Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Löytyykö täältä Mea-nimistä tai jolla on Mea-niminen tyttö?

Vierailija
10.01.2011 |

Hei!

Haluaisin tiedustella Mea-nimisiltä tai joilla on Mea-niminen tytär tai joka tuntee Mea-nimisen tytön/naisen, että lausutaanko nimenne/lapsenne nimi todellakin niinkuin pitää eli yhdellä e:llä eikä venytetä kahteen ee:hen eli Meea?

Tyttäremme sai viikonloppuna kasteessa nimekseen Mea (ensimmäinen nimi) ja jo ristiäisissä kuulin yhden sukulaisemme lausuvan sen "Meea" ja kyllä särähti korvaan ja jouduin korjaamaan, että ei kun se lausutaan yhdellä e:llä MEA!

Mietin vain, että joudunko jatkossa useinkin törmäämään tuohon samaan. Sama on Nea nimen kanssa. Miksi vanhemmat laittaisivat lapselleen nimen Nea, jos he haluavat sen kuitenkin lausuttavan Neea? Mikseivät olisi saman tien laittaneet nimeksi Neea, jos haluavat sen niin lausuttavan.

Meillä on Mea, ei Meea.

t. Mean äiti

Kommentit (87)

Vierailija
61/87 |
12.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Sia", "Kia" vai "Kiia"

Vierailija
62/87 |
12.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nea on siis nimenomaan se oikeaoppinen ja alkuperäinen lausunta, ei "neea".

Mia lausutaan sekä ruotsiksi, englanniksi, hollanniksi ym., kahdella iillä. Mistä ihmeestä pitäisi pystyä päättelemään, että vanhemmat tarkoittavat lausumistavaksi MIA, kun sellaista nimeä ei tavallaan edes ole, joka lausuttaisiin niin. Jos annatte "uuden" nimen, joka tuolla tavalla poikkeaa totutusta, niin varmasti joudutte selittelemään. Sama juttu Nean ja Mean kanssa.

Samoin Mea tulee latinan kielestä ja tarkoittaa "minun." Ja alkuperäinen muoto on mea. Meea on ihan eri nimi. Suomessa kaikki vaan venytetään suomalaisittain Neea, Meea jne. kun EI OSATA lausua yhtään ulkolaisittain, mistä nimet ovat alkuperältään ja tänne tulleet. Sama monissa muissakin nimissä. Ärsyttävää! Joten Mea lausutaan Mea ja Meea lausutaan Meea.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/87 |
12.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Sia", "Kia" vai "Kiia"

Lausuisin nimen "kia". Tunnen yhden Cian ja hänen nimensä lausutaan "kia". Tunnen myös yhden Kiia-tytön ja hänen nimensä lausutaan "kiia". Tämä selittää myös paljon tuosta Mea ja Meea nimestä.

Vierailija
64/87 |
12.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lausutaan sillä noin 1½ vokaalilla tuollaiset nimet eli "Meea", Niina, Piia, Tiia, Iia ja Kiia"

Vierailija
65/87 |
12.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan muualta ne on sinne Ruotsiinkin kulkeutuneet.

Ihan samoin kuin Tia, Nea, Noa, Moa (Muua), Mea jne. Kun nimi nyt sattuu olemaan länsinaapurista kotoisin, niin sen mukaan useimmat sen ääntävät. Jos haluat toisin, saat korjata lopun ikääsi.

Mia on Maria.nimen hellittelymuoto, joten on aika erikoista antaa lapselle nimeksi esim. Mia Maria, joka on kaksi samaa nimeä peräkkäin.

Mutta kertoisitko, mistä vaikkapa Pia on peräisin? Joskus kuulin, että Tanskasta, Pernilla-nimestä.

Vierailija
66/87 |
12.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

No aika erikoiset on sun ähkäisy ja yskäisy, jos yskäiset "mea" tai "nea"! Mun mielestä kauniit nimet ja täysin ymmärrettävät lukea ja ääntää yhdellä e:llä.

Vierailija
67/87 |
12.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

e:llä kuulostaa tosi töksähtävältä, vähän niin kuin joku ähkäisy ja yskäisy. Meea ja Neea sen sijaan kuulostavat nimiltä.

Mia lausutaan sekä ruotsiksi, englanniksi, hollanniksi ym., kahdella iillä. Mistä ihmeestä pitäisi pystyä päättelemään, että vanhemmat tarkoittavat lausumistavaksi MIA, kun sellaista nimeä ei tavallaan edes ole, joka lausuttaisiin niin. Jos annatte "uuden" nimen, joka tuolla tavalla poikkeaa totutusta, niin varmasti joudutte selittelemään. Sama juttu Nean ja Mean kanssa.

No aika erikoiset on sun ähkäisy ja yskäisy, jos yskäiset "mea" tai "nea"! Mun mielestä kauniit nimet ja täysin ymmärrettävät lukea ja ääntää yhdellä e:llä.

Vierailija
68/87 |
12.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja mua kutsutaan Niinaksi. virastoissa asioidessani tai puhelimessa sanon Nina niin tulee nimi heti kirjoitettua oikein.

Vierailija
69/87 |
12.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

e:llä kuulostaa tosi töksähtävältä, vähän niin kuin joku ähkäisy ja yskäisy. Meea ja Neea sen sijaan kuulostavat nimiltä.

Samaa mieltä! :D

Vierailija
70/87 |
12.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kaikkien nimi lausutaan pitkällä ee:llä. Ihmiset ovat vain tottuneet siihen, tuskin piruuttaan väärin lausuvat. Joudutte varmaan vaan aika usein korjaamaan asian.

Sama ongelma heillä:

Pia -> Piia

Julia -> Juulia

Nina -> Niina

Kira -> Kiira

Tia -> Tiia

Noa -> Nooa

Eva -> Eeva

Vierailija
71/87 |
12.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jonka nimi lausutaan Eliias. Äiti korjaa joka välissä. Miksi pitää antaa nimi, jota kukaan ei osaa lausua oikein?

Vierailija
72/87 |
27.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun nimi on "Mea" ja se lausutaan "Meea" ärsyttävää kun ihmiset sanoo mea.

Vierailija
73/87 |
20.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttu juttu. Nimeni on Mea ja joudun päivittäin korjaamaan ihmisiä, kun lausuvat nimeni Meea. Onnekseni olen tottunut siihen ja parin kerran jälkeen ihmiset muistavat, että lausutaan yhdellä e:llä.

Vierailija
74/87 |
20.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sanoo Mean yhdellä eellä, se on kuin virhe. Ei sellaista nimeä ole. Sama koskee Miaa ja Piaa. Todella kielellisesti tumpelo täytyy olla, jotta edes pystyy lausumaan sanan Mea lyhyellä eellä. Eihän kukaan halua tulla kutsutuksi Meaksi yhdellä eellä! Jestas sentään. Wt-ongelma.

Vierailija
75/87 |
20.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lausun suomalaisten nimet niin kuin ne kirjoitetaan, elleivät he korjaa lausumismuotoa. Mea on siis Mea yhdellä e:lllä.

Vierailija
76/87 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverin nimi on Mea. Kun tutustuin häneen niin kysyin, että sanotaanko nimi yhdellä vai kahdella e:llä. Hän sanoi, ettei sillä ole väliä, itse sanon ns. 1,5 e:llä.

Vierailija
77/87 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnen yhden Cian, ja hänen nimensä lausutaan SIIA. Eli näköjään vanhemmat voivat ihan vapaasti päättää miten lausutaan. Ja lapsi kärsii.

Tottakai Cia lausutaan Siia. Mulla on (Ruotsissa) tuttu, jonka nimi on Cecilia ja kutsumanimi Cia [siia]. Tosin serkkuni kertoi joskus kaveristaan nimeltä Cia, joka piti lausua Kiia. Se taas ei taida olla minkään kielen lausumasääntöjen mukaista.

Odotan lasta (mies on ruotsalainen) ja olen ehdottanut nimeä Mea, lausuttaisiin tietysti Meea. Ei kelvannut miehelle. Ei kelvannut myöskään Mio [miio]. Lapsesta tulee kai sitten Jonathan, jos se on poika, lausutaan Juunatan. (Laura, jos se on tyttö, lausutaan Laura.)

Vierailija
78/87 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mea on Mea. En ymmärrä minäkään miksi suomessa jotkut lausuvat kaikki väärin.

Jos joku haluaa piiiiitkän vokaalin, niin laittakoon Meeeeea, Piiiiiiiiia, Kiiiiia,

MUTTA kunnioitettakoon heitä, jotka valitsevat nimen lyhyellä vokaalilla.

Toinen mitä en ymmärrä on AnTon ja AnTTon.

Selvästi toisessa nimessä on vain yksi konsonantti ja kun tavuttaa, tulee An-ton ja Ant-ton

Luokassani jota opetan, on pojat Anton ja Antton. Todellakin lausun nimet erilailla.

Ulkomailla ei ole mitään ongelmaa tässä.

Vierailija
79/87 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on Cia ja laudutaan kia

Meillä on myös Carolina ja lausutaan karolina.

Vierailija
80/87 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on Mea niminen kissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan viisi