Mä mokasin taaperon tutistavierottamisen pahan kerran:( Auttakaas nyt!
aamulla meidän 1v9kk pojan tutti meni ' rikki' . Eli leikkasin päästä palan pois ja poika totesikin sen sitten käyttökelvottomaksi. Heitettiin se yhetistuumin roskiin.
Oltiin päätetty vierottaa poika tutista tällä viikolla siis.
No, heti ekasta vastoinkäymisestä minä, huono äiti, luovutin.
Yritin laittaa poikaa päikkäreille, siis ilman tuttia. Huutoa, huutoa ja lisää huutoa, hysteeristä huutoa. Käyn pojan luona kerran ja toisenkin, selitän, että tutti on rikki. Ei auta. Huuto kasvaa ja lisääntyy...
kuuntelen sitä itku kurkussa 20 minuuttiia ja luovutan...tuntuu NIIN pahalta lapsen puolesta:(...vien pojalle uuden tutin ja pikkuinen nukahtaa rättiväsyneenä samantien.
Minä en siis vain raaskinut antaa pojan huutaa tuttinsa perään- tiedän, että tein karhunpalveluksen sekä itselle että lapselle...mutta minkäs teet?!
Näin raskaana olen vielä erityisen herkkä tälläisissä asioissa ja tunnen mitä suurinta empatiaa pienimmistäkin asioista...
Nyt vinkkejä kehiin- miten jatkan tästä vai onko jo liian myöhäistä?
kiitos.
Kommentit (12)
siirrät vieroitusta pidemmälle tai jos kokeilet sitä lähiaikoina uudestaan ja huuto alkaa niin lapsi vaan saattaa huutaa kauemmin koska huomasi viimeksi että kun oikein huutaa niin sitten tutin saa....meillä olisi sama edessä samanikäisellä....2 aikaisempaa on käynyt suht helposti, itkua ja hammastenkiristystä toki muttei mitään hirveämpää...
olen tässä henkisesti valmistautunut seehen rumbaan saas nähdä mikä päivä otan asiakseni....ollaan ennenn aina vähennetty tuttiaikaa niin ettei päivällä ole annettu vaikka on pyytänyt....vähitellen...
Liekö siitä tutista haittaakaan. En tiedä voiko tulla pysyviin hampaisiin virheasentoja. Meidän 4 v juo illalla maidon tuttipullosta. Tavallista tuttia ei ole käyttänyt. En hermoile, vaikka en raski iltatuttipulloa poistaa.
Kun vauva tulee niin sitten tulee itku kun toisella on tutti mutta toisella ei. Suosittelisin että huomisaamulla leikkaatte kaikista tuteista palan pois niin ettei sinulla ole sitten mahdollisuutta sortua antamaan uutta. Anna lapsen ottaa vaikka miljoona suosikkilelua viereen jos edes hiukan helpottaa. Kun käyt lapsen luona kun nukutat niin pyri ettet puhu lapselle mitään. Parilla ensimmäisellä käynnillä sanot että nyt nukutaan ja sitten et sano muuta. Voimia ja hermoja sinulle. Teet lapsellesi palveluksen kun kuuntelet nyt huudon etkä sitten kun toinen syö tuttia ja toinen ei saa syödä.
Meillä on kaksi lasta vieroitettu tutista (eka 1v7kk, toinen 2v) ilman mitää huutoja. Tutit ovat molemmille olleet rakkaita, mutta meillä on käynyt hyvä tuuri? kun on ollut vieroitus todella helppoa.
Aloitimme tutista luopumisen petaamisen aika aikaisin. 1v tutti sai olla lapsella vain nukkumaanmennessä, sairaana ja suuressa surussa. Muuten tutti pysyi kaapissa. Lähempänä vieroitusta aloimme jättää tuttia enemmän ja enemmän kaappiin. Aamullakin vitsin varjolla naureskelimme, että " mitenkös sinulla, isolla tytöllä on tutti suussa? Tuttihan on vauvojen juttu" Ei mennyt kauankaan, niin tyttö jo itse otti tutin suustaan, vei pöydälle ja sanoi " vauvan juttu, minä iso tyttö" .
Ehdottaisin, että unohdatte toiminnallisen vieroituksen ihan suosiolla joksikin aikaa. Lapsi kuitenkin muistaa erävoittonsa vielä pitkään :D Aloittakaa sanallinen vieroitus ja vähentäkää pikkuhiljaa tutin käyttöä (jos ylipäätään annatte lapselle tuttia muulloin kuin unilla).
sitten ensi kerralla otat vaikka jonkun muun taktiikan, lähetätte tutit vaikka postissa köyhille lapsille (vaikka lapsesi ei varmaan tajuakaan mitä se tarkoittaa). Ja sitten olet tiukkana. Haluan vain varottaa että jos useamman kerran käy noin kun kuvasit, oli kyse pullosta, rinnasta mistä vaan vierottamisesta niin lapselle tulee vääristynyt käsitys omasta vallastaan. Se luultavasti jopa pelottaa häntä kun hän huomaa että hän tosiaan huutamalla tai miten vaan voi säädellä asioita ja päättää niistä.
Anteeksi, en halua ollaa mikään bessewisseri mutta kun lapsellesi tulee uhma (vielä ehkä yhdistettynä uuteen vauvaan) niin joudut kuuntelemaan
kiljumista ja huutoa päivittäin NIIN paljon kauemmin kun tuon 20 minuuttia.
Emme juurikaan valmistelleet poikaa siihen- toki päivisin ollaan otettu tuttia pois suusta ja naureskeltu tyyliin, että ' vaan vauvat syö tuttia' jne...
No, nyt kun poika heräsi päiväunilta tutti suussa, otettiin se pois ja sanoin että ' muistatko, kun päivätutti meni rikki..ja tämä on se unitutti...laitetaan se kaappiin odottamaan unia' ...meni läpi ainakin tällä kertaa.
Ehkä olisi siis paras ottaa ensin tutti pois päiväkäytöstä ja antaa vaan päikkäreille ja yöunille. Siitä sitten pikkuhiljaa etiäpäin.
Olen samaa mieltä siinä, että lapsi kyllä muistaa tämän ' voittonsa' eikä luovuta vähällä- yleensä olen kyllä tiukempi, mutta tämä tuttiasia on jotenkin arka minulle...kun ei toinen vielä ymmärrä, MIKSEI sitä tuttia saisi syödä...
t.ap
Millon vauva syntyy? Ajattelin vaan että minä annoin taaperon ihan rauhassa pitää tutin sen jälkeen vielä kun vauva oli syntynyt ja vasta sitten kun poika oli tottunut siihen että vauva on talossa niin harkitsin tuota vierotusta. Tuntui että kun tulee noinkin iso uusi asia niin lasta saattaa tuo oma tuttu tutti helpottaa tosi paljon. Voisitteko tekin odottaa siihen asti että vauva on syntynyt?
toisaalta monet sanovat samaa, että anna syödä ja vieroita vasta syksyllä, kun uusi vauva on jo isompi...mutta th neuvolassa oli eri mieltä...
t.ap
itse sitten vieroitti itsensä, tunki tutit patterin rakoon eikä mistään löytynyt kahteen viikkoon.
terkkarin pitää viran puolesta paasata tutistavieroittamisesta mutta käytännössä monet 2-vuotiaat syövät vielä tuttia. eikä siinä minustakaan mitään pahaa ole jos tutti on käytössä vain nukkuessa. eli anna lapsen vielä pitää tuttinsa ja pikkuhiljaa vieroitat vaan siitä päiväkäytöstä.
Tuohan oli jo hyvä alku. Päivätutti on rikki, mutta unitutti vielä toistaiseksi toimii :)
Nyt sitten alatte systemaattisesti ihan rauhassa, pikkuhiljaa puhua " tuttivastaisesti" . Aina painotatte sitä, että hän on jo iso poika, eikä pian enää tarvitse tuttia, tutit on vaúvojen juttu. Tuon ikäiset tykkäävät olla ylpeitä siitä, kuinka isoja jo ovat ;) ja sitä on sitten helppo käyttää hyväksi tuossa vieroituksessa. Ulkona käydessänne, jos näette pikkuvauvoja, kerro lapselle, että " huomaatkos, ihan pikkuisella vauvalla on tutti. Sinä olet jo iso poika" Poimi lähipiiristä tai kävelymatkan varrelta isompi lapsi ja kerro " katsos, iso lapsi, eikä tuttia." Ja nämä vaan semmoisina ohimenevinä heittoina. Että lapsi voi mielessään alkaa asennoitumaan toisin, että hän itse haluaa olla iso poika ja luopua tutista.
Muta eihän teillä kiirettä ole, minusta kuitenkin olisi hyvä luopua tutista ennen vauvan syntymää. Pikkuvauvaa hoidellessa ei tee mieli alkaa enää vieroituksiin, etenkin jos vielä yhtä tiukka vastarinta jatkuu :) Meillä molemmat lapset unohtivat tutin todella nopeasti. Minä tekisin sinuna niin, että rajoittaisin ja vähentäisin tutin käytön minimiin ja puhumalla valmistaisin lasta. Huhtikuussa vaikkapa sitten ottaa tutti kokonaan pois, alle tietenkin tehoviikko lapsen valmistamiseen, että tutti pian lähtee.
Tsemppiwä
7
7
otollisempaa ajankohtaa vieroitukselle.
Varmaan teilläkin joskus ollaan enemmän tutista riippuvaisia kuin toisinaan.
Meillä jäi tutti pois flunssan takia....kun ei pystynyt tukkoisuuden vuoksi imemään tuttia jätettiin kokonaan pois, helposti ja kivuttomasti.
Oli jotain hyötyä siitäkin räkätaudista....