Näitä kamppeita ei vauvalle....
Yritetään päästä alkuun mahdollisimman pienellä määrällä tavaraa vauvan kanssa, kun asumme pienessä asunnossa. Miltä kuulostaa kun jätän hankkimatta nämä ostoslistassa jo olleet tuotteet:
siis ei (ja suluissa miten ajattelin toimia)
ammetta (pestään lavuaarissa)
hoitopöytää (milloin missäkin)
hoitoalusta (muovitettu frotee)
ituhälytintä (parvekkeen ovi auki)
lampaantaljaa
villa-asua (äp:n väliasu käy)
lipastoa vauvan kamppeille (tavarat mun vaatekaapissa)
korvakuumemittari (tavallisella)
rintapumppu (toivotaan parasta)
esikoinen tulossa, joten ei osaa vielä suhteuttaa mitä tarvii. Jos saan nämä em. tavarat tosiaan pois listasta, rahaa vauvan kamppeiden hankkkimiseen on mennyt noin 50 euroa!!! Ostin vähän pieniä vaatteita, tuttipullon, liinavaatteita ja patjan. Sänky, sitteri, turvakaukalo on lainassa, vaunut ja soittorasialelu sekä huopa saatu lahjaksi.
Kommentit (57)
Rintapumppua ei kannata ostaa suotta vielä, saahan sen sitten hankittua jos tulee tarvetta. Itselläni ainakin rintapumpulle oli tosi vähän käyttöä. Ja tosiaan käsinkin voi pumpata.
on liukas kuin matikka! pidä lujasti kiinni pesupuuhissa.
T:muutaman kerran todella säikähtänyt...
*meinaat vielä 2-vuotiaan laittaa pesulle lavuaariin? SUOSITTELEN LÄMPIMÄSTI OSTAMAAN AMMEEN! Meidän 2,5v viihtyy edelleen ammeessaan.
*lattiallakin pärjää ihan hyvin jos lämmin lattia.
*muovitettu frotee huovan päällä on ok.
*meinaat pitää ovea auki kun ulkona paljon pakkasta? radiopuhelimet (löytyy jopa 20 eurolla) toimii ihan yhtä hyvin. suosittelen hankkimaan.
lampaantaljaa
*pärjää ilmankin.
*muista ostaa tarpeeksi iso haalari. äp:n väliasu vie aika paljon tilaa haalareista.
*vaatetta kertyy äkkiä paljon. suosittelen omaa kaappia. Kaapinhan voi siirtää lapsen omaan huoneeseen hänen kasvaessa.
*pärjää tavallisella, jos mittaamis aika minuutin eikä 7.
*suosittelen hankkimaan! entäs jos käsinlypsy ei onnistu? vai meinaat että valutat suoraan rinnasta ylivaluvaa maitoa tuttipulloon ja rintatulehduksesta ei väliä?
*ilman sitteriä pärjää, jos lämpimät lattiat. vauvan selälle parempi olla lattialla huovan päällä kuin sitterissä.
Sitä vauvan ammetta voi säilyttää siellä isommassa kylpyammeessa. Sitten vaan kun käyt itse kylvyssä niin nostat sen vauvan ammeen siksi aikaa vaikka eteisen lattialle!!
Amme on kiva siinä kohtaa, kun lapsi alkaa innostumaan vesileikeistä!!
Noita tavaroita ehtii ostamaan kun vauva syntynyt. Ensimmäisinä viikkoina riittää maito,vaipat,puhtaat vaatteet, nukkumapaikka, äidin ja isän lämmin syli!!!
Onneaa odotukseen!!
Kyllä sen vauvan itkun kuuli ilmankin ja muutenkin kävin tarkkailemassa tilannetta. Myös ilman korvakuumemittaria, rintapumppua, lampaantaljaa ja hoitopöytää on pärjätty.
-Amme on ihan kätevä olla olemassa. Tai kuten joku sanoikin pesuvati tms. jos tilaa on todella niin vähän ettei amme mihinkään mahdu. Meilläkin on ahdas kylppäri mutta amme on kuitenkin aina johonkin nurkkaan mahtunu.
-Ei varmaan ole välttämätön. Esim. parisängyn päällä saa kyllä vaipan vaihdettua. Meillä on ollu hoitopöytä ja oli sen ensimmäiset kuukaudet tosi kätevä ja säästi mun selkää. Isomman lapsen kanssa sillä ei enää mitään virkaa ole.
-Hoitoalustakaan ei ole välttämätön. Pyyhe tai muovitettu frotee ajaa saman asian.
-Meillä ei ole ollut itkuhälytintä..tosin meillä lasta ei nukutettukkaan parvekkeella tai ulkona koska asunto on talossa jossa ei ole hissiä.
Kesällä varmasti ovea voi pitää rakosallaan, mutta miten talvella.
lampaantaljaa
-Ei ole meillä ollut eikä ole ollut tarvettakaan.
-Meillä on käytetty villahaalareita ja on ihan hyvä olemassa. Kirppareilta löytää siistejä villapukuja muutamalla eurolla.
-Jos omassa kaapissa tilaa niin sitten ei lipastoa tarvitse. Meillä on sellainen hoitopöytä joka on myös lipasto ja siinä säilytetään edelleen lapsen vaatteet. Mutta meidän vaatekaapeissa ei olisikaan ollut tilaa vauvan vaatteille.
-Ei ollenkaan välttämätön. Meillä pärjätty hyvin tavallisella.
-Minä en hankkinut ja imetys sujui oikein hyvin. Pumpun ehtii ostaa sitten jos ongelmia ilmenee.
-Sitteri on ihan kätevä, mutta ei tietenkään välttämätön.
Ja kaikkea tarpeellista ehtii hankkia sitten vauvan syntymän jälkeenkin jos tuntuu että tarvitsee.
Yleensä kuitenkin sitä käytetään vähintään vuosi. Itse otin vastasyntynyttä lasta toisinaan suihkuun mukaani, mutta jos rehellinen olen, niin se vasta hankalaa olikin. Ei edes muuten hankalaa, mutta jos vähänkin oli tarkoitus pestä jompaa kumpaa, niin kädet loppuivat kesken. Lapsi oli niin liukas, että oli hankalaa löytää sellaista asentoa, jossa todella pysyi.
Omieni kanssa en kyllä tarvinnut sitäkään, kun suihkussa käytiin yhdessä. Kun vauva oli pesty, kietaisin hänet pyyhkeeseen ja laitoin turvakaukaloon odottamaan, että saan itseni pestyä.
Me pärjäsimme muutenkin aika vähällä. Meillä ei ollut pinnasänkyä, ammetta, sitteriä, vaunuja, leluja yms. Villapuvun sijasta käytimme fleesehaalaria, eikä rattaissa ollut taljaa. Ostaa kannattaa tavaraa sen mukaan mitä tarvitsee. Alkuun pääsee vähemmälläkin.
että sai lapselle jätettyä maitoa jos itse lähti käymään jossakin, ja lapsi jäi isän kanssa. Monesti myös tyhjentelin toista rintaa, jos vauva halus vaan syödä toisen.
Amme on tarpeen, usko pois.
vien 2kk tytön suihkuun, ei ole vaikeaa, ja jos ottaa jakkaran alle on tosi helppo, helpompi mielestäni kuin vanna. Molempia käytetään tilanteen mukaa...
Muovitetun froteen joudut pesemään alussa joka toisen käyttökerran jälkeen, koska sitä kakkaa tulee usein vaipan vaihdon yhteydessä. Sen sijaan muoviselle hoitoalustalle riittää pyyhkäisy. (mielellään septidiniin kastetulla paperilla)
Rintapumppua ei kannata ostaa vielä, koska jos sitä tarvitset, kannattaa ostaa suosiolla Aventin pumppu (ei missään tapauksessa ainakaan Ainun käsipumppua). Tai jos maitoa tulee oikein paljon, voit luovuttaa sitä ja saada paikkakunnasta riippuen käyttöösi sairaalan sähköpumpun.
Tuttipulloja kannattaa varata muutama, imetit tai et. Jos luovutat maitoa, on ne tarpeen, samoin voit joutua antamaan vaikka vettä tms pullosta. Niitä ei kuitenkaan 2 enempää kannata varata etukäteen, koska jos ostat Aventin pumpun, kannattaa mieluummin ostaa siihen sopivia pullojakin. Ovat hiukan kalliimpia, mutta hintansa arvoisia. Niissä on sellaiset tutit, joista useimmat lapset myös suostuvat juomaan. Esim oma lapseni ei suostunut juomaan tavallisista tuteista ja oltiin hänen kanssaan pienessä pulassa, kunnes löysin Aventin pullotutteja ja niitä ihania pehmeitä nokkia, joita voi käyttää jo melko pienelle.
Meillä vaunuissa pehmeä kantokoppa ja se on ollut todella todella lämmin. Vauvaiässä puettiin kevythaalariin ja toppahaalariin ja sitten vaunuihin nukkumaan. Ei palellut koskaan.
Vierailija:
Ja ammeesta vielä: en minä sitä, että lapsi ei koskaan saisi ammetta, mutta kun tilanpuute on valtava :-( On meillä amme kylppärissä, mutta ajattein, että pienen kanssa en uskatais mennä siihen, etten liukastuisi.ap
ja ennen kuin joku älähtää, niin kyllä:pesen sen altan ennen ja jälkeen kylvyn, ja se on iso allas. Ja tarpeen vaatiessa suihkutan vauvaa lavuaarissa, kun vauva oksentaa kymmenen kertaa päivässä eikä aina voi kylvettääkään.
Korvakuumemittaria ei tarvitse mihinkään, ainakaan Lastenklinikalla ei suositella sen käyttöä, mieluummin tavallisella pepusta tai kainalosta lämpö. meillä otetaan kainalosta kun vauvalla on verenvuotoherkkyyttä joten pepusta ei saa ottaa lämpöä.
Hoitopöytää en ole tarvinnut mihinkään, lattialla viltin päällä on mun mielestä paljon helpompi vaihtaa vaipat ja vaatteet. Lampaantaljaakaan en omista, eikä vielä ole löytynyt mitään tarvetta sellaisen hankkimiselle.
Villa-asuakaan ei meillä ole, äp:n kevytvanuhaalari haalarin alla on riittänyt liiankin hyvin :)
korvakuumemittaria (Tavallisella selvisi ihan hyvin)
Lampaantaljaa (lämmikkeenä on käytetty muuta)
Rintapumppua (minun piti tyhjetää rintoja vain pari kertaa ja se onnistui käsin)
Itkuhälytintä (jos poika nukkui parvekkeella, niin kuulin itkun avonaisesta ikkunasta)
Ainut mitä noista olisi joskus ehkä tarvinnut, on lampaan talja.
Amme, villapuku yms. oli, mutta hoitopöytä ei olisi ollut välttämätön, mutta tulipahan hankittua.
Ostimme semmoisen kyllä, mutta tyttö kylpi siinä ehkä 4 kertaa. Aluksi pesimme häntä lavuaarissa :) ja sitten suihkussa yhdessä isin tai äidin kanssa. Nykyään suihku on tytön ehdoton suosikki!
Listasi oli hyvä. Amme tai isompi pesuvati ainakin.
Kaikkia listassasi olleita ilman pärjää. Itse ostin rintapumpun enkä käyttänyt sitä ollenkaan. Ilman sitteriä ja jumppalelua pärjää vallan hyvin. Meillä lasta pidettiin lattialla ja siinä oli jotain leluja. Meillä tosin oli sitterikin ja siinäkin lapsi istui ja tuolin jalkaan olin kiinnittänyt jotain leluja joilla lapsi pääsi leikkimään esim. vaunulelu. Sillä ei ollut muuta käyttöä.
Vaatteita ei kannata paljoa ostaa uutena koska kirpparilta saa alle 1 v:lle tosi hyväkuntoisia halvalla. Pieniä vaatteita 50-56 cm eivät yleensä kauaa mahdu jos ei synny keskonen. Leluja alle 1 v ei paljoa tarvitse koska sen ikäinen ja vanhempikin on kiinnostunut erilaisista kulhoista ja kauhoista jne.
Mieti muuten kestovaippojen käyttöä esim. Fuzzit tulevat paljon halvemmiksi ja käyttö on vaivatonta.
Mielestäni järjetöntä ostella kauheasti vauvalle jotain vain sen takia että on kiva shoppailla. Tärkeintä on yhdessäolo.