Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kysymys endometrioosista

03.02.2006 |

Eli ystäväni puolesta kyselen seuraavaa. Ystävälleni yhdyntä on aina aiheuttanut eri asteisia kipuja. Hän on asian tiimoilta tavannut lääkärin, joka suhtautui asiaan varsin kevyesti. Viime viikolla ystäväni kävi yksityisellä gynellä, joka totesi, että yhden lapsen synnyttäminen voisi auttaa kipuihin, jos ne johtuvat esim. kireydestä. Samaan hengenvetoon lääkäri oli kuitenkin todennut, että kipujen syynä voisi olla myös endometrioosi. Asiasta ei ollut ollut sen enempää puhetta.

Jos siis jollekin teistä on endo tuttu oman kokemuksen perusteella, niin kysyisin, että voiko sellainen paljastua kivun perusteella / liittyikö kipu asiaan? Kannattaisiko suositella ystävälle jatkotutkimuksiin hakeutumista?

Sekavan viestin kirjoitti

Suippo

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
04.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

endometrioosi on tosi moninainen tauti ja voihan tuokin olla oire siitä. Useimmiten kyllä kamalat kuukautiskivut liittyvät endoon. Käypä katsomassa www.endometrioosiyhdistys.fi siellä on paljon asiaa aiheesta.

ja loppuviimein: endometrioosin varman diagnoosin saa vain laparoskopiassa, ei läheskään aina näy ultrassa. Toivottavasti ystävälläsi ei ole endoa :)

Vierailija
2/5 |
05.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heippa! Itselläni on kokemusta endometrioosin oireista, ja kahdesta labaroskopiasta. Yhdyntäkivut on yleisiä, ovulaation aikana kipuilua, kovat kuukautiskivut jne. Kuukautisvuoto aika niukkaa, labaroskopian jälkeen vuoto muuttui runsaammaksi. Endometrioosia ei näkynyt kummallaaan kerralla ultrassa, vaan se todettiin labaroskopiassa. Endometrioosipesäkkeitä löytyi ensimmäisessä leikkauksessa lähinnä vatsan vasemmalta puolelta-vatsanpeitteistä( 02/2004 ), ja toisessa leikkauksessa( 11/2005 ) pesäkkeitä löytyi virtsarakosta, toisesta munasarjasta ja ohutsuolesta. Lääkäri kertoi, että on hyvin harvinaista, että endometrioosia löytyy ohutsuolesta. Paksusuolessa se on yleisempää. Menen kolmanteen leikkaukseen maaliskuussa 2006, silloin endometrioosi poistetaan paksusuolesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
06.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, tuttu juttu. Kivut yhdynnässä vaihtelevat kierron mukaan. Riippuu missä paikassa noita pesäkkeitä on. Lääkäreitä on joka lähtöön, minullekin on sanottu, että miehen pitäisi olla " hellempi" ...

Eva

Vierailija
4/5 |
11.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen aika pitkään (n.2v) epäillyt että itselläni olisi endoa. En ole kuitenkaan hakeutunut tutkimuksiin. Kivut lievittyvät yleensä buranalla, joten en ole katsonut aiheelliseksi hakeutua tutkimuksiin. Nyt kuitenkin on viime syksystä lähtien yritetty lasta. Toivottua tulosta ei kuitenkaan ole vielä tullut. Kivut on nykyään aika kovat myös oletetun ovulaation aikana (kestää parhaimmillaan viikon). Tuhruttelu vuotoa on alkanut esiintymään ennen ja jälkeen menkkojen. Viime kierrolla alkoi 5 päivän tuhruttelu ja sitten alkoi 5 päivää kestävät menkat. %päivää oli taukoa ja tuli 2 päivän tuhruilua.

Itse olen myös huomannut että minulla on yhdyntäkipuja. Takaapäin pupilu tuottaa suunnatonta vihlontaa kohdun alueella. onko tämä yksi oire?

Miten pitkään tarvitsee lasta koittaa luomusti ennen kun pääsee hoitoihin?

Vierailija
5/5 |
13.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kivut riippuvat siitä, kuinka paljon endopesäkkeitä on ja missä? Kivut ja niiden esiintyvyys on hyvin yksilöllistä. Itselläni ei mainitsemasi asento tuota mitään kipua, vaikka endoa olikin monessa paikassa. Eikä minulla ole koskaan ollut välivuotoja, joten sekin on yksilöllistä. Kannattaa hakeutua hyvän lääkärin vastaanotolle. Yksityiselle puolelle pääsee helpommin ja nopeammin lapsettomuushoitoihin.