Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Köyhä perhe

Vierailija
08.09.2015 |

Me olemme köyhä perhe. Lapset saavat ruoakseen hedelmiä korkeintaan kolme kertaa viikossa. Ja ainoastaan jos on hyvä kilohinta hedelmillä (eli alle 1€/kg)Minä syön joskus lasten jämät illalliseksi, otan ensin itselleni hyvin vähä että lapsille riittää. Lapsille kerron että äiti söi samalla kun teki ruokaa eikä ole enään suuri nälkä. Käymme ruokajonoissa, ja syödään niitä muutama päivä. Rahoja ei mene säästöön, asumme vuokralla, jos on läkeostos on pakko ottaa pikavippiä.

Kirpputorilla emme löydä meille sopivia vaatteita tarpeeksi halpaan hintaan. Lasten vaatteita saamme joskus tutuilta, mutta yleensä ne ovat joko väärän kokoisia tai rikkinäisiä. 

Meillä ei ole lähisukulaisia jotka voisivat joskus viedä lapsia pitämään hauskaa. Meidän huvit ovat lähipuistot, luontoelämykset ja ikkunashoppailut .Jouluna saamme lahjat lapsille joulupuu-keräyksestä joista olemme äärimmäisen kiitollisia. 

Tätä meidän arki on hyvinvointivaltio-Suomessa.

Kommentit (183)

Vierailija
81/183 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 12:38"]

Tästä syystä meillä ei ole ollut varaa kuin yhteen lapseen ja asumiseen kaksiossa. Onneksi näillä arvovalinnoilla olemme saaneet vähän pelivaraa elämään.

[/quote] Samasta syystä olemme tietoisesti lapsettomia, käsitimme ettemme pysty takaamaan taloudellisesti vakaata perhe-elämää mahdollisille jälkeläisillemme nykysuomen taloustilanteessa. Yllättävän moni on päätynyt samaan ratkaisuun. Kuinka uskaltaa tehdä lapsia maahan jossa joutuu  kamppailemaan asiallisesta ansio- ja toimeentulosta ilman tukia.

Vierailija
82/183 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja noi marjastusvinkit on kuulkaa ihan turhia Helsingissä asuville,ei täällä ostella marjoja eikä niitä edes ole.Eikä marjarahoilla makseta parin tonnin vuokria.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/183 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 13:42"]

[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 13:41"]

Niin ap, pitäisikö jonkun lahjoittaa sinulle rahaa vai mitä haet tällä jutullasi?

[/quote]

En ymmärrä miksi on pakko ilkeillä...-AP

[/quote]

Sitä rupeaa vaan olemaan niin turnut siihen, että koskaan itsessä ei ole mitää vikaa vaan tämän yhteiskunnan rakenteissa. Yhteiskunnassa, jossa sinulla on kaikki fysiologiset tarpeet säilyä henkissä, omien kykyjen saaminen täytteen käytäntöön esim. vanhenmuudessa ja työelämässä. Ystävyys, rakkaus, kuuluminen yhteiskuntaan sen täysarvoisena jäsenenä. Itsearvostus, kunnioituksen saaminen muilta. 

Mitä sinun pitäisi vielä saada?! Ulkomatkoja, sirkushuveja. Anteeksi nyt vaan, mutta ei ole yhteiskunnan vastuulla tarjota sinulle näitä "korkeimpia"arvoja.

Vierailija
84/183 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka Helsingin vuokrat ovat korkeat säästää kun ei tarvitse autoa! Syrjäseuduilla vuokra + auto on helposti saman kuin vuokrat pk-seudulla. Mutta siis auto ehdottomasti pois tai jos siitä ei raaski luopua niin sitten muutto johonkin halvemmalle seudulle.

Vierailija
85/183 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 13:49"]

[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 13:44"]

[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 13:38"]

Tsemppiä ap! Täällä toinen köyhä tai minä sanon pienituloinen. Kolme lasta, poikaa joista kaksi teini-ikäisiä. Käytettynä ihan turha löytää kohtuuhintaista ja siistiä vaatetta heille. Olenkin kehittynyt varsin hyväksi tekemään alennuslöytöjä ja väitän että näin tulee vaatteet halvemmaksi. Ja vaatteita on vain se mitä tarvitaan, ei yhtään varatalvitakin varatakkia, kaikilla on tasan yksi. Jos se pitää pestä kuivatan yön yli. Vaatteita korjataan ja muokataan.

Ruuan teen itse, nyt on juuri porisemassa jauhelihakeitto hellalla ja uunissa on tulossa leipää. Auto meillä on, ei muuten pääse töihin, bussivuorot on karsittu kaikki pois. Harrastukset on halpoja, niihin menee n. 200e vuodessa, siis koko perheen. Missään matkoilal ei käydä, haetaan ilmaisia tai hyvin edullisia vaihtoehtoja. isojen lasten kanssa joskus hankalaa.

Minä en juo enkä tupakoi, mies tupakoi mutta sen sallin, hän taas säästää sitten vaatteistaan. Juo joskus oluen, ihan ok, minä saatan syödä pienen suklaan, ei tätä shittiä muuten jaksaisi.

[/quote]

Varatakin varatakki, mitä helkkaria??? Mistähän sinäkin oikein valitat.

[/quote]

En valita. Onko tällä palstalla joku sääntä että pienituloisen on pakko valittaa? Nyt eletään näin, ehkä joskus on toisin. Kaikkeen tottuu, myös siihen että entisessä elämässä lapsilla oli varatakit. Enää ei ole.

[/quote]

Juuri näin. Minä olen suurituloinen eikä sittenkään ole varatakkien varatakkeja. Ei edes niitä varatakkeja. Käytän vaatteeni loppuun ja uusia ostan sen jälkeen kirpputoreilta. Ruokakaupassa en osta mitään tarpeetonta. Arvioni mukaan noin 90% kauppojen valikoimasta on sellaista, jota ei tarvita. En osta mitään 3 €/kg hedelmiä tai kasviksia vaan niitä, mitkä ovat tarjouksessa tai muutoin edullisia. Teen ruuat itse, tomaattimurskaa lukuunottamatta en käytä edes puolivalmisteita. 

Vierailija
86/183 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luettele ap vaikka teidän viime kuun laskut ja niiden summat.
Kuulostaa nimittäin siltä, että joku vie aivan liian osuuden teidän varoista.
Kyllä kahden työssäkäyvän (vaikka toinen olisi osa-aikainen) ihmisen pitäisi pystyä ostamaan kaikille riittävästi ruokaa.

Meillä äiti oli 2:n lapsen työtön yhtään ja sai elatusmaksua minimit, eli toimeentulotuella elettiin käytännössä omat teinivuodet. Aina oli ruokaa tarpeeksi ja hedelmiä, kasviksia ja lihaa lautasella.
Vaatteet oli päälle ja lämpimät kengät jalssa, vaikka niitä joutui ostamaan koko ajan uusia (pitkiä lapsia).
Äiti onnistui myös aina pitämään "hätävaraa". Jos esim joku meistä sairastui, niin pääsi taksilla tk:hon ja sai ostettua lääkkeet yms.

Meillä säästetty sitten muussa. Meillä ei ollut hienoa elektroniikkaa ja niiden kuluja, ei matkustelua kotikaupunkia kauemmaksi, kuljettiin pyörällä/kävellen (ei autoa siis), lahjoja ei pahemmin saanut, kesällä ja syksyllä kerättiin marjoja ja myytiin niitä yms.
Niin ja ruuissa hyödynnettiin aleruokia ja pakastinta. Jauhelihaa ostettiin vaikka useampi kilo, jos se oli hyvässä tarjouksessa. :)

Vierailija
87/183 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sä ap et voi kertoa paljonko tulonne ovat, mitä laskuja teille tulee ja kuinka suuria summia ne ovat? Mun mielestä on vähän hölmöä valittaa, ettei ole rahaa mihinkään, mutta jättää kuitenkin vastaamatta noihin oleellisiin kysymyksiin.

Joku voisi jopa keksiä ratkaisun ongelmaanne.

Vierailija
88/183 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 13:51"]

Kyllä ne vuokrat on Hgissä kovat,näin se on,rahan arvo ihan toinen siellä.Ap mikä teidän vuokra?Jos asutte kaksiota isommassa,niin kovahan se on,kun kaksiotkin sen 1200 e vähintään.Miksi et muuten saa töitä?Onko sun ala sellainen,että sillä ei työllisty?Tiedän heti mistä saat töitä,mutta voi olla,et halua.Vartiointialalla on kova pula,siellä myös respatyötä yms. as-palvelua.

[/quote]

Kolmiossa asutaan.Olemme jonossa kaupungin asuntoon, tosin tämä on hieman normaalia halvempi koska ei ole ns.halutulla alueella. Alallani ei ole tällä hetkellä kokoaikaisia töitä avoimesti tarjolla, ehkä jos tuntee jonkun. Vartiontiala ei sovi luonteelleni, pelkään väkivaltaa ja konflikteja. -AP

Vierailija
89/183 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 13:50"]

Peukut ylös: Kenellä on lapsille varatakit olemassa, tai edes itselleen? Kenen mielestä on saavutus, kun laittaa ruuan itse?

On niin absurdi tuo yksi kommentti, että pakko tehdä tällainen pikainen gallup.

[/quote]

Ei ole varatakkeja. Ei itsellä eikä lapsilla. Ruuat teen itse, vaikka taloudellisen tilanteeni vuoksi voisimme käydä vaikka joka päivä ravintolassa syömässä. 

Vierailija
90/183 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 13:47"]

[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 13:43"]

[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 13:38"]

Tsemppiä ap! Täällä toinen köyhä tai minä sanon pienituloinen. Kolme lasta, poikaa joista kaksi teini-ikäisiä. Käytettynä ihan turha löytää kohtuuhintaista ja siistiä vaatetta heille. Olenkin kehittynyt varsin hyväksi tekemään alennuslöytöjä ja väitän että näin tulee vaatteet halvemmaksi. Ja vaatteita on vain se mitä tarvitaan, ei yhtään varatalvitakin varatakkia, kaikilla on tasan yksi. Jos se pitää pestä kuivatan yön yli. Vaatteita korjataan ja muokataan.

Ruuan teen itse, nyt on juuri porisemassa jauhelihakeitto hellalla ja uunissa on tulossa leipää. Auto meillä on, ei muuten pääse töihin, bussivuorot on karsittu kaikki pois. Harrastukset on halpoja, niihin menee n. 200e vuodessa, siis koko perheen. Missään matkoilal ei käydä, haetaan ilmaisia tai hyvin edullisia vaihtoehtoja. isojen lasten kanssa joskus hankalaa.

Minä en juo enkä tupakoi, mies tupakoi mutta sen sallin, hän taas säästää sitten vaatteistaan. Juo joskus oluen, ihan ok, minä saatan syödä pienen suklaan, ei tätä shittiä muuten jaksaisi.

[/quote]

Että ihan ruuankin teet itse?! Waaauuuu!

Muutenkin kuulostaa aika lailla samanlaiselta kuin mun elämäni, eipä ole vielä tullut mieleen valittaa. Tää on mun elämääni, sen pitää riittää. Mitä oikein haluaisit enemmän? Ja kuka sen maksaisi?

[/quote]

En halua mitään enemmän, no työtä haluan. palkan maksaa työnantaja. Kirjoitin tsempiksi ap:lle, on meitä muitakin jos se lohduttaa. Ja juu, teen ruuan itse, aina. Teetkö sinä? Ja jopa kasvatan itse, työttömällä on aikaa. En valita, sitä jollain sairaalloisella tavalla oppii pitämään pihistelystä, ehkä kun muutakaan ei voi. Ja tseppiä sinunkin elämääsi, valoisa asenne kantaa pitkälle!

[/quote]

Teen ruuan itse, olen aina tehnyt. Siksi ihmettelen, että se on sinulle jotenkin mainitsemisen arvoinen asia. Ei minulla ole koskaan ollut mitään varatalvitakkia, en ole edes osannut kaivata sellaista! Jos on mennyt rikki, on yritetty parhaan mukaan korjata. Kirpparilta löysin viime talvena takin, edellinen olikin kuusi vuotta.

Siksi en ymmärrä tuollaista valitusta siitä, että on vähätuloinen, kun "Joudun ruuatkin laittamaan, nytkin on jauhelihasoppa tulilla" ja "eipä ole edes varatalvitakkia, nyyh!"

Ihan oikeasti, sittenkö sinulla olisi tarpeeksi rahaa, kun saisit käydä ulkona syömässä (päivittäin, viikottain?) ja lapsilla olisi useampi talvitakki? Mikä se mittari on? Haluatko yhteiskunnan maksavan sinulle enemmän, vai kenen?

No, oikeasti, ei sen väliä. Valittaisit varmasti joka tapauksessa, olipa asiasi miten hyvin vain.

Vierailija
91/183 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keksitty juttu ja lisäksi ap:llä ei ole mitään faktatietoa yleisistä kuluista. Siis että mitä menee esim.ruokaan.

[/quote]

Tässä yritettiin yllyttää palstalasia rasismiin.

Vierailija
92/183 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokin tuossa teidän taloudenpidossa mättää. Joko ette osaa ostaa järkevästi tai sitten olette oikeutettuja tukiin joita ette ole hakeneet. 

Jos ap otat nyt sen linjan että lapsilisäpäivänä käytte ostamassa  kaapit täyteen ruokaa. Hyvää perusruokaa mikä säilyy.

Hiutaleita, maitojauhetta, hernekeittoa, mysliä, pastaa, riisiä, mehuja, säilykelihaa, ruokaöljyä, säilykehedelmiä ja vaikka vähän herkkujakin tarjouksesta.  Laittakaa osa ns. kotivaraosastoon johon ei kosketa kuin hätätilanteessa. Näin teillä on aina ruokaa jäljellä vielä sittenkin kun rahat on loppu ja muut ruuat syöty. Samoin ostakaa pakastimeen sekavihanneksia, kalapuikkoja ym edullista  ja laittakaa erilliselle hyllylle ns. kotivara johon ei kosketa niin kauan kuin rahaa on. Kotivara on hyvä systeemi myös sen takia että jos te kaikki sairastutte, kauppaan ei tarvitse lähteä.

Lapsilisäpäivänä/palkkapäivänä täytätte taas kaapit. Ostakaa myös särkylääkkeitä ym ensiaputarvikkeita varalle ettei tarvi ottaa pikavippejä terveydenhuoltomenoihin. Sitten laitatte esim. 50 euroa säästöön muita lääkekuluja varten. Siihen ei kosketa. Jos joku tarvii esim antibiootit, ne maksavat vitosen / kympin hujakoilla. Kun teillä on palkkapäivä, paikkaatte mahdollisen vajeen lääkekassassa. 

Laskuista: ainoat pakolliset laskut teillä ovat vuokra, vesi, sähkö, (kotivakuutus). Puhelinten ja netin maksuihin voitte itse vaikuttaa vaihtamalla halvempaan. 

Auto on kallis pitää, onko se pakollinen jos teillä sellainen on.

Kaikki muut laskut ovat itsehankittuja. Lehtitilaukset yms. 

Teillä on kolme lasta joten kierrättäkää vaatteita. Kaksi nuorinta voivat käyttää vanhimman vaatteita. Lapset ovat ilmeisesti jokseenkin ilmaisessa päivähoidossa ja syövät siellä. He saavat siellä myös virikkeitä, liikuntaa, musiikkia, käsitöitä, taidetta, leikkiä leluilla, on kavereita ym. He eivät tarvitse enää harrastuksia, heille riittää se leikkipuisto tai metsäretki vanhemman kanssa. Pääasia että vanhemmilla on aikaa heille. Hyvin harvassa maassa on sellaista asiaa kuin ilmainen päivähoito aterioineen. Myöskään lapsilisää ei makseta monessakaan maassa. Yhteiskunta tukee teitä jo nyt hyvin huomattavalla summalla ja mahdollisesti saatte vielä asumistukea/toimeentulotukea. Luulen että köyhyys on pikemminkin korvien välissä kuin kukkarossa. On ihmisiä jotka elävät tiukemmillakin kuin te. 

Vierailija
93/183 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 13:53"]

Niin ap, pitäisikö jonkun lahjoittaa sinulle rahaa vai mitä haet tällä jutullasi?

[/quote]

[/quote]

Sitä rupeaa vaan olemaan niin turnut siihen, että koskaan itsessä ei ole mitää vikaa vaan tämän yhteiskunnan rakenteissa. Yhteiskunnassa, jossa sinulla on kaikki fysiologiset tarpeet säilyä henkissä, omien kykyjen saaminen täytteen käytäntöön esim. vanhenmuudessa ja työelämässä. Ystävyys, rakkaus, kuuluminen yhteiskuntaan sen täysarvoisena jäsenenä. Itsearvostus, kunnioituksen saaminen muilta. 

Mitä sinun pitäisi vielä saada?! Ulkomatkoja, sirkushuveja. Anteeksi nyt vaan, mutta ei ole yhteiskunnan vastuulla tarjota sinulle näitä "korkeimpia"arvoja.

[/quote]

Anteeksi nyt vain, en ole pyytänyt yhteiskuntaa tarjoamaan näitä "korkeimpia" arvoja. Oletpas ilkeä minulle.-AP

Vierailija
94/183 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peukut ylös: Kenellä on lapsille varatakit olemassa, tai edes itselleen? Kenen mielestä on saavutus, kun laittaa ruuan itse?

[/quote]

Jos meillä syödään karjalanpiirakoita, leivon ne itse ja keitän niihin riisipuuron itse. Kuinka sinä teet? Jos meillä halutaan pullaa, leivon sen itse, samoin voisarvet. En osta valmista munavoita, jauhelihamureketta tai hernekeittoa. En nugetteja enkä lihapullia. Makkaraa en tee itse mutta sitä meillä syödään ehkä kerran kuussa makkarakeittona. Tätä tarkoitin itse tekemisellä ja ruuan laittamisella. Emme syö koskaan ulkona, ei edes mäkkäreissä.

Vierailija
95/183 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on pakko olla aika paljon juttuja, mitä ap ei kerro. Ei tuo muuten ole mahdollista.

Meidän perhe, 2 aikuista ja 2 lasta, elää minimituilla Helsingissä ihan hyvin. Turhuuksiin ei tietenkään ole varaa, mutta on varaa ostaa terveellistä ruokaa, lapsille vaatteita ja säästöönkin jää vähän (niistä voi sitten maksaa vaikka niitä lääkärikäyntejä ja lasten talvikenkiä). 

Vierailija
96/183 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 13:58"]

[/quote]

Jos meillä syödään karjalanpiirakoita, leivon ne itse ja keitän niihin riisipuuron itse. Kuinka sinä teet? Jos meillä halutaan pullaa, leivon sen itse, samoin voisarvet. En osta valmista munavoita, jauhelihamureketta tai hernekeittoa. En nugetteja enkä lihapullia. Makkaraa en tee itse mutta sitä meillä syödään ehkä kerran kuussa makkarakeittona. Tätä tarkoitin itse tekemisellä ja ruuan laittamisella. Emme syö koskaan ulkona, ei edes mäkkäreissä.

[/quote]

Ai niin, sen tomaattikastikkeenkin keitän itse itsekasvatetuista tomaateista. Ketsupin ostan kaupasta. 

Vierailija
97/183 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne vuokrat on Hgissä kovat,näin se on,rahan arvo ihan toinen siellä.Ap mikä teidän vuokra?Jos asutte kaksiota isommassa,niin kovahan se on,kun kaksiotkin sen 1200 e vähintään

[/quote]

Vuokraovi.com:iin tehty haku "Helsinki, vähintään kolmio, hinta max 1200e" antaa 30 asuntoa. 1300e vuokralla määrä noin tuplaantuu. Näistä jopa 22 on "heti vapaa", eli varmaan eka hakija ne saisi. Ei voi edes väittää, että tulijoita olisi jonossa ja mahdoton päästä...

Järkevänkin hintaisia asuntoja siis on olemassa, mutta ne ei varmasti kelpaa syystä x, y ja z jotka on tärkeämpi kuin lasten ruoka.

Vierailija
98/183 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 13:06"]

Montako lasta teillä on? Mihin rahat menee? Ottakaapa kauppalaput ylös ja laskekaa ja karsikaa. 

Ratkaisuja:

Pienempi/halvempi asunto

Auto pois

Lehtitilaukset pois

Osamaksut pois

Pikavipit pois (laittakaa lääkkeitä varten säästöön, pikavipeissä on törkeä korko) MITÄ JÄRKEÄ ON OTTAA PIKAVIPPEJÄ JOS TALOUS ON JO NIIN TIUKALLA ETTEI OLE RUOKAA???

Ostakaa vaatepaketteja huutonetistä jos ei kirpparilta löydä

Jos juotte/poltatte, ne pois

Opettele korjaamaan vaatteita, hae HOPE-keräyksestä

Tarkista vähän ruokavalintojanne. 

Jos on kalliit liittymät ym niin vaihto halvempaan. 

Osta tarjouksista/perhepakkauksia/säästöpakkauksia. Jos pääset, mene kauppoihin maanantaiaamuna kun siellä on kasapäin tarjousruokaa. 

Luontoelämykset on ihan hyviä, samoin leikkipuistot. Miksi sinne ikkunaostoksille  pitää mennä jos ei ole varaa ostaa mitään? Onhan teillä kuitenkin jonkinlainen perustulo oltava. Se nyt vaan on elettävä sitten niillä rahoilla ja realiteeteilla mitä on. 

Minusta on ihan turha lähteä tuolle itsesäälilinjalle ettei sitten itse syödä mitään. Kaurapuuro ja kananmunat on hyvää perusruokaa eikä maksa juuri mitään. Siinä tulee jo kuitua ja proteiinia ja banaanejakin saa halvalla. 

[/quote]

Eipä sitä monen täysipäiväisesti työssä käyvänkään lapsi harrasta kuin ilmaisia tai lähes ilmaisia harrastuksia.

Vierailija
99/183 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote

pst. tänne kun teet gallupin montako takkia lapsellasi on niin lue tarkkaan vastauksen, aika harvalla on vain yksi per kausi.

Vierailija
100/183 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 13:56"][quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 13:53"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Anteeksi nyt vain, en ole pyytänyt yhteiskuntaa tarjoamaan näitä "korkeimpia" arvoja. Oletpas ilkeä minulle.-AP
[/quote]

Sä olet ilkeä lapsillesi.