Onko pyykinpesu raskasta?
Monesti ihmiset puhuu, kuinka pitää pestä pyykkiä tai koko ilta meni, kun piti pyykätä tms. negatiiviseen sävyyn. En ole oikeen ikinä ymmärtänyt tätä. Meidän 6 henkisessä pereessä riittää pyykkiä, mutta ei se mitenkään rasittavaa ole. Pyykit koneeseen ja kone hoita hommat. Jos haluaa vielä helpottaa, niin sitten kuivausrumpuun ja viikkaus/silitys ja vaatteet kaappiin. Väliäajat voi hommailla muuta, leikkiä lasten kanssa, notkua netissä tai vaikka katsoa telkkaria. Toki, kun koko porukka on ollut esim. monen päivän mahataudissa hommaa on paljon ja silloin väsyttää.
Onko pyykinpesu mielestäsi rankkaa?
Kommentit (78)
Ei se rankkaa ole, mutta aikaa vievää.
Ei se raskasta ole mut kyllä se vituttaa kun avomies ei koskaa voi tehä sitä ja kun valitin asiasta niin hän sanoi että sehän on helppo homma ja siinä menee 2 minuuttia. Vittu jos siinä menee vaa 2 minuuttia niin miksei voi ikinä pestä pyykkii? Etenki ku itse olen työssäkäyvä opiskelija ja olen yleensä koko päivän poissa niin kiva alkaa siinä iltamyöhään alkaa pesemään pyykkii, kun toine o ollu koko päivän himassa. Monesti käy niin että vaatteet loppuu kaapista ja joudun pyhittämään ainoan vapaapäiväni pyykinpesuun (pitää olla kotona koko päivän pesemässä monta koneellista).
1. Riisu vaatteet päältä koneeseen. 2. Kun kone on täynnä, laita kone päälle. 3. Odota, kunnes pesukone on pessyt ja kuivannut vaatteet. 4. Siirrä vaatteet kaappiin.
Ei se nykyisillä koneilla ole raskasta! Itse miehenä pidän pyykinpesusta ja narulle kuivamaan laittamisesta! Tykkään pestä pyykit pulsaattoripesukoneella nykyisinkin! Pidän kun on isopyykki kasa kerralla pestävänä
Miehen näkökulma:
Ei ole raskasta:
1: tunge kaikki vaatteet koneeseen jotka on likaisia
2: ei mitään turhaa lajittelua, joko en ole ikinä omistanut keskenään pilaantuvia vaatteita, tai sitten se on vaan myytti, koska pesen aina kaiken sekaisin 40-60c, yleensä 60c ja ei ole mikään kutistunut/värjäytynyt, myös lakanat ym sujahtaa sekaan
3: en lajittele sukkia vaan tungen ne laatikkoon ja yritän napata about samanlaiset, ei niitä kengistä näe ja jos on tarvetta niin joskus etsin samaa paria, jos jotakuta hirvittää eri parin sukat niin oma on ongelmansa ihmetellä
4: pahin/inhottavin homma on ripustaa ne kuivumaan, tuntuuvat inhottavilta jne. Myös kaappiin tunkeminen on inhaa vaan menettelee.
Naiset tekee asioista taas liian vaikeita tai ostaa jotain huonolaatuisa/omituisia vaatteita jotka ei kestä pestä sekaisin.
Jokainen joka väittää että itse peseminen = kone tekee hommat = on raskasta, on outo.
Käsin tiskaaminen on työlästä välillä, kun en astianpesukonetta ole ikinä omistanut ja muutenkin typerä keksintö kun ensin pitää huuhdella astiat eli sama pestä käsin kokonaan.
Siihen asti että narulta viikkaa puhtaanpyykinkoriin menee ihan kevyesti.... mutta siihen ne tuppaa jäämään kunnes kori on yli äyräiden ja katto tulee vastaan. Eipä haittaa...sieltä löytää jos jotain tiettyä vaatetta tarvitsee.
Tiskikoneen tyhjennystä ja täyttöä inhoan....vaikka eihän se mitään ole käsin tiskaamiseen verrattuna. Useammin tiskin kanssa joutuu tekemisiin kuin pyykin.
Meillä tiskiä 5-6 koneellista viikossa, pyykkiä 2-4.
En ole kokenut raskaaksi, ihan ok hommaa. Meillä on 8 hlön uusperhe. Minä pesen, heitän kuivausrumpuun, viikkaan läjiin ja isommat vie itse kaappiin. Miehen, omani ja pienten muksujen vien minä.
Pesen vain vaatteet, jotka tulevat pyykkikoriin. Jos joku tykkää pitää kamarissaan lattialla kasaa, saa olla niin kauan että ymmärtää viedä pyykkikoriin. Tämä osaa jo 3v.
On se kun pitää ravata hissittömässä talossa kolme kerrosta alaspäin ja sosialisoida muiden kanssa pyykkituvassa. Vaikka miten kuuntelisi, ettei rapussa ole ketään, aina sinne joku utelias puskee juttusille. Ahistaa pyykkipäivät.
Ei ole minullekaan mikään ongelmatyö vaikka meidän talossa sitä pyykinpesua riittääkin...
Sitten vähän OT mutta en ole oikein ymmärtänyt tuota hirveää pyykkien lajittelua. Mä pesen aina seuraavalla periaatteella:
-Verhot erikseen hienopyykissä, ei ole ongelma, nehän vaihdetaan pari kertaa vuodessa.
-Pyhävaatteet erikseen hienopyykissä, siis esim jos ollaan oltu koko sakki jossain häissä tai hautajaisissa, sekin pari-kolme kertaa vuodessa.
-Valkoiset ja vaaleat lakanat ja pyyhkeet sekä vauvanvaatteet 60 ohjelmalla jos pyykkiä on tarpeeksi, muutoin menevät 40 ohjelmaan muiden joukkoon.
-Kaikki loput 40 ohjelmalla jaoteltuna tummiin ja vaaleisiin. Punaiset ja muut värilliset pesen erikseen jos niitä on paljon, muutoin menevät tummien kanssa samaan.
-Ja joka ikisen rätin nakkaan kuivausrumpuun paitsi villasukat ja villalapaset ja villaiset vauvanvaatteet. Ihan se ja sama vaikka olisi kieltomerkki päällä kuten nykyään on melkein joka vaatteessa. Se on vaan sitä varten, että vaate saattaa kutistua hieman rummussa. Tämän olen ratkaissut sillä että ostan esim gollegepuvut pikkusen isompia mitä lapsi tarvii.
Omasta mielestä helppoa.
Mummo kertoi, kuinka hänen lapsuudessaan pyykit pestiin karjakeittiössä vedet lämmittäen ja huuhdottiin talvella avannossa, oli kuulemma hieman kankeata hommaa kuivaksi vääntely.
Vaikka nykypäivänä pyykki pestään huomattavasti useammin, en kyllä anna koskaan itseni valittaa homman raskaudesta niin pitkään, kun survon pyykkiä koneeseen, joka sen pesee ja linkoaa puolestani.
Pyykinpesu sinänsä ei ole raskasta, mutta se on että, kyseessä on loppumaton työ.
Meillä rouva hoitaa pyykkihuollon pääosiltaan, minä teen siten muita kotitöitä. Mutta, jos laskee mitä pyykkihuoltoon menee nelihenkisessä perheessä keskimäärin viikossa, mukaan lukien lakana pyykit, niin sen on noin pari - kolme tuntia. Ja meillä on kuitenkin hyvä kodinhoitohuone ja kuudenkilon pesukone. Eli puitteet on asialliset.
Vertailuna toiseen kotityöhön:
Auton renkaiden vaihtoon menee yksnään ehkä kaksi tuntia. Pyykinpesu vastaa sitä, että joka toinen viikonloppu vaihtaisi kerran auton renkaat ja joka toinen kahdesti.
Vierailija kirjoitti:
Monesti ihmiset puhuu, kuinka pitää pestä pyykkiä tai koko ilta meni, kun piti pyykätä tms. negatiiviseen sävyyn. En ole oikeen ikinä ymmärtänyt tätä. Meidän 6 henkisessä pereessä riittää pyykkiä, mutta ei se mitenkään rasittavaa ole. Pyykit koneeseen ja kone hoita hommat. Jos haluaa vielä helpottaa, niin sitten kuivausrumpuun ja viikkaus/silitys ja vaatteet kaappiin. Väliäajat voi hommailla muuta, leikkiä lasten kanssa, notkua netissä tai vaikka katsoa telkkaria. Toki, kun koko porukka on ollut esim. monen päivän mahataudissa hommaa on paljon ja silloin väsyttää.
Onko pyykinpesu mielestäsi rankkaa?
Ei se varsinaisesti rankkaa ole mutta kun se ei lopu koskaan =)
Ei nykyisillä pyykinpesukoneilla pitäisi mielestäni olla kauhean raskasta! Mutta ehkä se jälki hoito sitten on! Itse miehenä tykkään pestä pyykit pulsaattoripesukoneella nykyisinkin! En pidä sitä hirveän raskaana mutta aikaa vievää se on verratuna automaattikoneisiin! Tykkään vanhanaikaisesta pyykinpesusta pulsaattoripesukoneella! Pesen yleensä parikerta kuussa ison kasan pyykkiä!
Kotitöistä mukavin ja helpoin. Tuntuu myös säännöltä, että jos aikuiset nuoret, pojat tai tytöt, saavat omaan ensikämppäänsä pyykkikoneen, niin pyykinpesu on kotityö, mikä heiltä sujuu helpoiten. Myös omilla on käynyt näin.
Itse nautin tuosta pyykinpesusta vaikka olen mies! Tykään kun on isokasa pyykiä pestävänä kerralla! Tykään pestä pyykit nykyisinkin vanhanaikaisella pulsaattoripesukoneella mökillä! Kyllä siinä päivä kuluu nopeasti kun pesee pyykit pulsaattoripesukoneella
Itse nautin pyykinpesusta vaikka teen sen vanhalla pulsaattoripesukoneella! Kyllä se pyykinpesu käy näinkin mieheltä! Harva vamaan tykkään pestä pyykit vanhalla pulsaattoripesukoneella aikaan mihet!
Eihän nykyisillä koneiiila pyykinpesu ole kauhean raskaasta konehan sen tekee! Itse tykkään pestä vanhalla pulsaaattoripesukoneella pyykit! En pidä sitä hirveän raskaana työnä kuitenkaan! Nautin pyykkipäivistä kun pääsen mökille pyykille !Kyllä siinä päivä kuluu nopeasti iltaan!
Eihän nykyisillä koneiiila pyykinpesu ole kauhean raskaasta konehan sen tekee! Itse tykkään pestä vanhalla pulsaaattoripesukoneella pyykit! En pidä sitä hirveän raskaana työnä kuitenkaan! Nautin pyykkipäivistä kun pääsen mökille pyykille !Kyllä siinä päivä kuluu nopeasti iltaan!
Kuivausrumpu helpottaa ap:nkin pyykinpesua. Jos pitää kaikki ripustella, on ehkä raskaampaa.
Nautin tuosta pyykinpesusta vaikka pesen pyykit pulsaattoripesukoneella nykyisinkin! Nautin kun voin pestä pyykit mökillä pulsaattoriesukoneella! Onhan se erilaista pyykkämistä kuin automaattikoneella! Kyllä se toi pyykin pesu käy näinkin ja puhdasta tulee vuosie kokemuksella!