Onko kenenkää lapselle tullut 5-vuotis neuvolassa
jälkiseuraamuksia eli esim. lähetettä vielä psykologilla tms? Meille tuli ja nyt sitten siihen on vedetty päivähoito ja kaikki. Ei tiennyt onko porkkana hedelmä vaiko vihannes ja ei osannut vastata miksi maitopurkki säilytetään jääkaapissa. Pphoitajakin joutuu teettään jotain erityistehtäviä lapsella ja kelto käy hoidossa syynäämässä. Jotenkin tuntuu niin kummalata kun nykyaikana kaikki pitää olla prikulleen just eikä melkein. Tietty hyvä jos autetaan mut onkohan tää nyt ihan välttämätöntä.
Kommentit (131)
Tarkoitin sitä, että kotihoidossa oleville lapsille tekee tehtävistön neuvolan th, joka ei tunne lasta samalla tavalla kuin lto päiväkodissa. Viitaten siis siihen, että arviointi tehdään kokonaisuus huomioonottaen.
Mutta edelleen; aivan sama kumpi (th/lto) tehtävät lapsen kanssa tekee, niin niiden tarkoitus on seuloa esiin asioita joissa lapsi vielä kaipaa harjoitusta.
Lto
Hmm...asumme Vantaalla ja olen kyllä tyytyväinen, itse otin puheeksi pojan " ärrä vian" jo 4-vuotis neuvolassa, mutten saanut siihen mitään apua tai neuvoja tilanteen korjaamiseksi. Sanottiin vain että sitä katsotaan sitten 5-vuotis neuvolassa.
Keskimmäisellä lapsellamme on piakkoin tulossa 4-vuotis neuvola, hänellä on sama juttu kuin esikoisellamme sekä s-kirjaimen lausuu hassusti, hän jotenkin työntää kielensä ulos hampaitten sisältä eli näyttääkin hiukka hassultakin kun puhuu :-)
Ajattelin tosiaankin koettaa saada apua hänelle nyt jo, eikä vasta 5-vuotis neuvolassa...onneksi kummatkaan lapset eivät ole noista virheistään kärsineet mitenkään eivätkä ulkopuolisetkaan ole asiaan kiinnittäneet huomiota siis ei ole kiusattu tms.
Toisaalta, onneksi esikoinen pääsee kuukauden päästä puheterapeutille niin eiköhän pian päästä treenaamaan, pikkusiskoakin voin samalla treenata :-)
Eli tavallaan kotihoidossa ollut voi saada huonommat pisteet ja sitä kautta joutuu herkemmin jatkotutkimuksiin.Ei minulla ole mitään jatkojuttuja vastaan,mutta mietin vain,että eikö lapsille sallita,että he kypsyvät vähän eri aikaan eikä heti olla laittamassa lähetettä eteenpäin.
vastasin jo mitä tarkoitin. Ja kuten sanottu omatkin lapseni ovat olleet pitkään kotihoidossa ja ovat nyt pph:lla.
Ja mainitsin myös jo sen, että oma 4-vuotiaani suorittaisi tehtävät jo nyt hyväksytysti.
Rauhoittukaa!
Lto
Ihmiset pelkää 5.v neuvolaa saa aikaan paniikkia lietsomalla toinen toisiaan. Muutama asiallinen ja todenperäinen vastaus joukossa ei paina paljoakaan verrattuna tähän juupas-eipäs-saapas vääntöön.
En jaksa enää kommentoida, kun näköjään porukka ei halua ottaa mitään vastaan.
Ikävää vaan, kun lietsotaan turhasta asiasta paniikkia.
Jotenkin tässä(-kin) väittelyssä unohtuu se tärkein eli lapsen etu.
Lto
Meillä kaikki kolme lasta olleet kotihoidossa, tosin viimeisin meni nyt 3,5 v päiväkotiin(tosin ovat aivan ihanassa steinerpväkodissa).Kahdessa 5v tarkastuksessa olen ollut ,viimeksi viime keväänä, meillä ihana terkkari, ei ei edes mainunnut testi sanaa ja kehui vaan että miten taitava lapsi on. R-kirjainta lapsi ei silloin sanonut mutta ei edes maininnut puheterapiaa ja yllätys yllätys kylläpä nyt sanoo r kirjaimen ja ihan ilman opettamista. Mulle ei ainakaan kukaan pikku lto tule sanomaan milloin lapseni tarvitsee erityishuoltoa, jokainen täysjärkinen vanhempi sen tietää itse, EI IHMISIÄ SAA ISKEÄ SAMAAN MUOTTIIN! Säästettäs nyt nekin rahat niille jotka todella apua tarvitsevat.
Pitkä sepustus mutta huvittava esimerkki on silloin 8kk vauva itki sydäntäsärkevästi nvlan lääkärintarkastuksessa(korvatulehduksia useita joten pelkäsi lääkäreitä) ja itkiessä leuka väpätti, arvatkaapas mihin saatiin lähete.No neurologille! Tottakai mentiin ja neurologi oli melkein vihainen miksi tänne tulette kun lapsi on täysin normaali. Ainoa oire kun oli kun kovassa itkussa leuka " väpätti" .
Mulla on vanhin lapsi vasta 2- vee joten ei oo kokemusta näistä isompien " testeistä" , mutta kun oon noita vanhempien lasten vanhempien touhua on kuunnellu ja kattellu niin aika monella on sellanen puolustuskanta neuvolaa kohtaan ja mullekin sitä on koitettu toitottaa heti ennenkö ekaa kertaa edes olin tavannu terkkaa.. :) " Kyllä meijän Tiina on fiksu ja ihan käyrillä" -sanoo neuvola mitä tahansa.. :))
Mää Tamperelaisena oon joskus kultasella 80- luvulla 1. luokalla ollu
S-vikani kanssa koulussa reenaamassa suhinaa.
Mulla ei oo tosiaan hajuakaan mitä noilla testeillä haetaan -KYSYN sitä kun testaaminen tulee ajankohtaseksi.
Määkin veikkaan että tämäkin ketju on saanu alkunsa siitä ettei oikeestaan tiedetä minkätakin jatkotutkimuksia ja muita suositelleen " Kun se ei tienny että porkkana on vihannes" tai " Kun norsu olikin se isompi eläin.. eikä se hiiri.." -Onko siihen edes yhtä syytä, vai katsotaanko kokonaisuutta vai pitääkö tosiaan mennä useampi juttu " väärin" .
Kai utelias terve lapsi kysyy ennen 5- vee että miksi maito laitetaan jääkaappiin? Koska jonkun pitää sanoa että kaappi on kylmä -Vai?
ymmärtää paljon ja puhuu paljon. Puheen pitäisi vielä olla selvääkin. Ei kait se ole, jos s puuttu ja jotkut kirjainyhdistelmät ovat vaikeita. Puheterapeutti taas patistaa minua opettamaan eskari-ikäistä lukemaan. Minkä ihmeen takia?
En ymmärrä lainkaan tätä teidän lietsomistanne.
Haluatteko, että täysin epäkypsät ja taidoiltaan vajaavaiset lapset laitetaan muiden mukana eskariin ja kouluun? Eikö ole parempi, että lapsi saa ajoissa tarvitsemaansa tukea/kuntoutusta? Ja vaikka kyseessä olisikin väärä hälyytys, ei mitään vakavaa ole tapahtunut.
Tässä on juuri se ongelmana, mikä neuvolath:n työssä on vaikeinta.
Jos laitat lapsen jatkotutkimuksiin ja vikaa ei löydykään, olet idiootti ja ammattitaidoton. Jos taas seulot lapsia hieman harvemmalla seulalla, olet taas ammattitaidoton, koska apua tarvitsevia lapsia " pääsee läpi" .
Ap:n tapauksessa on varmasti kyse jostain muustakin, kun noista mainitsemista esimerkeistäsi. Niiden perusteella ei ole aihetta jatkotutkimuksiin.
terv. th
sokeasti testeihin?Se varmasti helpottaa työtä ja ymmärrän sen hyvin,mutta kaipaisin yksilöllisyyttä.Ottaa huomioon perheet ja sen lapset yksilöinä ja arvioida kokonaistilannetta. Ymmärrän kyllä,että resurssit ovat puutteellisia.Mutta mielestäni vanhempia tulisi kuunnella enempi ja jättää testaukset toisarvoisiksi.
En ehdi lukea koko ketjua, mutta tartun aiheeseen koska olen itse tk-psykologi joka tekee näitä lasten jatkotutkimuksia 5-vuotiasarvioinnin perusteella.
On erinomaisen hyvä asia, että lapsille tehdään näitä tarkastuksia jo varhaisessa vaiheessa; se on aina lapsen etu. Tarkoituksena on tarttua esimerkiksi kielellisiin tai hahmottamisen vaikeuksiin jo aikaisessa vaiheessa, jotta niitä voidaan harjoitella ja harjaannuttaa ennen kouluikää. Kaikki tähtää siihen, ettei koulussa tule ongelmia ja että lapsen erityisongelmiin voidaan puuttua jo mahdollisimman varhaisessa vaiheessa. Tämä on ilman muuta lapsen etu, ollen ennaltaehkäisevää toimintaa.
jatkotutkimuksia. Ei siis turhaan pelästytä lasta tai vanhempia kun lapsi ei kirjatiedon mukaan nyt saanutkaan jonkun mielestä tarvittavia pisteitä.
ja pyörimässä vaan pystyy keskittymään tekemiseen. Mutta eihän se voi olla ok, tietysti tuollaisesta lapsesta on löydettävä vikaa. Onhan hän liian rauhallinen nykykoulun opettajille.
-49-
Äiti kysyi että miksi et piirtänyt ja lapsi vastasi kun piirsin niin ison ettei kädet enää mahtunu paperille. Psykologiainestako siis?
Alueilla jossa todella kraaveja tapauksia (mmahanmuuttajia paljon +sos.tapauksia) testit läpäisee myös todella avun tarpeessa olevatkin lapset. Aluilla jossa esim. vanhusvoittoinen populaatio/muuten resursseja lapsille erityisen reippaasti puututaan jopa " ihan naurettaviin" piikuseikkoihin jotka korjautuu ajan kanssa.
Meillä pikkukylän lääkäri teki " havaintoja" vaikka mistä ja kun muutimme Helsinkiin niin neurologi sanoi, että on synti tuoda näin tervettä lasta vastaanotolle..
Kuitenkin lapsella on pitkään seurannut lausunto erityisistä vaikeuksista joista ei ole käytännössä näyttöä.
TOTTAKAI! On ensiluokkaista , että suomsessa kaikilla on mahdollisuus terveyspalveluihin, mutta toivon myös vanhemmilta vahvuutta kuunnella omaa käsitystään lapsestaan. Liian usein vanhemmat menevät hupun taakse" ammattilaiset tietää paremmin"
kun joskus ne ammattilaiset saattavat olla uransa alussa olevia keltanokkia tms.
Toivon herkkiä tuntosarvia niin vanhemmille kuin ammattilaisille.
Sen vuoksi on luotettava melko paljon testeihin.
Vanhempien sanomisilla on tietysti myös merkitystä, mutta niihin on yleensä melko vaikea suhtautua objektiivisesti.
terv. se edellinen th
Vierailija:
Th:n ammattitaidosta nyt on kyse! Ammattitaitoinen terveydenhoitaja kyllä näkee lapsen kokonaiskehityksestä tarvitseeko lapsi
jatkotutkimuksia. Ei siis turhaan pelästytä lasta tai vanhempia kun lapsi ei kirjatiedon mukaan nyt saanutkaan jonkun mielestä tarvittavia pisteitä.
Neuvolatiedot seuraavat lasta alaluokille ja vielä yläluokillekin. Valitettavan monet opettajat vetävät suorat johtopäätöksensä papereiden perusteella ja lapsi saattaa joissain tapauksissa leimautua syyttä suotta. Paperieita uskotaan enemmän kuin vanhempia ja kun jossain lapsessa haluaa nähdä jonkun papereissa ilmaistun vaikeuden, niin kyllähän sen sitten myös nkee ja kohtelee lasta sen suuntaisesti.
Minä leimaudun mieluummin hankalaksi vanhemmaksi, enkä siis anna lapseni osallistua ko. tutkimuksiin.
Äideillä ja isillä on tapana ajatella lapsistaan vain hyvää, vikoja ei välttämättä osata itse tunnistaa ja neuvolassa salaillaan asioita. Salailu ja ongelmien vähättely taitaa olla ainakin tämän palstan perusteella todella yleistä.
Tämän vuoksi vanhempien sanomisiin ei voi luottaa sokeasti ja koska resurssit ovat vähäiset ja lapsia näkee niin harvoin ja niin vähän aikaa, on usein turvauduttava siihen, mitä mikäkin seula lapsen kehityksestä ja osaamisesta kertoo.
En puolustele tilannetta mitenkään, tällainen ei ole ideaalitilanne kenenkään kannalta.
Vierailija:
95 pitäsköhän kouluttautua lisää jos on vaikea suhtautua objektiivisesti vanhempien sanomisiin?
nämä testit on minun mielstäni kotihoidossa oleville lapsille usein hankalampia kun eivät ole samalla tavalla päiväkodissa olevien lasten kanssa asiota harjoitelleet. Jos kotona tarjotaan monipuolissia virikkeitä ja tekeimistä niin sittenhän mitään eroa ei ole.
kaikille tehdään sama tehtävistö koska eihän ne kotona olleet lapset saa koulussakaan mitään erityisoikeuksia tai opetusta... kaikki nämä " tutkimukset" tähtäävät kuitenkin tulevaan koulun alkuun....