Vuosien opinnot takana. palkka surkea. Masentaa!
Havaitsin, että jopa huonoja palkkoja valittavat sairaanhoitajat saavat enemmän peruspalkkaa, kun minä. Taitaa olla uusi opintie edessä, minä en tällaisella palkalla meinaa muiden lapsia hoitaa loppuelämääni. Eli tajusitkin varmaan, että kasvatustieteiden maisterista kyse, työ: lastentarhanopettaja.
Kommentit (26)
Pääsin pienen prosentin joukossa opiskelemaan unelma-alaani ja olen työllistynyt hyvin.
Nautin työstäni, saan käyttää aivojani ja tunnen kehittyväni siinä, mitä teen.
En ikinä vaihtaisi muulle alalle rahan perässä. Tiesin jo yliopistoon mennessäni, että rahakkaisiin hommiin sieltä harva valmistuu. Mutta mitä sitten? Työssä viihtyminen on minulle paksua tilipussia tärkeämpi asia. Mieheni oli neljä vuotta työssä, jota alkoi pikkuhiljaa vihata, mutta jossa palkka oli huippu.
Sitten vasta, kun tajusi vaihtaa toivealalleen, huomasi, miten paljon enemmän merkkaa se, että pitää työstään. Palkka tippui jonkin verran, mutta mies viihtyy työssään.
Työ vie kuitenkin niin suuren osan elämästä, että mieluummin vietän senkin ajan sellaisen asian parissa, mikä kiinnostaa ihan oikeasti ja antaa minulle jotain muutakin kuin rahaa.
Tärkeintä on, että viihtyy työssään.. vaikka toki palkalla pitäisi pystyä elämäänkin.
t. se sama lto-opiskelija
Minä olen lto ja ensimmäinen bruttopalkkani oli 1555 euroa... Nyt saan 1730. Ei juhlita ei. On tullut alan vaihto mieleen koska ammattiamme ei edes arvosteta... " Lastenhoitajatkin ja sosionomit ei arvosta tutkintoamme lainkaan (tosin, tämä on minun kokemus asiasta).Osaahan lasten kakkoja pestä ilman koulutustakin ja askarrella ja leikkiä..." on sit tämä yleinen asenne.
Miehenikin joka on opistotasoisen tutkinnon tehnyt, ei ylioppilaaksikaan kouluttautunut, tienaa enemmän kuin minä. Ainut ongelma asiassa on se et nautin työstäni!!!!!!!!!!!!!
Niin, tärkeintä on toki työn sisältö. Mutta kyllä minusta silti on ihan ymmärrettävää, että esim. luokanopettajat välillä älähtävät myös palkastaan. Ikävä kyllä he eivät kuitenkaan nouse barrikaadeille, ilmeisesti ovat liian kilttejä. Heidän palkkansa on alle 2000¿ kuussa miinus verot... Lähtöpalkka on luokilla 1-6 jokseenkin sama kuin lastentarhanopeilla, aineenopettajilla sentään vähän enemmän. Koomisinta on, että mitä vanhempia opettaa, sitä enemmän tienaa. Mitä se kertoo arvomaailmasta? Eikö juuri perusopetus ole ihan jo yhteiskunnallisestikin vähintään yhtä tärkeää kuin aikuisopetus...? Ihmetyttää sivusta seuraavana (moni kavereistani on opettaja) kasvatusalan maisterina, kun itse tienaan koulutussuunnittelijana 2900¿ kuussa, eikä sekään minusta ole akateemisesti koulutetulle suuri palkka... Ja vastuu on kyllä suoraan sanottuna huomattavasti pienempi minulla kuin opettajilla, vaikka työni onkin omalla tavallaan yhtä haasteellista.
Silti kyllä koen oikeudekseni olla tyytymätön palkkaani, surkeahan se koulutukseen ja vastuuseen nähden. En kuitenkaan yleensä julkisesti valita, itsekseni kyllä huomaan palkkanauhan syövän motivaatiota erityisesti hankalina työpäivinä.
ja yhtenä rintamana olosta, että milläpä rupeat suuremmin lakkoilemaan. Johan tuosta syyte tulee heitteillejätöstä, jos kävelemme ulos työpaikoilta. Kukas ne lapset sitten kattoo.. Ja tosiaankin, kakkapyllyn pesuun pystyy kuka vaan, mutta suunniteltua, pedagogista toimintaa minä ainakin toivoin pystyväni toteuttamaan lastentarhanopettajan työssäni. Ei vaan onnistu, kun ryhmät on niin ylitäysiä ja sijaisia ei ole/saa ottaa. ollaan siis pakotettuja tuohon pelkkään rutiiniin, kakkavaippoihin (en minä, ryhmässäni isompia), pukemiseen jne.
Pienryhmiin jakaminen ja niissä todellisen, mielenkiintoisen, haastavan ja opettavaisen toiminnan järjestäminen ei onnistu, jos ryhmässä on 17 lasta ja 2 työntekijää. Ryhmän jako merkitsisi min. 8 lasta kerralla. Ja 5-vuotiaat tarvitsevat paljon enemmän henk.koht ohjausta kuin ekaluokkalaiset. (jos joku vertaa luokanopettajan työmäärään).
Mielestäni yhteiskunta on arvostuksettomuudellaan, säästöillään ja vaatimuksillaan pilannut yhden mielenkiintoisista töistä supistamalla mahdollisuuksia sen toteuttamiseen ja samanaikaisesti lisäämällä vaatimuksia. Ja huvittavinta on, että ihmiset vielä julkisesti kehtaavat vaatia jokainen lapsilleen " parasta mahdollista" . Valitettavasti se ei näy konkreettisesti.
se samainen AP
Vierailija:
suomessa jaksetaan vaan kouluttaa kouluttamisen perään..saahan siitä kivoja titteleitä..
Pakko nyt sanoa oma mielipide vaikka ette musta sitten tykkääkkään, mutta mun mielestä lastenhoitotyö ei vaadi koulutusta lainkaan. Jotkut vaan sopii siihen luonnostaan ja ovat hyviä siinä ilman koulutustakin. Toiset tittelin omaavat ei tajua koko hommasta mitään..
T: Päivähoitaja joka ei tee alan työtä
Ensinnäkin lastentarhanopettajaksi ei vaadita missään kasvatustieteen maisterin tutkintoa, ja on suoraan sanottuna ihan oma vika jos KM:na on suuntautunut varhaiskasvatukseen. Edes varhaiskasvatuksen kandeja ei ole kuin kourallinen oman maakuntani kaikista lto:sta ihan yksinkertaisesti siitä syystä, että sosionomi-opinnoilla pärjää pitkälle. Lastentarhanopettajia arvostan kyllä suuresti ja olen onnellinen, että omien lasteni päiväkodissakin on pitkälle kouluttautunut johtaja.
Mitä taas tulee opettajien palkkoihin, niin kyllä sen palkkauksen lähtökohta ovat pitkät lomat. Miettikääpä ihan oikeasti millaista viikkotuntimäärää te teette ja paljonko vuodessa.
Olen itse aikuisopistossa päätoimisena kouluttajana ja yhtä lailla OVTES:n alainen. Meillä lähtöpalkka on 2770-3100 euroa, mutta työaikakin on päivittäin 7,65 eli aivan normaali klo 8-16. Lomat kertyvät kunnallisen alan lomasäännösten mukaisesti eli omalla kohdallani se tietää 28 vuosilomapäivää. Meillä ei ole kolmen viikon kesätaukoa lukuun ottamatta mitään pitkiä lomia, ei hiihtolomia, syyslomia, ei edes joululomaa. En itse asiassa jaksa yhtään enää kuunnella näitä omaan työhönsä leipiintyneitä peruskoulun, lukion tai toisen asteen opettajia, jotka tuntuvat vain odottavan seuraavaa lomaa. Lähipiirissäni on lukuisia opettajia, jotka eivät edes tajua miten etuoikeutettuja he pitkien lomiensa johdosta ovat.
Julkishallinnon akateemisen tutkinnon suorittaneelle aiemmalle kirjoittajalle haluaisin vielä lisätä, että minäkin olen lukenut pääaineenani hallintotiedettä ja jostain kumman syystä ollut koko ajan työelämässä. Samoin on tilanne kaikilla opiskelukavereillani: jokaisella on hyvä työ ministeriötasolla asti, suurin osa esimiesasemassa jo nuorina.
miksi hylkäsin haaveet lastentarhanopen ammatista. Ei nykyinenkään ammatti mikään hyvin palkattu ole, mutta eri luokkaa kumminkin. Toisaalta, tässä työssä on varmaan enemmän stressiäkin.
Silloin nuorena sitä kuvitteli, ettei palkauksella ole niin suurta merkitystä, kunhan on vaihteleva ja mielenkiintoinen työ. Myöskään kaikki määrärahat eivät olleet tuolloin niin tiukalla, kuin nyt. Opiskeluaikanani tuo suunnitteluosuuskin oli luvallista tehdä missä vaan ,milloin vaan. Se toi jonkinlaista vapauden tunnetta. Nykyisin tuo suunnitteluaika Helsingissä on olematonta, eihän ryhmästä pääse aina edes vessassa käymään... Eli rutiinilla vedetään ja tehdään monen ihmisen työ, kun sijaisia ei palkata, pitää katsos, säästää!!!!
Nyt " aikuisena" ja perheellisenä sitä vasta on ymmärtänyt kuinka suuri merkitys palkkauksella on. Lasten menot ja pk-seudun asumiskustannukset takaavat sen, että niukkuusrajallla kituutetaan ja oma asunto jäänee haaveeksi, mikäsi en alaa vaihda. Mietinpä vain, että kuka esim. minun lapseni hoitaa, kun on (uusien opintojen jälkeen) työhön lähdön aika...?
ap
Eli alanvaihtajia on meidän ammattiryhmässä lukuisia ja nykyisin ei myöskään enää koulutukseen ole läheskään yhtäpaljon hakijoita, kuin aiemmin. Täytyy sanoa että ymmärrän kyllä täysin, miksi alalle ei enää hakeuduta..
ap
suomessa jaksetaan vaan kouluttaa kouluttamisen perään..saahan siitä kivoja titteleitä..
Pakko nyt sanoa oma mielipide vaikka ette musta sitten tykkääkkään, mutta mun mielestä lastenhoitotyö ei vaadi koulutusta lainkaan. Jotkut vaan sopii siihen luonnostaan ja ovat hyviä siinä ilman koulutustakin. Toiset tittelin omaavat ei tajua koko hommasta mitään..
T: Päivähoitaja joka ei tee alan työtä
Mutta kyllä joku koulutus on hyvä. Mutta ei siihen akateemista koulutusta tarvi, että osaa kakkapyllyn pestä. :)
Eikä niiden lasten kanssa laulaminen ja askartelukaan niin vaikeaa ole.
että uran alussa on palkkansa huipulla. Huimia ikälisiä tai muita palkankorotuksia ei tule, vaikka vaihtaisi työpaikkaa. Itse olen KTM ja tienaan saman kuin opettajamieheni, mutta 10 vuoden päästä oma palkkani voi olla kaksinkertainen nykyiseen verrattuna!
Itse olen koulutukseltani luokanopettaja, mutta en ole valmistumisen jälkeen tehnyt päivääkään sitä työtä. Niin ihanaa kuin opettajuus sen kaikkine puolineen onkin, on se myös vaativaa ja raskasta sekä tosi alipalkattua työtä. Kun eteeni opintojen loppupuolella tuli tilaisuus siirtyä sittenkin yrityselämän puolelle, päätin tarttua siihen. Enkä ole katunut, vaikka työ ei olekaan samalla tavalla ihmisläheistä. Palkka ei merkitse kaikkea, mutta jos omalla tavallaan mielenkiintoisesta työstä maksetaan tuplasti opena olemiseen verrattuna, niin...... eipä tarvinnut kahta kertaa miettiä. Enkä todellakaan ole ainoa alalta liuennut ope. Ei ihme, että pätevistä opettajista on pulaa.
Esim. lakkoasetta ei opettajat pysty käyttämään kolmestakaan syystä:
1) he ajattelevat oppilaita, eivätkä raaski tehdä heille karhunpalvelusta
2) heillä ei ole ryhmähenkeä niin, että samaan rintamaan lähtisivät taistelemaan KAIKKI opettajat (lto, lo, ao, eo)
3) monella naisopella on hyväpalkkainen mies
Surullista, mutta totta. On kai siis vain kestettävä palkkakuoppa tai vaihdettava alaa...
Oletko muuten töissä kunnassa? Perusturvan(sosiaalitoimi) vai sivistystoimen(opetustoimi) alaisuudessa? Itse olen opetustoimen ja käytössä OVTES. Tuntimäärä on huikeat 23/vko vaikka olen vakituisessa virassa. Palkkaa tulee n. 1800e/kk. Siis brutto!!!!
Kun se palkka nyt tosiaan on aika tärkeä, niin osaisiko kukaan hieman valottaa kuinka paljon eri kasvatustieteilijät saavat palkkaa? Tuo lastentarhanopettajan palkka tuli jo ilmi, mutta kuinka paljon esimerkiksi kasvatustiedettä opettavat (esim. avoimessa) ja sitten esim. peruskoulussa/lukiossa aineenopettajat saavat palkkaa? Entäs opinto-ohjaajat tai esimerkiksi koulutussuunnittelijat?