3kk vauvan kakka vihreää? Miksi?
syö korviketta ja rintamaitoa. Muistan että täällä on puhuttu asiasta, mutta en tiedä mikä väriin on syynä? Onko vaarallista? Muuttui oikeastaan vhireäksi kun aloin syödä antibioottia. Aikaisemmin kyllä söin saman kuurin ja silloin ei kakka ollut vihreää.
Kommentit (11)
oon aina luullut ettei tollasta ole olemassakaan :)
Mun rintamaitokin oli tosin vihertävää...
Hyviäkin bakteereja on tuhoutunut antibioottikuurin aikana > kakan vihreys. Tätä sattuu. Joillakin vauvoilla on silloin vatsavaivoja kun kakka vihreää.
sama kun kysyisi miksi paloauto on punainen
Onko uloste paitsi vihreää myös tavallista löysempää? Vihreä väri johtuu sapesta, jos esim. suoli toimii huonosti väri ei ehdi muuttua matkan varrella.
Sapen tehtävänä on hajottaa rasvat pieniksi pisaroiksi, jotta ruoansulatusentsyymit pääsevät vaikuttamaan niihin. Jostain olen kuullut, että vauvan vihreään ulosteeseen saattaa olla syynä sekin kuinka tiheään vauva syö:
jos vauva syö kovin tiheään niin se saa enimmäkseen "etumaitoa", joka on valmiina rinnassa kun vauva alkaa imeä. "Takamaito" on rasvaisempi ja ravitsevampi.
Olisiko mahdollista, että käyttämäsi antibiootit häiritsevät vauvasi suoliston normaaliflooraa? Jos ne vaikuttaa vielä sieläkin ja tappaa hyödyllisiä bakteereja, jolloin suolen toiminta häiriintyy? Jos uloste on ollut pidempään poikkeavaa, kannatta tutkia asia, koska sillä voi olla merkitystä esim. vauvan essentiaalisten rasvahappojen imeytymiseen.
Jos kokeilet jonkin aikaa pelkästään korvikkeita - niin kauan kuin olet lääkekuurilla - ehkä huomaat eron pienellä viiveellä? Vaikka vauva kesti aiemman kuurisi, tällä kertaa antibiooteilla saattaa olla merkitystä.
kyllä musta kakka on ruskeaa, mutta näin sitä oppii uusia asioita :)
vauvalla ja äidillä molemmilla käytössä maitohappobakteerit...
On ihan normaalia, että vauvan ulosteen väri vaihtelee - mutta jos se on pidempään poikkeavaa, kannattaa selvittää asia.
ne otettu vauvalla vähän aika sitten käyttöön?
ap
Ne suojaavat suolistoa taudinaiheuttajabakteereilta.
Varmaankin syömäsi antibiotti aiheuttaa lisää ilmaa vatsaan.
Mulla oma tyttö (nyt 4,5 kk) kakkasi välillä keltaista ja välillä vihreää kakkaa. Sai myös sekä rintamaitoa että korviketta. Jos vauvalla ei ole mitään vaivoja, ei tarvitse vaivata asialla päätään.