Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Isovanhemmat! Tykkäättekö OIKEASTI ottaa lapsenlapsia usein hoitoon?

Vierailija
30.08.2015 |

Vai tuntuuko se teistä hyväksikäytöltä? Sanotteko "Joo, tottakai meille sopii" vaikka oikeasti tuntuisi siltä, että "Ei taas! Eikö tässä saa hetkeäkään olla rauhassa"?

Mikä on liian usein teille? Mikä on sopiva väli nähdä lapsenlapsia ja ottaa heitä hoitoon?

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 22:11"]Alle kolmevuotiasta en oikein halunnut ottaa koska yöt olivat todella levottomia. Nyt kun lapsenlapsi on 5-vuotias hoidan todella mielelläni ja onkin meillä usein iltahoidossa arkisin ja yökylässä parina viikonloppuna kuussa.
[/quote]

Uteliaisuuttani kysyn, että miksi lapsi on noin usein luonasi?

Vierailija
22/50 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen niin kiitollinen omalle äidilleni jaksaa ja haluaa hoitaa lapsiani usein. Hän on oikeastaan osa perhettäme, pk ssa lapset piirtävät mumminkin perhekuviin.

Olen jostain lukenut että hoitaminenkin kulkee suvussa. Tiedän että äitini mummo hoiti äitiäni paljon ja olivat tosi läheisiä, samoin minun mummoni hoiti minua ja veljeäni päivittäin koulun ja puolipäivä pk n jälkeen. Mummo oli kotona odottamassa kun tultiin, laittoi kaakaota välipalaksi ja jutteli päivän kuulumiset.

Kun mummoni sairastui kun olin parikymppinen kävin vuosia ensin mummon kotona auttamassa ja sitten sairaalassa katsomassa kahdesti viikossa.  Oltiin jaettu vuorot niin että äitini kävi kolmesti viikossa ja muut kahdesti joten mummon luona kävi joka päivä joku omainen.

Oman äitini toivoisin voivani ottaa luoksemme jos hän sairastuu niin ettei pärjää yksin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="ExoPol" time="30.08.2015 klo 22:27"][quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 22:25"]

Sukulaisperheessä on parivuotias poika, joka ei edes erota mummolaa kodistaan, niin usein lapsen perhe viettää aikaa mummolassa. Lapsi oli kommentoinut: me asutaan täällä.

[/quote]

Mutta eikö tuo ole ihanaa?
[/quote]
miten tuollaiset vanhemmat pärjää siinä vaiheessa kun isovanhemmat ei enää pysty ja jaksa hyysätä?tällaisia perhekuntia näkee paljon esim.urheilun parissa niin on koko suku masinoitu yhtä lasta varten.yksin ei voi käydä edes kaupassa.

toivottavasti tuo oli sarkasmia.. itse en ole vielä pitkään aikaan isovanhempi mutta tiedän jo nyt että jatkuvasti en halua lastenlapsia kotiini.ehkä kerta viikossa olisi ok ja yökyläilyt silloin tällöin.toki olen valmis auttamaan lapsiani mutta itse pitää vastuu omistaan kantaa.

Vierailija
24/50 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 22:01"]En ole itse isovanhempi, mutta seurasin juuri sukulaisperheessä tilannetta, jossa perheen tytär ilmoitti syntymäpäivänään lähtevänsä miehensä kanssa viikoksi ulkomaille. Naurahti vain äidilleen "Ja lapset (2 ja 5v.) tulee tietysti tänne. Ei siis ollenkaan kysynyt sopiiko. Isovanhemmatkin työssäkäyviä ihmisiä. 
[/quote]
Minä tiedän samanlaisen tapauksen, lapset lähes päivittäin isovanhemmillaan hoidossa.

Vierailija
25/50 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat vanhempani pitäisi muksuja niin paljon kuin vain annetaan.
Emännän vanhemmat tykkää katsoa tunnin kaksi kerrallaan...

Vierailija
26/50 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 22:34"]

Ymmärrän 4:sta hyvin. Hän on jo kovin raskautettu, koska työ, oma teini ja omat vanhemmat. Ei yhden ihmisen rahkeet riitä kaikkeen. Kukaan ei hyödy siitä, jos hän polttaa itsensä loppuun. Raja on vedettävä johonkin, yleensä se tehdään niin, että hoidetaan ne kaikkein pakollisimmat.

[/quote]

Mietin sitä, että pitäisikö se teini ohittaa ajankäytössä ja ottaa lapsenlapset hoitoon silläkin uhalla, että silloin etääntyy siitä omasta lapsesta? Harva teini ilahtuu siitä, että kotona on taaperoita tekemässä tuhojaan tai siitä, että vanhemmat ei pääse katsomaan matsia, kun niille osui hoitovuoro. Eikö sen oman lapsen pitäisi mennä lapsenlasten edelle?

Vierailija
27/50 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen että mieheni vanhemmat tykkäävät... käydään siellä kerran viikossa, ollaan yleensä koko päivän ja noin joka toinen viikko kysyvät jos lapset vois jäädä yökylään. Äitini ja miehensä luona ovat yökylässä parn, kolmen kuukauden välein kun äiti haluaa heitä ottaa, muuten käydään sielläkin n. kerran viikossa. Isäni ja vaimonsa luona eivät ole ikinä olleet, vieraillaan ehkä kerran kuussa.

Vierailija
28/50 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 22:39"][quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 22:34"]

Ymmärrän 4:sta hyvin. Hän on jo kovin raskautettu, koska työ, oma teini ja omat vanhemmat. Ei yhden ihmisen rahkeet riitä kaikkeen. Kukaan ei hyödy siitä, jos hän polttaa itsensä loppuun. Raja on vedettävä johonkin, yleensä se tehdään niin, että hoidetaan ne kaikkein pakollisimmat.

[/quote]

Mietin sitä, että pitäisikö se teini ohittaa ajankäytössä ja ottaa lapsenlapset hoitoon silläkin uhalla, että silloin etääntyy siitä omasta lapsesta? Harva teini ilahtuu siitä, että kotona on taaperoita tekemässä tuhojaan tai siitä, että vanhemmat ei pääse katsomaan matsia, kun niille osui hoitovuoro. Eikö sen oman lapsen pitäisi mennä lapsenlasten edelle?
[/quote]
Kuinka monella isovanhemmalla asuu vielä omia lapsia kotona? O_o

Vierailija
29/50 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 22:25"]Laiskat mammat alapeukuttaa kun joku isovanhempi sanoo suoraan ettei voi jatkuvasti hoitaa pikku mussukoita..
[/quote] Hah. Kyllähän se asia on niin, että oma äitini tuuppasi minut ja veljeni lähes joka vkloppu mummolaan. Nykyään hän on mummo ja ei tietenkään jaksa tai viitsi viettää aikaa lapsenlapsensa kanssa yhtään enempää kuin on pakko.

Että en menisi sanomaan nykyaikaisia mammoja laiskoiksi, kyllähän se nykyään vähän toisinpäin on.

Vierailija
30/50 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 22:41"]

[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 22:39"][quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 22:34"] Ymmärrän 4:sta hyvin. Hän on jo kovin raskautettu, koska työ, oma teini ja omat vanhemmat. Ei yhden ihmisen rahkeet riitä kaikkeen. Kukaan ei hyödy siitä, jos hän polttaa itsensä loppuun. Raja on vedettävä johonkin, yleensä se tehdään niin, että hoidetaan ne kaikkein pakollisimmat. [/quote] Mietin sitä, että pitäisikö se teini ohittaa ajankäytössä ja ottaa lapsenlapset hoitoon silläkin uhalla, että silloin etääntyy siitä omasta lapsesta? Harva teini ilahtuu siitä, että kotona on taaperoita tekemässä tuhojaan tai siitä, että vanhemmat ei pääse katsomaan matsia, kun niille osui hoitovuoro. Eikö sen oman lapsen pitäisi mennä lapsenlasten edelle? [/quote] Kuinka monella isovanhemmalla asuu vielä omia lapsia kotona? O_o

[/quote]

Aika monella. Ei kaikki halua vain kahta lasta 1v8kk ikäerolla.

Vierailija
31/50 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne uskaltaa sanoa ei. Ehkä neljästi vuodessa pyydetään, 1-2 kertaa onnistuu. Että ehkä se on sopiva määrä. Lapset koululaisia. Kilttejä.

He eivät vain pidä lapsista. Minullekaan ei hankittu sisaruksia. Kai minäkin olin vahinko. Itse kyllä tykkään lapsista, ystävillä pieniä lapsia ja tykkään hoitaa heitä. Luulen, että jos saan lapsenlapsia, tykkäisin hoitaa heitäkin.

Vierailija
32/50 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 22:43"]

[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 22:25"]Laiskat mammat alapeukuttaa kun joku isovanhempi sanoo suoraan ettei voi jatkuvasti hoitaa pikku mussukoita.. [/quote] Hah. Kyllähän se asia on niin, että oma äitini tuuppasi minut ja veljeni lähes joka vkloppu mummolaan. Nykyään hän on mummo ja ei tietenkään jaksa tai viitsi viettää aikaa lapsenlapsensa kanssa yhtään enempää kuin on pakko. Että en menisi sanomaan nykyaikaisia mammoja laiskoiksi, kyllähän se nykyään vähän toisinpäin on.

[/quote]

Ja sun isoäidillä oli lisäksesi hoidettavana iäkkäät vanhempansa?

Vierailija
33/50 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttäremme 8-v. poika oli nyt kesällä kanssamme 3 viikkoa mökillä kun vanhemmat olivat töissä. He tosin viikonloppuina mökkeilivät kanssamme. Kouluaikana poika tulee meille koulusta (asumme lähekkäin) pariksi tunniksi niin ei tule niin pitkä iltapäivä yksikseen kotona. Tekee meillä läksyt ja syö välipalaa. Noin kerran kuussa on viikonloppu kylässä. Poika on ainoa lapsenlapsemme ja ainokaiseksi jäänneekin. Jos lapsenlapsia olisi enemmän, emme ehkä näin paljoa jaksaisi hoitaa. Tosin nyt kun poika on jo tuon ikäinen, ei hänen kanssaan olo tunnu oikeastaan hoitamiselta. Puuhaillaan kotitöitä yhdessä ja tietenkin jonkin verran myös pelaillaan ja luetaan yms. Tykkäämme oikeasti viettää aikaa hänen kanssaan.

Vierailija
34/50 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 22:39"]

[/quote]

[/quote]

En usko, että jos muutaman kerran vuodessa otat lapsenlapsesi yhdeksi yöksi kerrallaan hoitoon, että teini siitä kovasti kärsisi

Vierailija
35/50 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Joo, tottakai meille sopii", sanon aina, kun asiasta ilmoitetaan, muussa tapauksessa helvetti on irti - mökötetään tai jopa uhataan, ettei lapsia enää koskaan nähdä ja puhutaan isovanhemmisa pahaa lasten kuullen (lapset itse kertoneet).

Ja ihan mielelläni lapsia hoidankin, mutta olen jälkikäteen äärettömän väsynyt, kun olen arvioinut omat voimavarani liian suureksi. Ikää on 62v. Oma terveys on alkanut reistailla ja väsyttää, samoin puolison sairaudet harmittavat. Työ käy yhä vaativammaksi, kun uudet tuulet jatkuvasti puhaltavat. Olen huomannut, etten enää yksinkertaisesti kestä enää paineita ja kaikki käy jotenkin hitaammin ja ottaa voimille, jopa perhepäivällisten ja juhlien järjestäminen.

Lisäksi on vielä omat iäkkäät vanhemmat ja appivanhemmat + naapurin mummo, jotka tarvitsevat apua milloin kauppa- tai muissa asioissa. Luulevat, minulla olevan aikaa, kun ei ole pieniä lapsia.

Nuorena kuvittelin, kun lapset kasvavat, sitten minulla on omaa aikaa harrastuksille tai hoitaa parisuhdettani, mutta toisin kävi (myös miehen mielestä) nyt se aika onkin kortilla ja pitäisi venyä joka lähtöön, milloin hoitaa lastenlapsia, iäkkäitä vanhempia tai järjestää perhejuhlia tai tehdä sitä tai tätä. Ei edes mökillä voi olla rauhassa ja viettää lomaa, kun on toistakymmentä suuta ruokittavana ja mökki siivottavana.

Vierailija
36/50 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 22:52"]

[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 22:39"]

[/quote]

[/quote]

En usko, että jos muutaman kerran vuodessa otat lapsenlapsesi yhdeksi yöksi kerrallaan hoitoon, että teini siitä kovasti kärsisi

[/quote]

Kärsisikö oma parisuhde? Kun talossa on teini, joutuu seksin aikaa ja paikkaa miettimään jonkun verran ja jos siellä vielä on se taaperokin . Seksi on aikuiselle kuitenkin aika iso juttu ja jos on taapero siinä vieressä katselemassa, niin ei kiva. Toisaalta harva lapsi haluaa nukkua yksin toisessa päässä taloa. Hankala yhdistelmä. Niin ja en aio luopua seksistä siksi, että joku tulee yökylään. Kun haluaa niin haluaa, ei kukaan voi ajatella niin, että lapsenlapsi menee isovanhempien läheisyyden ja hellittelyn edelle.

Vierailija
37/50 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat isovanhempani eivät tykänneet. Kun vanhemmat veivät minut isovanhemmat olivat niin iloisia ja hyväntuulisia. Kun vanhempani olivat lähteneet, isovanhempani laittoivat minut leikkimään pieneen nurkkaan ja sain muutaman leivän palan aina syödä ja vettä päälle. Tekivät omia juttujaan eivätkä huomanneet minua. Kun lähdin nurkasta isoäitini huusi miten tuhma olen. Silloin lapsena sitä ei tajunnut että eihän se käynyt päinsä miten he kohtelivat minua. Sitten kun vanhempani tulivat hakemaan niin isoäiti otti minut syliinsä ja oikein ylisti miten mukavaa meillä on ollut leikkiessä ja syödessä ja miten ihana olen. Teininä kun molemmat isovanhempani kuolivat onnettomuudessa, en mennyt hautajaisiin enkä käynyt haudalla vaan menin ystäväni luokse koska hänellä oli "hätätilanne".

Vierailija
38/50 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 22:52"]

[/quote]

Mutta jos ei jaksa, niin ei niitä tarvitse ottaa. Teini kärsii siitä, jos vanhemmat ovat kireitä ja väsyneitä. Jos isovanhempi käy työssä, hoitaa oman lapsensa ja lisäksi vielä ikääntyneet vanhempansa, ei voi olettaa, että päälle hoitaisi vielä lapsenlapsiaan. Olisi kohtuullista, että aikuiset lapset auttaisivat vastavuoroisesti vaikkapa hoitamalla isovanhempia tai kuskaamalla teini-ikäistä harrastusjuttuihin tmv.

Ajatus, että isovanhemmat ovat "aina valmiina" hoitamaan lapsenlapsia tulee ehkä siitä, että mielikuvissa isovanhemmat ovat kiireettömiä, hyväkuntoisia eläkeläisiä ja lapsiperhe on paljon tiukemmilla ruuhkavuosia eläessään, mutta totuus voi olla se, että isovanhemmat ovat ihan yhtä kiireisiä ja väsyneitä. Silloin auttamisen pitäisi olla vastavuoroista, kumpikin tarjoaisi toisilleen joskus mahdollisuuden hengähtää.

Vierailija
39/50 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 22:55"]

"Joo, tottakai meille sopii", sanon aina, kun asiasta ilmoitetaan, muussa tapauksessa helvetti on irti - mökötetään tai jopa uhataan, ettei lapsia enää koskaan nähdä ja puhutaan isovanhemmisa pahaa lasten kuullen (lapset itse kertoneet).

Ja ihan mielelläni lapsia hoidankin, mutta olen jälkikäteen äärettömän väsynyt, kun olen arvioinut omat voimavarani liian suureksi. Ikää on 62v. Oma terveys on alkanut reistailla ja väsyttää, samoin puolison sairaudet harmittavat. Työ käy yhä vaativammaksi, kun uudet tuulet jatkuvasti puhaltavat. Olen huomannut, etten enää yksinkertaisesti kestä enää paineita ja kaikki käy jotenkin hitaammin ja ottaa voimille, jopa perhepäivällisten ja juhlien järjestäminen.

Lisäksi on vielä omat iäkkäät vanhemmat ja appivanhemmat + naapurin mummo, jotka tarvitsevat apua milloin kauppa- tai muissa asioissa. Luulevat, minulla olevan aikaa, kun ei ole pieniä lapsia.

Nuorena kuvittelin, kun lapset kasvavat, sitten minulla on omaa aikaa harrastuksille tai hoitaa parisuhdettani, mutta toisin kävi (myös miehen mielestä) nyt se aika onkin kortilla ja pitäisi venyä joka lähtöön, milloin hoitaa lastenlapsia, iäkkäitä vanhempia tai järjestää perhejuhlia tai tehdä sitä tai tätä. Ei edes mökillä voi olla rauhassa ja viettää lomaa, kun on toistakymmentä suuta ruokittavana ja mökki siivottavana.

[/quote]

Pidä nyt hyvä ihminen puoliasi!! Oletko koskaan kertonut lapsillesi, että teillä kummallakin on terveysongelmia, olette väsyneitä ja vanhusten auttaminen ottaa koville? Oletko pyytänyt lapsiltasi apua?

Vierailija
40/50 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kärsisikö oma parisuhde? Kun talossa on teini, joutuu seksin aikaa ja paikkaa miettimään jonkun verran ja jos siellä vielä on se taaperokin . Seksi on aikuiselle kuitenkin aika iso juttu ja jos on taapero siinä vieressä katselemassa, niin ei kiva. Toisaalta harva lapsi haluaa nukkua yksin toisessa päässä taloa. Hankala yhdistelmä. Niin ja en aio luopua seksistä siksi, että joku tulee yökylään. Kun haluaa niin haluaa, ei kukaan voi ajatella niin, että lapsenlapsi menee isovanhempien läheisyyden ja hellittelyn edelle"

Nuoret vanhemmat eivät näytä ymmärtävän, että myös heidän vanhemmillaan on seksielämää (nautintoja) tai heidän pitäisi hoitaa omaakin parisuhdettaan. Lapset lykätään mummolaan, kun se oma aika ja parisuhde on niin tärkeä ja mihinkä ne lapset muuhun tulevat kuin mummin ja ukin sänkyyn.