Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Auttakaa: Mistä voisi pyytää/kysyä apua kun en enää jaksa vauvan kanssa??

Vierailija
26.06.2008 |

Tuntuu etten enää kertakaikkiaan jaksa tätä vauvan (5,5 kk) kanssa. Kaikki menee sinänsä ihan hyvin, mutta olen vain järkyttävän väsynyt, yöt ovat viime aikoina olleet aika levottomia, unikoulusta ei tule mitään. Tuntuu etten enää jaksa huolehtia mistään, en syö itse kun vaan nukun kaikki ajat kun vauvakin nukkuu. Pelkään että väsyneenä vahingoitan vauvaa vahingossa.

Neuvolasta en apua saa, viimeksi kun th kysyi että miten menee, sanoin olevani todella loppu ja väsynyt, th:n vastaus siihen oli suunnilleen "Sitä nämä pienet kullannuput joskus aiheuttavat" ja aurinkoinen hymy päälle.

Onko olemassa jotain auttavaa puhelinta tms. josta voisi saada edes keskusteluapua?

Miten te muut, joilla on ollut vastaavaa, olette selvinneet?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
26.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kyse vain univelasta, niin voisiko lapsen isä, mummi, kummi tai joku muu ottaa lapsen silloin tällöin hoidettavaksi niin saisit nukkua.

Tuollaista se oikeasti on vauvan kanssa. Kyllä se vuoden päästä jo nukkuu

Vierailija
2/12 |
26.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä apua saa, kunhan osaa pyytää. Useilla paikkakunnilla on mahdollisuus esim saada perhetyöntekijä kotiin tms. Kysele asiaa uudelleen vaikka neuvolasta. Tai sosiaalitoimelta. Valvooko vauva öisin? Nukkuuko vieressä? Imetätkö vielä? Entä onko muita lapsia?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
26.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauva valvoo klo 03 lähtien, itkee vain, joskus rauhottuu imetyksellä. Neuvolan th kyllä suositteli unikoulua! Vauva nukkuu omassa sängyssä meidän makuuhuoneessa, ollaan kokeiltu myös toisessa huoneessa ja vieressä, mikään ei tunnu auttavan. Muita lapsia ei ole (eikä varmaan ikinä tule).

Kaikkein eniten kaipaisin keskusteluapua, en oikein usko että mitään konkreettista apua voisi saada. Omat vanhempani asuvat tosi kaukana ja eivät ole kyllä kiinnostuneita auttamaan, miehen äiti on kuollut ja isä tuskin osaa edes pitää vauvaa sylissä.

Vierailija
4/12 |
26.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse en ainakaan saanut vaikka olin suurperheen yksinhuoltaja vailla minkäänlaista tukiverkostoa.

Vierailija
5/12 |
26.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingissä toimii jokaisella alueella lapsiperheiden kotipalvelu. Työntekijät auttavat väsyneitä perheitä sekä muitakin erilaisissa elämäntilanteissa olevia perheitä.

http://www.hel.fi/wps/portal/Sosiaalivirasto/Artikkeli?WCM_GLOBAL_CONTE…

Lisäksi Helsingissä on perheneuvolalla ihan erikseen vauvaperheille tarkoitettu palvelu:

http://www.hel.fi/wps/portal/Sosiaalivirasto/Artikkeli?WCM_GLOBAL_CONTE…

Siellä saa keskustelu apua.

Toivottavasti näistä on sinulle apua!

T: mammalomalla oleva perhetyöntekijä

Vierailija
6/12 |
26.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

oisko ollut jonkun ensikodin yhteydessä tai jotain.

Siis paikka johon mennään ja äiti saa nukkua itse ja vauvaa hoitaa yöllä hoitajat + samalla opettaa sille yörytmiä.

Olen tästä joskus lukenut, harmi etten muista nyt tarkemmin.. löytyiskö googlaamalla.

Tai oman seudun sos.tsto voisi tietää myös.

Vierailija
7/12 |
26.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun vauvani on tosin jo 10 kk, mutta tutulta kuulostaa. Meillä vauva heräili pienempänä tunninkin välein yöllä, ja nukkui muutenkin huonosti ja levottomasti. Olimme miehen kanssa molemmat umpiväsyneitä. Itse en edes osannut nukkua vauvan päiväunien aikana, öisin nukuin pienissä pätkissä ja yritin vaan jaksaa vaikka olin aivan totaalisen väsynyt.

Kun vauva oli muistaakseni 6 kk 1 viikon vanha, pidimme unikoulua ensimmäisen kerran. Eli siis vieroitimme vauvan yöimetyksestä. Meillä tämä toimi tosi hyvin, vauva oppi vihdoinkin nukkumaan paremmin. Vauvassa näki heti muutoksen, hänestä tuli paljon pirteämpi ja hyväntuulisempi, kun hän vihdoin osasi nukkua yönsä paremmin eikä tarvinut herätä tunnin välein itkemään tissin perään. Noihin aikoihin vauva jätti kolmannet päiväunensakin pois.

Eli siis suosittelen tuota unikoulua, kunhan vauva tuosta vielä muutaman viikon kasvaa! 6 kk ikäinenhän ei enää periaatteessa tarvitse yöllä maitoa. Ainakin meillä yötissi oli selkeästi vaan tapa saada uudestaan unen päästä kiinni. Tuon unikoulun jälkeen meillä on menty kokoajan parempaan suuntaan nukkumisen suhteen. Levottomia öitä on senkin jälkeen ollut paljon uusien taitojen oppimisen myötä ja hampaiden tulon aikaan, ja varmasti tulee olemaan vielä jatkossakin. Mutta minua auttoi jaksamaan kun olen saanut nukkua pitempiä yhtäjaksoisia pätkiä öisin.

Miten teillä mies, jaksaisiko hän joskus hoitaa vauvaa jotta sinä saisit vaikka nukkua univelkoja pois? Unikoulu kannattaa muuten toteuttaa niin, että sinä pysyt piilossa ja mies tassuttelee vauvaa!

Jaksamista, vaikka ei lohduttavalta kuulostakaan niin ihan varmasti teilläkin vauva vielä nukkuu paremmin. Siihen ei välttämättä mene enää kauaakaan.

Vierailija
8/12 |
26.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

täällä ois yks Helsinkiläinen äiti, jolla myös viittä vaille puoli vuotias vauva!

Ja täällä myös yöt rikkonaisia...

Vierailija
9/12 |
26.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloita vaikka katsomalla puhelinluetteloa tai kaupungin nettisivuja, löytyy varmaan otsikolla lapsiperheet/perheasiat/sos-ja terveyspalvelut tms. Ensi- ja turvakodista voi löytyä apua. Voit myös hakeutua itse omaan terkkaan (tai yksityiselle yleislääkärille) ja kerrot suoraan miten asia on: olet yliväsynyt, et jaksa vauvan kanssa, pelkäät jopa vahingoittavasi lasta jos et saa apua ja että neuvolassa olet asiasta jo kertonut mutta mitään apua et saanut. Tai voit hakeutua tai soittaa lasten päivystykseen, josta ohjataan kyllä eteenpäin. Mutta apua pääkaupunkiseudulla varmasti saat, jos sen verran vielä jaksat yrittää; toista olisi asua jossain 2000 asukkaan peräkylässä, jossa ei todellakaan ole muuta kuin se yliaurinkoinen ja kuuro neuvolantäti... Voimia sinulle! t. itsekin 7 kk kukkujan äiti

Vierailija
10/12 |
26.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivystää vielä 30.6. saakka.

http://jkk.mll.fi/vpn.php?dir=/vpn

Vanhempainpuhelin

0600 12277

tiistaisin klo 10-13 ja 17-20

torstaisin klo 14-20

sunnuntaisin klo 17-20

Puhelu maksaa 0,08 e/min + pvm/mpm.

Vierailija
11/12 |
26.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja olin aivan loppu kun sain nukkua korkeintaan 3 tuntia yössä. Neuvolassa ei otettu tosissaan, vaan vähäteltiin ja sanotiin, että sellaisia nämä lapset vaan on. No, ei aivan niinkään. Vauvalta löytyi useita allergioita, jotka ilmeisesti häiritsivät nukkumista. Nämäkin vasta kun veimme yksityiselle lääkärille. Neuvolassa/terveyskeskuksessa ei haluttu tutkia.

En osaa auttaa sinua ap mutta haluan vain sanoa, että hyvä että olet etsimässä apua! Sitä kannattaa jaksaa vaatia!

Vierailija
12/12 |
26.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

yksi vauva, niin ajattelepas, miten ennen vanhaan pärjättiin yli kymmenen lapsen kanssa. Historiallisesti on epänormaalia nämä pienet perheet. Sulla on todella helppoa, kun on sähkö ja kodinkoneet ja kertavaipat.

Äkkiä tuo rasittavin aika menee ohi.

Jos olet psyykkisesti sairas, niin terveyskeskuksen kautta mielenterveystoimiston asiakkaaksi. Varmaankin sitä kautta myös järjestyy teille kodinhoitoapua, niin saat levätä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kuusi