Patalaiska mies ja omakotitalo = kamala yhdistelmä!
Kaduttaa, että muutimme miehen kanssa omakotitaloon. Vaikka alussa sovimme, että otamme kummatkin vastuun ulko- ja sisätöistä, on IHAN KAIKKI käytännössä minun kontollani. Mies ei tee yhtään mitään.
Piha ei ole onneksi kovin suuri, mutta on siinäkin kaikenlaista hommaa: haravointia, nurmikon leikkausta yms. Mies on 5 vuoden aikana leikannut nurmikon yhden kerran ja ollut haravoimassa kahdesti kovaäänisesti valittaen ja tehden näistä suurista ponnisteluistaan ison numeron. En ole mikään pihanhoitonatsi, mutta kyllähän esim. koivun ja vaahteran lehdet on suurinpiirtein haravoitava, mikäli haluaa, että nurmikko pysyy jonkinlaisessa kunnossa. Nämä työt saan aina tehdä yksin.
Lienee sanomattakin selvää, että sama mies jättää sisällä kaikki astiansa sohvapöydille ja milloin mihinkin. Jos hän käy kaupassa (hyvin harvoin), ostoskassi kannetaan keittiöön, mutta yksikään tavara ei pääsy jääkaappiin tai pakastimeen. Mies tuskin edes tietää, kuinka astianpesukone käynnistetään tai missä meillä säilytetään lattiamoppia. Hän pesee ja silittää omat vaatteensa, siinä hänen osallistumisensa kotitöihin.
Imuroinut hän on ehkä viidesti. Meillä on käynyt siivooja, miehen maksamana, 2-3 krt vuodessa, kun olen saanut väsyneenä raivarin sotkuisesta kodista. Mutta ei siivoojaakaan voi ottaa, kun tavarat ovat levällään. Mistä he tietäisivät, mihin kaappiin ne kuuluvat.
Olen sanonut aiheesta kyllästymiseen asti, ja olenkin kuulemma kamala nalkuttaja. Mikään ei kuitenkaan muutu. En todellakaan enää tiedä, kuinka kauan jaksan tällaista asumista. Mies maksaa asumiskuluista hieman enemmän, koska hänellä on suurempi palkka. Tämä riittää hänen mielestään oikeuttamaan lorvailun. Muuten mies on oikein mukava, älykäs keskustelija ja tavallaan hyvä aviomies, mutta tämä asia rassaa todella paljon.
Onko kenelläkään muulla samanlaista tilannetta? Avioerokin on käynyt mielessä tämän asian vuoksi. Kirjoittaisin hakemukseen syyksi "miehen patalaiskuus kotitöiden ja pihanhoidon vuoksi". Ihan pätevä syy kai sekin?
Kommentit (114)
Tämä tulee jostain syystä yllätyksenä monelle kerrostalossa elämänsä asuneelle kun muuttaa sinne unelmien mummon mökkiin. Remontoinnista ja puuhastelusta pitää tykätä. Muuten asuminen omakotitalossa varsinkin vanhassa sellaisessa on helvettiä. Ei sitä yhtiövastiketta turhaan asunto-osakkailta kerätä.
Meillä nainen, siis minä, olen se laiska. En tee ruokaa (tai ehkä pari krt vuodessa), en siivoa (siivooja 2 krt kuussa). Pyykit pesen ja miehelle silitän työreissuille paidat, talvella teen rivitalopihan lumityöt 2 neliötä, kun tulen ensimmäisenä kotiin. Mökillä ja kotona teen kyllä puutarhatyöt ja mökillä siivoan, mutta mies tekee kaiken muun sisällä ja ulkona.
Jättäkää ne patalaiskat luuserit. Suomesta löytyy kyllä myös ahkeria miehiä pilvin pimein.
Jos mies kerran vetoaa siihen että tuo taloon enemmän rahaa, kannattasiko sille asialle tehdä jotain? Jaatte kustannukset tasan?
[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 16:52"]
Tulin siis äsken sisään haravoituani kaksi tuntia ja siistittyäni pensasaitaa. Mies istui sohvalla pyjamanhousuissaan ja villasukissaan ja katsoi tv:tä. Ensimmäisenä hän huikkasi, että milloin ruoka on valmista! Kuka tarvitsee lapsia, kun on tällainen mies?
Ap
[/quote]
mulla on tollainen mies ja lisäksi ne lapset. Arvaas kuka ne hoitaa?
niin.
Tee lista kotitöistä päivämäärineen. Siitä näkee, kuka mitäkin tekee. Jos mies ei hoida omaa osaansa, vaadi häntä maksamaan siivooja säännöllisesti.
Aina kun luen näitä kiitän luojaani hyvästä miehestäni. Tekee kotitöitä, ajaa nurmikot ja kolaa lumet. On vieläpä hyvä rakastaja, kiltti ja huolehtiva ja komeakin. Ainut "vika" on tylsyys, ei mikään tarinaniskijä, mut kuka nyt täydellinen olis.
[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 17:15"]Noista asioista vain haravointi ja nurmikonleikkuu liittyy omakotitaloon, muut ongelmat olisi missä vaan asumismuodossa.
Ja haravointi on täysin vapaaehtoista. Minä en haravoi ikinä, vaan silppuen lehdet ruohonleikkurilla. Se on nurmikonkin kannalta paljon parempi vaihtoehto.
[/quote]
Pitää sitä taloa muutenkin huoltaa koko ajan. Siivota talveksi pois kalusteet pihasta, kolata pihaa, tehdä polttopuita, puhdistaa rännit jne
Anna sille vaihtoehtoja. Laitatko ruuan vai ajatko nurmikon, kannatko polttopuut vai tiskaatko tiskit, käytkö kaupassa vai siivoatko.
Tietysti ärsyttävää olla patistamassa kuin lasta, mutta jospa näin tajuaisi että tekemistä olisi eikä ole reilua että kaikki jää sulle.
Anna sille vaihtoehtoja. Laitatko ruuan vai ajatko nurmikon, kannatko polttopuut vai tiskaatko tiskit, käytkö kaupassa vai siivoatko.
Tai voithan kysyä suoremmin, että eroatko vai teetkö kotihommia?
... maalata taloa muutaman vuoden välein, routimisen takia asentaa kiveys uudelleen, hoitaa kasvimaa ja kukkamaa.. Ne ovat juuri niitä laiskojen pihoja, joissa on juur ja juur ruoho saatu leikattua.
Arin vanhat vanhemmat tekevät pihahommat, virolainen akkakaan ei tee mitään.
Mun äiti teki myös ton virheen. Kamala sotku koko ajan sekä ulkona että sisällä.
[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 17:43"]
... maalata taloa muutaman vuoden välein, routimisen takia asentaa kiveys uudelleen, hoitaa kasvimaa ja kukkamaa.. Ne ovat juuri niitä laiskojen pihoja, joissa on juur ja juur ruoho saatu leikattua.
[/quote]
Kyllä on tosiaan muutakin hommaa. En nyt jaksanut luetella kaikkea mitä teen. Jokainen omakotitalossa asuva tietää, mitä siihen kuuluu. Rännien putsaamisen, kivetyksen pitäminen rikkaruohosta ja sammalesta siistinä, pensaiden ja puutarha-aidan leikkaaminen, kukkaistutukset ja ruukkukukat (pidän minimissä) yms. Samoin muu missä tahansa asumismuodossa kuuluva työ, kuten lattiakaivojen putsaus, lamppujen vaihto, pienet remontointihommat jne. Arvatkaa huviksenne, kuka meille tekee nämä kaikki.
Minulle riittäisi, että mies tekisi näistä edes jotain, mutta tosiaan tuo oma vaatehuolto on ainoa, jonka saa aikaiseksi. Älytön tilanne. Ei ihme, että olen koko ajan uupunut.
Ap
Asumme rivitalossa ja mies ei tee ikinä pihahommia. Aina on joku keksitty vaiva tms. Haaveili joku aika sitten kesämökistä sellaisesta ympärivuotisesti käytössä olevasta. Sanoin ison ein. Mies mökötti että oishan se kiva. Sanoin että miten ois kiva. Kuulemma kiva grillata ja kalastaa ja lämmittää takkaa. Sanoin etten ala toista kotia ja pihaa huolehtimaan. Ei ole sen jälkeen mökistä puhunut.
Kyllä jotkut miehet osaa olla vauvoja. Oikein reppanoita, joista pitää huolehtia.
Voi kun olisikin oma pieni omakotitalo jota voisi kunnostella ja laitella pihaa. Nainen menisi sitten siinä samalla.
m50
[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 16:52"]
Tulin siis äsken sisään haravoituani kaksi tuntia ja siistittyäni pensasaitaa. Mies istui sohvalla pyjamanhousuissaan ja villasukissaan ja katsoi tv:tä. Ensimmäisenä hän huikkasi, että milloin ruoka on valmista! Kuka tarvitsee lapsia, kun on tällainen mies?
Ap
[/quote] Entäs, miten ne pikkuremontit sujuu? Oma kokemus on, että pikkujuttuja lopulta nuo kotitöiden tekemiset, mutta jos omakotitalon rempat, rännit yms huollot jää myös tekemättä. Näin kävi meillä ja omakotitalo pantiin myyntiin ja muutettiin kerrostaloon. Ei tarvi nalkuttaa enää, kun kotitöihin osallistumisesta ;)
Niin totta! Mä asuin omakotitalossa jo lapsuuden, joten kyllä tiesin että tässä on hommaa. Miehelle talo oli unelma, jolla vissiin sai näytettyä varallisuuttaan. Mä tekisin enemmän, jos riittäisi voimia. Mutta kaikkea en vaan jaksa. Mä hoidan pihan. Leikkaan puita, haravoin, leikkaan nurmikon, hoidan vähäiset kukkamaat ja kompostin, kannan puutarhakalusteet keväällä pihalle ja syksyllä varastoon. Teen puuöljykäsittelyt, osallistun maalaukseen. Sisällä onnistuu vasaroinnit, maalaukset, viemärin putsaamiset yms.
Mies istuu. Istuu. Istuu. Tekee kyllä peruskotihommia (siivous, ruuanlaitto) yhtä paljon kuin minäkin. Mutta ilman mun valitusta ja nalkutusta tää talo olis varmaan jo mädäntynyt. Tältä vuodelta taitaa jäädä rännien putsaus. Viime vuonna tapahtui vasta kun uhkasin tehdä sen itse veljeni avulla. Rikkinäiset kattotiilet vaihtoi vasta kun nuohooja huomautti, mun valitukset eivät tehonneet. Joskus se ehdottaa, että jos tapetoitaisiin tai tehtäisiin keittiöremontti tai laitettais kasvihuone tai tai tai. Just joo. Alkuun innostuin näistä mutta totesin pian,ettei mitään kuitenkaan tapahdu. Ja jos tapahtuu, sen jälkeen jää mun vastuulle. Ensi kesänä talo pitäis maalata. Olen jo asennoitunut siihen, että pitää ostaa isolla rahalla joku Sergej se tekemään.