ASUNTOLAINA
Tarkoituksena olisi ottaa yksin 95 000 euron laina 25 vuoden takaisinmaksulla.
Olen kovasti pohtinut, uskallanko ottaa, mutta kolmion vuokra on kalliimpi kuin noin pitkän laina-ajan kuukausittainen takaisinmaksu. Pihi kun olen..
Kommentteja?
Eli sanokaa miksi ei kannattaisi ottaa? (tai kannattaisi)
Kommentit (7)
lainanhoito + vastike. Jos on siis samalta alueelta saman kokoiset asunnot. Huomioi että asunto maksaa sinulle tosi paljon yli 95.000,- eur, koska maksat tosi paljon korkoja lainasta 25v. ajalta. Lisäksi joudut maksamaan itse remontit ja ainakin kylppäriremontti tulee 25v. aikana ja siihen menee helposti n. 10.000,- eur riippuen kuinka perusteellisen remontin tekee. Omassa joudut itse maksamaan kaikki remontit. Vuokra-asunnossa niitä ei joudu itse maksamaan, mutta ei tietenkään pääse niistä päättämäänkään. Tietysti vuokrat nousevat koko ajan, mutta taloyhtiökin tulee varmasti teettämään remontteja, minkä maksuihin joudut myös osallistumaan. Laskeppa vaikka tämä: laina 95.000,- eur, laina-aika 25 v. ja korko 3% kuinka paljon on silloin koko takaisinmaksu eli 95.000,-eur + korot. Lisää tuohon summaan vastike 25 vuodelta. Jaa tuo summa kk-vuokran määrällä, niin näet karkeasti kuinka pitkään olisit vuokralla samalla hinnalla. Tulee varmasti yllättävän iso aika.
Mies kyllä löytyy, mutta en ikinä ota niin suurta lainaa toisen kanssa. Tiedän että kuulostaa oudolta, mutta raha-asioissa en luota keneenkään.
nimimerkillä, miehen karvaasti kusettama :)
Eli joko lyhennyksen osuus voi nousta tai maksuaika pitenee. Kyseleppä pankista tarkemmin.
Asunto on yleensä ainut mahdollinen sijoitus tavalliselle " köyhälle" ...
Ja onhan se tietynlainen vanhuudenturva.
Toivottavasti ei naura pankintäti ihan pihalle..
ap.
Sattui kamalasti kaikkea outoa, kaivinkone hidasteli koko matkan auton edessä enkä päässyt ohittamaan (ja olin tässä vaiheessa jo myöhässä), auto temppuili, väärä parkkipaikka, kiistelyä yhden miehen kanssa kumpi saa jättää auton ainoalle parkkiruudulle jne. kun vihdoin pääsin perille puoli tuntia myöhässä, niin olinkin kuulemma juuri siinä väärässä Sampo-pankissa. :/
Siinä vaiheessa luovutin ja lähdin kotiin, ajattelin että sepäs oli vahva enne ettei kannata ainakaan Sampo-pankista ottaa lainaa :D
Tänään menenkin Nordeaan, missä olen hoitanut asiat aina.