Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Köyhä perhe

Vierailija
08.09.2015 |

Me olemme köyhä perhe. Lapset saavat ruoakseen hedelmiä korkeintaan kolme kertaa viikossa. Ja ainoastaan jos on hyvä kilohinta hedelmillä (eli alle 1€/kg)Minä syön joskus lasten jämät illalliseksi, otan ensin itselleni hyvin vähä että lapsille riittää. Lapsille kerron että äiti söi samalla kun teki ruokaa eikä ole enään suuri nälkä. Käymme ruokajonoissa, ja syödään niitä muutama päivä. Rahoja ei mene säästöön, asumme vuokralla, jos on läkeostos on pakko ottaa pikavippiä.

Kirpputorilla emme löydä meille sopivia vaatteita tarpeeksi halpaan hintaan. Lasten vaatteita saamme joskus tutuilta, mutta yleensä ne ovat joko väärän kokoisia tai rikkinäisiä. 

Meillä ei ole lähisukulaisia jotka voisivat joskus viedä lapsia pitämään hauskaa. Meidän huvit ovat lähipuistot, luontoelämykset ja ikkunashoppailut .Jouluna saamme lahjat lapsille joulupuu-keräyksestä joista olemme äärimmäisen kiitollisia. 

Tätä meidän arki on hyvinvointivaltio-Suomessa.

Kommentit (183)

Vierailija
101/183 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ilmeisimmin teidän perheenne rahat menevät johonkin muuhun kuin mihin pitäisi. 

Vierailija
102/183 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap - syöttekö puuroa? Lidlissä tarjouksessa 0.39 e kaurahiutaleet paketti. Maito 0.65 e litra. Meillä tehdään puuro veteen, suolaa ja sokeria mauksi ja rasvaa vähän. Maitoa lasi per ruokailu = litra maksimissaan per nokka per päivä. Kaalia saa nyt 0.98 e kilo. Jauhelihat -30% päiväystuotteina. Näistä saat keittoa veteen tehtynä ja mausteilla halvalla. Vaihteluksi voit tehdä pataa uunissa. Asutaan itekin pkseudulla ja kolme lasta. Ruokaa kuluu paljon, mutta ostan päiväystuotteita alesta ja tarjouksia. Cm myi litran jugurtteja juuri 0.5e päiväystuotteina ja 1 e hyvällä käyttöajalla. Samoin juustoa oli 0.99 450g parin viikon käyttöajalla. Cm myy hedelmiä usein 1 e kg. Makaroni on 400g 0.15 e. Makaronilaatikon saat siis päiväysjauheluhasta 2e plus 0.15 e makaronit, vettä ja mausteet ja yks muna sekaan. Koko sakki syö takuulla tuosta alle 2.5 eurolla mahan täyteen. Hae leipäjonosta osa ruoasta. Metsästä marjoja ja sieniä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/183 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 13:58"]

[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 13:50"]

Peukut ylös: Kenellä on lapsille varatakit olemassa, tai edes itselleen? Kenen mielestä on saavutus, kun laittaa ruuan itse?

On niin absurdi tuo yksi kommentti, että pakko tehdä tällainen pikainen gallup.

[/quote]

Jos meillä syödään karjalanpiirakoita, leivon ne itse ja keitän niihin riisipuuron itse. Kuinka sinä teet? Jos meillä halutaan pullaa, leivon sen itse, samoin voisarvet. En osta valmista munavoita, jauhelihamureketta tai hernekeittoa. En nugetteja enkä lihapullia. Makkaraa en tee itse mutta sitä meillä syödään ehkä kerran kuussa makkarakeittona. Tätä tarkoitin itse tekemisellä ja ruuan laittamisella. Emme syö koskaan ulkona, ei edes mäkkäreissä.

[/quote]

En ole tuo gallupin tekijä, mutta olen se kommenttisi aiempi ihmettelijä. Sattumalta teen itsekin karjalanpiirakoista lähtien kaikki itse. Mummoni oli Karjalasta, ja ko. perinne elää edelleen vahvana suvussamme. Kuka nyt kaupan pullaa ostaa? Voisarvia en juuri koskaan syö. Onko edes olemassa valmista munavoita?! Puhumattakaan jostain lihamurekkeista tai hernekeitoista...

Eli oliko muita argumentteja? Taidat todella ylentää itsesi luullen, että kaikki muut todella ostavat jotain einespaskaa kaupasta, ja sinä olet marttyyri joka tekee lihamurekkeetkin itse?

Edelleen: mitä sinun vielä pitäisi saada?

Vierailija
104/183 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille hyväsydämmisille ihmisille vinkeistä. Aion mieheni kanssa katsoa läpi mitä voisimme karsia kuluissamme jotta elämänlaatumme paranisi.-AP

Vierailija
105/183 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäisiä lapset ovat? Itse olen tienannut "omat rahat" 12-vuotiasta saakka. 90-luvun lama jätti rakennusalalla olevan isän työttömäksi ja äidillä pieni palkka, talon rakentaminen jäi vuosiksi jäihin ja velkaa oli... Ruokaa sai kotona ja isoveljen vanhoja vaatteita. Myin herneitä kesäisin, koripalloseuran kautta paketoin jouluisin lahjoja ja tehtiin kauppoihin inventaarioita, tallilla sai ratsastaa yhden tunnin ilman opetusta lihavalla ponilla kun siivosi kaikki karsinat ja harjasi hevoset, rippileireillä olin isosena ja vedin seurakunnan kerhoa... Eihän noilla hommilla rikastu, mutta ainakin oli lapsena rahaa harrastaa! :) Nyt kolmekymppisenä naisena olen hyvin kiitollinen tuosta ajasta millaisia elämänarvoja se on minulle opettanut. Opintotukeakaan en ole liiemmin saanut, kun tein "liikaa" töitä kouluaikana. Tuntuu todella omituiselta miten jotkut olettavat, että valtio (veronmaksajat) kustantavat heille kaiken valmiina pöytään!

Vierailija
106/183 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peukut ylös: Kenellä on lapsille varatakit olemassa, tai edes itselleen? Kenen mielestä on saavutus, kun laittaa ruuan itse?

[/quote]

Jos meillä syödään karjalanpiirakoita, leivon ne itse ja keitän niihin riisipuuron itse. Kuinka sinä teet? Jos meillä halutaan pullaa, leivon sen itse, samoin voisarvet. En osta valmista munavoita, jauhelihamureketta tai hernekeittoa. En nugetteja enkä lihapullia. Makkaraa en tee itse mutta sitä meillä syödään ehkä kerran kuussa makkarakeittona. Tätä tarkoitin itse tekemisellä ja ruuan laittamisella. Emme syö koskaan ulkona, ei edes mäkkäreissä.

[/quote]

Miten ihmeessä sinä luulet että muut ihmiset syövät, jos sinusta on jotenkin erikoista että teet kyseiset ruuat itse? Karjalanpiirakoita en itse tee mutta muuten kyllä kaikki luettelemasi, samoin lähes kaikki tuttuni. Minusta siinä ei ole mitään ihmeellistä. Se on kotiruokaa. Mitä oikein haet tällä...?

Vierailija
107/183 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 14:08"]Kiitos kaikille hyväsydämmisille ihmisille vinkeistä. Aion mieheni kanssa katsoa läpi mitä voisimme karsia kuluissamme jotta elämänlaatumme paranisi.-AP
[/quote]

Paljastuit. Huoh... Jätä se subutex niin alkaa rahat riittämään lasten ruokaan. Jos sinulla edes oikeasti lapsia on (toivottavasti ei).

Vierailija
108/183 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen tehnyt kahta työtä, kun halusin säästää rahat omaan asuntoon. Eli päivisin toimistotyötä, josta jäi juuri ja juuri elämiseen rahat + 5 kertaa viikossa siivosin yhtä teollisuuslaitosta, ja sen rahan laitoin säästöön.  Samaten mainostenjakoa.

Sillä lailla saa lisää rahaa. Yrittämällä saada lisää töitä!

Vierailija
109/183 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Ohis. Sinulle joku lihamurekkeen tai pullan teko on joku hirmuinen saavutus, joka antaa aihetta valittaa loputtomiin. Minä tulen ihan hyvin toimeen palkallani, ja laitan noita ihan samoja ruokia päivästä toiseen (jopa karjalanpiirakoita teen joskus). Enpä ole ajatellut, että minun nyt pitäisi mainita erikseen aina siitä että teen ruokaa...!

Vierailija
110/183 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole AP, mutta jos arvioidaan pienituloinen mies 1700euroa/ netto ja osa-aikainen nainen esim. 1000 euroa/ netto kuussa, josta vuokra 1400euroa, saldoksi tulisi 1300 euroa kahdelle aikuiselle ja kolmelle lapselle.

Tiukkaa tekee minusta, esim. metrolippu 50 euroa kuussa per aikuinen.

Olisiko toimeentulotuki suurempi vai pienempi...

Vierailija
111/183 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auto ainakin pois heti jos teillä on! Todella suuri menoerä!! Meillä elämä helpotti huomattavasti kun aloimme käyttää julkista liikennettä!

Vierailija
112/183 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 14:13"]

[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 14:08"]Kiitos kaikille hyväsydämmisille ihmisille vinkeistä. Aion mieheni kanssa katsoa läpi mitä voisimme karsia kuluissamme jotta elämänlaatumme paranisi.-AP [/quote] Paljastuit. Huoh... Jätä se subutex niin alkaa rahat riittämään lasten ruokaan. Jos sinulla edes oikeasti lapsia on (toivottavasti ei).

[/quote]

No huhhuh mikä kommentti.-AP

Vierailija
113/183 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Kyllä meillä on useampia takkeja kaikilla, myös lapsella. Aikuisilla ei ole kahta toppatakkia mutta on toppaa ja villakangasta, ulkoilutakki ja alle villaa... eli vaihtoehtoja löytyy pakkasillekin.

Pihalla leikkivällä lapsella on useammat vaatekerrat ja niitä siistimpiä vaihtoehtoja (sukulaisilta, alesta ja huutiksesta ei ovh:lla mitään), minä olen laiska pyykkäämään. Aivan varmasti pärjäisimme myös yhdistelmällä: toppatakki, vedenpitävä välikausi, fleece/villa ja kesäksi huppari jota voi käyttää talvella päällipaitana.

Aikuinen ei tietenkään tarvitse uusia takkeja joka vuosi, hyvä ajaton takki menee kymmenenkin vuotta.

Ruuan laittaminen itse on itsestään selvyys. Saa oikeaa, puhdasta ruokaa ja itsetehty maistuu paremmalta. Samassa ostoskassissa viihtyy sekä 35€/kg kuhafile/paistisuikale että 3€/kg pakastesei/possunlapa. Jos rahasta olisi tiukkaa, niin hyvin saisi ruuat tehtyä noilla halvemmilla ruhonosillakin.

No, en ole köyhä, mutta tarkka rahasta ja turhan mukavuudenhaluinen.

Vierailija
114/183 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 14:18"]

[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 14:13"]

[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 14:08"]Kiitos kaikille hyväsydämmisille ihmisille vinkeistä. Aion mieheni kanssa katsoa läpi mitä voisimme karsia kuluissamme jotta elämänlaatumme paranisi.-AP [/quote] Paljastuit. Huoh... Jätä se subutex niin alkaa rahat riittämään lasten ruokaan. Jos sinulla edes oikeasti lapsia on (toivottavasti ei).

[/quote]

[/quote]Miksi ap et kerro tulojanne? vuokra?

Vierailija
115/183 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 14:15"]

En ole AP, mutta jos arvioidaan pienituloinen mies 1700euroa/ netto ja osa-aikainen nainen esim. 1000 euroa/ netto kuussa, josta vuokra 1400euroa, saldoksi tulisi 1300 euroa kahdelle aikuiselle ja kolmelle lapselle.

Tiukkaa tekee minusta, esim. metrolippu 50 euroa kuussa per aikuinen.

Olisiko toimeentulotuki suurempi vai pienempi...

[/quote]

Tähän päälle vielä lapsilisät kolmesta lapsesta ja asumistuki. Ei mielestäni niin tiukkaa, että lapset voivat syödä hedelmän tai vihanneksen vain kolmesti viikossa.

Vierailija
116/183 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 13:53"]Vaikka Helsingin vuokrat ovat korkeat säästää kun ei tarvitse autoa! Syrjäseuduilla vuokra + auto on helposti saman kuin vuokrat pk-seudulla. Mutta siis auto ehdottomasti pois tai jos siitä ei raaski luopua niin sitten muutto johonkin halvemmalle seudulle.
[/quote]
Kyllä kuule ei Helsingissäkään liikkuminen ilmaista ole...

Vierailija
117/183 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruuan ohella pakollisia ovat tietenkin hygienia ym puhtaus. Jokaisella ei tarvi olla eri shampoota jne. Käyttäkää palasaippuaa. Suosikaa kauppojen omia merkkejä (Pirkka, Rainbow ...) jotka ovat paljon edullisempia mutta ihan samaa kamaa ja sapuskaa niissä on, vähän vaatimattomammassa paketissa vaan. Vessapaperi tajouksista isoissa erissä, talouspaperi ei ole edes pakollinen, käyttäkää luutua (sitäkin saa metritavarana). Yksi yleispesuaine riittää koko huushollin siivoamiseen (+tiskiaine). Jos kauneudenhoitoon menee paljon rahaa niin sanon vaan että kunnollinen ruoka ja ulkoilu on paljon tehokkaampi kauneudenhoitaja kuin meikit ja kalliit voiteet. 

Ota päiväkodin ruokalista selville ja tarjoa kotona hedelmiä niinä päivinä kun päiväkodissa ei ole. Suosi kauden vihanneksia ja hedelmiä. Nyt juureksia ja omenoita, banaaneitakin saa euron pintaan kilo, tee vaikka hedelmäsalaattia jonka kuorrutat tilkalla jugurttia ja ehkä rusinoilla. 

Tee paljon keittoja. Ottakaa tavaksi iltapuuro vaikka hillosilmän kanssa jos ei muuten maistu. Puuro on lähes ilmaista. Ruokaostoksista selviää hyvinkin halvalla kun ei jämähdä siihen ajatteluun että on aina pakko olla leipää ja leivän päällä juustoa ja kinkkua ja vielä jotain muutakin. Lihaakaan ei ole pakko olla joka  päivä. 

Vierailija
118/183 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 14:18"][quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 14:13"]

[/quote]

[/quote]

Huhhuh, mikä elämäntyyli.

Vierailija
119/183 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet eivät oikesti tiedä, että mihin ne rahat menevät. Ehdotankin ap:lle, että istut alas ja listaat papeperille, tai exceliin, että mitkä ne teidän perheen kulut oikeasti on. Laitat ylös aivan kaikki kulut: asuminen, liikenne, hygienia, puhelimet, netti, vakuutukset, maksukanavat, lehdet jne.. Tiedän, että menoille helposti sokaistuu. Itse olen sinkku, ja ihmettelin kun ei rahaa jäänyt paljon säästöön, vaikka tienasin käteen n. 1800 kuussa ja asumiseen meni vain 400. Kun listasin menot, huomasin ostaneneni heräteostoksina kosmetiikkaa noin 100 eurolla joka kuukausi.. ostin meikkejä ja rasvoja, jotka kerran käytön jälkeen totesin aina huonoiksi ja annoin kavereille tai äidille. Lopetin turhat ostokset, ja lisäksi muutaman lehden tilauksen, ja lisäksi maksukanavan. Tuollaisista tulee helposti iso lasku.

Vierailija
120/183 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 14:07"]

[/quote]

[/quote]

En ole tuo gallupin tekijä, mutta olen se kommenttisi aiempi ihmettelijä. Sattumalta teen itsekin karjalanpiirakoista lähtien kaikki itse. Mummoni oli Karjalasta, ja ko. perinne elää edelleen vahvana suvussamme. Kuka nyt kaupan pullaa ostaa? Voisarvia en juuri koskaan syö. Onko edes olemassa valmista munavoita?! Puhumattakaan jostain lihamurekkeista tai hernekeitoista...

Eli oliko muita argumentteja? Taidat todella ylentää itsesi luullen, että kaikki muut todella ostavat jotain einespaskaa kaupasta, ja sinä olet marttyyri joka tekee lihamurekkeetkin itse?

Edelleen: mitä sinun vielä pitäisi saada?

[/quote]

Töitä kiitos. Ok, kaikki sitten toimivat kuten sinä ja minä, kaupan einekset ovatkin vain koristeita! Ja telkkarin näin  opit laittamaan ruokaa-ohjelmat ovat vain täytteenä tärkeämpien välissä. Hyvä me!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi neljä