Saan 107,50 € päivässä ja kyllä pännii
Ottaa päähän tulojen lasku äitiysloman aikana. Nyt tienaan 4550 ¿ kuussa, äitiyslomalla tulot laskevat 2500 euroon. Ja tietysti päälle se, että menetän noin 12-16% bonuksen vuosituloista sekä mahdolliset palkankorotukset.
Ei ole mukavaa ansaita hyvin ja maksaa isoja veroja kun vielä sitten äitiyslomallakin lohkaistaan tuloista, vaikka on ikänsä tehnyt töitä juuri hyvinvoinnin eteen ja sosiaalimenoihin kartuttanut kassaa. Olisi saanut Sauli voittaa vaalit, raivostuttaa tämä sosiaalivaltio.
T: Juuri äsken äitiyslomatulonsa netissä laskenut
Kommentit (27)
Jos vaikka saisitte korvaukseksi menetetyistä tuloistanne jonkun talouskurssin, joss opetettaisiin kädestä pitäen rahan käyttöä?
Itse saan alle puolet peruspalkastani äippärahaa bonuksista puhumattakaan. Kelahan vähentää 6 kk tuloista vähennykset ja mulla eivät ottaneet huomioon bonareita *2 vaikka palkkakonttori ilmoitti että myös syksyllä tulee vielä bonuksia. Katsoivat kelassa kevään bonukset kertaluonteisiksi ja siksi Kela laski päivärahan vuoden 2003 tulojen mukaan - ja juuri tuona vuonna meillä oli pienet bonukset ja lisäksi liksani nousi tuossa parin vuoden aikana ihan kiitettävästi.
Täällä isoista tuloista marisijat, ottakaa huomioon, että isoista tuloista maksetaan ah niin ihanan progression mukaan veroja. Mieheni vuositulot ovat n. 120.000 ¿, josta valtio kuittaa mukavasti puolet. Johan alkais ininä, jos pienestä palkasta vietäisiin vaikka kerran puolet, siinä loppus kadehtiminen isoista tuloista.
Toi meidän verottaja osaa kyllä tuon tulojen tasaamisen vähän liiankin hyvin. Ja progressiohan ei jää vaan veroihin kuten ap mainitsi, kaikesta joutuu maksamaan kalliimman mukaan alkaen päivähoidosta. Ja terveyskeskuksessa on sanottu kerran jos toisenkin, että teillä varmaan on vakuutus, viekää lapset yksityiselle niin pääsette nopeammin. Meidän kunnassa onneksi kunnan tontteja saa, jos pystyy osoittamaan että on tarpeeksi varallisuutta rakentaa talo (ettei tontti palaudu kunnalle puolivalmiin talon kanssa). Täällä kyllä kunnan tontit ovat aika lähelle samanhintaisia kuin yksityisten myymät.
Itse kylläkään en heti äitiysloman jälkeen palaa töihin vaan jään kotiin hoitovapaalle ja saan tuon ruhtinaallisen 294 ¿ - verot (meidän kunnassa ei kuntalisää makseta heti äippäloman jälkeen). Töissä ehtii kyllä sitten vielä olemaan ja urakin on jo luotu.
Meillä jää vuokran jälkeen laskuihin ja ruokaan 815 ja pärjätään sillä ihan hyvin koko nelihenkinen perhe ja viisi eläintä.
Kun minä olin lapsi ( 80-luvulla) Niin äitini aina terotti mieleeni kuinka kiitollinen saan olla, että huoneessani on sähkölämmitys ja hehkulamppu.En ikinä kehtaisi ruveta nurisemaan noin isojen tulojen kanssa, kun kerran ei nälkään ole kuolemassa.
Tuntui hassulta, että valtio maksoi naisten keskipalkaa enemmän siitä, että hoidin kotona omaa lastani. Olisin joka tapauksessa halunnut lapsen ja hoitanut sitä, vaikken olisi saanut mitään.
Vaikka hyvätuloinen saa pienemmän prosentin palkastaan päivärahana, hyvin sillä pystyi elämään. Eikä se lapsi ihan yllättäen syntynyt, vaan odotusaikana ehti hyvin varmistaa, ettei tulojen tippuminen vaikeuttanut elämää.
Ja eihän hyvätuloisilta kerätä isoja verotuloja sen takia, että niitä maksettaisiin tukina takaisin, vaan sitä varten, että pienituloisille pystyttäisiin tarjoamaan palveluita siedettävään hintaan.
Provo tämä varmaan olikin, mutta halusinpa vaan sanoa, etteivät kaikilla hyvätuloisilla naisilla ole samaa asennetta.
hei 30,
Mulla oli sama tilanne kuin sulla eli aluksi ei meinanneet hyväksyä vuosituloon bonus *2 mutta uudelleen selittämällä (palkkiksesta kirjallinen selitys että kahdet bonukset kuuluu vakituiseen vuosipalkkaan) sain uuden päätöksen! Ollaankohan samassa firmassa töissä...
Soita kelaan ja kysy miten pitää toimia, eli riittääkö päätöksen oikaisu uusien tietojen nojalla vai tarvitseeko hakea virallisesti muutosta (joka on isompi prosessi).
Pitäisikö meidän tehdä sinulle keräys, ap?
kai saat työnantajaltasi kolmen ensimmäisen kuun palkan? Millä ihmeen alalla olet jos sitä ei makseta? Ja sehän kattaakin koko äitiysloman, jonka jälkeen pääset takaisin töihin.