Köyhä perhe
Me olemme köyhä perhe. Lapset saavat ruoakseen hedelmiä korkeintaan kolme kertaa viikossa. Ja ainoastaan jos on hyvä kilohinta hedelmillä (eli alle 1€/kg)Minä syön joskus lasten jämät illalliseksi, otan ensin itselleni hyvin vähä että lapsille riittää. Lapsille kerron että äiti söi samalla kun teki ruokaa eikä ole enään suuri nälkä. Käymme ruokajonoissa, ja syödään niitä muutama päivä. Rahoja ei mene säästöön, asumme vuokralla, jos on läkeostos on pakko ottaa pikavippiä.
Kirpputorilla emme löydä meille sopivia vaatteita tarpeeksi halpaan hintaan. Lasten vaatteita saamme joskus tutuilta, mutta yleensä ne ovat joko väärän kokoisia tai rikkinäisiä.
Meillä ei ole lähisukulaisia jotka voisivat joskus viedä lapsia pitämään hauskaa. Meidän huvit ovat lähipuistot, luontoelämykset ja ikkunashoppailut .Jouluna saamme lahjat lapsille joulupuu-keräyksestä joista olemme äärimmäisen kiitollisia.
Tätä meidän arki on hyvinvointivaltio-Suomessa.
Kommentit (183)
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 13:25"]
Teitkö tämän ketjun taas siksi, että toivot jonkun lahjoittavan rahaa teille?
[/quote]
Eiköhän tässä yritetty hyenaanlailla meitä hyökkäämään joukolla päivän polttavan aiheen pariin eli pakolaisiin.
Monet ovat aiemminkin luvanneet lahjoittaa esim. lasten vaatteita, mutta apu ei ikinä kelpaa.
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 13:41"]
Niin ap, pitäisikö jonkun lahjoittaa sinulle rahaa vai mitä haet tällä jutullasi?
[/quote]
En ymmärrä miksi on pakko ilkeillä...-AP
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 13:38"]
Tsemppiä ap! Täällä toinen köyhä tai minä sanon pienituloinen. Kolme lasta, poikaa joista kaksi teini-ikäisiä. Käytettynä ihan turha löytää kohtuuhintaista ja siistiä vaatetta heille. Olenkin kehittynyt varsin hyväksi tekemään alennuslöytöjä ja väitän että näin tulee vaatteet halvemmaksi. Ja vaatteita on vain se mitä tarvitaan, ei yhtään varatalvitakin varatakkia, kaikilla on tasan yksi. Jos se pitää pestä kuivatan yön yli. Vaatteita korjataan ja muokataan.
Ruuan teen itse, nyt on juuri porisemassa jauhelihakeitto hellalla ja uunissa on tulossa leipää. Auto meillä on, ei muuten pääse töihin, bussivuorot on karsittu kaikki pois. Harrastukset on halpoja, niihin menee n. 200e vuodessa, siis koko perheen. Missään matkoilal ei käydä, haetaan ilmaisia tai hyvin edullisia vaihtoehtoja. isojen lasten kanssa joskus hankalaa.
Minä en juo enkä tupakoi, mies tupakoi mutta sen sallin, hän taas säästää sitten vaatteistaan. Juo joskus oluen, ihan ok, minä saatan syödä pienen suklaan, ei tätä shittiä muuten jaksaisi.
[/quote]
Että ihan ruuankin teet itse?! Waaauuuu!
Muutenkin kuulostaa aika lailla samanlaiselta kuin mun elämäni, eipä ole vielä tullut mieleen valittaa. Tää on mun elämääni, sen pitää riittää. Mitä oikein haluaisit enemmän? Ja kuka sen maksaisi?
Tsemppiä ap! Täällä toinen köyhä tai minä sanon pienituloinen. Kolme lasta, poikaa joista kaksi teini-ikäisiä. Käytettynä ihan turha löytää kohtuuhintaista ja siistiä vaatetta heille. Olenkin kehittynyt varsin hyväksi tekemään alennuslöytöjä ja väitän että näin tulee vaatteet halvemmaksi. Ja vaatteita on vain se mitä tarvitaan, ei yhtään varatalvitakin varatakkia, kaikilla on tasan yksi. Jos se pitää pestä kuivatan yön yli. Vaatteita korjataan ja muokataan.
Ruuan teen itse, nyt on juuri porisemassa jauhelihakeitto hellalla ja uunissa on tulossa leipää. Auto meillä on, ei muuten pääse töihin, bussivuorot on karsittu kaikki pois. Harrastukset on halpoja, niihin menee n. 200e vuodessa, siis koko perheen. Missään matkoilal ei käydä, haetaan ilmaisia tai hyvin edullisia vaihtoehtoja. isojen lasten kanssa joskus hankalaa.
Minä en juo enkä tupakoi, mies tupakoi mutta sen sallin, hän taas säästää sitten vaatteistaan. Juo joskus oluen, ihan ok, minä saatan syödä pienen suklaan, ei tätä shittiä muuten jaksaisi.
[/quote]
Varatakin varatakki, mitä helkkaria??? Mistähän sinäkin oikein valitat.
Tulihan se sieltä. Tuo pirun huono tekosyy, Helsinki<3
Osa onkin 3 e kg,mä ostan halvempia.Tomaattia ja paprikaa saa edullisesti edelleen.En osta vihanneksia enkä hedelmiä,jotka on yli 3 e kg koskaan.Silti syön runsaasti kasvikunnan tuotteita.Niiden kilohinta on kuitenkin esim.lihoja edullisempi.Mikä teidän vuokra on Helsingissä,kysyin sitä,koska itsekin pk-seudulta.Onko kaupungin asuntoa haussa?Tiedän,vaikea saada.
Ps.älä käytä pikkukauppoja,Lidl Hgissä halvin ja niitä on.
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 13:42"][quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 13:41"]
Niin ap, pitäisikö jonkun lahjoittaa sinulle rahaa vai mitä haet tällä jutullasi?
[/quote]
En ymmärrä miksi on pakko ilkeillä...-AP
[/quote]
Ehkä se on paras apu sinulle, jospa ryhtyisit vaikka ajattelemaan ja muuttamaan asennettasi ja rahankäyttöäsi. Pään silittely kun ei myöskään auta. Eikä se, että muut jatkuvasti pelastavat sinut pulasta sen sijaan, että joutuisit oikeasti kohtaamaan ongelmasi ja pyrkimään niistä eroon.
Marjoja ja sieniähän on ollut nyt metsät pullollaan, ihan ilmaista ja todella terveellistä ruokaa! Onko pakastin pullollaan? Kauden kasvikset ja hedelmät sesonkien mukaan eivät nekään ole kalliita, mutta samoja ei voi tietenkään ostaa ympäri vuoden pienellä budjetilla. Jos AP olet osa-aikatyössä niin kannattaa kysyä lisää työtunteja nykyisestä työpaikastasi. Jos lisätöitä ei heru niin sitten katso rinnalle toinen sivuhomma, esim. siivousta tai postin jakamista. Ei tarvi koulutusta tai aiempaa kokemusta välttämättä. Itsekin jossain vaiheessa tein kolmea eri työtä, että sain täydet viikkotunnit ja välillä ylikin. Tein töitä myös vuokrafirman kautta ja sitä kautta sai hyviä kontakteja. Mene vaikka ravintolaan tiskaamaan, kyllä ahkeraa työntekijää aina pyydetään uudestaan! :)
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 13:45"]
Tulihan se sieltä. Tuo pirun huono tekosyy, Helsinki<3
[/quote]
Ei ole mikää tekosyy. Hinnat ovat ruoissa ja vuokrissa paljon kalliimmat kun muualla Suomessa, tulepa itse katsomaan ja vertailemaan niin huomaat kyllä mistä puhun.-AP
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 13:41"]
Tuosta rahasta jää järkevällä käytöllä ruokaan ainakin tonni. Se tekee yli 30e/pv. Mitä ihmettä sinä ostat, jos siitä ei riitä edes vihanneksiin ja hedelmiin? Nämä kun maksavat 1-3e/kg, kun valitsee sesongin mukaisia.
[/quote]
Kauden kasvikset ja hedelmät ovat suurin osa lähemmäs 3€ jos käyt kaupassa katsomassa. Minä juoksen aina monessa kaupassa tarjousten perässä. Ruokaan ei todellakaan jää tuhat euroa...Helsingissä on muuta Suomea korkeammat vuokrat, ja ne kallistuu koko ajan.-AP
[/quote]
Käyn kyllä kaupassa viikottain. Esim. omenat maksaa 1-2e/kilo, banaani reilun reilun, porkkanat, kaali ja kesäkurpitsa alle 2e/kg jne jne. Valitse niitä jotka on nyt halpoja ja jätä juokseminen vähemmälle.
Helsingissä myös huomioidaan tuissa isommat vuokrat. Jos vuokranne on huomattavasti isompi kuin mitä huomioidaan, silloin asutte liian kalliisti ja teidän pitää etsiä halvempi asunto. Jos taas valitsette mieluummin asua hienosti/väljästi/lähellä keskustaa, niin sehän on sitten henkilökohtainen arvovalinta sen puolesta, että asumisen laatu on tärkeämpää kuin lasten terveellinen ruoka.
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 13:43"]
[/quote]
Että ihan ruuankin teet itse?! Waaauuuu!
Muutenkin kuulostaa aika lailla samanlaiselta kuin mun elämäni, eipä ole vielä tullut mieleen valittaa. Tää on mun elämääni, sen pitää riittää. Mitä oikein haluaisit enemmän? Ja kuka sen maksaisi?
[/quote]
En halua mitään enemmän, no työtä haluan. palkan maksaa työnantaja. Kirjoitin tsempiksi ap:lle, on meitä muitakin jos se lohduttaa. Ja juu, teen ruuan itse, aina. Teetkö sinä? Ja jopa kasvatan itse, työttömällä on aikaa. En valita, sitä jollain sairaalloisella tavalla oppii pitämään pihistelystä, ehkä kun muutakaan ei voi. Ja tseppiä sinunkin elämääsi, valoisa asenne kantaa pitkälle!
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 13:44"]
[/quote]
Varatakin varatakki, mitä helkkaria??? Mistähän sinäkin oikein valitat.
[/quote]
En valita. Onko tällä palstalla joku sääntä että pienituloisen on pakko valittaa? Nyt eletään näin, ehkä joskus on toisin. Kaikkeen tottuu, myös siihen että entisessä elämässä lapsilla oli varatakit. Enää ei ole.
Peukut ylös: Kenellä on lapsille varatakit olemassa, tai edes itselleen? Kenen mielestä on saavutus, kun laittaa ruuan itse?
On niin absurdi tuo yksi kommentti, että pakko tehdä tällainen pikainen gallup.
Lapset töihin, perustamaan yrityksiä, poimiman marjoja, keräämään pulloja. Kantamaan vastuuta teoistaan, potkua perseelle,toisin kuin ap joka täällä kerjää.
Keksitty juttu ja lisäksi ap:llä ei ole mitään faktatietoa yleisistä kuluista. Siis että mitä menee esim.ruokaan.
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 13:50"]
Lapset töihin, perustamaan yrityksiä, poimiman marjoja, keräämään pulloja. Kantamaan vastuuta teoistaan, potkua perseelle,toisin kuin ap joka täällä kerjää.
[/quote]
En kerjää. Lapset liian pieniä töihin...-AP
Kyllä ne vuokrat on Hgissä kovat,näin se on,rahan arvo ihan toinen siellä.Ap mikä teidän vuokra?Jos asutte kaksiota isommassa,niin kovahan se on,kun kaksiotkin sen 1200 e vähintään.Miksi et muuten saa töitä?Onko sun ala sellainen,että sillä ei työllisty?Tiedän heti mistä saat töitä,mutta voi olla,et halua.Vartiointialalla on kova pula,siellä myös respatyötä yms. as-palvelua.
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 13:35"]
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 13:32"]
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 13:29"]
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 13:26"]
Kerro ap, saatteko mitään tukia?
[/quote]
Saamme lapsilisät ja asumistukea. Emme saa mitään sossusta, koska tämä pitäisi kuulemma riittää meille. Ei vain riitä koska kaikki maksaa todella paljon eikä meidän palkat riitä kattamaan kaikkea.-AP
[/quote]
Jos ette saa toimeentulotukea, tarkoittaa se, että noiden pakollisten (asuminen, terveys) jälkeen teille jää enemmän kuin 1500e kuussa. Mihin se raha menee, jos ei ruokaan riitä? Ei terveellinen perusruoka "maksa todella paljon", ja osa-aikaisena sinulla on varmasti aikaa tehdä leivätkin itse.
[/quote]
Rahat riittää ainoastaan huonompiin ruokiin joista valmistan lapsille ruokaa. Itselle ei tahdo aina riittää. Terveellistä ruokaa kuten tuoreita vihanneksia, tuoreita hedelmiä ja marjoja emme voi ostaa usein. Kuten jo mainitsin ainoastaan lapset saavat harvoin syödä niitä.-AP
[/quote]
Tuosta rahasta jää järkevällä käytöllä ruokaan ainakin tonni. Se tekee yli 30e/pv. Mitä ihmettä sinä ostat, jos siitä ei riitä edes vihanneksiin ja hedelmiin? Nämä kun maksavat 1-3e/kg, kun valitsee sesongin mukaisia.
[/quote]
Kauden kasvikset ja hedelmät ovat suurin osa lähemmäs 3€ jos käyt kaupassa katsomassa. Minä juoksen aina monessa kaupassa tarjousten perässä. Ruokaan ei todellakaan jää tuhat euroa...Helsingissä on muuta Suomea korkeammat vuokrat, ja ne kallistuu koko ajan.-AP