hyvä hotelliaamiainen?
Millainen on hyvä hotelliaamiainen? Mikä siinä on tärkeää ja millä ei ole merkitystä? Kahvin laatu? Leikkeleiden runsaus? Lihapullat?
Kommentit (83)
Esimerkkejä hoteilleista Tampereen alueella, joissa tarjotaan laadukasta aamiaista? :)
[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 15:36"]Esimerkkejä hoteilleista Tampereen alueella, joissa tarjotaan laadukasta aamiaista? :)
[/quote] Sokos solo Torni. Paras aamupala Tampereella (lähes kaikki käyty).
Täydellinen hotelliaamiainen olisi vaihteleva eli useammat raaka-aineet vaihtelisivat aamujen välillä. Kun asuu useasti/useamman päivän putkeen hotellissa, alkaa sama valikoima aamusta toiseen tympimään aika nopsaan.
Tälle aamulle täydellinen aamiainen olisi sisältänyt maustamatonta jogurttia, tuoreita marjoja ja hedelmiä, munakasta itse valitsemilla täytteillä, teetä ja tuoremehua, tuoretta, jyväistä sämpylää sekä juustoa + vihanneksia.
Mun poika sai ihan erikseen pyytämällä hotellissa kaurapuuron, kun muuten oli tarjolla neljän viljan puuroa, vehnä- ja maito allergikko. Ei ollut mikään ongelma. Muuten sanoivat, että kun vaan edellisenä iltana sanotaan, niin järjestyy kyllä erikoisruokavalion tuotteita. Mutta löytää hän sieltä tuotteita. Keliaakikon leivät on vähän kuivakoita, mutta kun niiden tarvitsijaa ei välttämättä joka päivä ole. Leikkeleitä, vihanneksia, nakkeja (ovat usein olleet maidottomia ja gluteenittomia), munakasta, ei hän ilman jää.
Mielestäni suomalaisten hotellien aamiaspöydät on pääsääntöisesti ihan ok. Siellä on suunnilleen sitä samaa, mitä ihmiset kotonakin syövät. Oma lempparini on jugurtti ja maustamattomat marjat. Minua ei sama valikoima haittaa, koska sitä vaihtelua kuitenkin on ja en joka aamu samaa syö. Yhtenä aamuna puuroa, toisena leipää. Puurot kyllä vaihtuvatkin välillä. Samoin makeat, joita itse en usein ota, vaihtuvat usein.
Minä en kyllä lihapullia syö aamulla hotellissakaan. Croissantteja saa kaupasta kuka tahansa. Kyllä meillä niitä joskus aamupalana on, mutta ne ovat ravintoarvoltaan köyhiä. Miksi se on niin vaikea ilmoittaa etukäteen? Kun tietyn ruokavalion tarvitsijoita on vähän, niin turha sitä leipää varmuuden vuoksi on laittaa sinne kuivamaan. Joissain paikoin sitä voi saada pyytämällä pakasteesta, mutta kun suomalainen ei vaan voi kysyä...
Tämän vuoden (10 matkaa) paras hotelliaamiainen on Skotlannista, pienestä Guesthousesta:
- tuoreita hedelmiä, tuoreita marjoja (tätä en ole saanut missään muualla!), erilaisia myslejä ja muroja, leipää, kakkuja ja keksejä, itsetehtyjä hilloja, paikallisia leikkeleitä, juustoja ja savulohta yms. Illalla jätimme tiskille lapun missä ilmoitimme minkälaisen lämpimän aamiaisen haluaisimme em lisäksi. Erilaisia munavaihtoehtoja, makkaraa, pekonia ( ihan jotain muuta kuin kaupan "amerikanpekoni", oikeaa lihaa), black puddingia, papuja yms. Erinomaista kahvia ja haudutettua teetä. Tuoremehut tietty 3 vaihtoehtoa.
Tuon edelle mennee ehkä Shangri-La 5* hotelli Bangkokissa. 4 tähteä ei vielä pääse lähellekään!
Itse ykköstyypin diabeetikkona en voi syödä hilloja,muroja (jotkut voivat,mutta mulla herkästi nostaa verensokeria) enkä kakkusia varsinkaan aamupalaksi. Croisantteja uskallan ottaa yhden,sitten jogurttia/maustamatonta jogurttia&marjoja päälle. Sitten teetä ja yleensä olen pyytänyt light mehua,ja jos sitä ei ole ollut niin tyydyn yhteen lasilliseen tuoremehua.
Frankfurter Hofissa on hyvä aamianen. Munakkaan voi tilata mieleisellään tavalla tehtynä pöytään ja harpunsoittaja säestää taustalla. Hintakaan ei paha 350 eur/yö.
Yleensä olen tyytyväinen hotelliaamiaiseen. Maitokahvi, tuore tuoremehu, haudutettu puuro, ja tuoreet hedelmät tekevät siitä minulle hyvän.
[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 16:08"]
Itse ykköstyypin diabeetikkona en voi syödä hilloja,muroja (jotkut voivat,mutta mulla herkästi nostaa verensokeria) enkä kakkusia varsinkaan aamupalaksi. Croisantteja uskallan ottaa yhden,sitten jogurttia/maustamatonta jogurttia&marjoja päälle. Sitten teetä ja yleensä olen pyytänyt light mehua,ja jos sitä ei ole ollut niin tyydyn yhteen lasilliseen tuoremehua.
[/quote]
Mun lapseni on 1 tyyppi ja mies 2 tyyppi db ja kumpikin voi syödä croisantteja. Mielummin tosin syövät täysjyvä- tai ruisleipää mikä nostaa sokeriarvoja hitaammin mutta mikään ei ole kiellettyä, ei ne hillotkaan. Lapsi laskee inskan määrän syötyjen hiilarien mukaan ja tasaa sillä. Nykyään ei kielletä mitään, hiilarit vain pyritään jakamaan tasan päivälle.
48
Yleensä nää eniten erikoista vaativat juuri eivät ilmoita/kysy/pyydä mitään etukäteen, mutta valittavat kun ei ole tarjolla. Tai itkevät jälkikäteen.
Ihan perusasia näin esimerkkinä: Olin vapaaehtoisena lasten valtakunnallisessa urheilutapahtumassa. Ilmoittautumisen yhteydessä kysyttiin yksityiskohtaisesti myös kaikki ruokavaliorajoitteet. Tiedän tämän, koska oma lapseni osallistui tapahtumaan ja saadakseen tapahtumapassin, piti myös nämä ruksailla.
Tapahtumaan osallistui satoja lapsia, kymmeniä valmentajia ja kymmeniä vanhempi-huoltajia.
Kymmenen (10) lasta oli ilmoitettu laktoosittomiksi. Laktoositomia tuotteita hankittiin sen mukaan, ainakin tuplasti. Melkein kaikki varmaan tietävät, kuinka paljon laktoositon maito maksaa verrattuna tavalliseen maitoon.
Laktoositon loppui tapahtuman ensimmäisenä iltana (neljä päivää kestävä tapahtuma). Ruokajuomana oli sekä rasvatonta- että kevytmaitoa, vettä, mehua ja kotikaljaakin. Laktoosittomat maidot olivat erillisessä pisteessä, sitä ei voinut ottaa vahingossa.
Kun perjantaina aamulla klo 06.30 ei ollut laktoositonta maitoa tarjolla, nousi kauhea meteli ja hammastenkiristys. "Ihan normaalia on, että kaikki on laktoositonta", kimittäjinä aikuiset. Joo on ja siksi sitä kysyttiin. Kyseessä pienten lasten tapahtuma, jossa maitoa menee suunnattomasti aamupalalla, lounaalla, päivällisellä ja iltapalalla ja ruokatarjoilu tehdään pienellä budjetilla. klo 06 ei mistään päästy hankkimaan laktoositonta maitoa niiden neljälle päivälle varatun ja puolikkaana päivänä loppuneen tilalle. Tarjolla oli kuitenkin puuroa, mehukeittoa, leipää, levitettä, juustoa, kurkkua ja mehua sekä kahvia ja teetä.
Kun heiltä kysyttiin, olivatko ilmoittaneet ilmoittautuessaan laktoosittoman ruokavalion niin "No joo en, mutta sehän on ihan normaalia, että kaikki on laktoositonta, niin en ajatellut että pitäis ilmoittaa".
Niin. Siis vaikka erikseen kysyttiin...
Olenkohan minä ainoa joka ei todellakaan ikinä voisi kuvitella syövänsä aamupalalla lihapullia, nakkeja tai pekonia. Minusta em. ei vain kuulu aamupalaan; rasvassa killuvia kauhistuksia, Yök!
Itse arvostan aamupalalla, oikeata tuoremehua, pilkottuja hedelmiä, marjoja, tuoretta leipää, jogurtteja, hyvää tuoretta kahvia tai teetä. Kunnon haudutettu kaura/ruis/ohrapuuro voisi maistua. Tuoresmoothiet ja puurot olisi jo luksusta :) Ehkä saattaisin syödä munakastakin jos se olisi juuri valmistettua.
Tämähän on tutkittu, että suomalaiset mieltävät aamiaisen automaattisesti hotelliyöpymiseen kuuluvaksi. Minulle se on yksi lysti. Kivempaa on lähteä kaupungille aamiaiselle. Itse asiassa tuntuu vähän juntilta arvioida hotelli aamiaisen perusteella
Minkä takia kaikki muut saavat ilmoittaa hyvän aamiaisen mittapuuksi tuoreen leivän ja croissantin? Sitten kun keliaakikko toivoo saavansa samaa, niin hänet lytätään liian vaativana, että eikö muka mitään muuta löydy pöydästä syötävää? Muut vielä irvailevat, että kyllä 25 ruokalajista pitäisi 5 riittää keliaakikolle. Ja vaikka kuinka monta kertaa on sanottu, että pyytämälläkään ei mitään extraa saa. Käsittämätöntä syrjintää.
Tummaa kahvia, oma kannu pöydässä, iso muki ja paljon maitoa. Tuoretta ananasta, tomskua, kurkkua, kalaa. Viinirypäleitä. Bratwurstia ilman möykkyjä, munakokkelia, maustekurkkua, jotain vahvaa juustoa. Raikasta vettä. Mmmm. Vielä tähän näkymä kadulle, niin kyllä kelpaa. Sitten jaksaa lähteä ajoissa kiertelemään tai vaikka takaisin huoneeseen ottamaan lisäunoset. Olisipa ihana sellainen hotelli, jossa kehtaisi mennä aamiaiselle kylpytakissa =)
[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 12:36"]Millainen on hyvä hotelliaamiainen? Mikä siinä on tärkeää ja millä ei ole merkitystä? Kahvin laatu? Leikkeleiden runsaus? Lihapullat?
[/quote]
Kimmelissä paras ikinä, glut käsin tehtyjä riisipiirakoita ja oikeaa mansikkamehua, plus muut normit kunnossa. Väsyneet gluteenittomat einekset, kaiken vehnämössön ja lihapullat kun skippaan, jää vihannekset, munat ja omena. Niillä sitten.
Tuoreita leipiä, croissantteja ja herkullisen rapeita karjalanpiirakoita, tuorepuristettua appelsiinimehua, erilaisia hedelmiä, nutellaa, jotain hyvää marjapiirakkaa, vohveleita ja hilloa, ja sitten tietysti leivänpäälliset eli margariinia, kasviksia ja jotain hyvää kermajuustoa. Tässä mitä mä itse haluaisin syödä ja kerran olen ollut aamiaisella missä oli näitä kaikkia, Helsingin Hilton-hotellissa.
[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 22:19"][quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 12:36"]Millainen on hyvä hotelliaamiainen? Mikä siinä on tärkeää ja millä ei ole merkitystä? Kahvin laatu? Leikkeleiden runsaus? Lihapullat?
[/quote]
Kimmelissä paras ikinä, glut käsin tehtyjä riisipiirakoita ja oikeaa mansikkamehua, plus muut normit kunnossa. Väsyneet gluteenittomat einekset, kaiken vehnämössön ja lihapullat kun skippaan, jää vihannekset, munat ja omena. Niillä sitten.
[/quote]
Ja aina oli savuahventa! Paikallisuus on iso plussa.
[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 22:15"]
Minkä takia kaikki muut saavat ilmoittaa hyvän aamiaisen mittapuuksi tuoreen leivän ja croissantin? Sitten kun keliaakikko toivoo saavansa samaa, niin hänet lytätään liian vaativana, että eikö muka mitään muuta löydy pöydästä syötävää? Muut vielä irvailevat, että kyllä 25 ruokalajista pitäisi 5 riittää keliaakikolle. Ja vaikka kuinka monta kertaa on sanottu, että pyytämälläkään ei mitään extraa saa. Käsittämätöntä syrjintää.
[/quote]
Niin, oletko pyytänyt?
Jos olet, en tiedä miksi ei ole onnistunut. Perheemme kohdalla aina on onnistunut. Tosin yleensä aamiainen on ollut niin hyvä ihan itsessään, ettei ole tarvinnut kysellä esim. gluteenittoman croisantin perään.
Hotellien aamupalat menevät kohdallani hukkaan pekoneineen yms. En ole koskaan jaksanut syödä aamulla paljoa ja varsinkaan kovin raskasta ruokaa. Jää koko päiväksi huono olo, jos ahmii heti aamusta itsensä tukkoon.
Hyvä aamupala itselleni sisältää tuoreen kahvin, tuoremehun, maustamattoman jogurtin, erilaisia marjoja ja siemeniä ja leseitä.
Joskus katson ihmeissäni, kuinka ihmiset ahtavat sitä ruokaa, kuin ei huomista päivää olisi. Kinkut ja pekonit ja munakkaat ja nakit ja kymmenet leikkeleet ja siihen päälle erilaiset kakut ja muut ja leivät. Loppuja työnnetäään suuhun väkisin, kun kerta "ilmaiseksi" saa. Pöytään jätetään puolisyötyjä leipiä ja isot läjät kinkkuja ja juustoja. Ahnehditaan pöytään, aivan kuin pelättäisiin, että ruokaa ei riitä, jos otaa maltillisesti. Ahmitaan ihan oksennusrajalla ja sitten jätetään lautasille ruokia sellaisia määriä, että niillä eläisi jo isompikin perhe.