MIKSI joku ei katso toista ihmistä silmiin?
Mistä se kertoo? tiedän, että tämä nelikymppinen nainen on oikein vuolas puhumaan ja monisanainen. Ujoudesta ei ole kyse.
Kommentit (66)
Vierailija kirjoitti:
Mulla on adhd ja lieviä autistisia piirteitä, en katso ihmisiä silmiin. Se ei tunnu hyvältä ja luontevalta.
Samaa olin tulossa kommentoimaan. Pliis kanssaihmiset, älkää olko loukkautuneita tai mitään, monet meistä nepsyistä ainakin on vaan sosiaalisesti rajoittuneita, jonka voi virheellisesti tulkita välttelyksi tai töykeydeksi tms vaikkemme niin tarkoittaisi.
Katson ihmisiä NS ohi tai katon kyllä päin mutta sillai että en kuitenkaan katso . Vihaan ihmisiä paitsi omia lapsiani ja omaisia.
Koen ahdistavana ja uhkaavana jos joku katsoo minua silmiin. En voi samaan aikaan katsoa toista silmiin, mutta jos toinen katsoo muualle, silloin voin. Esim. koulussa katsoin opettajaa silmiin kun hän puhui, mutta käänsin katseen välittömästi pois aina kun hän katsoi minuun päin.
Ja kyllä, aspergerpiirteitä minulla on paljon, diagnoosi puuttuu.
Silmiin katsominen on ahdistelua. Tai siis, jos mies katsoo naista silmiin, nainen ahdistuu. Tulkitsee tilanteen sitten ahdisteluksi. Koska on ahdistunut.
Silmiin katsomisen välttely on yksi selvimmistä autismin merkeistä. Sitä en tiedä miksi he eivät katso silmiin, mutta näin se vaan on.
Sosioloogit selittää sen silmiin katsomisen suhteessa etäisyyteen. Kaksi ihmistä lähestyy toisiaan ja katsovat silmiin/kasvoihin jotta nähdään ilmeistä/eleistä onko toinen vihamielinen. Lähestyessään molempien päät alkavat (siis pitäisi alkaa) kääntyä sivulle. Nyt sitten "sivistys vastoin eloluutiota" on keksinyt tämän ; Pitää katso kokoajan silmiin joka on höpöä koska jos toinen ei ole vihamielinen siirrytään (pitäisi siirtyä) ympäristön tarkkailuun.