Meillä on eletty aina säästeliäästi eli näin.
Lämmitetään paljon puilla,öljylasku saatu tiputettua paljon alaspäin. Marjat marjapensaista ja metsistä ensi kesäksi aion laittaa vielä kasvimaankin. Lapsen ja aikuistenkin vaatteet kirppikseltä tai tuosta halppisliikkeestä mistä ne ei paljoa maksa. Käydään n pari kertaa viikossa kaupassa ja se kauppa on lidl sieltä saa halvempaa.
Kommentit (54)
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 11:03"]
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 10:44"]
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 10:19"]
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 10:14"]
Kuka ostaa joka viikko hillopurkin? Meillä menee maksimissaan purkki vuodessa.
[/quote]
No me ei osteta, mutta meillä menee kyllä purkki hilloa viikossa. Meillä on omena-, kesäkurpitsaomena-, mansikka-, vadelma, mustikka ja karviaishilloja. Käytämme niitä lättyjen ja pannarin kanssa, kakun väliin, kääretorttuun, maissikiisselin ja puuron "silmänä", paahdetun leivän päällä. Ei siis joka viikko kaikkia näitä, mutta tässä käyttötarkoitukset pääpiirteissään. Meitä on vanhemmat ja 4 lasta.
[/quote]
Terveellistä o.O
[/quote]
En ole tuo edellinen kirjoittaja, mutta miten niin ei olisi terveellistä? Ei hilloihin ole mikään pakko lisätä sokeria. Minä en ainakaan lisää.
[/quote]
Onko se silti hilloa jos siihen ei laita sokeria? Sittenhän se on jotain survosta tms. eikä hilloa...
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 12:39"]
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 12:26"]
Mulla on mökki, ja hyödynnän sen pihan ja ympärillä olevan metsän. Kaupungissa on rivarin melko iso piha. Siellä on myös kasvihuone, mutta en voi sanoa, että itseviljelty kurkku tai tomaatti tulisi kovin halvaksi, ainakaan huoneessa....rakennuskustannukset nääs...ulkona seinustalla kyllä, jos lämmintä seinustaa riittää ja saa satoa sen verran, että siitä riittää tomskukastiketta pakkaseen.
Omenapuita on kolme, herukkapensaita 8, karviaisia 2, pensasmustikkaa neljä, vattupuskia 10 ja mansikkaa en enää viljele, koska olen laskenut, että halvemmalla ja vähemmällä riesalla saan ne torilta. Kerään myös aronian marjat ja tyrniäkin löytyy, mutta sen marjat on hankalia kerätä. Sen sijaan sieniä kerään aivan kahjona ja katiskat on läheisessä järvessä. Rapujakin olen pyytänyt.
Kasvatan itse sipulia, retiisiä, parsaa, naurista, porkkanaa, valkosipulia, purjoa, selleriä, mustajuurta, maa-artisokkaa, punajuuria, raparperia, palsternakkaa, kurpitsaa, vähän lanttua ja huumorimielessä parsakaalia ja maissia. Jälkimmäiset onnistuu milloin onnistuu. Perunaa on noin 30 neliön ala, mikä riittää noin helmi-maaliskuulle meidän kulutuksella. Yrteistä on tilliä, persiljaa, lipstikkaa, oreganoa, ruohosipulia ja timjamia. Basilikaa on kasvihuoneessa, se on kylmänarka. Pakastan ja kuivaan noita. Salaattia en kylvä maalle kovin paljon, koska se kasvaa kaupungin pihallakin.
Suurin osa marjoista ja omenoista menee pakkaseen semmosenaan tai mehuna. Syön marjoja puuron päällä, jugurtin seassa ja rahkan kanssa. Viimeiset juurekset syötiin juuri ja sipulit on loppu, nyt mennään kaupan ostotavaralla. Purjoa on vielä pari vartta.
Saan sukulaisilta myös hirven- ja peuranlihaa joka syksy.
Säästön määrästä en tiedä, mutta kaupasta kannan kotiiin pienempiä kasseja, kun varastot on täynnä. Joten kai siitä jotain tulee. Esim. mehua ei ole ostettu kuin silloin, kun se on loppu.
Nyt mietityttää, hommaisko mehiläispesän. tulisiko oma sokerituotanto kalliiksi...?
[/quote]
Voi kun haluaisin elää noin... mutta miten sinulla riittää aika kaikkeen?
[/quote]
En ole 46, mutta saman suuntaisesti elävä kuitenkin joten vastaan tähän.
Tuo on aika paljon valintakysymys: joku tekee pitkää päivää töissä, jotta voi ostaa toisten tekemiä hyödykkeitä ja ruokia, joku toinen taas tekee vain vähän töitä hengen pitimiksi ja kasvattaa ja valmistaa ruokia ym. sitten itse.
Rahaa tarvitsee huomattavasti vähemmän, jos tekee itse paljon. Ja kun ei tarvitse rahaa, ei tarvi myöskään tuhlata aikaa töissä.
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 13:18"][quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 12:39"]
Rahaa tarvitsee huomattavasti vähemmän, jos tekee itse paljon. Ja kun ei tarvitse rahaa, ei tarvi myöskään tuhlata aikaa töissä.
[/quote]
Silloin ei myöskään kerrytä itselleen eläkettä ja säästäminen pienistä tuloista on hankalaa. Marjoilla ei makseta sähkö- tai vakuutusmaksuja, hammaslääkäriä tai kiinteistöveroja, jotka kulut juoksevat eläkeläisilläkin.
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 13:39"]
Silloin ei myöskään kerrytä itselleen eläkettä ja säästäminen pienistä tuloista on hankalaa. Marjoilla ei makseta sähkö- tai vakuutusmaksuja, hammaslääkäriä tai kiinteistöveroja, jotka kulut juoksevat eläkeläisilläkin.
[/quote]
Minä olen melko varma, että en tule ikinä eläkettä näkemään, joko koko systeemi lakkautetaan tai sitten eläkeikä on niin korkea että se on aivan sama. Ja jos taas systeemi pysyy pystyssä, niin minimieläkekin riittää hyvin kun osaa rahaa käyttää ja hoitaa asiat kuntoon ajoissa. Ja kuten ehkä huomasit, en puhunut työttömyydestä vaan työmäärän vähentämisestä?
Rahaa tällä elintavalla saa myymällä marjoja, sieniä, kalaa ja riistaa (torilla, tehtaille, yksityisille tai ravintoloille), myymällä yksityisille luomukasviksia, kananmunia ja lihaa, ylipäätään myymällä mitä erilaisempia tuotteita ja palveluita.
Ja kyllä pienistäkin tuloista voi säästää, kunhan menot vaan pysyvät tuloja pienempinä. Sähköä kuluu juuri sen verran kuin sitä käyttää (ilman sähköä ja juoksevaa vettäkin pystyy elämään!) ja vakuutuksiakaan ei ole pakko ottaa jos ei tahdo. Itse en ole loupunut todellakaan kaikista mukavuuksista, mutta kunhan halusin huomauttaa, että nykyaikainen elämä ei ole ainut vaihtoehto.
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 13:18"]
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 12:39"]
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 12:26"]
Mulla on mökki, ja hyödynnän sen pihan ja ympärillä olevan metsän. Kaupungissa on rivarin melko iso piha. Siellä on myös kasvihuone, mutta en voi sanoa, että itseviljelty kurkku tai tomaatti tulisi kovin halvaksi, ainakaan huoneessa....rakennuskustannukset nääs...ulkona seinustalla kyllä, jos lämmintä seinustaa riittää ja saa satoa sen verran, että siitä riittää tomskukastiketta pakkaseen.
Omenapuita on kolme, herukkapensaita 8, karviaisia 2, pensasmustikkaa neljä, vattupuskia 10 ja mansikkaa en enää viljele, koska olen laskenut, että halvemmalla ja vähemmällä riesalla saan ne torilta. Kerään myös aronian marjat ja tyrniäkin löytyy, mutta sen marjat on hankalia kerätä. Sen sijaan sieniä kerään aivan kahjona ja katiskat on läheisessä järvessä. Rapujakin olen pyytänyt.
Kasvatan itse sipulia, retiisiä, parsaa, naurista, porkkanaa, valkosipulia, purjoa, selleriä, mustajuurta, maa-artisokkaa, punajuuria, raparperia, palsternakkaa, kurpitsaa, vähän lanttua ja huumorimielessä parsakaalia ja maissia. Jälkimmäiset onnistuu milloin onnistuu. Perunaa on noin 30 neliön ala, mikä riittää noin helmi-maaliskuulle meidän kulutuksella. Yrteistä on tilliä, persiljaa, lipstikkaa, oreganoa, ruohosipulia ja timjamia. Basilikaa on kasvihuoneessa, se on kylmänarka. Pakastan ja kuivaan noita. Salaattia en kylvä maalle kovin paljon, koska se kasvaa kaupungin pihallakin.
Suurin osa marjoista ja omenoista menee pakkaseen semmosenaan tai mehuna. Syön marjoja puuron päällä, jugurtin seassa ja rahkan kanssa. Viimeiset juurekset syötiin juuri ja sipulit on loppu, nyt mennään kaupan ostotavaralla. Purjoa on vielä pari vartta.
Saan sukulaisilta myös hirven- ja peuranlihaa joka syksy.
Säästön määrästä en tiedä, mutta kaupasta kannan kotiiin pienempiä kasseja, kun varastot on täynnä. Joten kai siitä jotain tulee. Esim. mehua ei ole ostettu kuin silloin, kun se on loppu.
Nyt mietityttää, hommaisko mehiläispesän. tulisiko oma sokerituotanto kalliiksi...?
[/quote]
Voi kun haluaisin elää noin... mutta miten sinulla riittää aika kaikkeen?
[/quote]
En ole 46, mutta saman suuntaisesti elävä kuitenkin joten vastaan tähän.
Tuo on aika paljon valintakysymys: joku tekee pitkää päivää töissä, jotta voi ostaa toisten tekemiä hyödykkeitä ja ruokia, joku toinen taas tekee vain vähän töitä hengen pitimiksi ja kasvattaa ja valmistaa ruokia ym. sitten itse.
[/quote]
Hmm, niin. Minä teen kotoa käsin työtä jolla ei paljon tienaa mutta joka on intohimoni, ja yritän tehdä kotona itse kaiken mihin suinkin kykenen. Aikapula on krooninen :( Usein mietin, mikä minussa on oikein vialla, kun olen niin hidas, enkä pysty olemaan niin tehokas että pystyisin vaikka saman päivän aikana kitkemään perunapellon, leipomaan leipää ja kutomaan viisi pari sukkia. Tiedän, että jotkut ihmiset pystyvät tällaiseen, mutta minä en. Hyvä kun saan talon pidettyä joten kuten siistinä.
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 12:55"]
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 09:57"]
No, en käytä hyttysmyrkkyä enkä bensaa. Sähkö tietysti kuluu. Mutta mistä saisit satoja litroja marjoja esim. 50:llä eurolla, joka luultavasti kuluu 10kk:n pakastukseen. Jos ostaisin kerran viikossa mehupullon, hillopurkin ja pari rasiaa marjoja, siihen kuluisi jo kuukaudessa se 50€.
[/quote]
Kylläpä juodaan paljon mehua ja syödään hilloa! Säästöä on siinä kun jättää mehut ja hillot vähemmälle...
[/quote]
Limuja ei juoda meidän perheessä koskaan kotiinkannettuna, ei mitään kaupan vanukkaita eikä kerroskiisseleitä eikä muita höttöjä. Mehusta teen esim. tuoremarjakiisselin pohjan, pannacottaa ja mehukeittoa puuron kanssa syötävksi. Valintakysymys!
Kuulostaa ihan järkevältä ja normaalilta. Lapsenne eivät ilmeisesti ole teinejä ;)
Mä en tiedä, mistä enää voisin nipistää, mutta jostain on pakko, kun lapsilisät pienenevät, yt:t päällä ja lopputulos näyttää pahalta, ansiosidonnaista pienennetään... just.
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 09:04"]
Kuulostaa ihan järkevältä ja normaalilta. Lapsenne eivät ilmeisesti ole teinejä ;)
[/quote]
Yksi lapsi on enempiin lapsiin ei olisikaan varaa. Ei ole teini mutta sittenkin saa tottua elämään säästeliäästi kun hän on teini.
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 09:03"]
Lämmitetään paljon puilla,öljylasku saatu tiputettua paljon alaspäin. Marjat marjapensaista ja metsistä ensi kesäksi aion laittaa vielä kasvimaankin. Lapsen ja aikuistenkin vaatteet kirppikseltä tai tuosta halppisliikkeestä mistä ne ei paljoa maksa. Käydään n pari kertaa viikossa kaupassa ja se kauppa on lidl sieltä saa halvempaa.
[/quote]
Mäkin osaan elää säästeliäästi, mutta vituttaa vaan välillä kun elämän tarkoitus tuntuu olevan säästeliäästi eläminen ja kituuttaminen. Varsinkin kun vastapainona on jurot ja tunnevammaiset kanssaeläjät ja viima ja kylmä, eikä esim. rikas sosiaalinen elämä auringon alla.
Lämmitysjuttu on hyvä, me myös tehdään noin, vaikka meille ei puut ole ilmaisia nekään. Halkokauppias tuo pari kertaa vuodessa ison klapikuorman ja maksaahan sekin. Lämmöt on niin alhaalla kuin asumismukavuuden kannalta on mahdollista. Ok-talon eri tilojen lämpötilan säätö on myös järkevää (se edellyttää perhettä jossa kaikki osaavat sulkea sisäovet perässään).
Marjatkin poimin pihalta ja metsästä, mutten tiedä kuinka paljon siinä oikeasti säästää. En ostaisi marjoja kuitenkaan kaupasta, tuskin juuri hillojakaan (ja nehän on muutenkin aika halpoja). Mehua emme juo.
Vaatteita ostan vähän mutta hyviä, en mitään "kertakäyttöistä" halpakamaa lapsillekaan. Itselläni on tosi siistejä työvaatteita yli 10 vuoden takaa yhä priimakunnossa. En osta mitään keinokuituvaatteita. Jos lasten vaatteissa on reikiä, paikkaan ne jos voin. Ompelen sukista reikiä umpeen jos mahdollista jne. Pesen ja hoidan kaikki vaatteet tarkasti niin säilyvät hyvänä lapselta toiselle. Mutta sitten kun pitää ostaa uusi, ostan hyvän, en halvinta.
Joskus laskeskelen, että sellaisen aikaa vievän näennäissäästämisen (menojen pienentämisen) sijaan kannattaa välillä keskittyä tulojen kasvattamiseen: tehdä esim. joku extrakeikka. Jos pitkän päivän kyykkii metsässä ja saa ämpärillisen marjoja, voi myös saman päivän tehdä työtä toiselle ja tienata satasen tai pari. Tietysti metsässä olo ja marjastus on ilo sinänsä, mutta tämä nyt näin esimerkkinä.
Nuukailu on tavallaan ihan hauskaa, mutta se saattaa viedä myös paljon aikaa, jonka voi käyttää hyödyllisemminkin: aina kannattaa myös etsiä keinoja kasvattaa tulovirtaa. Ja jos verollisena tekee, kasvaa tuleva eläkekin siinä samalla.
[/quote]
Niinpä niin...teinit onkin auttamatta jotakin peikkoja jotka ahmii kaikki perheen rahat...hohhoijaa...
Mä en koe elämäntapaamme millään lailla ankeana. Lapsi on opetettu jo pienestä pitäen ettei raha kasva puussa ja hän kyllä tajuaa sen. Tuo kasvimaakin oli lapsen idea haluaa opetella sen ja meillä hyvät mahdollisuudet ja kellari mihin varastoida niin mielelläni itsekkin opettelen kasvimaan tekemisen ja hoidon.
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 09:29"]
[/quote]
Niinpä niin...teinit onkin auttamatta jotakin peikkoja jotka ahmii kaikki perheen rahat...hohhoijaa...
[/quote]
Kyllä, koska mopoauto, Iphone, muotireleet,yms harrasteet. Pikkulapsi ei paljoa kuluta verrattuna teinin jatkuvaan mankumiseen.
Itse rakastan marjojen poimimista ja siksipä meillä onkin satoja litroja marjoja, joista teen hilloja, mehuja ja pakastan sellaisenaan. Aivan varmasti säästää rahaa. Eri asia on, jos ei voi sietää ko. puuhaa, haluaa varmaan maksaa marjoista, tai on sitten ilman. Me ainakin syömme joka päivä jotakin marjatuotetta.
Joo, itse asiassa yksi keino säästää muutama kymppi on minulla se, että mies nikkaroi jämälaudoista hienot kasvilavat, joihin saan mullan osin kompostista. Joka kevät pistän reilun euron rahaa salaatinsiemeniin ja kylvän ne. Koko kesänä ei tarvitse ostaa salaattia kaupasta (ne maksaa noin 1-1.50/ruukku) vaikka joka päivä sitä meillä syödään. Viimeiset salaatit syötiin omasta penkistä lokakuussa, kun oli niin lämmin syksy! Lähes 5 kuukautta omavaraisuutta salaattien suhteen siis.
Jos laskee että kauppaan olisi mennyt vaikka 15-20 euroa kuussa paljon ankeammista salaateista (jotka lepäävät vuorokausikaupalla Keskon ja S-ryhmän logistiikkakeskusten varastoissa) voi todella sanoa että kannattaa!
Kasvatan myös yrtit itse.
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 09:44"]
[/quote]
[/quote]
Kyllä, koska mopoauto, Iphone, muotireleet,yms harrasteet. Pikkulapsi ei paljoa kuluta verrattuna teinin jatkuvaan mankumiseen.
[/quote]
Lapsi ei saa mopoautoa,mopo on valmiina. Muotireleitä voi ostaa kirppiksiltä tai tutuilta ja puhelin ei tarvitse olla kalleinta mallia.
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 09:44"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Blaah blaahja blaah...arvovalintoja, arvovalintoja ja arvovalintoja!
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 09:47"]
Joo, itse asiassa yksi keino säästää muutama kymppi on minulla se, että mies nikkaroi jämälaudoista hienot kasvilavat, joihin saan mullan osin kompostista. Joka kevät pistän reilun euron rahaa salaatinsiemeniin ja kylvän ne. Koko kesänä ei tarvitse ostaa salaattia kaupasta (ne maksaa noin 1-1.50/ruukku) vaikka joka päivä sitä meillä syödään. Viimeiset salaatit syötiin omasta penkistä lokakuussa, kun oli niin lämmin syksy! Lähes 5 kuukautta omavaraisuutta salaattien suhteen siis.
Jos laskee että kauppaan olisi mennyt vaikka 15-20 euroa kuussa paljon ankeammista salaateista (jotka lepäävät vuorokausikaupalla Keskon ja S-ryhmän logistiikkakeskusten varastoissa) voi todella sanoa että kannattaa!
Kasvatan myös yrtit itse.
[/quote]
Mahtavaa, näin teen itsekin. Aloitan jo tähän aikaan laittamalla herneenversoa kasvamaan ikkunalaudalle. Olen tuo aiemmin kirjoittanut marjahullu :)
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 09:57"]
No, en käytä hyttysmyrkkyä enkä bensaa. Sähkö tietysti kuluu. Mutta mistä saisit satoja litroja marjoja esim. 50:llä eurolla, joka luultavasti kuluu 10kk:n pakastukseen. Jos ostaisin kerran viikossa mehupullon, hillopurkin ja pari rasiaa marjoja, siihen kuluisi jo kuukaudessa se 50€.
[/quote]
Kylläpä juodaan paljon mehua ja syödään hilloa! Säästöä on siinä kun jättää mehut ja hillot vähemmälle...