Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Liikunta on oikeasti lääke lähes kaikkiin vaivoihin!

Vierailija
25.09.2015 |

Olen todennut tämän 40 elinvuoteni aikana nyt niin monta kertaa, että uskottava se on. Siinä on aivan selvä yhteys - mitä enemmän liikun ja pidän kehostani huolta, sitä vähemmän vaivoja minulla on. Aina kun lässähdän, esimerkiksi kaikkien kolmen raskauden jälkeen, ja vähennän liikuntaa, lisääntyvät lääkärikäynnit ja mielen pahoinvointi lisääntyy. Aina kun taas tarraan liikuntaharrastuksiin kiinni, olo kohenee ja mitä mystisimmät vaivat katoavat. Olen ollut esimerkiksi erikoissairaanhoidon kaiken maailman tutkimuksissa vatsakivuista ja muutoksiakin ultrissa ym nähtiin, mutta mikään lääke eikä toimenpide auttanut, mutta kas, sitkeä liikuntaharrastus on vähentänyt vaivoja ja viimein hävittänyt ne kokonaan.

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
25.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 10:10"]Näin se on. En ole nyt urheiluvamman takia voinut treenata kunnolla kahteen kuukauteen, ja elämänlaatu sekä itsetunto tuntuvat sen takia vain heikkenevän päivä päivältä. Mielenterveys on koetuksella kun ei pääse liikkumaan, eikä mikään sosiaalinen elämä kiinnosta. 
[/quote] ei mun sosiaalinen elämä parane liikunnalla, olen silti erakko...

Vierailija
22/43 |
25.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa. Näin niinkun molemminpuoleisesta pahasta plantaarifaskiitista kärsivänä en nyt voi olla ihan samaa mieltä. Pieni (maltillisen!!) liikunnan aikaansaava vaiva, jonka takia olen ollut pahimmillaan työkyvytön ja liki rampa. Jos en olisi harrastanut liikuntaa, niin olisin nyt terve, olisi työpaikka tallella ja niin edelleen. Kyllä se kai tästä taas lähtee ja yritän taas harrastaa liikuntaa sinnikkäästi kun jalat kestää paremmin jo, mutta pelottaa, että pahenee taas ja että kohta en pääse taaskaan edes käymään kaupassa. Harmi sinällään kun liikunnasta tulee hyvä olo, mutta kun jaloilla ei saisi olla ja mikään uinti ei kiinnosta ollenkaan ja pelkään vettä..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
25.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 09:09"]

Moni ajattelee, että liikkuminen on jotain, mitä tehdään sen jälkeen, kun on oltu ensin päivä töissä, haettu lapset päiväkodista, käyty kaupassa,  laitettu ruoka ja syöty, siivottu, pesty pyykkiä, kuskattu lapsia harrastuksiin ja vietetty aikaa puolison ja lasten kanssa. Ja koska koko päivä yöunia lukuunottamatta meneekin noihin, ei liikkumiseen jää aikaa. 

Mä aloitin oman rapakuntoni parantamisen jäämällä ensin pysäkkiä aikaisemmin pois bussista ja kävelemällä loppumatkan. Sen jälkeen pari pysäkkiä aikaisemmin. Työpaikalla en käytä enää hissiä vaan kävelen rappuset 5. kerrokseen.  Ryhdyin käymään pari kolme kertaa viikossa pyörällä kauppareissuilla aiemman "koko perhe autolla markettiin" -lauantaiden sijasta. Kun lauantaita ei tarvitse uhrata markkinataloudelle, käydään perheen kanssa uimassa, talvisin luistelemassa ja hiihtämässä jne.

[/quote]

Hyvä huomio. Kympillä on sama taktiikka käytössä. Auton käyttö on laitettu minimiin, ennen kävin autolla kerran viikossa kaupassa, nyt pyörällä joka päivä. Lapsia saatan pyörällä kouluun ja harrastuksiin. Osaisivat jo mennä yksinkin, mutta kiva on niillekin, kun äiti saattelee ja samalla äiti saa liikuntaa. Perheen yhteinen aika ei ole elokuvissa istumista tai telkkarin katsomista, vaan uimahalliin meno, eväsretki tai sunnistamaan meneminen.

Liikuntaa tungetaan joka paikkaan arkeen, jolloin se tulee suoritettua siinä sivussa.

Vierailija
24/43 |
25.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän se mieleen vaikuttaa. Mulla ainakin vaikuttaa jo se, että lähden liikkeelle, vaikka en pitkää lenkkiä tms tekisikään. Tulee hyvä mieli. Vaikeaan epilepsiaan se ei ole vaikuttanut, ikävä kyllä.

Vierailija
25/43 |
25.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen lisännyt pikkuhiljaa liikuntaa ja olen sairaampi kuin koskaan. Olen jatkuvasti väsynyt ja polvi ja vatsa temppuilevat. Uusimpana on alkanu selkä krampata. Kaiken huipuksi olen alkanut syömäänki terveellisemmin.

Kyllä mä silti uskon että moneen vaivaan on liikunnasta hyötyä, mutta ei sekään mikään oikotie onnen ja terveyteen ole.

Vierailija
26/43 |
25.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikille tule liikunnasta mitään euforiaa.

Vierailija
27/43 |
25.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

höpö höpö

voi liikunnasta tulla hyvä olo ja mieli, mutta ei se mitään sairauksia paranna

Vierailija
28/43 |
25.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 08:48"]Itse olen lisännyt liikuntaa ja nyt mulla vasta ongelmia onkin! Hb laskenu 108, järkyttävät menkat, suolistossa vikaa, selkä paskana jne eli mulle vaikka nyt liikunkin paljon ei ole ollut apua vaan päin vastoin! Teen n 10 km lenkkiä päivässä ja nää kivut, huh huh.....
[/quote]

Tyhmästi tehty liikunta nyt ei auta ketään...

Vierailija
29/43 |
25.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 08:48"]Itse olen lisännyt liikuntaa ja nyt mulla vasta ongelmia onkin! Hb laskenu 108, järkyttävät menkat, suolistossa vikaa, selkä paskana jne eli mulle vaikka nyt liikunkin paljon ei ole ollut apua vaan päin vastoin! Teen n 10 km lenkkiä päivässä ja nää kivut, huh huh.....
[/quote]

Jos olet vasta aloittamassa, lenkkejä on turhan paljon. Mutta selän kanssa mulla oli sama juttu. Lenkin jälkeen tai seuraavana päivänä selkä oli aivan jumissa. Mutta tämä(kin) vaiva katosi kun kunto ja mieli koheni ja paino keveni.

Vierailija
30/43 |
25.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 10:15"]

[quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 10:10"]Näin se on. En ole nyt urheiluvamman takia voinut treenata kunnolla kahteen kuukauteen, ja elämänlaatu sekä itsetunto tuntuvat sen takia vain heikkenevän päivä päivältä. Mielenterveys on koetuksella kun ei pääse liikkumaan, eikä mikään sosiaalinen elämä kiinnosta.  [/quote] ei mun sosiaalinen elämä parane liikunnalla, olen silti erakko...

[/quote]

Mä tykkään liikunnasta niin paljon, että sen lopettaminen vaikuttaa suoraan mielialaan. Ei kiinnosta tavata ketään tai mennä minnekään. 

Vierailija
31/43 |
25.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

17, et ole ymmärtänyt ruokavalion merkitystä treenatessa, etkä ehkä ylipäätäänkään elämässä, jos olet alipainoinen. Tuo ei ole normaali tapa reagoida liikuntaan..

Vierailija
32/43 |
25.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

17 taitaa olla pimeä.. kaatuu itkemään lenkin jälkeen, en ole kuullutkaan tuollaisesta, mikä ihme?!

Vierailija
33/43 |
25.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 10:28"]Ei kaikille tule liikunnasta mitään euforiaa.
[/quote]

Kyllä tulee jos olet ihminen.

Vierailija
34/43 |
25.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 10:25"]

Minäkin olen lisännyt pikkuhiljaa liikuntaa ja olen sairaampi kuin koskaan. Olen jatkuvasti väsynyt ja polvi ja vatsa temppuilevat. Uusimpana on alkanu selkä krampata. Kaiken huipuksi olen alkanut syömäänki terveellisemmin. Kyllä mä silti uskon että moneen vaivaan on liikunnasta hyötyä, mutta ei sekään mikään oikotie onnen ja terveyteen ole.

[/quote]

Et vain osaa.

Vierailija
35/43 |
25.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 08:53"][quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 08:48"]

Itse olen lisännyt liikuntaa ja nyt mulla vasta ongelmia onkin! Hb laskenu 108, järkyttävät menkat, suolistossa vikaa, selkä paskana jne eli mulle vaikka nyt liikunkin paljon ei ole ollut apua vaan päin vastoin! Teen n 10 km lenkkiä päivässä ja nää kivut, huh huh.....

[/quote]

ehkä kannattaa vaihtaa liikuntamuotoa. Juoksu on aika yksipuolista.  kivaa sinällään, mutta jos vain juoksee niin se melkein vain pahentaa . kokeile joogaa tai naisvoimistelua
[/quote] mä kävelen en juokse :)

Vierailija
36/43 |
25.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 11:27"][quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 10:25"]

Minäkin olen lisännyt pikkuhiljaa liikuntaa ja olen sairaampi kuin koskaan. Olen jatkuvasti väsynyt ja polvi ja vatsa temppuilevat. Uusimpana on alkanu selkä krampata. Kaiken huipuksi olen alkanut syömäänki terveellisemmin. Kyllä mä silti uskon että moneen vaivaan on liikunnasta hyötyä, mutta ei sekään mikään oikotie onnen ja terveyteen ole.

[/quote]

Et vain osaa.
[/quote] en ole tuo kirjoittaja, mutta olen kyllä ikäni kävellyt ja luulisin sen osaavan. Samat on silti oireet! Selkä hajoo jne

Vierailija
37/43 |
25.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 10:28"]

[/quote]

teet sen väärin

Vierailija
38/43 |
25.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 11:30"]

[quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 11:27"][quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 10:25"] Minäkin olen lisännyt pikkuhiljaa liikuntaa ja olen sairaampi kuin koskaan. Olen jatkuvasti väsynyt ja polvi ja vatsa temppuilevat. Uusimpana on alkanu selkä krampata. Kaiken huipuksi olen alkanut syömäänki terveellisemmin. Kyllä mä silti uskon että moneen vaivaan on liikunnasta hyötyä, mutta ei sekään mikään oikotie onnen ja terveyteen ole. [/quote] Et vain osaa. [/quote] en ole tuo kirjoittaja, mutta olen kyllä ikäni kävellyt ja luulisin sen osaavan. Samat on silti oireet! Selkä hajoo jne

[/quote]

sussa on jotain vikaa jos paikat hajoaa liikunnasta vitun paska.

Vierailija
39/43 |
25.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 09:25"]

Liikuunnasta tulee minulle paha olo sekä fyysisellä että henkisellä tavalla. Olen vielä nuori, en todellakaan ylipainoinen, enemmänkin lähellä alipainoa. Liikkuessani masennun kun huomaan etten yksinkertaisesti jaksa. Juostessa en jaksa juosta pitkään (n. 3km vaikka kävelen osan matkasta) ja sitten tuleekin ihan järkyttävän huono olo, oksettaa, pyörryttää ja ihan jokapaikkaan sattuu. Jumpatessa/lihaskuntoa harjoittaessa masennun kun en osaa tehdä liikkeitä oikealla tavalla ja tuntuu että kaikki on tuloksetonta, tai että esimerkiksi harjoitan vääriä lihaksia joiden en halua kasvavan (esim. etureidet). Pelkään myös että polveni rasittuvat liikaa, sillä suvussani on tätä paljon ja minullakin ollut lapsena näissä ongelmia. Yksinkertaisesti siis liikuntasurituksen aikana usein kaadun vain maahan itkemään koska oloni on niin mitään aikaan saamaton ja koen olevani täysin arvoton, kömpelö ja huono ihminen.

[/quote]

Tuollaista se on murrosiässä :')

Vierailija
40/43 |
25.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 10:28"]

[/quote]

Valtaosalle tulee :) Ihan tutkitusti: "Liikunta kohotti selvästi mielialaa. Mitä paremmalla tuulella juoksija oli, sitä ”huumaantuneemmat” aivot olivat.

Boecker uskoo havaintojen avaavan uusia mahdollisuuksia erityisesti kroonisen kivun lievittämisessä. Ne tukevat myös vakiintunutta käsitystä, jonka mukaan säännöllinen liikunta ehkäisee masennusta. Nyt vain tiedetään, että vaikutuksen takana ovat endorfiinit."

http://tieku.fi/ihminen/terveys/liikunta-paihdyttaa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kuusi