Mites verotus hoidetaan, kun työnantaja maksaa rahan ilman et on ottanut verot pois.
Teen siis freelancer töitä ja työ on satunnaista.
Mitenkäs se prosentti katotaan ja kai tommoisesta kertyy eläke kans.
Oon myös samalla hoitovapaalla kotona.
Tietääkö kukaan, onko veroneuvojia paikalla?
Täytyy varmaan yrittää käydä lukee verotoimiston sivuilta asiaa, mut kiitos jos joku osaa auttaa.
Kommentit (5)
Taiteilijan ja freelancerin tulot
Jos henkilö saa samanaikaisesti palkkioita usealta palkkionmaksajalta, hänen kannattaa pyytää verotoimistosta ns. freelancerverokortti. Verokortissa olevaa pidätysprosenttia sovelletaan kaikkiin henkilön saamiin palkkioihin ja työkorvauksiin. Verokorttia ei tarvitse antaa alkuperäisenä palkkion maksajan säilytettäväksi, verokortin esittäminen tai valokopio riittää.
Freelancer liittää esitäytettyyn veroilmoitukseensa lomakkeen 15, jolla selvitetään ne tulot, joita ei ole valmiina esitäytetyllä veroilmoituksella. Myös veronalaiset ja verovapaat stipendit ja apurahat selvitetään tällä lomakkeella. Lomakkeella selvitetään freelance¿toimintaan kohdistuvat ja muut tulonhankkimiskulut sekä kulujen
Kopsun vain jättää työpaikalle (aina tosin joutuu erikseen selittämään, että kyllä vain kopsu riittää).
Mitenkään ei eroa muista palkansaajista, tosin tulorajaansa joutuu itse tarkkailemaan, työnantaja ei sitä verokortista näe.
Itse olen ollut freelancerin verokortilla jo neljä vuotta. Mukavinta siinä on se, että yhteen paikkaan voi antaa sen sellaisenaan ja toiseen paikkaan voi prosenttia korottaa.
Riippuu siis paljonko oon tehny töitä kummalla tavalla maksaa. Eli joudun siis itse jotenkin maksaa ne verot tai sit tehdä pimeenä, mut haluun kartuttaa mahdollista seuraavaa mammalomaa ajatellen tuloja et ei tarviis minimillä kitkutella ja muutenkin en halua tehdä töitä " pimeenä" .
Toimiikohan siinäkin toi taiteilija verokortti, kun vähän niinku sen suuntaista luovaa työtä teen.
työnantajalla.
Työn ei siis tarvitse olla mitenkään taiteellista.
Itse teen opettajan sijaisuuksia sekä satunnaista keikkaa kahdelle eri henkilöstövälitysfirmalle.
Toi käteisellä maksaminen kuulostaa kyllä siltä, että työnantaja ei haluaisi maksaa pakollisia työntekijämaksuja.
Ainoa, millä kerrytät tulevaa äitiyspäivärahaasi on verotettava tulo, josta siis todella maksat ne verot.
Tiettyyn rajaan asti sinun ei tarvitse maksaa tuloistasi eläkemaksuja, mutta sen yli ne ovat pakolliset. Euromäärää en nyt muista, se löytyy varmaan sivuilta www.vero.fi