Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Löytyykö täältä Mea-nimistä tai jolla on Mea-niminen tyttö?

Vierailija
10.01.2011 |

Hei!

Haluaisin tiedustella Mea-nimisiltä tai joilla on Mea-niminen tytär tai joka tuntee Mea-nimisen tytön/naisen, että lausutaanko nimenne/lapsenne nimi todellakin niinkuin pitää eli yhdellä e:llä eikä venytetä kahteen ee:hen eli Meea?

Tyttäremme sai viikonloppuna kasteessa nimekseen Mea (ensimmäinen nimi) ja jo ristiäisissä kuulin yhden sukulaisemme lausuvan sen "Meea" ja kyllä särähti korvaan ja jouduin korjaamaan, että ei kun se lausutaan yhdellä e:llä MEA!

Mietin vain, että joudunko jatkossa useinkin törmäämään tuohon samaan. Sama on Nea nimen kanssa. Miksi vanhemmat laittaisivat lapselleen nimen Nea, jos he haluavat sen kuitenkin lausuttavan Neea? Mikseivät olisi saman tien laittaneet nimeksi Neea, jos haluavat sen niin lausuttavan.

Meillä on Mea, ei Meea.

t. Mean äiti

Kommentit (87)

Vierailija
21/87 |
11.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme miettineet tulevalle tytöllemme nimeä, joten tämä keskustelu on todella ajankohtainen sillä olemme miettineet myös Mea-nimeä. Löytyisikö vielä vielä Mea nimisiä tai joilla on Mea niminen tyttö? Haluaisin nimittäin myös, että tyttöämme kutsuttaisiin yhdellä eellä Meaksi, jos sen nimen hänelle antaisimme. Tämä keskustella vaikuttaa nimivaihtoehdon pohdintaan...

Vierailija
22/87 |
11.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

epäilen, että aika moni joka sanoo lausuvansa Mea yhdellä eellä lausuu sen todellisuudessa noin puolenatoista eenä. Ei siis ihan pitkänä, mutta ei aivan lyhyenäkään. Mun mielestäni on aika vaikeakin lausua noin lyhyttä nimeä niin, että vokaalit ovat oikeasti lyhyitä. Mea niin lausuttuna kuulostaa lähinnä vain älähdykseltä, siihen meinaa väkisin tulla pidempi e, jos meinaa sanoa nimen selkeämmin.

Kokeilkaapa sanoa vaikka Ia ja sitten Julia. Mulla ainakin Ia ääntyy melkein väkisin vähän eri tavalla, eli I-painottuu ja pitenee hieman. Jos sanoo pelkkä ia (tai mea) se tuntuu hirveän töksähtävältä.

Ja ap, saat takuulla olla korjaamassa lopun elämääsi, jos jaksat. Mä en kuitenkaan jaksaisi. Sekä mulla että miehellä on nimet, jotka usein lausutaan "väärin", mutta ei se ole enää jaksanut vaivata sen jälkeen kun täytti noin kymmenen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/87 |
11.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mia lausutaan sekä ruotsiksi, englanniksi, hollanniksi ym., kahdella iillä. Mistä ihmeestä pitäisi pystyä päättelemään, että vanhemmat tarkoittavat lausumistavaksi MIA, kun sellaista nimeä ei tavallaan edes ole, joka lausuttaisiin niin. Jos annatte "uuden" nimen, joka tuolla tavalla poikkeaa totutusta, niin varmasti joudutte selittelemään. Sama juttu Nean ja Mean kanssa.

Vierailija
24/87 |
11.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö Suomessa yleisesti ottaen nimet kuulu lausua niin kuin ne kirjoitetaan?

Eli kun näet tyttärieni nimet kirjoitettuna, sanot Serap-hia ja Josep-hina?

Wake up...

Vierailija
25/87 |
12.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tuo oli aika outoa, et Elias lausuttais "Eliias". Mä painotan sen perään, että nimet pitäis lausua kuinka ne kirjoitetaankin. Mä itse olen Mea ja mua on aina kaikki sanonu Meaksi (onneksi!) yhdellä e:llä, eikä ole koskaan tullut vastaan toista Meaa, eikä Meaa jota olis kutsuttu Meeaksi. (tosin olisin olettanut nimen olevan tuolloin Meea)

Vierailija
26/87 |
12.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen yhden Cian, ja hänen nimensä lausutaan SIIA. Eli näköjään vanhemmat voivat ihan vapaasti päättää miten lausutaan. Ja lapsi kärsii.

Vierailija
27/87 |
11.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lausuttuna yhdellä vokaalilla olisi kauniin kuuloinen. Suomessa ainakin kuulostavat kauheilta. Ja aika erikoista, että oikein siellä ulkomailla lausutaan Mia nimikin pitkällä e:llä. Vau.

Itse olen asunut ulkomailla monta vuotta ja kyllä Mea JA Mia lausutaan siellä ihan YHDELLÄ E:llä ja on kauniimman kuuloinenkin niin!

Itse olen asunut ulkomailla monta vuotta ja kyllä Mea ja Mia lausutaan siellä ihan yhdellä e:llä ja on kauniimman kuuloinenkin niin!

Että kyllä tää Suomi on juntti maa ja on tosi maalaista venyttää kaikki nimet.. neea, meea, piia... tosi maalaista!

Ensin n****t pilkkua, sitten kirjoitat itse väärin. ;) Niin, että Mia yhdellä i:llä. Ei Mia e:llä ja varsinkaan PITKÄLLÄ e:llä niinkuin itse kirjoitit! ;)

Nää on mielipide-juttuja. Omaan korvaani kuulostaa maalaiselta pitkällä vokaalilla venytettynä, kun on tottunut kuulemaan toisin. Ja pidän muutenkin enemmän nimistä jotka kuulostaa vähän ulkolaisilta, joten matit ja maijat ja neeat ja miiat ei laske! Joten pitänee muuttaa takaisin ulkomaille! :D Heippa! ;)

Vierailija
28/87 |
11.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on ihan väärinkin lausuttuja..esim..Vera on Vera eikä Veera..sehän on ihan eri nimi, mutta ei tuttavani mielestä:))

Vierailija
29/87 |
11.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja koko tämän 40.v. se on lausuttu Miia...ja kyllä korjaan kun nykyajan nuoret ihmiset yrittää sanoa Mia. Enkä pidä nimeäni mitenkään junttina.

Vierailija
30/87 |
11.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan yhtä hassua kuin tapa lausua Nina tai Tina lyhyellä iillä; jos annatte lapsillenne kansainvälisiä nimiä, lausukaa ne myös kuten kuuluu, eli Nina = Niina ja Tina = Tiina. Ja Mea = Meeeeea. Muu olisi älytöntä.

Vierailija
31/87 |
11.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan yhtä hassua kuin tapa lausua Nina tai Tina lyhyellä iillä; jos annatte lapsillenne kansainvälisiä nimiä, lausukaa ne myös kuten kuuluu, eli Nina = Niina ja Tina = Tiina. Ja Mea = Meeeeea. Muu olisi älytöntä.

Vierailija
32/87 |
11.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lausua nimi niinkuin sen kantaja sen haluaa lausuttavan :) Ja pienillä lapsilla tietysti niinkuin vanhemmat sen haluaa lausuttavan. Voihan joku Mariakin haluta, että hänen nimensä lausutaan Maaria tai Mariia ja sitten korjata, että se kuitenkin kirjoitetaan yhdellä iillä/aalla. Ja tämähän on kyllä vain hänen oma asiansa. Ei kenelläkään ulkopuolisella voi olla sananvaltaa jonkun toisen nimen lausumismuotoon, varsinkin kun tapoja on näköjään monia.

T. Mia

Vierailija
33/87 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 25-vuotias nainen, ja etunimeni on Mea. Kirjoitetaan yhdellä, mutta lausutaan Meea. Kirjoitettuna kahdella se näyttää tyhmältä, joten siksi vain yksi e. Tottelen kyllä sujuvasti molempia lausuntamuotoja, koska harvoin jaksan korjata ihmisiä elleivät he itse kysy.

Vierailija
34/87 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mean lausuisin kahdella e:llä. Saalla logiikalla kuin Pia, Mia, Tia jne. Nekin lausutaan Piia, Miia ja Tiia. Muuten kuulostaisi pöljältä.

Tuliko tämä asia sulle yllätyksenä vasta nimenannon jälkeen?! Ikävä kyllä joudut varmaan jatkossakin aika paljon korjailemaan ääntämystä, ainakin vieraammille ihmisille. Tutut tietty nopsaan oppivatkin, ei se nyt kohtuuton vaiva ole kertaalleen se kaikille rautalangasta vääntää.

Vierailija
35/87 |
10.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta en ole itse asiassa varma miten kirjoitetaan.

Äitinsä kutsuu häntä Meeaksi, ja olen aina olettanut, että kirjoitetaan Mea.

Itse lausuisin e:n puolitoistakertaisena, en pitkänä mutta en ihan lyhyenäkään.

Vierailija
36/87 |
10.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän tytön nimi on KIIA, ja siksi juuri kahdella ii:llä, että äännetään "Kiia". Jos olisin laittanut nimeksi KIA, niin silloin ääntämys olisi mennyt "Kia".

Teidän kohdalla lausuisin nimen niin kuin se kirjoitetaan -sama sääntö pätee yleensä kaikkiin suomenkielisiin sanoihin, näin ainakin joskus koulussa opetettiin.

Vierailija
37/87 |
10.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni ei ole Meaa, mutta yhdellä ystävälläni on, ja hän joutuu sitä toistuvasti korjailemaan - tai joutuisi, jos jaksaisi. Kyseessä on hänen kolmas lapsensa ja hän on sanonut, ettei se nyt ihan niin justiinsa ole se lausuminen oikeasti. Silloin, jos joku on nimeä kirjoittamassa väärin, tai ei vielä tiedä oikeaa kirjoitusasua, hän kertoo, että se kirjoitetaan yhdellä e:llä.

Vierailija
38/87 |
10.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on oikeesti Suomen oloissa tosi nätti ja äänteellisesti mukavankuuloinen, mutta toisella äidinkielelläni, espanjaksi, se tarkoittaa "hän pissaa" :D

Vierailija
39/87 |
10.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tunnen siis yhden Meean.

Mutta voitko kuvitella että tunnen myös Lucan jonka monet ääntää Luuca???

Vierailija
40/87 |
10.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tunnen siis yhden Meean. Mutta voitko kuvitella että tunnen myös Lucan jonka monet ääntää Luuca???

Kuulin, että Tyko lausutaan Tyyko :)

Jo mut Mea, tunnen yhden ja hänen nimi lausuutaan kuin jos kirjoitetaan kahdella ee:llä

samoin tuttu Nea lausutaan samoin

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi yhdeksän