lupicaia
Ihan näin mielenkiinnosta, kuinka vanha olet?
Keskusteluja selaillessani tuli niccisi aika usein vastaan ja sinulla on aika kärkkäät mielipiteet asiasta, jos toisesta.
Esimerkiksi minusta on kovin outoa, että pyörit täällä palstalla ja silti pidät itseäsi jotenkin vanhempana ja kypsempänä kuin muut!
Tuo irc-galleria keskustelu on hyvä esimerkki mielipiteistäsi. Sinusta on kamalaa, kun joku laittaa lapsensa kuvia internettiin pervojen katseltavaksi. Oletko koskaan miettinyt, että sinun lastasi saattaa joku pervo tuijotella vaikka ihan ruokakaupassa?
Onko teillä televisiokin pannassa, koska siellähän näkyy myös silloin tällöin lasten kuvia, joita nämä mainitsemasi pervot tuijottelee. Etkö mene vähän liiallisuuksiin. Minusta on katsojan silmissä vikaa, jos näkee pienen lapsen kuvassa jonkin ärsykkeen pervoille.
Et koskaan pysty lastasi niin hyvin ulkomaailmalta turvaamaan, ettäkö pystyisit estämään sairaiden ihmisten tuijottelut.
Minä odotan vasta esikoistani, eikä kyllä käynyt mielessäkään, että tulevaisuudessa laittaessani lapsestani kuvia irc-galleriaan, asettaisin hänet jotenkin vaaraan saati altistaisin hänet hyväksikäytölle.
On väärin, jos tavallisten ihmisten täytyy alistua sairaiden mielihaluille. Eikö ole väärät lähtökohdat, jos pieni lapsi täytyy piilottaa maailmalta, jotta pahat ihmiset ei pääse tekemään pahaa. Eikös sen pitäisi olla juuri toisinpäin? Piilotetaan nämä pervot ulkomaailmalta ja annetaan tavallisten ihmisten elää elämäänsä, sillä harmitontahan tuo kuvien laittaminen on.
Mikäli kuvat pitäisi kieltää, niin pistetään pannaan samantien nämä vauva-lehden nettisivut muiden muassa, siis missä lapsia vain esiintyy. Ja kun kerta sille linjalle lähdetään, niin poltetaan roviolla kaikki lehdetkin mitkä liittyy vähässäkään määrin vauvoihin tai lapsiin. Samassa siinä menee televisiosarjat sekä elokuvat ja kirjat.
Pääasia, ettei lasten kuvia ole enää missään julkisuudessa pervojen käytettävissä. Mutta mikäli kuvat on poltettu, niin mihis me pistetään ihkaelävät lapset?
Samoin kiihkoilusi vauvan tarvikkeista on todella pikkusieluista. Ja heti ensi kättelyssä kerron sinulle, etten ole koskaan joutunut sossusta rahaa hakemaan, asumme mieheni kanssa omakotitalossa ja meillä on vuoden 2002 Peugeot 307. Juuri kävimme ostamassa tulevalle lapsellemme 850 euron Emmaljungat ja täysin uuden pinnasängyn, tarvikkeineen yht. 350 euroa. Aiomme hankkia lapselle vakuutuksen, vaikka meillä sitä ei kummallakaan olekaan.
Nyt kun statukseni on sinulle selvä, ettet luule minun arvostelevan sinua alempiarvoisena (uskon kuitenkin olevani sinua arvojärjestyksessä ylempänä), voin jatkaa etten vaadi kenenkään ostavan yhtä kalliita vaunuja tai tarvikkeita kuin meillä, etenkään jos siihen ei yksinkertaisesti ole varaa.
Minä olen pentuna joutunu elämään yh-äitini kanssa tiukkaa elämää mutta koskaan en ole taustojani joutunut häpeämään, paitsi silloin kun kaltaisesi lapset kiusasivat minua, koska minulla ei ollut niitä uusimpia farkkuja. Koskaan ei ole meidän perheestä rakkautta puuttunut, eikä tule puuttumaan. Jos lapsen turvattu elämä merkkaa sinulle vain taloudellista arvoa, niin voi pyhä sylvi. Tule nyt hyvä ihminen pois sieltä kaapista, jooko???
Minusta on todella hienoa, jos nuoret ovat valmiita ottamaan vastuuta tekemistään " virheistä" ja kasvattamaan lapsensa, vaikkei olisikaan yhtä vakaita taloudellisia edellytyksiä kuin sinulla.
Olisihan se aika rankkaa, jos lapsia saisi tehdä vain ne kenellä siihen todella on varaa, etenkään kun lasten kanssa pärjää todella vähällä, jos on valmis nielemään avustukset.
Toiset ihmiset yrittävät selvitä elämästä rahavaikeuksineen mutta silti onnellisena, kaikilla ei ole vain niin hyviä edellytyksiä kuin sinulla.
Oletko koskaan miettinyt, miksi meillä Suomessa on toimiva sosiaalinen turva? Juuri siksi, että opiskelijat, nuoret, kodittomat ja vanhukset eivät kuolisi nälkään tai kylmyyteen vain siksi, että toiset arvostavat vain aristokraattista elämää. Minusta henk. kohtaisesti kauhistuttaa ajatus säätyluokista ja taloudellisen statuksen määräävyydestä.
Sinusta on varmaan hienoa käydessäsi esim. Tallinnassa, kun toiset siellä ajelee hienoilla Mersuilla ja toiset yrittävät myydä villasukkia kadun kulmilla, jotta saisi edes leivän pöytään illaksi. Kannattaa muutta sinne, jos haluat yhteiskunnan jakautuvan vain kahteen; rikkaisiin ja köyhiin.
Onneksi maailmassa on muitakin ihmisiä, kuin sinä ja ahdasmielisyytesi. Toivo sydämesi pohjaasta, ettet koskaan joudu elämään esimerkiksi työttömyystuilla tai sairauspäivärahoilla.
Onnea ja menestystä sinulle, tunnut sitä todella tarvitsevan.
Kurmeli rv 24+1
Kommentit (121)
Etkö sitä lupicaia tiennyt. No ei, kyllä olit johonkin kirjottanut kun minäkin tiesin ikäsi =). Olen muuten yhtä vanha kuin sinä...
Minusta sinä lupicaia arvostelit meitä vähävaraisempia aika ikävällä tavalla. Sinun miehesi on 26, joten hänellä nyt on syytäkin olla työpaikka jne. mutta katsos kun itse olen käynyt lukion ja vuoden amk:ta niin en ole ammattiin vielä valmistunut, saatikka töissä ehtinyt olla. Olen halunnut aina nuorena lapsia ja minusta koulu/raha on turha este unelmille! Kyllä minäkin vielä ehdin tienata. Ostaa oman talon ja ottaa vakuutuksia (jos siltä tuntuu, että ne on otettava). Kyllä suomessa vielä sen verran on asiat mallillaan että apua saa sitä tarvitseva, taloudellista ja esim. terveydenhuoltoa, ym.
Kukin elää omalla tavallaan ja minun mielestä kaikki saa tehdä niinkuin lystää. Ota sinä vakuutuksia vaikka kuinka monet, vaikka eri vakuutusyhtiöistä kahdet henkivakuutukset teille kaikille, jos se hyvältä tuntuu. Mutta ihan vinkiksi vaan että anna myös muiden tehdä niinkuin he haluavat, ei kannata heti ryhtyä tuomitsemaan muita! Varsinkaan kun et tarkempaan tiedä heidän elämäntilanteista ja tavoista.
Mar_i ja pikku-fansukka
Nyt vasta luin lupicaia tuolta toisesta keskustelusta kommenttisi, joten jatkan..
Elikkä olit kirjoittanut että omat vanhempasi eivät olleet kovin hyviä vanhempia. Tuli väkisinkin mieleen että ehkä yrität nyt liikaa olla lapsellesi hyvä vanhempi kerta omasi ovat olleet muuta. Tosin enhän asiasta tiedä, mutta tämmöinen nyt tuli mieleen.
Lisäksi vielä tosta isovanhempien/ minun omien vanhempien antamasta rahasta/ tavaroista...ethän ole katkera, jos et ole omilta vanhemmiltasi saanut " avustuksia" . Tämmöinen ajatus myöskin tuli mieleen. Haluan painottaa että minä en todellakaan kerjää rahaa vanhemmiltani. Isäni tyrkyttää minulle usein rahaa ja usein myöskin sanon että ei kiitos! Vanhempani ovat ihan suht hyvätuloisia, asunto maksettu jne. " Ylimääräistä" rahaa siis on, ja tottakai he auttavat jos on tarvis. Ovathan he sentään vanhempiani, eikä minun tarvitse myöskään hävetä pyytää heiltä toisinaan lainaa (huom! LAINAA!!). Äitini rakastaa shoppailua ja meidän tytön vaatteista varmaan puolet on äitini ostamia, mutta seuraavan kerran kun äitini tuo jonkun vaatteen, niin tulisiko minun sanoa että joo, no thanks, mut kyl me pärjätään, palauta se vaan kauppaan...??
No joo että semmosta, mutta lähden tästä keräämään voimia huomista " taistoa" varten. Pidetään sota-tantere vilkkaana nuoret mammat. Tai no, me kolme =).
Elikkä olit kirjoittanut että omat vanhempasi eivät olleet kovin hyviä vanhempia. Tuli väkisinkin mieleen että ehkä yrität nyt liikaa olla lapsellesi hyvä vanhempi kerta omasi ovat olleet muuta. Tosin enhän asiasta tiedä, mutta tämmöinen nyt tuli mieleen.
Tämä on kyllä ihan totta. Haluan olla ja olenkin jo paljon parempi vanhempi kuin kumpikaan vanhempani on koskaan ollut.
Lisää paineita tuo nuorien äitien syynäys, kaikki kyylää että kuinka noilla nyt menee, varmaan huonosti kun ovat noin nuoria. Haluan osoittaa että he ovat väärässä, mutta se on aika vaikeaa jos kaikki muut nuoret perheet osoittavat tämän olevan totta.
Lisäksi vielä tosta isovanhempien/ minun omien vanhempien antamasta rahasta/ tavaroista...ethän ole katkera, jos et ole omilta vanhemmiltasi saanut " avustuksia" . Tämmöinen ajatus myöskin tuli mieleen. Haluan painottaa että minä en todellakaan kerjää rahaa vanhemmiltani. Isäni tyrkyttää minulle usein rahaa ja usein myöskin sanon että ei kiitos! Vanhempani ovat ihan suht hyvätuloisia, asunto maksettu jne. " Ylimääräistä" rahaa siis on, ja tottakai he auttavat jos on tarvis. Ovathan he sentään vanhempiani, eikä minun tarvitse myöskään hävetä pyytää heiltä toisinaan lainaa (huom! LAINAA!!). Äitini rakastaa shoppailua ja meidän tytön vaatteista varmaan puolet on äitini ostamia, mutta seuraavan kerran kun äitini tuo jonkun vaatteen, niin tulisiko minun sanoa että joo, no thanks, mut kyl me pärjätään, palauta se vaan kauppaan...??
Kummatkin, mieheni ja minun vanhemmat tyrkyttävät myös rahaa silloin tällöin, mutta siitä on suoraselkäisesti kieltäydyttävä.
Nämä ihmiset ovat kuitenkin itse ansainneet rahansa ja heillä on oikeus se käyttää omiin juttuihinsa, nauttia elämänsä ehtoolla työnsä hedelmistä.
Totta kai vanhemmat ihmiset tarjoavat aina rahaa ihan kohteliaisuuttaan mutta luulen että heillekin on helpotus kun sitä ei ota vastaan.
Äkkiä he oppivat että ei kannata edes tarjota. Kannatta suorasanaisesti tehdä selväksi, että kiitos mutta ei kiitos, hankimme kyllä itse kaiken tarvittavan.
Mitä tulee vähäosaisuuteen, en ole arvostellut vähäosaisia.
Me itsekään ei olla todellakaan mitään hyvätuloisia, itse olen työtön kotiäiti ja ukon palkka on säälittävän pieni.
Yritin selittää sitä, että raha riittää kun sen osaa käyttää oikein.
Eli, lopettakaa tupakointi ja maksakaa lapsenne vakuutus.
Kaikkeen on varaa kun ei törsää kaiken maailman höpötyksiin.
Jos ei ole valmis luopumaan aamulehdestä ja kahvista, ei ihmekään että mikään ei riitä.
Itse asiassa olisimme oikeutettuja saamaan toimeentulotukea, mutta pärjäämme hienosti sillä osaamme käyttää rahamme (ne vähäiset) fiksusti.
Luultavasti Mar_i sinun perheesi " tienaa" enemmän saamalla tukia.
Vähäosaisuus ei tarkoita sitä että saa olla typerä. Jos ei kertakaikkiaan ole varaa pitää lasta, niin muiden ei pidä siihen kannustaa.
Tiedän yhden akateemisen perheen jossa kumpikin vanhempi on töissä, molemmat tienaavat lähes 10 000 euroa kuukaudessa.
Kuitenkin he ottavat koko ajan lisää velkaa ja lapset ovat suoranaisessa nälässä, ja muistavat aina valittaa kuinka köyhiä ovat.
Ei ne suuret tulot vaan pienet menot, eikö niin?
Toisaalta väärissä paikoissa säästäminen kostautuu. Jos ostat lapsellesi käytetyn patjan pinnikseen, voi se sisältää homeitiöitä jotka aiheuttavat kätkytkuolemaa. Sitten on turha valittaa että voi voi, lapseni kuoli kun sen itse aiheutti.
Pyytäisin siis käyttämään järkeä. Säästäkää omissa menoissa, ei vauvan menoissa.
Siis sä et oikeesti voi olla tosissas noiden sun juttujes kanssa!! Sait mut ihan sanattomaksi ja nyt mä en jaksa enää edes yrittää olla ystävällinen!!
Kuka on sanonut että me poltetaan tupakkaa, kuka on sanonut että meille tulee sanomalehti, kuka on sanonut että me juodaan kahvia?? Me ei nimittäin tehdä näistä yhtään mitään ihan tiedoksesi vaan!! Juuri pyysin sinua olemaan tuomitsematta, kun et mistään mitään tiedä!!
Nyt voin hyökätä sinun kimppuusi...mistä hel*etistä olet keksinyt että jos on käytetty pinniksen patja, niin kätkytkuolema tulee ja iskee...?? Sä oot todellakin joku tosi tosi tosi fiksu tyyppi.
Mun mielestä toi teidän että me-ei-apua-tarvita-me-pärjätään-omillaankin on todella lapsellista toimintaa. Sä et varmaan anna sun lasta hoitoonkaan koskaan kenellekään, kun sähän pärjäät. Tai oikeestaan, ei oo ehkä kyse pärjäämisestä, sun kannattais varmaan mennä puhuu jollekin psykologille noista sun ongelmistas, joita sulla on varmaankin todella paljon!! Ja katos meillä on sen verran hyvät välit vanhempiimme, että ei todellakaan tee pahaa ottaa heiltä rahaa vastaan. En jaksa ees selittää, kun et näköjään tajuu minkälaista on jos on hyvät ja välittävät vanhemmat!! Olen pahoillani että sulla ei ole semmosia ollut. Ehkä tajuut kahdenkymmenen vuoden päästä, kun tyrkytät pojalles rahaa.
Niin ja sä olet itse työtön, siis tosi fiksua hei ruveta tekemään lapsia kun ei ole edes töitä. Luuletko että tulevaisuudessa sulle on töitä, no ei varmasti. Saanko udella mikähän mahdat olla koulutukseltasi? Musta tuntuu että mulla on huomattavasti valoisampi tulevaisuus kun sulla...
Millähän sä mittaat vanhemmuutta? Että onko se hyvää vai huonoa? Ilmeisesti juuri sillä että onko lapsella vakuutus. Eli toisin sanoen rahalla. Siis mä en ihan oikeasti pysty ymmärtämään.
Terveisin todella huono äiti, koska lapsellani ei ole vakuutusta, (teinix kieltä perään) OMG!!
Olen hyvin mielenkiintoinen että onko täällä muita huonoja, tai oikeastaan pahoja äitejä, joilla ei ole vakuutusta lapsilleen...
Kuka on sanonut että me poltetaan tupakkaa, kuka on sanonut että meille tulee sanomalehti, kuka on sanonut että me juodaan kahvia?? Me ei nimittäin tehdä näistä yhtään mitään ihan tiedoksesi vaan!! Juuri pyysin sinua olemaan tuomitsematta, kun et mistään mitään tiedä!!
Sanoin että yleensä perheillä, jotka valittaa että ei ole varaa mihinkään on kuitenkin ihmeellisesti varaa mm. tupakointiin, lehtien tilauksiin, lomamatkoihin, kaljaan jne....
En osoittanut sormella sinua. Vaikka voi olla että tunsit syyllisyyden vihlaisun?
Nyt voin hyökätä sinun kimppuusi...mistä hel*etistä olet keksinyt että jos on käytetty pinniksen patja, niin kätkytkuolema tulee ja iskee...?? Sä oot todellakin joku tosi tosi tosi fiksu tyyppi.
Etkö lue tutkimuksia? Minä otin kaikesta mahdollisesta selvää. Näillä on tutkittu olevan yhteys kätkytkuolemaan
-ilmansaasteet (kaupungissa asuvat vauvat kuolee useammin)
-käytetyt patjat (homeitiöt joita kehityy mm. vanhaan pukluun)
-tutittomuus
-vanhempien tupakointi
Välttämällä näitä kaikki kätkytkuolemanriski laskee huomattavasti. Tämä ei liittynyt asiaan muuten kuin esimerkkinä.
Miksi haluat " hyökätä kimppuuni" , olenko tehnyt kenties jotain sinulle vai mistä vihasi johtuu?
Se, että olen jostakin eri mieltä, ei tarkoita sitä että inhoan sinua tai olet mielestäni jotenkin " huonompi" .
Olemme varmasti monesta asiasta eri mieltä, ei niistä kaikista tarvitse tapella.
Mun mielestä toi teidän että me-ei-apua-tarvita-me-pärjätään-omillaankin on todella lapsellista toimintaa. Sä et varmaan anna sun lasta hoitoonkaan koskaan kenellekään, kun sähän pärjäät. Tai oikeestaan, ei oo ehkä kyse pärjäämisestä, sun kannattais varmaan mennä puhuu jollekin psykologille noista sun ongelmistas, joita sulla on varmaankin todella paljon!! Ja katos meillä on sen verran hyvät välit vanhempiimme, että ei todellakaan tee pahaa ottaa heiltä rahaa vastaan. En jaksa ees selittää, kun et näköjään tajuu minkälaista on jos on hyvät ja välittävät vanhemmat!! Olen pahoillani että sulla ei ole semmosia ollut. Ehkä tajuut kahdenkymmenen vuoden päästä, kun tyrkytät pojalles rahaa.
Kyllä meillä on lapsi hoidossa silloin tällöin, aika harvoin kyllä kun on vielä niin pieni.
En aio tyrkyttää pojalleni rahaa, mielestäni 18 vuotta täytettyään täytyy tulla omillaan toimeen.
Onko sinusta rahan tuputtaminen välittämistä? Sellaistako rakkautta saat vanhemmiltasi? Kas, kun olen luullut sen olevan jotain muuta....
Mielestäni minulla ei juuri ole ongelmia, paitsi se että kukaan ei ymmärrä mitä yritän sanoa, eikä se välttämättä edes ole minusta johtuvaa....
Niin ja sä olet itse työtön, siis tosi fiksua hei ruveta tekemään lapsia kun ei ole edes töitä. Luuletko että tulevaisuudessa sulle on töitä, no ei varmasti. Saanko udella mikähän mahdat olla koulutukseltasi? Musta tuntuu että mulla on huomattavasti valoisampi tulevaisuus kun sulla...
Lapsemme oli vahinko. En salaile sitä millään tavalla.
Koulutusta ei ole, merkonomin paperit jäi hilkkua vaille saamatta ja nyt käyn lukiota. Me kyllä pärjäämme, taloudellisesti ja muutenkin.
Määrittele valoisa tulevaisuus?
Millähän sä mittaat vanhemmuutta? Että onko se hyvää vai huonoa? Ilmeisesti juuri sillä että onko lapsella vakuutus. Eli toisin sanoen rahalla. Siis mä en ihan oikeasti pysty ymmärtämään.
En rahalla vaan yleisellä järkevyydellä, johon kuuluu myös vastuunkanto taloudesta. Mielestäni hyvä vanhempi ei voi olla, jos ei osaa edes suurinpiirtein taata lapselleen edes kohtuullista elämäntasoa.
Terveisin todella huono äiti, koska lapsellani ei ole vakuutusta, (teinix kieltä perään) OMG!!
Mitä tuo tarkoittaa? Mielestäni kyllä vastuulliset vanhemmat vakuuttavat lapsensa, se on ihan totta.
En jaksaisi vastailla näihin viesteihisi, tuntuu vaan että minä enemmän yritän selittää kantaani, sitä vähemmän ymmärrät. (Kuin seinälle puhuisi)
Tiedän, että jotkut ihmiset on rajotteisia sillä tavalla, että eivät ymmärrä lukemaansa, ilmeisesti olet yksi heistä.
Olen pahoillani mutta en osaa laittaa kantaani mitenkään ymmärrettävämpään muotoon.
Tai no voin yrittää
-En tiedä millainen vanhempi olet, eikä minua kiinnosta paskaakaan. Kasvatuksemme tuloksen näemme kyllä myöhemmin, lapsistamme...
-Yritän sanoa että lapsesta syntyy kuluja, joihin varat täytyy saada säästämällä vaikka omista menoista, ja jos tilanne on aivan kamala ei lasta kannata pitää laisinkaan.
-Myymme asuntomme ja vaikka itseämmekin jotta lapsellamme olisi ruokaa suuhun ja vaatetta päälle. Toistaiseksi ei ole tarvinnut eikä varmaan koskana tarvitsekaan. Lapsellamme on varmasti kaikkea mitä hän tarvitsee, saa kulkea vaikka reimatecissä jos haluaa ;D
Nyt jos oli vielä jotain kysyttävää, niin kysy suoraan, en jaksa viihdyttää sinua.
Vai sovitaanko suoraan että ollaan eri mieltä, sinusta lapsi ei siis tarvitse millään tavalla taloudellisesti turvattua lapsuutta (rakkaus riittää, nälkä ei haittaa) ja minusta taas tarvitsee ja sen lisäksi rakkautta.
Ja sinusta vanhempien välittäminen lapsestaan tarkoittaa rahan tuputusta, minusta se täytyy ilmentää muilla tavoin, OK?
Kyllä kai nyt aikuisten ihmisten pitäisi osata olla eri mieltä ilman mitään " mä kerron mun äidille" -juttuja.
Hyvää hyvyyttäni yritin kertoa että sillä tavoin voi säästää todella paljon rahaa kun ennakoi, mutta ilmeisesti ennakointi ei kuulu muiden perheiden tapoihin, sille ei sitten mahda mitään :(
Kurmeli, se muuten minua vähän hymyilytti kun sinä ensin totesit että " Minä olen sinua ylempänä ja meillä on Peugeot" ja sitten heti sanoitkin että luokittelu oksettaa sinua :D Hassua.
En voinut olla mainitsematta tästä paradoksista, sorry ja meillä on muuten uudempi auto kuin teillä, 3 vuotta uudempi farkku ;)
Anteeksi lapsellisuuspuuskani, lällälläää vaan ja taantuminen eskaritasolle....
Okei, ehkä me ei ymmärretä toisiamme. Ehkä olen ymmärtänyt väärin joitain sun näkemyksiä, ja sä mun näkemyksiä. Mä en myöskään jaksa enää samasta jankuttaa, joten annetaan olla. Jotenkin musta kyllä tuntuu että tää jää mua vielä kaivelemaan, mutta yritän unohtaa.
Oikaisen vielä muutaman jutun. Toki lapsi tarvitsee rakkauden lisäksi vaatetta ja syötävää, ja kyllä meillä niin on että ensimmäiseksi ostetaan lapselle vaipat ja ruoat+muut tarpeelliset jutut ja vasta sitten vanhemmille esim. talvitakki tai vastaavaa.
Ja vielä omista vanhemmistani. Yleensäkin kerron äidilleni paljon kaikkia asioita ym. Ja uskon että vanhempani haluavat avustaa meitä rahallisesti juuri siksi että he välittävät siitä että meillä on kaikki tarpeellinen. Se on heidän yksi tapa osoittaa välittävänsä, mutta ei kyllä ainoa!
Niin ja en ole tuntenut syyllisyyden vihlaisua yhdenkään tekstisi kohdalla. Ja minusta kaikki kirjoituksesi on tuntunut siltä että olet verbaalisesti hyökännyt minun kimppuni, joten siitä ajatus sanallisesta " sodasta" .
Osa kirjoituksistani on ollut puhdasta ironiaa, jos et sitä ole itse tajunnut. Ja uskoisin että myös tuo kurmelin " meillä on peugeot-olen sinua ylempänä" oli myös ironiaa.
Mutta nyt lopetan tähän, mar_i
Huvittuneena luin tekstejä ja tunsin heti olevani vielä huonompi tuleva äiti.. eli olen jo valmiiksi yksinodottaja, ei edes sitä miestä elättämässä. Tuet ja vanhempani tyrkyttämät rahat ovat siis todellakin tervetulleita, okei käyn vielä töissä ja yritän parhaani mukaan säästää tulevaisuuden varalle. Heti yritin sisäisen pessimistin saada ulos itsestäni (vaikeaa se oli, kuinka sä lupicaia sen teet?) ja tulin siihen tulokseen, että jotta saan lapselleni vakuutukset ja uudet rattaat ja patjat ja muut vastaavat ilman äitini ja yhteiskunnan avustusta, mun on varmaan lopetettava syöminen. Mut mitä teen valmiiksi ostetuille vaatteille, kun palautusaikakin on jo mennyt? Pitää vissiin lahjottaa niille parempi varaisille, jotta saan näytettyä kuinka pärjään omineni!
Joo ja ehdottomasti tapettava kissat, miten paljon niiden ruokaan meneekään rahaa ja hiekkakin on kallista, niin ja voin saada toksoplasma tartunnan ja keskenmeno tulla. APUA!
Miten oikeesti joku voi olla noin pessimisti? Tietenkin pitää olla maalaisjärki mukana asioissa, esim. rs-virus.. mutta pölypunkit?? Pölypunkit on historiaa, vai säästätkö sinä sähköä, etkä pese kiertotavaroita (ainiin, meinasin unohtaa, sähän ostat kaiken uutena!). Hengenvaarallisia pölypunkki tapauksia ei ole ollut sen jälkeen, kun ihmiset ovat alkaneet ahkerammin siivoamaan ja muistavat säännöllisen petivaatteiden vaihtamisen. Ja tietenkin myös imurointi vähentää niitä (keskuspölyimuri parempi tähän).
Mä olen nelilapsisesta perheestä, äiti yksinhuoltaja, isä ei maksanut elatusmaksuja ja tuilla elettiin ja hyvin elettiinkin, ei turhia leluja, harvoin omat uudet vaatteet (siis olen nuorin ja ainut tyttö, poikien vaatteissa tallasin menemään) ja kuinka paljon osaan tänä päivänä arvostaa pieniä asioita!!! Tulen varmasti yrittämään opettaa lapselleni saman, ei uudet tavarat onnea tuo (niinkuin joku mainitsikin) vaan rakkaus sen tekee.. Tuilla elämäni tulee olemaan tiukkaa ja ostokset siis vain pakollisia!
Psykiatrisella puolella työskennellessäni olen huomannut, että liika mammona on suurimman pahan aiheuttaja. Aika korvataan tavaralla ja rahalla ja huomio pitää tässä tilanteessa hakea jotain toista kautta, mitä kenenkin kohdalla, päihteet, joillekin puhkeaa miel.terv. ongelmia jne jne. Jos lapsesta asti lapsi näkee ja oppii, ettei mitä tahansa vaan saada UUSINA, sitä ei tulevaisuudessa niin osaa vaatiakaan. Niin ja mitä tän saasteongelman kanssa tehtäisiinkään, jos kaikki ostaisivat patjat, rattaat, vaatteet (niistähän voi tulla vaikka täitä) uusina. Mehän hyvät ihmiset hukuttas siihen paskaan!!
Tässä tuli nyt vähän tekstiä ohi aiheenkin, mutta v*tutus käyrä nousi huippuun ja piti hieman purkaantua!
Ja loppuun täytyy kyllä valitettavasti myöntää, että en kuitenkaan tunne itseäni sen huonommaksi ihmiseksi vaikka tuet ovatkin tulevaisuuteni turva!
.. elikkäs, en ole aikaisemmin täällä kantaa mihinkään ottanut. ja tämänkin keskustelun vain silmäillyt, sieltä täältä lukien. en ole asiassa kummankaan puolella erityisesti. mielipiteitä on monia ja jokainen äitinä haluaa omalle lapselleen pelkästään parasta. eri perheissä se on eri asioita, aina kuitenkin varmasti rakkautta. mutta jotenkin minusta on typerää ja lapsellista nostaa tällä tavalla esiin tietty nimimerkki kuten tässä lupicaia, toisten arvosteltavaksi ja silmätikuksi. kieltämättä vielä aika ihmeellisin perustein. en ihmettele yhtään jos nuorten äitien palstalla on hiljaista. itse tuoreena äitinä etsin vasta omaa tapaani olla äiti, ja voin rehellisesti sanoa että itsetuntoni ei tässä asiassa taida olla vielä niin kohdallaan, että kestäisin tälläisiä julkisia ryöpytyksiä. en tuomitse keskustelun aloittajaa, on oikein olla erimieltä. mutta piste lupicaialle, tulit rohkesti puolustamaan kantaasi. itse arkana olisin pysynyt hiljaa....
Minä en ole pessimisti vaan realisti. Minusta vaaleanpunaisissa unelmissa eläminen ei ole hyvästä vaan realiteetit täytyy kohdata rohkeasti.
Kieltämättä Pinza ei kuulosta hyvälle että ostat ennemmin kissoillesi ruokaa kuin lapsellesi. Miksi edes pidät lapsesi, jos tiedät että et voi tulla toimeen ilman vanhempiesi avustusta? Minusta se ei ole kovin reilua heitä kohtaan, kun sinun kohdallasi ei edes voida puhua teiniäitiydestä vaan olet jo ihan aikuinen nainen.
Kulta pieni, kukaan ei ole puhunut mistään pölypunkeista vaan vanhoihin vauvan patjoihin imeytyneestä puklusta, joka sitten homehtuu ja josta homeitiöt joutuvat vauvan hengitykseen tehden haittojaan. Mistä sinä nuo pölypunkit keksit?
Meillä pestään kaikkea kyllä, olen hyvin tarkka siisteydestä ja hygieenisyydestä. Ei kaikkea tarvitse ostaa uutena, mutta juuri tuon patjan ja ainakin turvakaukalon ostin uutena turvallisuussyistä.
Meille on muutenkin pitänyt ostaa kaikki itse ja uutena, enpäs kerrokaan syytä ihan kiusaksenne.
Pelkään itse asiassa joskus meneväni vähän jo ylihygieenisyyteenkin.
Minä en kannata sitä, että lapsi hukutetaan tavaraan vaan sitä että on mahdollisimman vähän tavaraa, ikävä jos olette ymmärtäneet väärin. Olen hyvin askeettinen, esimerkiksi minulla on yhdet housut.....
Kiitos kannustuksesta! Olen tosiaan rohkeasti yrittänyt puolustaa kantaani vaikka kukaan ei näytä ymmärtävän mikä kantani edes on, näistä älyttömistä vastauksista päätellen. Tapoihini ei kuulu heittää kommenttia ja sitten livistää seisomatta sanojeni takana.
Olen ainakin yrittänyt perustella miksi olen tätä mieltä. Ikävää jos ette koe samoja asioita tärkeiksi.
Minusta on äärimmäisen itsekästä ja vastuutonta pitää lapsi, jota ei kuitenkaan pysty käytännössä elättämään, se ei tosiaan ole mitään vastuullisuutta ja aikuisuutta.
Aina täytyy ajatella (poikkeuksia löytyy) lapsen parasta eikä omaa napaa.
Miettiä, että haluaisinko minä olla tämä lapsi, joka syntyy esimerkiksi 15-vuotiaan tyhjätaskuyksinhuoltajan lapseksi, vai ennemmin ehjään, hiukan vanhempaan ja toimeentulevaan perheeseen.
Jos rakkauden määrä on kummassakin perheessä sama, niin kuka teistä rehellisesti sanoen valitsee ensimmäisen vaihtoehdon?
Toki jokainen sellainen, joka osaa pitää itsestään ja lapsestaan huolta, henkisesti ja fyysisestikin(!!!!), ansaitsee lapsen!
Tuntuu että realistisuutesi menee hieman yli, koska kuitenkin eletään suhteellisen hullussa maailmassa ja täällä voi käydä aivan mitä tahansa, mielikuvituksella pääsisi pitkälle ja saisi itsensä sairaaksi ylihuolehtimisesta. Sen takia ennemmin jätän ajattelematta asioita, joiden mahdollisuus on hyvin pieni (kuten gallerian pervot katselijat).
Ja minä hullun elämän kohdanneena en edes osaisi vaaleanpunaisissa unelmissa elää!
Kyse ei ollut että ostan mieluimmin kissoille ruokaa kuin lapselle! Vaan ennemmin kissoille ruokaa, kun uudet tavarat. Olen taloudellisesti vielä hyvässä tilanteessa, mutta tiedän että kun tuille jään, ei ylimääräisiä menoja voi olla (vaikka täydet äitiysrahat tulevatkin).
Miksi pidän lapseni?? Älä kysy tuollaista kysymystä kun et tiedä tän enempää mitä olen kirjottanut. Elämää raastavia keskenmenoja kokeneena pitäisi vielä oma lapsi tappaa!! Ja myöhemmin jos selviäisi, ettei lapsia olisi mahdollista saada, tekisin kyllä saman itsellenikin. Sillä lapsien saanti on sen verran tärkeä asia minulle.
Joo ja tilanne oli aivan eri kun lasta suunniteltiin.. mutta joskus elämä koettelee näin, oisin jättänyt lapsen hankinnan väliin, jos oisin osannut kohtaloni ennustaa. Siinä syy myös siihen miksi otan vastaan äitini apuja. Jos oisin tietämättä tullut raskaaksi, en sitä kehtaisi edes tehdä, koska silloin oisin ollut vastuuntunnoton, aikuisen ihmisen kun pitäisi tietää mitä seurauksena kun leikkiin ryhtyy!! Eikä kyse ole siitä, että äitini lapsen lopun elämän ajan auttaa rahallisesti, vaan alussa sitä tarvitsen.
Minulla on ammatti, 4:än vuoden työkokemus ja tällä seudulla ainakin vielä työpaikkoja reilusti avoinna, joten tulevaisuus on kuitenkin suht turvattuna. Ei tarvitse lähteä enää opiskelemaan tms.
Jokaisella on tietenkin omat mielipiteet asioihin, mutta minua rupesi suututtamaan tuomitseminen. Jokaisella meillä on omat lähtökohdat ja pelkän esitiedon mukaan ei voi ruveta tuomitsemaan. Jokaisella meillä varmasti on jonkilainen syy tehdä asiat erilailla. Myöhemmin voin itsekin huomata, että uusina ostaminen voisi minunkin kohdalla olla se parempi vaihtoehto (allergian tai vastaavan vuoksi). Ja että lapseni sairastaa useasti, rahaa menee kamalasti ja vakuutus olisi sittenkin ollut hyvä vaihtoehto.. Se on turha enää tuossa vaiheessa voivotella. Oppisinpahan ainakin kantapään kautta.
Musta tuntuu että lupicaia tahallaan yrittää ymmärtää muiden sanomiset väärin. Ehkä muakaan ei sen takia kiinosta yrittää edes ymmärtää lupicaian näkemyksiä. Tai sitten lupicaia ymmärtää asiat niinkuin tarkoitetaan, mutta hän vääntää ne semmosiksi, kuin itse haluaa, jotta voi pitää muita äitejä itseään huonompina.
...onks teiän lapsella lupicaia sen takii vakuutus et ku et osaa hoitaa sitä, ni et jos sille käy jotain sen takii...?? ;)
Minusta lupicaia ei ole ollut mitenkään eritysen epäselvä tai ole tuntunut käsittävän asioita väärin. Minä ainakin olen ymmärtänyt varsin hyvin hänen pointtinsa. Vaikken samaa mieltä hänen kanssaan kaikista asioista olekaan, päinvastoin, niin nostan hattua siitä, että on jaksanut pysyä suht tyynenä tällaisen jopa henkilökohtaisuuksiin menevän kritiikin edessä.
Aika pitkälti samaa mieltä olen nimimerkin " Han_" kanssa. Vaikka en lupicaian (menihän se nikki noin?) kanssa ole kaikista asioista samaa mieltä, niin täytyy todeta, että hyvin on itseään puolustanut. Mielestäni mielipidekeskusteluissa on turha iskeä vyön alle, henkilökohtaisuuksiin. Ja minä ainakin olen tajunnut hänen pointtinsa - vaikka kuinka olisi rakkautta niin tarvitaan myös sitä rahaa. Lupicaia tuskin yrittää sanoa, että rakkautta ei tarvita. Itsestäni on täysin tekopyhää väittää, että maailmassa pärjää pelkällä rakkaudella. Upea ajatushan tuo on, ja vähälläkin rahalla tulee toimeen, mutta jonkinlaista vatsantäytettä on joka päivä saatava ja sänky jossa nukkua.
mar_i:
...onks teiän lapsella lupicaia sen takii vakuutus et ku et osaa hoitaa sitä, ni et jos sille käy jotain sen takii...?? ;)
A) Lapsi voi syntyä vammaisena tai vammautua myöhemmin elämässään vanhemmista riippumatta
B) Aina ei pääse kunnalliselle puolelle hoitoon
C) Jos joutuu vaikka korvatulehduskierteeseen ja putkitukseen niin kiittää kyllä mielessään sitä että otti vakuutuksen.
D) Puhtaista säästösyistä.
Itsellämme on vakuutukset myös, että jos meilel käy jotain niin eipä tarvitse lapsen lähteä tyhjätaskuna maailmalle.
pelkkä rakkaus ei riitä VAIKKA SE ON JUURI KAIKISTA TÄRKEINTÄ.
Mutta tämä vakuutus ja se, että olisi hyvä olla edes se 1000 euroa säästöjä on hyväksi koko perheen taloudelle, teille itsellenne.
Kukaan ei muuten vastannut kysymykseen, jos teillä ei ole säästöjä, eikä vakuutusta, kuka maksaa jos teiltä hajoaa suuri määrä koneita samana päivänä tai tulee vaikka vesivahinko?
Tai kuka maksaa jos lapsenne olisi kehitysvammainen, kaikki hoidot, lääkkeet, terapiat, pyörätuolit yms?
Ja haluaisitteko vielä sitten kun lapsenne on parikymppinen, maksaa hänen perheensä kustannuksia jotka johtuvat siitä että hän ei osaa varautua huomiseen ja käyttää rahansa typerästi? Sillä tavoin että sosku maksaa jo hänen elämisensa ja silti olisi vielä käsi ojossa?
Itseäni voisi ainakin jurppia, sitä kun on laina maksettavana ja niin edelleen....
Asiallisia vastauksia, kiitos, eikä mitään " sä olet huono äiti" -vastauksia.
Joo, mä olen lähtenyt sille linjalle että sä olet huono äiti ihan vaan sen takia että sä pidät mua huonona äitinä vaan sen takia että meillä ei ole vakuutuksia...
Mä tiedän että mä olen ollut ilkeä lupicaialle, olenhan mä sen ihan suoraan kirjoittanutkin joihinkin kommentteihini. Mutta mä en voi ymmärtää ihmistä, joka pitää mua ja muitakin huonoina äiteinä, jos lapselle ei ole vakuutusta. Ei se ole mikään hyvän äitiyden mittari. Ja siitähän tämä kaikki alkoi...
Mä olen samaa mieltä että pelkkä rakkaus ei riitä ja rahaa tarvitaan. Mutta lupicaia oli sitä mieltä että lapselle on ostettava uudet vaunut, uudet sängyt, jne. ja siinä mä olen totaalisen eri mieltä. Lapselle on oltava ruokaa, vaippoja, vaatetta, lääkkeitä tarpeen vaatiessa, jne. mutta ei pidä mennä liiallisuuksiin. Kyllä mä todellakin pistän lapsen tarpeet omieni tarpeideni edelle, toisin kuin lupicaia yritti väittää.
Ja mä olen jo sanonut että mä en todellakaan miellelläni sosiaalitoimistossa asioi ja menen takaisin kouluun mahdollisimman nopeasti, jotta valmistun ja voin itse tienata rahani.
Meillä on sen verran uudet koneet (pyykkäri, tiskari, ym.) että ne menee vielä lähes kaksi vuotta takuuseen, jos hajoavat. Pyykinpesukonetta ja astianpesukonettakin ihan itse maksetaan joka kuukausi pois, vaikka olisi sossustakin ne saatettu saada. Pyykinpesukonekin melkein kokonaan jo maksettu, eikä astianpesukoneestakaan enää paljon ole jäljellä. Kun ne on maksettu, niin sitten ostetaan osamaksulla pakastin, jota meillä ei vielä ole. Ja nyt varmaan lupicaia arvostelee meidän tapaa käyttää rahaa. Meillä ei pahemmin muita keinoja ole, joten tämä on ainoa vaihtoehtomme.
Kelalla on kyllä aika laajasti noita tukia, että jos lapsi vammautuu, niin kelalta saa jotain tukea siihen. Tiedän erittäin köyhän perheen, jolla on kehitysvammainen poika, asui kotona niin kauan kuin äitinsä jaksoi hoitaa, mutta on nyt hyvässä laitoshoidossa, vaikka perheellä ei rahaa edelleenkään ole. Perheen äiti yh ja siivoaa työkseen...
mistä sait ikäni, ja vielä mieheni iän selville kun en muista niitä täällä ilmoittaneeni missään?