Liikunta on oikeasti lääke lähes kaikkiin vaivoihin!
Olen todennut tämän 40 elinvuoteni aikana nyt niin monta kertaa, että uskottava se on. Siinä on aivan selvä yhteys - mitä enemmän liikun ja pidän kehostani huolta, sitä vähemmän vaivoja minulla on. Aina kun lässähdän, esimerkiksi kaikkien kolmen raskauden jälkeen, ja vähennän liikuntaa, lisääntyvät lääkärikäynnit ja mielen pahoinvointi lisääntyy. Aina kun taas tarraan liikuntaharrastuksiin kiinni, olo kohenee ja mitä mystisimmät vaivat katoavat. Olen ollut esimerkiksi erikoissairaanhoidon kaiken maailman tutkimuksissa vatsakivuista ja muutoksiakin ultrissa ym nähtiin, mutta mikään lääke eikä toimenpide auttanut, mutta kas, sitkeä liikuntaharrastus on vähentänyt vaivoja ja viimein hävittänyt ne kokonaan.
Kommentit (43)
Esimerkiksi säännöllinen fyysinen yhteys vastakkaisen sukupuolen kanssa on hyödyllistä!
Vierailija kirjoitti:
Itse olen lisännyt liikuntaa ja nyt mulla vasta ongelmia onkin! Hb laskenu 108, järkyttävät menkat, suolistossa vikaa, selkä paskana jne eli mulle vaikka nyt liikunkin paljon ei ole ollut apua vaan päin vastoin! Teen n 10 km lenkkiä päivässä ja nää kivut, huh huh.....
Itsekin juoksin joskus melkein polveni paskaksi, mutta toistamalla esimerkiksi uinti ja ryhmäliikunta on sopinut minulle paremmin. Lyhyehköt noin 0,5 h HIIT treenit ovat minusta parhaita, kehittävät hapenottokykyä ja sydän-ja verenkiertoelimistön toimintaa ilman että stressaisivat elimistöä liikaa. Siihen päälle lihaskuntoa ja rauhallista liikuntaa esim kävelyä ja ehkä satunnaisia pidempiä juoksulenkkejä.
Selkävaivoja minulla on ollut joskus pahojakin, mutta aina parantuneet kun olen jatkanut liikkumista. Jos lähtee rapakuntoisena harrastamaan mitä tahansa lajia ja väärällä tekniikalla, niin takuulla on kipua joka paikassa. Ei kannata myöskään yliarvioida omaa kuntoaan, vaan aloittaa rauhassa. Toisaalta pieni kipu on usein ihan tavallista esim. kun lihakset kehittyvät, monet ihmiset pelkäävät sitä ihan liikaa. Kivun siedätyshoito tekisi monille hyvää ja liikunta sopii siihen, koska se aiheuttaa hyvälaatuista kehittävää kipua. Kun ihminen oppii, että kivusta selviää ja on sen jälkeen entistä vahvempi, niin itseluottamus paranee eikä ahdistu niin paljon vastoinkäymisistä. Monilla on sellainen ihmeellinen asenne, ettei heidän tarvitse sietää mitään epämiellyttäviä tunteita, mikä aiheuttaa paikalleen jämähtämistä ja välttämiskäyttäytymistä. Anemia johtuu yleensä ruokavaliosta eikä liikunnasta, eikä liikunta tutkimusten mukaan pahenna menkkaoireita vaan vähentää esim. turvotusta.
nii o