Voiko lapsen sukunimen vaihtaa?
Olin avoliitossa jossa annoimme lapsellemme isänsä sukunimen. Nyt olemme eronneet ja haluaisin vaihtaa lapselle minun sukunimeni jotta perheellämme olisi sama sukunimi. Isä ei halua pitää tyttäreensä yhteyttä mutta on (vielä?) huoltaja, joten siihen tarvitsisin varmaankin hänen lupansa?
Kommentit (7)
Vierailija:
Muutos maksaa noin 100 euroa.
muutimme lasten nimet isän sukunimelle kun menimme naimisiin.
Itse olin aiemmin yh ja tytöllä oli mun sukunimi. Kun menin naimisiin ja otin uuden mieheni sukunimen, vaihdettiin myös tytön sukunimi samaksi muun perheen kanssa. Ja ei me kyllä mitään maksettu.
Teillä on siis yhteishuoltajuus. Silloin tulee olla myös isän suostumus asiasta. Muuten nimen vaihtaminen ei onnistu.
Me teimme vaihdon samalla, kun menimme naimisiin. Silloin se oli ilmaista. (Lapsella oli isänsä sukunimi ja mies otti yhdistelmänimen. Tällöin vaihto yhteiseksi (minun nimekseni) oli ilmainen.)
Mutta jos nimeä muuten vaihtelee, se maksaa suunnilleen 100 euroa.
Vierailija:
Me teimme vaihdon samalla, kun menimme naimisiin. Silloin se oli ilmaista. (Lapsella oli isänsä sukunimi ja mies otti yhdistelmänimen. Tällöin vaihto yhteiseksi (minun nimekseni) oli ilmainen.)Mutta jos nimeä muuten vaihtelee, se maksaa suunnilleen 100 euroa.
Miten menettelen - alaikäisen lapsen sukunimen muuttaminen
Alaikäisen lapsen sukunimen muuttamiseen riittää ilmoitus, jos vanhemmat haluavat muuttaa lapsen sukunimen isän sukunimeksi siinä tapauksessa, että vanhemmilla ei lapsen syntyessä ollut yhteistä sukunimeä ja isyyttä ei ollut vahvistettu ja merkitty väestötietojärjestelmään lasta rekisteröitäessä.
Alaikäisen lapsen sukunimen voi muuttaa ilmoituksella vanhempien yhteiseksi sukunimeksi, jos vanhemmat solmivat keskenään avioliiton ja ottavat yhteisen sukunimen. Aviopuolisoilla on myös mahdollisuus antaa yhteinen sukunimensä toisen puolison alaikäiselle lapselle.
Lapsen huoltajien on oltava lapsen nimenmuutoksesta yksimielisiä. Kaksitoista vuotta täyttäneen lapsen sukunimeä ei voi muuttaa ilman hänen omaa suostumustaan.
Mikäli lapsen sukunimeä halutaan muuttaa jollain muulla tavalla, muutosta tulee hakea maistraatilta maksullisella nimenmuutoshakemuksella.
Eli siitä voi jokainen päätellä, missä tapauksessa muutos on maksullinen ja milloin maksuton.
2
Muutos maksaa noin 100 euroa.