lupicaia
Ihan näin mielenkiinnosta, kuinka vanha olet?
Keskusteluja selaillessani tuli niccisi aika usein vastaan ja sinulla on aika kärkkäät mielipiteet asiasta, jos toisesta.
Esimerkiksi minusta on kovin outoa, että pyörit täällä palstalla ja silti pidät itseäsi jotenkin vanhempana ja kypsempänä kuin muut!
Tuo irc-galleria keskustelu on hyvä esimerkki mielipiteistäsi. Sinusta on kamalaa, kun joku laittaa lapsensa kuvia internettiin pervojen katseltavaksi. Oletko koskaan miettinyt, että sinun lastasi saattaa joku pervo tuijotella vaikka ihan ruokakaupassa?
Onko teillä televisiokin pannassa, koska siellähän näkyy myös silloin tällöin lasten kuvia, joita nämä mainitsemasi pervot tuijottelee. Etkö mene vähän liiallisuuksiin. Minusta on katsojan silmissä vikaa, jos näkee pienen lapsen kuvassa jonkin ärsykkeen pervoille.
Et koskaan pysty lastasi niin hyvin ulkomaailmalta turvaamaan, ettäkö pystyisit estämään sairaiden ihmisten tuijottelut.
Minä odotan vasta esikoistani, eikä kyllä käynyt mielessäkään, että tulevaisuudessa laittaessani lapsestani kuvia irc-galleriaan, asettaisin hänet jotenkin vaaraan saati altistaisin hänet hyväksikäytölle.
On väärin, jos tavallisten ihmisten täytyy alistua sairaiden mielihaluille. Eikö ole väärät lähtökohdat, jos pieni lapsi täytyy piilottaa maailmalta, jotta pahat ihmiset ei pääse tekemään pahaa. Eikös sen pitäisi olla juuri toisinpäin? Piilotetaan nämä pervot ulkomaailmalta ja annetaan tavallisten ihmisten elää elämäänsä, sillä harmitontahan tuo kuvien laittaminen on.
Mikäli kuvat pitäisi kieltää, niin pistetään pannaan samantien nämä vauva-lehden nettisivut muiden muassa, siis missä lapsia vain esiintyy. Ja kun kerta sille linjalle lähdetään, niin poltetaan roviolla kaikki lehdetkin mitkä liittyy vähässäkään määrin vauvoihin tai lapsiin. Samassa siinä menee televisiosarjat sekä elokuvat ja kirjat.
Pääasia, ettei lasten kuvia ole enää missään julkisuudessa pervojen käytettävissä. Mutta mikäli kuvat on poltettu, niin mihis me pistetään ihkaelävät lapset?
Samoin kiihkoilusi vauvan tarvikkeista on todella pikkusieluista. Ja heti ensi kättelyssä kerron sinulle, etten ole koskaan joutunut sossusta rahaa hakemaan, asumme mieheni kanssa omakotitalossa ja meillä on vuoden 2002 Peugeot 307. Juuri kävimme ostamassa tulevalle lapsellemme 850 euron Emmaljungat ja täysin uuden pinnasängyn, tarvikkeineen yht. 350 euroa. Aiomme hankkia lapselle vakuutuksen, vaikka meillä sitä ei kummallakaan olekaan.
Nyt kun statukseni on sinulle selvä, ettet luule minun arvostelevan sinua alempiarvoisena (uskon kuitenkin olevani sinua arvojärjestyksessä ylempänä), voin jatkaa etten vaadi kenenkään ostavan yhtä kalliita vaunuja tai tarvikkeita kuin meillä, etenkään jos siihen ei yksinkertaisesti ole varaa.
Minä olen pentuna joutunu elämään yh-äitini kanssa tiukkaa elämää mutta koskaan en ole taustojani joutunut häpeämään, paitsi silloin kun kaltaisesi lapset kiusasivat minua, koska minulla ei ollut niitä uusimpia farkkuja. Koskaan ei ole meidän perheestä rakkautta puuttunut, eikä tule puuttumaan. Jos lapsen turvattu elämä merkkaa sinulle vain taloudellista arvoa, niin voi pyhä sylvi. Tule nyt hyvä ihminen pois sieltä kaapista, jooko???
Minusta on todella hienoa, jos nuoret ovat valmiita ottamaan vastuuta tekemistään " virheistä" ja kasvattamaan lapsensa, vaikkei olisikaan yhtä vakaita taloudellisia edellytyksiä kuin sinulla.
Olisihan se aika rankkaa, jos lapsia saisi tehdä vain ne kenellä siihen todella on varaa, etenkään kun lasten kanssa pärjää todella vähällä, jos on valmis nielemään avustukset.
Toiset ihmiset yrittävät selvitä elämästä rahavaikeuksineen mutta silti onnellisena, kaikilla ei ole vain niin hyviä edellytyksiä kuin sinulla.
Oletko koskaan miettinyt, miksi meillä Suomessa on toimiva sosiaalinen turva? Juuri siksi, että opiskelijat, nuoret, kodittomat ja vanhukset eivät kuolisi nälkään tai kylmyyteen vain siksi, että toiset arvostavat vain aristokraattista elämää. Minusta henk. kohtaisesti kauhistuttaa ajatus säätyluokista ja taloudellisen statuksen määräävyydestä.
Sinusta on varmaan hienoa käydessäsi esim. Tallinnassa, kun toiset siellä ajelee hienoilla Mersuilla ja toiset yrittävät myydä villasukkia kadun kulmilla, jotta saisi edes leivän pöytään illaksi. Kannattaa muutta sinne, jos haluat yhteiskunnan jakautuvan vain kahteen; rikkaisiin ja köyhiin.
Onneksi maailmassa on muitakin ihmisiä, kuin sinä ja ahdasmielisyytesi. Toivo sydämesi pohjaasta, ettet koskaan joudu elämään esimerkiksi työttömyystuilla tai sairauspäivärahoilla.
Onnea ja menestystä sinulle, tunnut sitä todella tarvitsevan.
Kurmeli rv 24+1
Kommentit (121)
mar_i:
Joo, mä olen lähtenyt sille linjalle että sä olet huono äiti ihan vaan sen takia että sä pidät mua huonona äitinä vaan sen takia että meillä ei ole vakuutuksia...En pidä sinua huonona äitinä vaan taloudellisesti katasrofaalisen tyhmänä.
Ja jos koko perheen talous on rempallaan, vaikuttaa se lapsiinkin.Mä tiedän että mä olen ollut ilkeä lupicaialle, olenhan mä sen ihan suoraan kirjoittanutkin joihinkin kommentteihini. Mutta mä en voi ymmärtää ihmistä, joka pitää mua ja muitakin huonoina äiteinä, jos lapselle ei ole vakuutusta. Ei se ole mikään hyvän äitiyden mittari. Ja siitähän tämä kaikki alkoi...
Minä pidän huonoina äiteinä kaikkia, joilla ei ole numero yksi oma lapsi/lapset.
Saatan pitää sinua huonona ihmisenä, en sitten sinua sen kummemmin tiedä millainen äiti olet.
Tekstiesi pohjalta en haluaisi olla lapsesi nimenoman siksi, että ei se lapsestakaan ole kivaa jos ei ikinä saa mitään uutta ja kaikilla muilla on hienommat vaatteet yms mutta isi kyllä ostaa itselleen kaljaa.
Vaikka tietysti huonokin ihminen voi olla hyvä äiti ja päinvastoin... Itse katson olevani suhteellisen huono ihminen mutta silti suht hyvä äiti.Mä olen samaa mieltä että pelkkä rakkaus ei riitä ja rahaa tarvitaan. Mutta lupicaia oli sitä mieltä että lapselle on ostettava uudet vaunut, uudet sängyt, jne. ja siinä mä olen totaalisen eri mieltä. Lapselle on oltava ruokaa, vaippoja, vaatetta, lääkkeitä tarpeen vaatiessa, jne. mutta ei pidä mennä liiallisuuksiin. Kyllä mä todellakin pistän lapsen tarpeet omieni tarpeideni edelle, toisin kuin lupicaia yritti väittää.
EN TODELLAKAAN OLE SANONUT NIIN!!!
Sanoin että meillä on ostettu kaikki uutena, enkä kertonut syytä.
Joitakin asioita täytyy ostaa uutena, vai ostaisitko itse lapsellesi esim. 10 vuotta vanhan turvaistuimen autoon?
Ja mistä ihmeestä ne tavarat tulisi kirpparille ellei niitä joku ostaisi uutena ja sitten laittaisi sinne niitä myyntiin?
Jos meillä on varaa ihan oikeasti ostaa kaikki uutena, ja parhaana mahdollisena lapsellemme, miksi emme sitä tekisi?
Siksikö kun naapurin teiniäiti voisi tulla kateelliseksi?
Mitäs jos minä ostaisin kirpparilta niitä tavaroita, joita joku muu ihan oikeasti tarvitsee eikä ole varaa parempaan?Ja mä olen jo sanonut että mä en todellakaan miellelläni sosiaalitoimistossa asioi ja menen takaisin kouluun mahdollisimman nopeasti, jotta valmistun ja voin itse tienata rahani.
No hyvä, tuntuu että jotkut on suorastaan ylpeitä että saavat soskusta rahaa, häpeäisivät edes. Katsos, kerrankin samaa mieltä :)
Totta puhuen, nämä äidit jotka saavat äitiyspäivärahaa vaikka 50 euroa päivältä palkkansa pohjalta, saavat tosi asiassa paljon enemmän tukea valtiolta kuin me minimiäp-rahaa saavat...Meillä on sen verran uudet koneet (pyykkäri, tiskari, ym.) että ne menee vielä lähes kaksi vuotta takuuseen, jos hajoavat. Pyykinpesukonetta ja astianpesukonettakin ihan itse maksetaan joka kuukausi pois, vaikka olisi sossustakin ne saatettu saada. Pyykinpesukonekin melkein kokonaan jo maksettu, eikä astianpesukoneestakaan enää paljon ole jäljellä. Kun ne on maksettu, niin sitten ostetaan osamaksulla pakastin, jota meillä ei vielä ole. Ja nyt varmaan lupicaia arvostelee meidän tapaa käyttää rahaa. Meillä ei pahemmin muita keinoja ole, joten tämä on ainoa vaihtoehtomme.
Niin, entä se vesivahinko tai jos autonne menee rikki? Onko ainoa vaihtoehtonne käyttää rahaa järjettömästi?
Arvaa paljonko korkoa menee kun ostatte sen pakastimen osamaksulla? Älä nyt suutu tästä, vaan laske ihmeessä se summa.Kelalla on kyllä aika laajasti noita tukia, että jos lapsi vammautuu, niin kelalta saa jotain tukea siihen. Tiedän erittäin köyhän perheen, jolla on kehitysvammainen poika, asui kotona niin kauan kuin äitinsä jaksoi hoitaa, mutta on nyt hyvässä laitoshoidossa, vaikka perheellä ei rahaa edelleenkään ole. Perheen äiti yh ja siivoaa työkseen...
Eli laittaisit vammaisen lapsesi laitokseen????
Kela ei todellakaan maksa kuin murto-osan sairaan lapsen kuluista.Mitäs jos lopetettaisi tämä keskustelu?
Sovitaan että ollaan monesta eri asiasta eri mieltä.
Ja tuntuu että et millään voi ymmärtää mitä mieltä olen.
Tällaisella keskustelun tasolla osoitamme olevamme yhtä alhaisia ja typeriä kuin jotkut pilakuvista suuttuneet muslimit..... (Nyt jumankauta jos joku muslimi vielä hyökkää kimppuun niin mulla menee hermot!)Hei muuten, laskekaapa paljonko käytätte vuodessa rahaa seuraaviin asioihin:
meikit, tupakat, limpparit, kosmetiikka ylipäätään, kampaaja/parturi, karkit yms. herkut, alkoholijuomat, taksimatkat, ulkona syönti, lehtien tilaaminen/irtonumeroiden ostelu, tv-lupamaksu, keikoilla ja baareissa käynti, levyjen, videoiden ostot, ray:n pelikoneiden peluu, heräteostosvaatteet - laukut ja -kengät yms ja kaikki muu jota ilman voi tulla toimeen.
Ja paljonko tulee summaksi? Eikö tällä summalla, joka menee näihin turhuuksiin, voi maksaa lapsellenne ihan mitä vaan?
Tämän summan rehellisesti laskettuasi, vieläkö voit sanoa että vain hyvätuloisilla on varaa ostaa uutena lapselleen kaikki tarvittava, vakuuttaa hänet ja niin edelleen....
Ehei, täytyy vaan itse elää hemmetin vähällä, mutta eihän siihen kaikki ole valmiita.No niin, keskustelu loppuu tähän. Te jotka ymmärsitte pointtini, onnittelut siitä että täälläkin käy fiksuja äitejä!
En varmaankaan palstaile täällä tällaisen noitavainon jälkeen, pettymys kuinka typeriä nuoret äidit oikeasti ovat :(
Enpä olisi uskonut, mutta nyt tiedän!
sieltä täältä vähän lueskelin sen kummempaa kommentoimatta, mutta tuo mar_i:n kirjoitus vähän ihemtytti eli:
" tää on nyt ilkeetä, mut...
...onks teiän lapsella lupicaia sen takii vakuutus et ku et osaa hoitaa sitä, ni et jos sille käy jotain sen takii...?? ;)"
miten ihmeessä edes sulla tuli tuollanen syy mieleen?:O lapsivakuutus on ihan esimerkisi siksi, että se korvaa jos lapsi joutuu pitempiaikaiseen lääkitykseen, jolloin vakuutus korvaa osan lääkkeisiin menneen rahan.
meillä on kummallakin lapsella nyt vakuutus, ja ei tullut edes mieleen etteikö sitä otettaisi.
vakuutetaanhan sitä asuntojansakkin, nyt varmaan sanot, että " otatko sä kotivakuutuksen siks, että sä et osaa huolehtia silitysrautaa pois päältä, tai sulkea pyykkikoneen hanaa, jolloin saattaa seurata vesivahinko" ei se kuule niin yksinkertaista ole, sitä vahinkoa voi tapahtua ihan vaikkei ittellä ole osaa eikä arpaa.
noh, tämänyt oli vain mun kommenttini tuohon lauseeseen, että jatkakaa keskusteluanne:)
Eli nyt ekaks mavulle!
" tää on nyt ilkeetä, mut...
...onks teiän lapsella lupicaia sen takii vakuutus et ku et osaa hoitaa sitä, ni et jos sille käy jotain sen takii...?? ;)"
Tuo nyt oli vähän niinku vitsi, ok, aika ilkee, eikä toi tullu mun mieleen vaan juttelin asiasta yhden mun kaverin kanssa ja se vaan heitti ton...
Lupicaialle!
Mä kirjotan vielä vähän ja lopetetaan sitten.
Lista joihin kirjotit että menee turhaa rahaa:
meikit, tupakat, limpparit, kosmetiikka ylipäätään, kampaaja/parturi, karkit yms. herkut, alkoholijuomat, taksimatkat, ulkona syönti, lehtien tilaaminen/irtonumeroiden ostelu, tv-lupamaksu, keikoilla ja baareissa käynti, levyjen, videoiden ostot, ray:n pelikoneiden peluu, heräteostosvaatteet - laukut ja -kengät yms ja kaikki muu jota ilman voi tulla toimeen.
Mä en meikkaa (eilen kyllä laitoin ripsarii kun mentii 90vee synttäreille), en polta, en juo limuu, käytän ainoastaan perusrasvaa, shampoota ja hoitoainetta (n.2,50e/pullo), leikkautan hiukset aina jollain kaverilla (ilmatteeks), aloitin vuoden alussa karkkilakon, muut herkut ei kiinnosta, viinaa en juo, taksilla en kulje, mäkkärissä syön toisinaan (melko harvoin), lehtiä ei meille tule/ eikä osteta kun on niin kalliita, tv-lupamaksun maksoin vasta kun oli pakko, baareissa ja keikoilla en viihdy, leffat sun muut lainataan kavereilta, pelikoneita pelaan tosi harvoin, mutta vaatteisiin menee liikaa rahaa, siis ei omiin, vaan lapsen! Kirjotit myös että lapsi saa hävetä, kun ei ole mitään uutta vaatetta tai vastaavaa, niin niitä uusia vaatteita on liikaa, sen myönnän. Tosin nyt olen myös shoppailulakossa =). Mutta muuten olen minäkin todella " pihi" rahan kanssa.
Ja vielä noista osamaksu jutuista. Korkoa tulee pakastimelle n. 10euroa, kun ottaa osiksella, joten ei mielestäni kovin paha.Ja kuten sanoin vaihtoehtoja ei meillä ole. Tai olis, pyytää lainaa mun vanhemmilta tai yrittää ruinata sossulta, mutta yritetään itse!
No mut joo, lopetetaan tähän. Ja on kyllä aika sairas toi tanskalaisten ja muslimien juttu.
Taloudellisen katastrofin huippu, mar_i
Pohjola muisti minua sitten tänään vanhempien henkivakuutus- kirjeellä. Tarjoaa ensimmäisen vuoden ilmaiseksi, ryhdyn ilmeisesti nyt sitten jo osittain vastuullisemmaksi ihmiseksi ja otan ilmaisen tarjotun vuoden vastaan, niin ja siis kummallekin minulle ja miehelleni. Nyt voin vaan kuvitella että lupicaia ajattelee, että entäs se lapsen vakuutus...mutta eikö tämä ole jo parempi, kuin ei mitään...
Sama kirje tulee ilmeisesti kaikille suht tuoreille vanhemmille...??
Mar_i, jo hieman parempi ihminen (kohta)
Vaikka minulla ja miehelläni ei vielä lapsia olekaan, tiedämme, että kun niitä tulee, ne ovat aina ensimmäisellä sijalla hankinnoissa ynnä muissa asioissa meidän perheessämme. En ikinä tinkisi lasten tarpeista. Haluan, että lapseni voivat nukkua yönsä hyvin ja turvallisesti, olla ehjissä, kestävissä, hyväkuntoisissa ja lämpimissä vaatteissa eikä heillä koskaan olisi turhaan nälkä.
Toki voi katsoa, että _kuinka paljon_ on tarvis maksaa siitä, että lapsi saa esimerkiksi turvalliset ja hyväkuntoiset vaunut. Minun ei ole pakko maksaa 800¿ vaunuista, jos saan alle kahdella ja puolella sadalla yhtä hyvät, toimivat ja _turvalliset_ vaunut. Järki mukaan touhuun, kaikilla.
Vakuutusasiaa en ollut ajatellut ennen tätä keskutelua (liekö siksi, kun ei ole ollut vielä ajankohtainen, kun lapsiakaan ei ole ihan vielä tulossa) mutta tuntuisi ihan fiksulta vakuuttaa lapsi kaiken varalta.
mut vakuutuksista piti kommentoida hiukan. Me otettiin meidän lapselle ennen syntymää vakuutus, ihan sen varalle jos synnytyksessä ois tullu jotain tai jos ois ilmenny vaikeita allergioita tms. Koska kaikki onneksi meni hyvin, vaihdoin ton vakuutuksen henki-ja tapaturmavakuutukseksi, eli jos jotain isoa (vammautuminen tms.) sattuu niin sen varralta on sit vakuutus. Korvatulehduskierre oli, mutta putket saatiin tosi nopeasti julkisellakin puolella. Vakuutusta miettiessä kannattaa sit muistaa sekin, et ne lääkärikäynnit pitää ensin maksaa ite ja vasta sit saa vakuutusyhtiöltä korvauksen. Tästä esimerkkinä on meidän yks tuttavaperhe, jossa lapsella on kallis vakuutus, mut heillä ei oo varaa käyttää lasta yksityisellä, koska se pitää ens maksaa itse (en tiiä pitääkö kaikissa vakuutuksissa näin tehdä). Tässä ei musta ole mitään järkeä!!!
Niin ja mulla on kans henki- ja tapaturmavakuutus (miehellä myös, mut eri vakuutusyhtiössä), ja mun ja lapsen vakuutus maksaa vuodessa yht. 45e...
moneen muuhunkin asiaan ois varmaan kommentoitavaa, mut kouluhommat odottaa...
Kun niin pistää vihaks nuo lupicaian kirjoitukset. Luettuani koko viestiketjun läpi olen aikalailla tai oikeastaan täysin samoilla linjoilla marin kanssa. Siinäpä vasta nainen jolta löytyy arjessa ja yleensä elämässä tarvittavaa maalaisjärkeä ! Haluaisin tuoda esille oman mielipiteeni tässä ketjussa esille tuotuihin asioihin ja mielipiteisiin. Ensinnäkin tuosta sosiaalitoimiston myöstämästä toimeentulotuesta:lupicaia siis on kirjoituksillaan antanut ymmärtää että toimeentulo tukea hakevat perheet ovat yhteiskuntamme loiseläjiä ja moisen tuen saaminen on hävettävä asia, eikä kenenkään joka ei voi lastaan ilman kyseistä tukea tai kelan tukia elättää ei pitäisi ryhtyä lapsentekoon.Oletko lupicaia nyt ajatellut asiaa ihan loppuunasti? Itse (kuten varmaan jo kaikkitietävänä arvasitkin)saan toimeentulotukea koska mieheni opiskelee ja itse hoidan lastamme kotona. Eli siis saamme TUKEA TOIMEENTULOON mieheni opiskelujen ajaksi jotta hän valmistuisi mahdollisimman pian ammattiin ja voisi aloittaa työt eli ryhtyä veronmaksajaksi.
Eikä tämä tuki asia ole tosiaankaan ainoa jossa olen kanssasi raivostumiseen asti eri mieltä, ehei.Olen lukenut kommenttejasi muistakin viestiketjuista ja välillä miettinyt että onkohan tämä tyyppi ihan tosissaan!!! Kun on luonut itselleen noinkin tiukat säännöt kuin sinä joiden mukaan täytyy elämänsä elää ei varmaankaan jää paljon tilaa ilolle ja huolettomuudelle (huolettomuudelle siis, ei VASTUUTTOMUUDELLE).Tämän vuoksi vähän säälin sinua ja tulee väkisinkin mieleen että oletkohan pikkuinen tyttö joka koittaa leikkiä ja esittää aikuista tekemällä ja sanomalla asioita joita aikuisten tiedetään tekevän ja sanovan, niihin itsekkään kuitenkaanlopulta uskomattasi.Eli yritätkö leikkiä aikuista käyttäytymällä niinkuin uskot olevan aikuisille ominaista?Jos näin on toivon että osaisit vähän hellittää, koska eihän kukaan pidemmän päälle jaksa pitää kaikkia lankoja käsissä välillä huokaisematta ja rentoutumatta!
Iloa elämään
No ei, en minä kyllä ole koskaan ollut mikään huoleton ihminen vaan sellainen tosikko, enkä muuta kaipaakaan. Tarpeeksi näitä hällä väliä- ihmisiä on muutenkin tässä maailmassa. Minua ei ahdista millään tavalla säännöt ynnä muut, ne ovat hyödyllisiä.... Ja niitä tarvittaisi enemmän, yksilövapaus on kasvanut turhan suureen mittakaavaan. Eipä muuta.....
Paljon on likalla vastuuntuntoa, paljon hienoja periaatteita mutta ai että kuinka vahvasti hän onkaan sitä mieltä että on meidän kaikkien muiden yläpuolella... :D
Voin sanoa sinulle ihan suoraan, että sinä et todellakaan ole nuorien vanhempien ainoa hyvö vanhempi. Vaikka niin kovasti julistat että nuoret äidit ovat tyhmiä, ja kenelläkään muulla ei ole riittävän hyvää vastuuntuntoa jne. Olet todella pahasti väärässä ja tuo syrjivä asenteesi napsahtaa vielä joskus näpeillesi.
Se että sinä et ole saanut vanhemmiltasi mitään, etkä halua heiltä mitään, on saanut sinut todella voimakkaasti sille periaatteelle että itse annat lapsellesi kaiken tarvittavan mutta 18v täytettyään hän on sitten aivan omillaan... Tämä on varmasti hieno ja toimiva periaate josta koituu joko hyvää tai huonoa. Kukaan kun ei tiedä mitä elämä eteen tuo...
Minusta kuitenkin tuo asenne kummastuttaa, että vain sinun valitsemasi tapa olisi ainoa oikea ja täydellinen tapa???!!
Kulle meitä ihmisiä on monenlaisia... Monenlaisia äitejä, monenlaisia lapsia, monenlaisia isejä, monenlaisia sukulaisia, monenlaisia luonteita, monenlaisia tapoja... Mikä tarkoittaa että hyvän lapsuuden ja vanhemmuuden reseptejä on monenlaisia.
Tunnut yleistävän jatkuvasti että kaikki muut nuoret vanhemmat polttaisivat, joisivat, meikkailisivat, shoppailisivat, kävisivät ulkona, teattereissa ja syömässä, tilaisvat lehtiä jne...
Meillä noita asioita kuuluu elämään hyvin vähän... Emme polta tai juo, meille ei tule lehtiä, emmekä juo kahvia, emme liioin käy ulkona tai ostele turhia ostoksia... Mutta silti vanhemmatkin tarvitsevat hyvinvointia ja piristystä elämäänsä. Ei kenekään tarvitse tuntea huonoa omaa tuntoa että käy silloin tällöin ulkona tai muistaa itseään. Hyvinvoivat, pirteät ja iloiset vanhemmat ovat lapselleen enemmän hyväksi kuin ahdistuneet vanhemmat (ja ennen kuin taas sanot että itse et niitä kaipaa, niin on erilaisia luonteita jotka joskus kaipaavat hemmottelua jaksaakseen)...
Sinun periaatteilla pääsee varmaankin hyvään vanhemmuuteen ja onnistumiseen. Mutta uskon että niin pääsee minun tavoillanikin.
Yksi asia minulla mielestäni on kuitenkin enemmän kuin sinulla, se on suvaitsevaisuus muita ihmisiä kohtaan...
RouvaKole perheineen...
sai melkein päivän huumoriyliannostuksen näitä lukiessa.:) oikesti, jokainen on uskoakseni hyvä äiti omalla tavallaan. ihan totta.
sanotaanko vaikka se puhkikulutettu " rajat ja rakkaus" .. ;)
mar_i olen erittäin vahvasti sitä mieltä, että olet äiti joka antaa lapselleen kaiken tarvittavan ja lapsestasi kasvaa onnellinen nuori nainen sitten jonain päivänä..:)
ja lupicaia..: uskon, että myös sinä olet omalta osaltasi hyvä äiti, mutta suvaitse myös muiden tavat kasvattaa lapsensa ja hoitaa omat pehreasiansa..jooko:)
kaikille hyviä, onnellisia ja rakkauden täyttämiä aikoja lapsenne kanssa!:)
eli yksilönvapautta pitäisi siis rajoittaa ööh...millä tavalla?Et varmaankaan tarkoittanut sitä ihan noin? Enkä minä ole missään nimessä hälläväliä tyyppi, en lapseni kasvatuksen sen enempää kuin muunkaan suhteen. Itseasiassa olen itsekkin melkoinen tosiko, ei minua ole koskaan jaksanut mikään tyhjänpäivänen naurattaa.Mutta ymmärrät kai lupicaia etteivät noin tiukat säännöt ja rajoitukset joita olet itsellesi asettanut ,sovi suinkaan kaikille, ja ettei se tee heistä yhtään sen huonompia tai epäpätevämpiä vanhempia kuin sinäkään? Mitäpä jos omasta lapsestasi/lapsistasi kasvaa " vapaammin ajatteleva" ihminen kuin sinusta? tuomitsetko ja loukkaatko häntäkin kertomalla hänelle kuinka paljon parempi ihminen ja äiti olit itse aikoinasi?Kun tuntuu ettet voi millään hyväksyä mitään muuta tapaa olla ja elää kuin omasi.Pidätkö itseäsi parempana kuin esimerkiksi me muut? Eikö voitais antaa kaikkien kukkien kukkia? Itse pyydän anteeksi lupicaia että edellisen kirjoitukseni sävy oli töykeä.Tiedän että olet hyvä äiti, paras mahdollinen omalle lapsellesi, aivan kuten me kaikki muutkin täällä:)
Kiitos kannustuksista " hyvät siskot" =). Tosin minä olen tämän aiheen päättänyt lopettaa, niin en enää viitsi kommentoida vaikka mieleni kovasti tekisikin, mutta ihanaa, että joku ymmärtää minunkin näkökantojani...
Terveisin Mari
Lisseli
eli yksilönvapautta pitäisi siis rajoittaa ööh...millä tavalla?Et varmaankaan tarkoittanut sitä ihan noin?
Tarkoitin. Ja monellakin tapaa :)
Mutta ei nyt aleta vielä tästäkin....
Mutta ymmärrät kai lupicaia etteivät noin tiukat säännöt ja rajoitukset joita olet itsellesi asettanut ,sovi suinkaan kaikille, ja ettei se tee heistä yhtään sen huonompia tai epäpätevämpiä vanhempia kuin sinäkään?
Jaa enpä tiedä. Voi olla tai sitten ei....
Se riittää että yksi sadasta nuoresta äidistä on surkea, kaikkien maine menee. Tiedän kyllä että on olemassa hyviä nuoria äitejä, mutta useampia surkeita tiedän. Vai millä tavalla ketjupolttaminen raskaana ajaa lapsen etua? Entäs vaihtuvat isäehdokkaat ja äidin alkoholiongelma?
Mitäpä jos omasta lapsestasi/lapsistasi kasvaa " vapaammin ajatteleva" ihminen kuin sinusta?
No se voi olla kyllä vaikeaa. Varmasti sanon mitä mieltä olen, ja huomautan vielä että asian ei pitäisi väleihimme millään tavalla vaikuttaa. Yrittäisin olla takertumatta siihen asiaan liikaa.
Tietysti voi olla että jos asiasta ollaan tarpeeksi eri mieltä niin voi olla että ei tule mitään.
Jos vaikka lapsieni kumppanit on aivan kauheíta niin lapsi on edelleen tervetullut kotiin - ilman kumppania. Mutta tämä ihan vaan ääritapauksissa.
Meillä kyllä puhutaan kaikesta avoimesti, uskon että sillä ennaltaehkäistään paljon ongelmia.
Pidätkö itseäsi parempana kuin esimerkiksi me muut? Eikö voitais antaa kaikkien kukkien kukkia?
En tiedä kun en tunne teitä kaikkia henkilökohtaisesti. Luultavasti suurinta osaa en edes haluaisi tuntea, vaikka varmasti osa on hyvinkin mukavia ja fiksuja (esimerkiksi sinä kuulostat oikein miellyttävältä ja olihan tuolla muutama muukin).
Paremmuuskin mitataan monella tavalla.
En ole ikinä voinut kuvitella että jollakin ei ole vakuutusta, se kyllä antaa aikamoisen hällä väliä-kuvan ihmisestä....
Itse pyydän anteeksi lupicaia että edellisen kirjoitukseni sävy oli töykeä.Tiedän että olet hyvä äiti, paras mahdollinen omalle lapsellesi, aivan kuten me kaikki muutkin täällä:)
Varmasti löytyy jokaiselle lapselle joku, joka olisi teoriassa parempi vanhempi kuin mitä me olemme.
Sen takia täytyykin koko ajan pyrkiä olemaan parempi äiti.
Tästäkin asiasta voi olla montaa mieltä.
Harmi että suurin osa on käsittänyt minut väärin, mutta olen tottunut siihen elämäni aikana niin että en menetä yöuniani enää tällaisesta :)
Senkus mouhkaatte täällä ihan rauhassa, sekin aika on pois lapseltanne ;P
ihan ensiksi lupicaia, voisitko laittaa lainaamasi lauseet/kappaleet lainausmerkkeihin niin tietää, että se ei ole sun teksti vaan lainattu, näin katsos saa paljon helpommin luettua:)
" Jos meillä on varaa ihan oikeasti ostaa kaikki uutena, ja parhaana mahdollisena lapsellemme, miksi emme sitä tekisi? "
ihan ensiksi itselleni tuli mieleen se, että kun ostaa käytettynä, ei säästä vain rahaa, vaan myös luontoa, mieti niitä roskaläjiä mitä syntyy jos kaikki ostaisi uutena tavaransa, ja se jälkeen heittäis roskiin/polttais, saatikka mitenpaljon luonto kärsii myös siitä, kun pitää raaka-aineiden saantia lisätä, ja näin ollen myös luontoa raiskata.
en nyt mikään luonto-aktivisti ole, mutta näitäkin kannattais miettiä:)
itse suosin kirppareita ja kierrätyskeskuksia, sieltä löytää todella usein uutta vastaavia tuotteita ja pilkka hinnalla. joten miksi en sieltä ostaisi?
" itse suosin kirppareita ja kierrätyskeskuksia, sieltä löytää todella usein uutta vastaavia tuotteita ja pilkka hinnalla. joten miksi en sieltä ostaisi?"
Hemmetin hienoa sulle mutta täällä maalla ei kauheasti ole kirppareita.
Kuopiossa on yksi mainio ja lahjoitan sinne sitten kaikki vauvan tarvikkeet ja kaiken muunkin tarpeettoman kun emme enää niitä tarvitse. Tuotto menee hyväntekeväisyyteen. Itse en osta koskaan kirpparilta koska en jaksa vaivautua kiertelemään kirppiksiä, ei tiedä löytääkö sieltä etsimäänsä ja inhoan shoppailua yli kaiken.
Kun menen " oikeaan" liikkeeseen, tiedän että löydän varmasti etsimäni.
Niin, keneltäköhän ne tuotteet sinne kirppikselle tulee jos kukaan ei niitä sinne lahjoita? Mehän niitä sinne lähes uusina lahjoitetaan jotta rouva voisi ne sieltä ostaa pilkkahinnalla.
Miksi tämä keskustelu meni kierrätyskeskusteluksi? Ihan pakko sanoa että me ei kerätä biojätettä vaan laitetaan se roskiin koska koko kylällä ei ole keräysastiaa, hahaa, jokos suututtaa? ;D
Keksikääs nyt ihmeessä vielä uusi aihe josta voidaan olla eri mieltä ja saadaan tappelu pystyyn. Varmasti ollaan tosi monista asioista eri mieltä ja voitte jankata vaikka loppuikänne, tuskin mielipiteeni muuttuvat miksikään. Minusta ei ole mikään pakko tykätä, mutta arvatkaas mitä, ei kaikki varmasti tykkää teistä muistakaan :)
lupicaia: jäikö tikkari kauppaan kun noin pitää itkua vääntää?
ihan asiallisestikkin voi keskustella, vai onko se jotenkin vaikeaa?
" jos kukaan ei niitä sinne lahjoita?"
SPR:än kirppis taitaa olla ainoa mihin lahjoitetaan, muut on ihan vuokrapöytä kirppareita.
mutta joo, jos asut niin peräkylässä, että ei ole kirpputoreja tai muuta kierrätyspaikkaa, niin täytyyhän se sitten ostaa uutena, kun ei kerran nettikirppareittenkautta osaa/uskalla ostaa.
enkä tuomitse sua siitä, että ostat kaiken uutena, sain vain sen kuvan, että oikeen ylpeilet asialla ja mielestäsi ne jotka ostavat käytettynä, ovat jotenkin huonompia ja alempiarvoisia.
mutta se tästä aiheesta...
eikö perheellä ja lapsilla,vanhemmilla pitäisi olla jtn nauttimistakin elämästä?joillekin se voi olla uusi lelu,aamulehti,harrastus,saunaolut tms.
on hyvä jos perheellä on vakuutukset,siinä olen samaa mieltä,mutta ei äitiyttä mitata minkään vakuutuksen mukaan. Itse ainakin haluan että omat lapseni tietävät että olen valmis heitä avustamaan rahallisestikin elämän alkuun,enkä todellakaan heitä pihalle kun 18 täyttävät.
Ja mitä tuohon tekemääsi listaan tulee turhista menoista,nekin varmasti vaihtelevat jokaisessa perheessä. eläminen maksaa, ja rahat kannattaa käyttää viisaasti,mut itse ainakin voin sanoa että silloin kun vapaalla ollaan ja vietetään aikaa yhdessä niin en laska pennejä.ja ei tarvitse kyllä muutenkaan..siinä olen onnekas.
" Ja mitä tuohon tekemääsi listaan tulee turhista menoista,nekin varmasti vaihtelevat jokaisessa perheessä. eläminen maksaa, ja rahat kannattaa käyttää viisaasti"
Näinpä juuri. Kukaan perheen ulkopuolinen ei periaatteessa voi sanoa, miten ja mihin rahat tulisi käyttää, sillä joka perheessä on eri kiinnostuksen kohteet ja niin edelleen, minkä vuoksi menot voivat olla erilaiset. Jossain perheessä rahaa voi kulua esim. erikoisruokavalioon (kasvis-, keliakia-, allergiaruokavaliohin ja niin edelleen), toisessa perheessä kaikki ylimääräinen raha käytetään lasten harrastuksiin (jääkiekkoon, ratsastukseen, pianonsoittoon tms.), jossain perheessä tykätään matkustella (lasten kanssa tietysti). Voiko kukaan ulkopuolinen sanoa näille, että " käytätte rahanne väärin! Ei lasten tarvitse mitään harrastaa, matkustelu ei ole mistään kotoisin ja erikoisruokavaliot ovat aivan turhia!"
Eriasia tietysti esim. perheessä, jossa vaikka äiti on kova uhkapeluri/ketjupolttaja/alkoholin suurkuluttaja/narkomaani/" shopholic" ja kuluttaa riippuvuutensa ruokkimiseen lähes kaikki varansa. Tällöin voi jo joutua neuvomaan ja ohjaamaan parempaan rahan käyttöön, mutta nämä ovatkin eikoistapauksia (eivätkä näin ollen verrattavissa muihin, normaalista elämisestä riippuviin menoihin).
Minusta on sangen ikävää, jos perhettä arvostellaan vain sen vuoksi, miten he elävät (jos kuitenkin eletään ns. normaalisti, eikä olla esim. juoppoja, narkomaaneja tms.). Perheitä, joilla on pienet tulot, arvostellaan lähes poikkeuksetta rahan käytöstä, mutta varakkaampia perheitä, jotka useasti ovat velkakierteessä, jotkut jopa konkurssissa, ei kuitenkaan arvostella. Miksi?
mavu:
lupicaia: jäikö tikkari kauppaan kun noin pitää itkua vääntää?
ihan asiallisestikkin voi keskustella, vai onko se jotenkin vaikeaa?En halua keskustella millään tavalla asiallisesti enää yhtään mistään kun ei siihen kukaan muukaan näköjään kykene. Pysyisitkö itse tyynenä tällaisen vainon kohdistuessa sinuun? Minun ainakin tekee jo mieli huutaa kovaan ääneen että haistakaa v**** h****t, kukaan ei suostu ymmärtämään mielipidettäni, vielä vähemmän kunnioittamaan sitä, miksi siis kunnioittaisin teidän muiden sönkötyksiä?
" enkä tuomitse sua siitä, että ostat kaiken uutena, sain vain sen kuvan, että oikeen ylpeilet asialla ja mielestäsi ne jotka ostavat käytettynä, ovat jotenkin huonompia ja alempiarvoisia.
mutta se tästä aiheesta..."Niin joo, kun saa kaiken soskusta niin siitä saa olla ylpeä ja ulvoa että voi kun me ollaan surkeita säälikää meitä, mutta kun itse hankkii ilman mitään tukia lapselleen uutena niin sitä pitää hävetä?
Onneksi en tunne teitä oikeasti, saatanan loiset!
Tietty ne teidän omat tupakkarahat on tärkeämpiä kuin lapsen vakuutus, tuli jo selväksi!En ole sanonut alempiarvoisiksi vaan että kaikki ei välttämättä halua ostaa kaikkea käytettynä, sitä pitäisi kunnioittaa ihan samoin kuin sitä kierrätystäkin.
Mutta tietysti kaikki mielipiteeni ovat hyökkäyksiä juuri teitä itseänne kohtaan, eikö niin?
Jos sanon kannattavani vaikkapa vihreitä (en kyllä oikeasti) niin haukunko muka siinä samalla kaikki muut poliittiset suuntaukset lyttyyn?Sitä paitsi mitä väliä sillä on vaikka pitäisinkin teitä kaikkia jotenkin huonompina? Eiköhän moni muukin niin tee uskaltamatta tunnustaa sitä?
Tämä siis vaan teoreettisena kysymyksenä eikä toteamuksena, mutta eihän sitä kukaan tietty ymmärrä kun luetun ymmärrys on hanurista ja on kiva mesota asiasta jota ei selkeästikään ymmärtänyt.Ja kaikki lähti vaan siitä että yritin ystävällisesti tehdä yhdelle " mä haluun vauvin kun ne on niin ihqui" -teinille selväksi että vauvaan uppoaa rahaa niin eikös saatana ole haahkat kimpussa sössöttömässä että höpö höpö, vauva elää kyllä pyhällä hengelläkin.
Tästä lähtien mulle on yksi vitun hailee vaikka kaikki 10-vuotiaat rupeaa vääntämään kakaroita kun ne on niin " söpöi oikeita nukkeja" , onpahan vaan tosi mieltä ylentävää maksaa sitten veroja kun tietää että mihin ne menee, lasten kotileikkeihin eivätkä edes häpeä vaan kovaan ääneen muistavat sanoa että valtio maksaa kun istun kotona perseelläni ja tuotan äpäröitä.Nyt suutuin ja suosittelisin pitämään turvat tukossa, kanssani ei saa enää asiallista keskustelua aikaiseksi, menkää äidillenne ulvomaan kuinka netissä on ilkeä lehmä! Prkle!!!!!!!
Aion vastata vielä ilkeämmin jos joku saatanan tunari tulee vielä vinkumaan!!!!
...mutta minua kiinnostaisi että kuinka monen lapsella on vakuutus?