Kokemuksia kelan takaisinperinnästä?
Kela mokasi asumistukihakemukseno ja maksoi liikaa. Minä tein hakemuksen ihan oikein ja toimitin tarvittavat tiedot heille. Nyt aikovat periä yli 2000€ takaisin. Saan valittaa päätöksestä, mutta onko kellään kokemuksia kuinka "herkästi" kohtuullistavat noita summia ja minkä verran? Tämä on niin perseestä. Ei mulla ole varaa maksaa takaisin tuota summaa tosta vaan. Entä kuinka nopeasti takaisinperintä täytyy maksaa, erissä vai kerralla kaikki?? Kokemuksia, kiitos.
Kommentit (35)
Aika nihkeästi kohtuullistavt mutta osissa saa hyvin maksaa. Vasta juurikin 2500 takaisin maksaneena 100 e/kk
[quote author="Vierailija" time="18.09.2015 klo 12:46"]
Jos Kela on ihan oikeasti mokannut, niin ei sun tarvitse maksaa. Laitat vaan faktat siihen valitukseen. Jos nyt kuitenkin jostain syystä joudut maksamaan, niin sen voi maksaa vaikka 50€ erissä.
[/quote]
Ei sillä ole merkitystä onko Kela tehnyt virheen vai ei, takaisin on maksettava.
Yksi tuttu oli saanut aiheetta lapsilisän yh-korotuksen kelan virheen johdosta ja perivät takaisin viiden vuoden ajalta. Valituksen jälkeen perivät vain kolmelta vuodelta ja takaisinperintäsumma veloitettiin tulevista lapsilisistä.
[quote author="Vierailija" time="18.09.2015 klo 12:52"][quote author="Vierailija" time="18.09.2015 klo 12:46"]
Jos Kela on ihan oikeasti mokannut, niin ei sun tarvitse maksaa. Laitat vaan faktat siihen valitukseen. Jos nyt kuitenkin jostain syystä joudut maksamaan, niin sen voi maksaa vaikka 50€ erissä.
[/quote]
Ei sillä ole merkitystä onko Kela tehnyt virheen vai ei, takaisin on maksettava.
Yksi tuttu oli saanut aiheetta lapsilisän yh-korotuksen kelan virheen johdosta ja perivät takaisin viiden vuoden ajalta. Valituksen jälkeen perivät vain kolmelta vuodelta ja takaisinperintäsumma veloitettiin tulevista lapsilisistä.
[/quote]
Aijaa, no itse olen mokannut kaksi kertaa, toisella kerralla jouduin maksamaan ja toisella en, vaikka oli ihan oma syyni. Sitten kerran Kela on mokannut, en joutunut maksamaan.
Minulla aikoinaan perivät opintotukea takaisin kun pisteet eivät kertyneet tarpeeksi. Johtui stressistä ja siitä johtuvasta väsymyksestä (miljoona asiaa samaan aikaan liikaa).
Selitin kelalle ja reilu 2000e perintä putosi ja lopulta peritty määrä oli alle 600
Kiitos teille. Tämä antaa hitusen toivoa.
Lain mukaan aiheetta maksettu etuus peritään takaisin, vaikka olisi johtunut Kelan virheestä. Sosiaalisista ja taloudellisista syistä johtuen takaisinperittävää määrää voidaan kohtuullistaa. Ilmoita tarkkaan kaikki menosi Kelalle, jotta voit osoittaa, ettei sinulla ole varaa maksaa takaisin. Ilman näitä Kelalla ei ole mitään perusteita luopua liikamaksusta. Liikamaksu voidaan kuitata joka kuukausi saamistasi etuuksista tai jos et enää saa mitään Kelasta, voit maksaa kuukausittain. Ota Kelaan yhteyttä ja sovi takaisinmaksusta.
Niin muuten sitä vielä, että onko tälle maksulle mahdollista saada maksuaikaa, ettei sitä alettaisi heti perimään? Jään kohta hoitovapaalle, joten tulot tippuvat naurettavan pieniksi. Että jos sitä olisi mahdollista ruveta maksamaan esim sitten kun palaa töihin.
Ei mitään kohtuullistettu vaikka heidän virheitä ja meillä yksi töissä ja kaksi lasta joten pienet tulot. Aina saanut kaivaa kuvetta perinpohjaisesti.
Minä sain juurikin asumistukea 2000€ liikaa, Kela kohtuullisti summan puoleen ihan tuosta vaan. Alunperin virhe oli minun puolellani.
Ja lyhennyssumma oli hyvin helppo sopia, maksoin satasen kuussa takaisin, mutta Kelasta sanottiin, että paljon pienempikin summa olisi riittänyt.
Ei kohtuullistettu mulla. Siinä sitten opintotuesta lyhentelin 1800.
Lyhennän itse tällä hetkellä asumistuen liikamaksun perintää 40€/kk. Sain ehdottaa sopivaa summaa heille itse. Kerroin tilanteeni, tuloni ja menoni ja ehdotin, miten homman voisi järjestää ja läpi meni. Maksettava summa on noin 800€ ja lyhennykset leikataat työttömyyspäivärahastani. Helppo homma.
[/quote]
Mihin tämä väite perustuu? Minun kokemukseni on se, että vaikka todistettavasti oli alun perin toimitettu Kelaan kaikki tiedot ja liitteet oikein, väärän päätöksen mukaan liikaa maksettu perittiin takaisin. Kyse oli eläkkeestä, ja sen sai maksaa takaisin erissä.
Mulla oli takaisinperintää vajaa vuosi sitten, jota ei kuitenkaan peritty kun selitin, ettei kannata ilmoittautua työttömäksi työnhakijaksi (=siirtyä kelan rahoille), koska siihen ei ollut yksinkertaisesti varaa jos 260 euroo menee perintään. Päättivät sitten jättää perimättä.
Laita kelalle ukaasi, että vaihdat sossun rahoille ja alat tekemään pimeää työtä, jos eivät luovu takaisinperinnästä.
[quote author="Vierailija" time="18.09.2015 klo 12:52"]
[/quote]
[/quote]huhhu jos tommosta ei muka huomaa... kyllä mä ainakin tiedänpaljonko lapsilisä on per lapsi!
Apmulla oli kyse pikku summasta muutamasta satasesta.. mut oikeesti pelotti ja itkin heille puhelimessa... ja sovin takaisin perintä summan osista tais olla joku 30 ekeä... ekan laskun jälkeen ei koskaan tullut seuraavaa...
Siis etkö hoitovapaalla saa asumistukea? Jos saqtte niin siitähän kela voi suoraan pidättää sen sopimanne summan.. onko se sitten vaikkapa 30 tai 40 ekeä..
Soita nyt heti maanantaina kelaan ja selvitä asia... ja kerro meillekkin miten kävi!
Siis kela peri multa takaisin opintotukea, jonka se maksoi väärän ihmisen tilille! Ne oli itse vaihtanut mun tietoihin väärän tilinumeron. Silti tuki perittiin multa takas.
Ei auta selitykset, että Kelan moka, ei tarvi maksaa.
[quote author="Vierailija" time="18.09.2015 klo 12:52"][quote author="Vierailija" time="18.09.2015 klo 12:46"]
[/quote]
[/quote]
Miten voi saada 5 vuotta huomaamattaan liikaa lapsilisää? Korotus on kuitenkin melko suuri. Okei, tietty tilanteessa, että lisä menee tilille jossa ei ole muuta rahaliikennettä eikä saa siitä tiliotetta koskaan.
Sain liikaa äitiyspäivärahaa Kelan virheen vuoksi. Oltiin tosi pienituloisia, kohtuullistivat eli antoivat noin 10% anteeksi. Sepä vaikuttaakin tosi paljon.... Tuntui että perusteluitani ja tulo/meno selvityksiä ei luettu ollenkaan. Valituskierrokset kesti yli 2 vuotta!! Sinä aikana perintä oli katkolla. Loppupäätös tismalleen sama kuin ekakin.
Todella kohtuutonta olisi ollut jos olisin saanut liian vähän... Joku voi siis joutua odottamaan elämiseen tarkoitettua rahaa yli 2 vuotta.
[quote author="Vierailija" time="18.09.2015 klo 14:52"][quote author="Vierailija" time="18.09.2015 klo 12:52"][quote author="Vierailija" time="18.09.2015 klo 12:46"]
[/quote]
[/quote]
Miten voi saada 5 vuotta huomaamattaan liikaa lapsilisää? Korotus on kuitenkin melko suuri. Okei, tietty tilanteessa, että lisä menee tilille jossa ei ole muuta rahaliikennettä eikä saa siitä tiliotetta koskaan.
[/quote]
Yh-korotushan päättyy jos muuttaa uuteen avoliittoon tai avioliittoon. Olisko tuo luullut että saa jos ei asu lasten isän kanssa yhdessä?