Ongelma. Raskaus ja energiajuomat
Tein eilen positiivisen raskaustestin. Olen koukussa energiajuomiin. Juon yhden tölkin yleensä batteryä päivässä, näin jatkunut jo 3 vuotta. Ei varmaan kovin terveellistä, mutta kahvia en juo, ainoastaan yhden tölkin energiajuomaa. Nyt järki sanoo, että pitäisi lopettaa. En ole juonut energiajuomaa siis eilen enkä tänään.
Olen koittanut netistä googlailla, miksi energiajuomia ei tulisi raskaana juoda. Tietääkö joku ? Lopetus onnistuu itselläni helpoiten, kun on jotain motivaatiota lopettaa. (vaikka olen jo lopettanut)
Kofeiinia saa esim yhdestä pullosta 160mg, ja raskaana se raja on 300. Ja jotkut saavat sen kahvista. Lisäksi energiajuomassa on tauriinia, jota on myös monessa ruoassa, äidinmaidossa yms. Mutta energiajuomassa luultavasti suurempia määriä, joten siksi sikiölle vaarallista? Guaranasta ei tietoa. Lisäksi energiajuoma sisältää paljon vitamiinejä.
Voisitteko viisaammat kertoa, mikä tekee energiajuomasta vaarallisen raskaana. Asiallisia vastauksia kiitos, niinku sanoin, olen sen jo lopettanut!
Tämä päivä ja eilinen on mennytkin sitten sisällä ollessa lähinnä, en saa yksinkertaisesti päivää käyntiin ilman energiajuomaa. Ainakin toistaiseksi näin. Päänsärkykin on valtava. HELP :)
Kommentit (40)
[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 15:15"]Kyllä energiajuoma on terveellisempää kuin kahvi. Energiajuomassa on vitamiineja sentäs.
[/quote]
Höpöhöpö, energiajuomissa on muutakin kuin niitä vitamiineja. Käytännössä samaa litkua kuin limsatkin, mutta sisältää myös niitä vitamiineja ja piristäviä aineita.
Väitätkö, että limsa on terveellisempää kuin kahvi?
Itse join odotusaikana muutaman batteryn kuussa, kahvia en juo. Ihan terve lapsi syntyi :-)
Hyvästi hampaat, jos energiajuomia kittaa.
Onko ihan pakko myrkyttää kohdussa oleva sikiö on tutkittua tietoa vauvalla on vakavia uneen liittyviä häiriöitä vapinaa yms. Imettävä tai raskaana oleva ei energiajuomia saa nauttia kahvikin on rajoitettua. Jos ei pysty 9 kuukautta olemaan ilman viinaa tupakkaa energiajuomia sekä imetysaikana ei pitäisi lapsia hankkia. Jos on koukussa aineisiin olivatpa ne mitä tahansa ei ole kykenevä kantamaan vastuuta lapsestaan. Huostaanotettuja on jo liikaa
Energia juomat on täyttä paskaa niillä saadaan ihminen koukkuun. Juomafirmat takoo rahaa energia juomissa ei mitään terveellistä. Joka väittää niitä terveysjuomiksi on täysi idiootti
Just oli juttua että vauvat ovat levottomia ja itkuisia kun mammat on vetäneet energiajuomia. Eihän niitä lapsetkaan saa juoda niin itsekkäät altistaa sikiöt ja vauvat turhalle myrkylle. Mutkun mä haluun! Ehkä olisi aika alkaa miettiä sitä vauvan hyvinvointia ja siitä alkaa matka äidiksi.
Kirjoitat fiksusti. Monet lähteethän sanovat, että kofeiini olisi hyvä olla nollassa, mutta tiedetään, etteivät raskaana olevat tätä suositusta hyväksyisi. Eli parempi sallia se pari kuppia. Todelliset vaikutukset sikiöön ovat osin tuntemattomia, ja ne vaihtelevat suuresti yksilöiden välillä. Siksi mitä vähemmän, sen parempi. Itse koin, että oli helpompi lopettaa jo raskausaikana, koska sitten vauvavuonna kofeiini mahdollisesti menisi äidinmaidossa vauvan vaivoiksi (ja raudanpuutteeksi). Ihminen tottuu siihen piristävään vaikutukseen nopeasti, jolloin se lakkaa piristämästä. Keksi itsellesi joku muu hyvä hetki palkintoineen, ilman kofeiinia, jos se korvaisi tavan johon oot tottunut.
https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC7035149/
https://www.lllc.ca/caffeine-and-breastfeeding
Vierailija kirjoitti:
Just oli juttua että vauvat ovat levottomia ja itkuisia kun mammat on vetäneet energiajuomia. Eihän niitä lapsetkaan saa juoda niin itsekkäät altistaa sikiöt ja vauvat turhalle myrkylle. Mutkun mä haluun! Ehkä olisi aika alkaa miettiä sitä vauvan hyvinvointia ja siitä alkaa matka äidiksi.
Niinpä, on vielä raskaampaa sitten tyytymättömän vauvan kanssa, sillä raskausvaiheessa sikiö ei ainakaan samaan malliin herättele ja itke, vaikka kofeiinia nauttisi vähän, suositusten mukaan. Helpompi lopettaa aiemmin, sama nikotiinituotteiden kanssa. Mun vauva itki vatsaansa, koska yritin syödä rautalisää imetyksen kanssa. Vaikka lääkäri sanoi ettei ole mahdollista, homma loppui heti kun lopetin raudan. Vauva imi sitten minun viimeisetkin raudat itseensä ja korjasin tilanteen imetyksen loputtua.
Terveelliset elämäntavat ovat paras tapa suojata sikiö. Kahvia voi joskus juoda sitäkään ei litratolkulla vuorokaudessa. Täällä synnytysosastolla työssä kun olen nään jatkuvasti vauvoja, joilla on uniongelmia, eivät nuku vaan itkevät tavallista enemmän vapinaa In myös usealla syynä energiajuomat niiden yletön käyttö raskausaikana. Sitten on nikotiinivauvat, huumevauvat, alkoholistivauvat vauvoilla erinäisiä hermosto uni, ruokailu ongelmia on jopa vakavia aivovaurioita kasvuun ja kehitykseen liittyviä ongelmia. Kaikki johtuvat äitien vakavista riippuvuus ongelmista. En oikein jaksa uskoa pystyykö sellainen henkilö kantamaan vastuuta lapsestaan jolle jo raskausaika tuottaa ongelmia pysyä erossa aineista jotka vahingoittaa lasta
Ei ole tutkittu onko turvallista raskaana, joten siksi ei pidä juoda. Ja sitä on tutkittu, että kofeiini on haitallista sikiölle, vaikuttaa hermoston kehitykseen ja voi jopa altistaa ADHD:lle.
https://www.mdpi.com/1660-4601/22/12/1808
Esim tuossa tutkimuksessa puhutaan kahvista, mutta kofeiini on siinä se syy joka altistaa ADHD:n kehittymiselle.
Energiajuomat on muutenkin niin epäterveellisiä ja turhia, että parempi omankin terveyden kannalta kun pääset niistä eroon. Ja rahaakin säästyy. "Riippuvuus" on ihmisen päässä, pari-kolme viikkoa kun olet kokonaan ilman, niin huomaat että helposti pärjää niinkin.
Itsekin olen nyt raskaana ja olen jättänyt kaiken kofeiinin kokonaan pois, koska se tutkitusti vaikuttaa sikiön hermostoon ja tuloksena voi olla levoton, uniongelmainen ja keskittymisongelmainen lapsi. Ei tee tiukkaakaan, kun energiajuomat on aina ällöttäneet ja kahvia ja kolajuomia saa kofeiinittominakin jos niitä tekee mieli.
En ymmärrä, miten joku voi jonkun oman mielitekonsa laittaa lapsen koko kehityksen ja terveyden edelle...
Jos ei edes positiivinen raskaustesti saa lopettamaan, niin tee abortti. Ei susta tule hyvää vanhempaa.
Juo kuule ihan mitä haluat. Ihmisten on nyt vaan diilattava sen kanssa että vauvoista tulee äitiensä näköisiä, tai sitten heidän on alettava pitämään huolta niistä äideistä ennen kuin nämä tulevat raskaiksi. Ei toimi niin että alkaa hirveä vihapommitus äitiä kohtaan raskauden ja äitiyden ajaksi ja muuten laiminlyödään ja oltaisiin kuin tätä ei olisi olemassakaan.
Älä suostu olemaan äitiysvihan kohteena.
Vierailija kirjoitti:
Itsekin olen nyt raskaana ja olen jättänyt kaiken kofeiinin kokonaan pois, koska se tutkitusti vaikuttaa sikiön hermostoon ja tuloksena voi olla levoton, uniongelmainen ja keskittymisongelmainen lapsi. Ei tee tiukkaakaan, kun energiajuomat on aina ällöttäneet ja kahvia ja kolajuomia saa kofeiinittominakin jos niitä tekee mieli.
En ymmärrä, miten joku voi jonkun oman mielitekonsa laittaa lapsen koko kehityksen ja terveyden edelle...
Jos nainen joutuu käymään työssä ja sattuu juomaan kahvia niin silloin lapsi käy raskauden aikana myös työssä ja juo kahvia. Näin se menee. Mahdollistakaa enemmän, kitiskää vähemmän. Jos ette mahdollista niin sitten loppuu myös kitinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos nainen joutuu käymään työssä ja sattuu juomaan kahvia niin silloin lapsi käy raskauden aikana myös työssä ja juo kahvia. Näin se menee. Mahdollistakaa enemmän, kitiskää vähemmän. Jos ette mahdollista niin sitten loppuu myös kitinä.
Jo on itsekästä puhetta. Kukaan ei työssä käyntiin tarvitse kahvia, jos ei ilman sitä pysy hereillä niin on unirytmi pielessä ja sen korjaaminen ratkaisee ongelman.
Vierailija kirjoitti:
Elintarvikeviranomaiset, mm. Evira ja EU:n SCF, pitävät odottaville äideille kofeiinisaannin turvallisena ylärajana 300mg/vrk. Energiajuomien käyttöön liittyvä suositus lähtee siitä, ettei tätä ylärajaa tietämättä ylitettäisi. Ei ole olemassa näyttöä siitä, että suosituksen ylittäväkään saanti olisi haitallista sikiön kehitykselle. Patrik Borg, UKK-instituutti: "Varoituslauseke on tölkissä varmuuden vuoksi. Kohtuus käytössä!"
Itse join koko raskausajan, tyttö on nyt terve ja fiksu eskarilainen :)
Kyllä se adhd vielä esille kaivetaan, ehkä ?
Minkä ikäinen olet?
Oletko naimisissa?
Mitä opiskelet / mikä koulutustausta / millä alalla toimit?
Et menetä mitään sillä, että lakkaat olemasta riippuvainen ylimääräisistä lisäainelitkuista.
[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 15:07"]Minulla oli vähän sama ongelma alkuraskaudessa. Koska en itsekään saanut mistään muuta perustelua energiajuomien "käyttökiellolle" kuin kofeiinimäärän ja sokerin (juon sokerittomia versioita), päätin löysätä ranteitani, ja nauttia silloin tällöin yhden, tyyliin kerran, pari kuukaudessa. Ei kaikessa voi nipottaa.
[/quote]
Noista sokerittomista on pakko huomauttaa, että niiden sokerien tilalla on kaikkia epäterveellisempiä makeutusaineita. On myös tutkittu, että sokeriton limsa on käytännössä sama kuin normaali limsa. Aineet vain vaihtuu.