskuus kotitöiden ja pihanhoidon vuoksi". Ihan pätevä syy kai sekin?
Kommentit (114)
[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 17:15"]
Noista asioista vain haravointi ja nurmikonleikkuu liittyy omakotitaloon, muut ongelmat olisi missä vaan asumismuodossa. Ja haravointi on täysin vapaaehtoista. Minä en haravoi ikinä, vaan silppuen lehdet ruohonleikkurilla. Se on nurmikonkin kannalta paljon parempi vaihtoehto.
[/quote] Hah, kyllä on monenlaista asiaa, mitä on ok-talossa, mutta ei kerrostalossa. Rännit, sadevesikaivot, ikkunapokien huolto, katon huolto, maalausta, vesivahinkojen tarkkailu yms. Helpolla sitä pääsee kerrostalossa, kun kaikki huollot ja rempat päätetään yhtiökokouksessa. Ok-talossa olet omillasi ja jos peukalo on keskellä kämmentä, niin voi voi. nimimerkki: kokemusta on
[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 16:41"]
Luulin ensin että tää oli minun kirjoittamani, niin tutulta kuulostaa!!! Et ole yksin tän ongelman kanssa..
[/quote]siis onneksi mun mies oli on niin rehellinen ettei jäänyt epäselväksi kuka kaiken tekee jos muutettaisiin omakotitaloon! Kun ei edes mun vanhempien luona pessyt kertaakaan autoa vaikka vesi tuli letkusta! Vaa vie sen mielummin pesulaan! Tätä varten asummekin kerrostalossa! Täälmsentää tekee jotain jopa oma aloitteisesti ja jos ei sentään pyydettäessä, meillä mies maksaa lainan ja minä vastikkeen plus ruuan!
Senpä vuoksi en muuttanutkaan exäni kanssa omakotitaloon. Ärsytti kun edes otti puheeksi, kuinka olisi kiva niin asua jossain maalla tms, kunhan edes omakotitalossa.
Sanoin vaan että senkus muuttaa, kunhan muuttaa pois joka tapauksessa.
[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 16:52"]
Tulin siis äsken sisään haravoituani kaksi tuntia ja siistittyäni pensasaitaa. Mies istui sohvalla pyjamanhousuissaan ja villasukissaan ja katsoi tv:tä. Ensimmäisenä hän huikkasi, että milloin ruoka on valmista! Kuka tarvitsee lapsia, kun on tällainen mies?
Ap
[/quote]
no, laitoitko sille ruuan eteen? Mä olisin sanonut, että onpa nälkä, kun ahkeroi. Pihalla, koskas on ruoka valmis?
Naiset usein opettaa miehensä huonoille tavoille....
Kuulostaa ihan mun appiukolta. Sillä erotuksella, että se ehkä joskus tekee jotain. Yleensä niin, että anoppi käskyttää, sitten anoppi antaa uuden käskyn johon appi toteaa, että ei voi vielä ottaa uutta käskyä, kun ensimmäinenkin on vielä vaiheessa. Se saattaa koko päivän olla lähdössä tekemään sitä ensimmäistä anopin käskemää asiaa ja ehkä illansuussa saa tehtyä, jolloin ei enää uusia käskyjä voi antaa. Tai voisi, mutta anoppi on jo luovuttanut ja tehnyt itse.
Lähetän sympatiaa :) Meillä sama juttu, mies ei haluaisi tehdä yhtään mitään. Onneksi asumme sentään vain rivitalossa. Kun muutimme kolme vuotta sitten, oli selvää, että pation keikkuvat laudat uusitaan. Oisko ollut järkevää uusia koko patio, eikä muutamaa lautaa? Kolme pitkää vuotta rankutin, ja nyt sai laiskan persiinsä liikkeelle kauhean riidan siivittämänä. Laudat olivat ihan erilaisia, eikä petsikään auttanut, vaan tuli hirveän näköinen. Sain miehen raivoisan huudon tuloksena petsaamaan koko pation mustaksi. Tuli ihan kiva.
Ikävä asia on, että porraslaudat ovat tosi liukkaat. Pyysin tekemään asialle jotain, turhaan. Piti meikäläisen kaatua selälleen, ennen kuin tajusi jollain teipeillä hoitaa homman. Katsoin, että se kuului miehelle.
Pääoven portaita peittävät tappoliukkaat laatat. Odotan kauhulla pakkasia, ovat hengenvaaralliset suorastaan. Täytynee keväällä alkaa itse taltalla ja vasaralla hakkaamaan ne irti. Alla lie betonia. Mies ei ota asiaa kuuleviin korviinsakaan.
Puutarhatöihin saa kaveriksi, kun kaksi päivää jaksaa jankuttaa ja huutaa. Ruuanlaittonsa aiheuttaa keittiössä täyden remppatarpeen, jonka minä siivoan. Nyt keksin hankkia savustuspöntön, ja se oli napakymppi, ainakin kerran viikossa saan tekemään sapuskaa. Perunat osaa sentään keittää.
Lakanat vaihtaa, kunhan nyrpistän nenää ja kerron, että haisevat munalle.
Ja kaupasta kun tulen ruokakasseineni, ei vaivaudu mitään laittamaan jääkaappiin, vaikka istuu vieressä. "Ois vähän jo nälkä, millon meinasit ruokaa tehdä"? Just. Teen yleensä useamman ruuan uunissa pariksi, kolmeksi päiväksi, mutta niiden lämmittäminen on mahdoton ajatuskin.
Autoon jää karkkipaperit, vaikka molokki on parkkipaikan vieressä.
Ikävää, kun kaikesta joutuu jankkasemaan. Luulisi olevan paljon mukavampaa, jos itse reippaasti alkaisi hommiin. Niin se on meidän naistenkin tehtävä, ei kämppä puhdistu, eikä vatsa täyty itsekseen. Tämmöinen syö oman motivaation täysin, kun katselee saamatonta patalaiskuria. Ja kyllä, oma valinta, tyhmä olen, eipä muuta.
Eiks ole ihanaa kun nykyään voi asua yhdessä ennen naimisiinmenoa, niin tutustuu.
Kysymys. Miksi teette kaiken? Meillä yehdään yhdessä, toinen kokkaa, toinen kattaa pöydän ja lataa tiskikoneen. Toinen imuroi, toinen pyyhkii pölyt.
Kävi varmaan tuuri kun sain valita mieheni itse.
[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 17:31"][quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 17:15"]Noista asioista vain haravointi ja nurmikonleikkuu liittyy omakotitaloon, muut ongelmat olisi missä vaan asumismuodossa.
Ja haravointi on täysin vapaaehtoista. Minä en haravoi ikinä, vaan silppuen lehdet ruohonleikkurilla. Se on nurmikonkin kannalta paljon parempi vaihtoehto.
[/quote]
Pitää sitä taloa muutenkin huoltaa koko ajan. Siivota talveksi pois kalusteet pihasta, kolata pihaa, tehdä polttopuita, puhdistaa rännit jne
[/quote]
Mitä ihmeen töitä nuo ovat? Ei kenenkään muun av-mamman taloissa ole mitään tuollaisia tehtäviä!
Oletko kertonut riittävän suoraan miehelle mitä ajattelet ap?
Vierailija kirjoitti:
Tee lista kotitöistä päivämäärineen. Siitä näkee, kuka mitäkin tekee. Jos mies ei hoida omaa osaansa, vaadi häntä maksamaan siivooja säännöllisesti.
Kannattaa puhua myös asianajajan kanssa.
Ei kannata väkisin tuputtaa omaa asiaansa.
No ota ahkera mies + omakotitalo.
Ei tässä sen erikoisempaa ongelmaa.
Minunkin talooni olisi ollut muuttamassa patalaiska mies. Lisäksi rahaton ja pihi. No en ottanut, mitä sillä tekee, kun yksinkin voi jättää hommat hoitamatta. Eikä tarvitse katsella loisen hummailua ja herkkujen syömistä itse nälissään.
Onko mies teille joku kiinteistönhoitaja, joka antaa munaa ja lopun aikaa on haukuttavana?
Vierailija kirjoitti:
Tulin siis äsken sisään haravoituani kaksi tuntia ja siistittyäni pensasaitaa. Mies istui sohvalla pyjamanhousuissaan ja villasukissaan ja katsoi tv:tä. Ensimmäisenä hän huikkasi, että milloin ruoka on valmista! Kuka tarvitsee lapsia, kun on tällainen mies?
Ap
Tuo on kuin vaimoni!
Olin pihalla klo 08-11 haravoimassa ym. ja kun tulin sisälle, tyhjensin apkn ja tein jauhelihakeiton ja keitin kahvit. Kahvimukin kanssa selailee tätä ketjua.
Vaimo katseli aamulla Netflixiä sohvalla pari tuntia ja lähti sit pyörälenkille. Sieltä palasi kun tulin sisään ja kysyi, mitäs on tänään lounaaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApTuo on kuin vaimoni!
Olin pihalla klo 08-11 haravoimassa ym. ja kun tulin sisälle, tyhjensin apkn ja tein jauhelihakeiton ja keitin kahvit. Kahvimukin kanssa selailee tätä ketjua.Vaimo katseli aamulla Netflixiä sohvalla pari tuntia ja lähti sit pyörälenkille. Sieltä palasi kun tulin sisään ja kysyi, mitäs on tänään lounaaksi.
Selailee = selailen
Äskeisen kommentin lähettäjä.
Ei minunkaan mieheni juuri mitään tee. Pensasaidan leikkaa keväisin ja minä kannan risut pois. Mutta eipä hän ole mitään koskaan tehnyt, joten ei ole yllätys. Ei laita ruokaa ikinä, ei siivoa, ei kuljeta lapsia harrastuksiin, eikä pese vessanpönttöä, vaikka itse likaisi sen. Tai no käy hän kaupassa noin joka 3.
kerta ja pesee omat vaatteensa. Muu pyykki on minun vastuullani. Kaikki maksetaan meillä puoliksi.
-nainen 38 vuotta, yhdessä oltu 17 vuotta