hyvä hotelliaamiainen?
Millainen on hyvä hotelliaamiainen? Mikä siinä on tärkeää ja millä ei ole merkitystä? Kahvin laatu? Leikkeleiden runsaus? Lihapullat?
Kommentit (83)
[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 22:06"]
Tämähän on tutkittu, että suomalaiset mieltävät aamiaisen automaattisesti hotelliyöpymiseen kuuluvaksi. Minulle se on yksi lysti. Kivempaa on lähteä kaupungille aamiaiselle. Itse asiassa tuntuu vähän juntilta arvioida hotelli aamiaisen perusteella
[/quote]
Ei kai tässä noin yleisesti ottaen hotelleja ole aamiaisen perusteella arvioitu, mulla ainakin riippuu vähän paikkakunnasta, säästä ja vuodenajasta kuinka tärkeä toi hotelliaamiainen on. Keskellä talvea räntäsateessa on ihan kiva että hotellissa saa aamupalan, kesällä jossain "etelässä" on ihan kiva mennä leipomon kautta vaikka puistoon aamiaiselle.
Myös gluteenitonta puuroa, leikkelettä, juustoa, kasviksia, erilaisia leipiä ja myös gluteenitonta leipää. Mehua, kahvia, teetä, mysliä, muroja, munia, hilloa, kiisseliä, jogurttia, hedelmiä. Jokaiselle jotakin. En ymmärrä näitä lihapullia ja nakkeja aamupalana.
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 10:37"]
Myös gluteenitonta puuroa, leikkelettä, juustoa, kasviksia, erilaisia leipiä ja myös gluteenitonta leipää. Mehua, kahvia, teetä, mysliä, muroja, munia, hilloa, kiisseliä, jogurttia, hedelmiä. Jokaiselle jotakin. En ymmärrä näitä lihapullia ja nakkeja aamupalana.
[/quote]
Sä et ymmärrä lihapullia ja nakkeja, niin niitä ei sitten tarvitse tarjoilla?
Mä en ymmärrä puuroja ja muroja, pois siis aamiaistarjoilusta.
Asuin tuossa pariin otteeseen hotellissa jossa asui myös paljon raksatyöläisiä esim. Virosta, ne varmaan ihan mielellään söi nakkeja ja munia aamupalaksi ennen raskasta duunipäivää, ei niissä hommissa pärjää jollain marja-aamiaisella.
Hyvä hotelliaamiainen on sellainen, josta saa juuri sen maan erikoisherkkuja. Esim. Marokossa nautimme ihanaa tuoretta minttuteetä, vastapuristettua appelsiinimehua (hotellin puutarhan appelsiinpuista) ja paikallisia leivoksia. En haluaisi mennä toiselle puolelle maata ja syödä niitä samoja muroja mitä napsin kotonakin.
Vierailija kirjoitti:
Tämähän on tutkittu, että suomalaiset mieltävät aamiaisen automaattisesti hotelliyöpymiseen kuuluvaksi. Minulle se on yksi lysti. Kivempaa on lähteä kaupungille aamiaiselle. Itse asiassa tuntuu vähän juntilta arvioida hotelli aamiaisen perusteella
Itse tykkään kanssa kokeilla paikallisia ravintoloita, mutta jos on vaikkapa joku päiväretki tiedossa aikaisine herätyksineen, niin joskus on helpompi nauttia se aamiainen siellä hotellilla.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä hotelliaamiainen on sellainen, josta saa juuri sen maan erikoisherkkuja. Esim. Marokossa nautimme ihanaa tuoretta minttuteetä, vastapuristettua appelsiinimehua (hotellin puutarhan appelsiinpuista) ja paikallisia leivoksia. En haluaisi mennä toiselle puolelle maata ja syödä niitä samoja muroja mitä napsin kotonakin.
Toiselle puolelle maailmaa* siis
Rahkaa tai jugurttia, marjoja ja mysliä sen kanssa. Oikeista munista tehtyä munakokkelia tai munia muuten valmistettuna. Hyvää tummapaahtoista kahvia, mahdollisuus aitoon cappuccinoon suuri plussa! Hedelmiä. Hyvää tuoremehua. Kasviksia ja vihanneksia. Laadukkaat leikkeleet, kala plussaa. Pieni hyvä makea.
Tällaisesta valikoimasta olen iloinen :)
Sellainen kuin tässä hotlassa
https://salindaresort.com/
Mitä vaan maan ja taivaan väliltä, vaikka ostereita. Pöytiin kannettuna ja samppanjaa lasitolkulla.
Olen tietoisesti siirtynyt isoista ketjuhotelleista pienempiin yksityisiin hotelleihin ja havainnut, että aamupalalla on periaatteessa samat tuotteet kuin isoissakin, mutta kaikki on himpun verran parempaa. Yhdessä hotellissa syksyltä esimerkkinä puuro oli maitoon keitettyä pitkään hautunutta ohrapuuroa, uunimunakkaassa oli täydellinen rakenne, reilusti tomaattia ja hyvät mausteet, pekonissa lihaa. Leikkeleet eivät olleet sitä massatavaraa, mihin isoissa on tottunut ja juustoissa löytyi vaihtoehtoja. Tuoreet sämpylät maistuivat kotitekoisilta, paikallista ruisleipää oli tarjolla, hilloissa oli merkintä täällä tehtyä jossain jopa hunaja oli omaa tuotantoa.
Viikonloppuna majoituin yhdessä tällaisessa pienen ketjun hotellissa. Huomioni kiinnittyi erikoisruokavalioiden huomioimiseen. Esimerkkinä ketjussa kovasti esiin nostetut gluteenittomat, he saivat valita useammasta muro- ja myslilaadusta ja heillä oli oma paahdin, joka oli merkitty vain gluteenittomien tuotteiden käyttöön. Niistä leivistä en mitään ymmärrä, mutta laatuja oli ainakin kaksi ja puuroakin oli tarjolla, tosin annospussissa ja jotain makeaa marjaista leivonnaista siellä näytti olevan.
Vegaanitkin oli huomioitu juustoissa, leikkeleissä ja juogurtissa. Lämpimistä en tiedä, mitä siellä oli tarjolla, kun en niitä luukkuja itse aukaissut kertaakaan viikonlopun aikana.
Tässä on vähän nälkä kyllä. Mutta silti minusta se pitää kyllä kuulua huoneen hintaan. Vähentäkää sitten niiden eriväristen hillojen marmeladien määrää, jotta raskitte ehkä sisällyttää hinnan huoneen kanssa samaan.
Vierailija kirjoitti:
Tässä on vähän nälkä kyllä. Mutta silti minusta se pitää kyllä kuulua huoneen hintaan. Vähentäkää sitten niiden eriväristen hillojen marmeladien määrää, jotta raskitte ehkä sisällyttää hinnan huoneen kanssa samaan.
Naulan kantaan! Aamiainen maksaa parilkymppiä mutta siellä vaan NÄYTTÄÄ pöydät ja hyllyt täysiltä, koska siellä on kolme eri hunajasorttia, kymmenkunta keksilajia, söpöjä hillopurkkeja ja marmeladeja rivillinen jne jne. Halpaa höttöä.
Laitetaanpa tarjolle munakas oikeista munista eikä siitä jauheesta, ja juustoa kunnon laatua. Jätetään turha sälä pois ja hinta tod kuuluu huoneen hintaan.
Juurikin näin, niin menis oikein.
Vierailija kirjoitti:
Parasta on, jos saa samana aamuna leivottua leipää ja muita leivonnaisia. Hyvä kahvi on toiseksi tärkein. Tykkään myös, kun paikan päällä kokit paistavat koko ajan munakkaita jokaiselle oman maun mukaan. Ja jos nyt saa valita, niin jälkkäriksi runsaasti erilaisia tuoreita hedelmiä, ananas ja kiivi ykkösinä.
Jälkkäriä aamiaisella?
Mulle ihan yksi lysti, kun mulle riittää kuppi kahvia ja vaikka jugurtti.
Sen takia yövynkin useimmiten airbnb:ssä. Eipä joudu maksamaan hinnassa turhasta aamiaisesta.
Hyvä kahvi, munakas, pekoni ja karjalanpiirakka 'pitää' löytyä. Lisäksi tuoretta mehua, hedelmiä ja marjoja. Letuista jää aina hyvä mieli.
Oulun Laplandissa on hyvä aamupala. 💛
Aamiainen pitäisi veloittaa nautitun määrän mukaan. Tarjotin pöytään vaa'an kautta.
[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 15:14"]Olen vastaanottovirkailija isossa hotelliketjussa ja myönnän, et meillä varsinkin aamupalamahdollisuus keliaakikolle on ihan surkea! Pieni tarjoilupöytä salin nurkassa ja siihen ei ole kyllä yhtään panostettu. Normaali aamiainen sen sijaan on aivan loistava ja monipuolinen.
[/quote]
Joo, se on jotenkin outoa sen vaivan takia, kun eikö samalla vaivalla vois tehdä suklaakakkua ilman vehnää, juustokakkua mantelilla, uunijuustoa maitojauheesta hillon kanssa, tai kainuun juustoleipää laittas tarjolle. Glut ovat myös usein kaurallisia. Riisipuuroa en ole nähny mussään koskaan, enkä marjarahkaa. Kääretortut vois tehdä perunajauhoon. Ja että pakkasessa ois joko ohut revitty hapanleipä tai riisipiirakka vaikka vuohelalta, edes joku. Muoveihin sulaneet kovat koppurat pullat jää kyllä sinne täyttämään vuosia. Meillä koko perhe syö gluteenittomia, varmaan tietämättään.