Käykö asuntolainan takaajaksi henkilö jolla on itsellään lainaa aika paljon maksamatta?
Ja on rahallisesti tiukilla? Toinen takaaja kumminkin on paremmassa tilanteessa, eli siis enemmän rahaa.
Kommentit (11)
Onko kellään tietoa että käykö tosiaan takaajaksi henkilö jolla isot asuntolainat itselläänkin?
Henkilötakausta ei nykypäivänä enää liiemmin suosita, joten takaajalla pitää olla jotain omaisuutta lainan vakuudeksi.
Vakuuden antajalla voi olla velkaa itselläänkin, mutta omaisuutta pitää olla sen verran, että siitä irroitetut haltiavelkakirjat riittävät toisen lainan vakuudeksi. Ei onnistu jos vakuuden antajalla itsellään on 200 000¿ arvoinen talo ja lainaa on 200 000¿, mutta jos talon arvo on 200 000¿ ja lainaa on vain 100 000¿ niin sitten onnistua.
Lainamme summa mille henkilöt tulisi takaajiksi on n. 40 000e. Äitini itse epäilee ettei ole sopiva takaaja, siis ettei pankki häntä hyväksy! Muuta omaisuutta äidilläni ei oikein ole(vanha auto)... Äitini on aika huono tuloinenkin...
Eli ei hänestä kelpoista takaajaa tuolle summalle ole. Takaajan pitää kyetä maksamaan tarvittaessa koko takaamansa summa, vaikka takaajia olisikin useampia. Vaikka lupaattekin asiat hoitaa kunnolla, niin kyllä äidilläsi silti tuo riski menettää tuokin vähäinen hankkimansa omaisuus 21000 euroa siis, on liian suuri. Takaajaksi voi ryhtyä vain jos todellakin tarvittaessa kykenee hoitamaan takaamansa velan. Mitäs jos sairastutte tms.
Jos tarvitsette itse takaajia, eli että oma omaisuus ei riitä vakuudeksi, niin ei teidänkään talous ihan täysin vakaalla pohjalla ole. Tällaisessa tilanteessa en ainakaan itse takaisi edes oman lapseni lainaa.
Enkä usko että pankkikaan hyväksyy.
Vierailija:
Jos tarvitsette itse takaajia, eli että oma omaisuus ei riitä vakuudeksi, niin ei teidänkään talous ihan täysin vakaalla pohjalla ole. Tällaisessa tilanteessa en ainakaan itse takaisi edes oman lapseni lainaa.
Ainakaan meillä ei ollut henkilötakaajia, koska säästössä oli reilu 20 % ensiasunnon hinnasta. Emme halunneet takaajia, koska tiedän useampia kavereita ja tuttuja, jotka jostakin syystä ovatkin joutuneet alkuperäisen lainan maksajiksi ja joutuneet itse pulaan.
Itse en myöskään laittaisi nimeäni kuin puolison paperiin, en edes vanhempien ja sisarusten.
Arkirealisti.
Vierailija:
Eli milloin siis tämä vastaaja takaisi oman lapsensa lainan? Kun oma omaisuus riittää vakuudeksi, ja takaajia ei tarvita??? Takaajia tarvitaan juuri tässä tilanteessa, kun oma omaisuus ei riitä vakuudeksi.
Äidillä lainaa on kai noin 70 000 ja asunnon arvo reilut 100 000. Hän kelpasi takaajaksi veljeni asuntolainaan, veljellä ei ollut säästöjä ja asunto maksoi 100 000, johon tuli valtiontakaus ja äitini henkilötakaajaksi 15 000 eurolle.
Tehtiin käsittääkseni kaksi erillistä lainaa, äitini ei ole mitenkään vastuussa isommasta vaan ainoastaan tästä 15 000 lainasta. Ymmärsin myös, että aluksi maksetaan pieni laina, jolloin henkilötakaus lakkaa kun laina on maksettu. Siihen menee kolmisen vuotta, joten ei kamalan pitkäksi aikaa joutunut äiti sitoutumaan tähän.
Kysele reippaasti pankista. Palvelevat ainakin oman kokemukseni mukaan mielellään ja asiantuntevasti.
takaajaksi niin taitaa olla älliä nolla.