Uuden PESUKONEEN pesuaika???
Saako enää pesukoneita, jotka pesevät 40- tai 60-asteisen pyykin normaalilla ohjelmalla (ei pikapesuohjelmalla) 1,5 tunnissa? Näyttää ihan älyttömiltä nuo pesuajat mitä monissa koneissa nykyään on - kahta ja jopa yli KOLME tuntia. Vinkkejä!
Kommentit (82)
Minun uusi koneeni tekee kolmessa tunnissa puhtaan lisäksi kuivaa. Pelkkä pesu on nopeampi.
Mua näissä uusissa koneissa ärsyttää juurikin se, etteivät ne käytä tarpeeksi vettä. Nuo pitkät ajat kestäisin kyllä, mutta kun tuntuu, että pyykkeihin jää pesuainejäämiä. Olen vähentänyt pesuainemäärää huomattavasti (eli käytän täyteen koneelliseen sen verran kuin suositellaan käsipesuun tai vähemmän) ja käytän aina vesi+ toimintoa joka kuluttaa enemmän vettä, mutta pyykit haisevat kuitenkin joskus voimakkaan pesuainemaiselta. Eivät ole samalla tavalla raikkaita kuin entisen koneen kanssa. Nyt pesuainejämät pinttyvät helpommin vaatteisiin ja sitten ne ovatkin pilalla. Sitä löyhkää ei saa mitenkään pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo minäkin kaipaan 70-80-luvun pesukoneita, jollainen oli vielä isovanhempieni asunnossa jokunen vuosi sitten, kun asuin siellä heidän jälkeensä. Tunnin kesti ohjelma kuin ohjelma, rumpu oli puolillaan vettä ja aina sai raikasta puhtaan tuntuista pyykkiä. Nykyään pesu kestää tosiaan sen 2-3h, ja vaatteet ovat jotenkin nahkeita kun ne ottaa koneesta. Mitä säästöä tai ekoa se on, että vettä säästyy mutta sähköä tarvisee moninkerroin? Täytyyhän se sähkökin tuottaa, usein kivihiilellä.
Laitatko tarpeeksi pesuainetta?
Joskus kannattaa laittaa puuvillaohjelmalle 40 asteiset vaatteet vaikka pesupussiin jos vaativat hellävaraista. Havaittu ettei siltikään aina tullut puhdasta vaikka jauhoi 2, 5 tuntia.
Sen jälkeen olen menetellyt näin, kaksi korkillista nestemäistä, pelkkä pesu ilman linkousta, sitten huuhteluohjelma linkouksen kera.
Sehän tässä on myös yksi ongelma, että ei enää tule puhdasta tavallisilla pesuainemäärillä, ja sitten on käytettävä erikseen huuhteluja.
Pesee sen ajan kun pesee, 60 c ohjelmaan menee kai n 2,5 tuntia. Pikapesua käytän vain jos pesen noin puoli koneellista, muuten ei tule puhdasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo minäkin kaipaan 70-80-luvun pesukoneita, jollainen oli vielä isovanhempieni asunnossa jokunen vuosi sitten, kun asuin siellä heidän jälkeensä. Tunnin kesti ohjelma kuin ohjelma, rumpu oli puolillaan vettä ja aina sai raikasta puhtaan tuntuista pyykkiä. Nykyään pesu kestää tosiaan sen 2-3h, ja vaatteet ovat jotenkin nahkeita kun ne ottaa koneesta. Mitä säästöä tai ekoa se on, että vettä säästyy mutta sähköä tarvisee moninkerroin? Täytyyhän se sähkökin tuottaa, usein kivihiilellä.
Joskus kannattaa laittaa puuvillaohjelmalle 40 asteiset vaatteet vaikka pesupussiin jos vaativat hellävaraista. Havaittu ettei siltikään aina tullut puhdasta vaikka jauhoi 2, 5 tuntia.
Sen jälkeen olen menetellyt näin, kaksi korkillista nestemäistä, pelkkä pesu ilman linkousta, sitten huuhteluohjelma linkouksen kera.
Sehän tässä on myös yksi ongelma, että ei enää tule puhdasta tavallisilla pesuainemäärillä, ja sitten on käytettävä erikseen huuhteluja.
Kokeile laittaa hiukan etikkaa heti pesuveteen. Sain ainakin 60 asteessa pestävistä pois pulverin hajun.
Joo, nää uudet koneet on ihan syvältä. Viisi vuotta vanhatkin samanlaisia. Meidän tiskikone teki lakon ja pesin koneellisen käsin varttitunnissa. Koneella olisi mennyt 2h 40 min... Sitten kun niitä ei saisi edes jättää vahtimatta päälle, niin siinäpä ajoitat pyykinpesut yms kun koneellinen on pestävä päivittäin...
Tässä tullaan vielä siihen, että vaikka digitaalisesti kone näyttää 30 min pikapesua, ja aika muka kuluu minuutti kerrallaan, niin silti jos otan kellolla aikaa, niin 30 minuutin pesu on 37 minuuttia !
Huijausta kuin autojen päästöhuijaus. Sähköä kuluu ja kuluu.
Se on ihan sama asia partavaahdon kanssa. Partavaahtoon on lisätty jotakin hippusia (kivenhippusia tai jotakin), jotta partakoneen terä kuluu. Ja se todellakin kuluu nopeasti tylsäksi.
Kun siirryin saippuasta itse vaahdottamaani vaahtoon, yhdellä partaterällä höylää parrat jop 4-5kk, gillette terä.
Eli vaateteollisuus taitaa omistaa pesukonetehtaat kiinassa, ja tekevät koneet sellaisiksi että vaatteet kuluu mahdollisimaan paljon, ja niin että sähkö kuluu mahdollisimaan paljon.
Miten ihmeessä voi säästää energiaa pesu kun pesee 3 tuntia !
https://www.newappliances.co.za/46/defy%20twin%20%3Cbr%20%26%2347%3B%3E…
Meillä on muutossa suomeen tuotu metallinen pulsaattoripesukone. Kestää ja kestää. Vain kolme pesuohjelmaa. Linko vieressä.
Puolessa tunnissa pyykit puhtaat.
Ostin edullisen Elektrolux, päältä täytettävän, koska en pysty köykkimään koneen edessä.
Siinä voi lähes joka ohjelmaa lyhentää ja myös muuttaa lämpötilaa.
Näyttää olevan vieläkin myynnissä.
Meillä ollu muutaman vuoden ja olen tosi tyytyväinen.
Ostin edullisen Elektrolux, päältä täytettävän, koska en pysty köykkimään koneen edessä.
Siinä voi lähes joka ohjelmaa lyhentää ja myös muuttaa lämpötilaa.
Näyttää olevan vieläkin myynnissä.
Meillä ollu muutaman vuoden ja olen tosi tyytyväinen.
Mun kone pesee 40 asteessa 2 h 10 min ja 60 asteessa 3 h 10 min.
Mulla reilu 10v Siemens, 40 astetta pesee vähän reilun tunnin ja 60 astetta noin 1,5 tuntia. Astianpesukoneessa (Siemens) sen sijaan auto valinta 2t 45 min ja ecopesu yli kolme tuntia. Itseä nuo ajat ei haittaa, kun yksin asun, joten astianpesukone laulaa noin kerran viikossa ja pesukone pari kertaa, mutta jos olisi perheellinen, niin kyllä tuo astianpesuaika varmaan saisi verenpaineen koholle.
Tarvitsen nyt v.2019 tietoa. Kokemuksia ja vinkkejä uusista päältä täytettävistä 5-6kg pyykinpesukoneista joissa on lyhyt 60* pestävän normaali puuvillan kirjopesu aika ja puuvilla pikapesu aika. Nykyinen toimiva 15v Electrolux ewt koneeni pesee em. 2t 7min ja pikana tunnissa. Asun krs talossa ja onneksi on nopea talon isompi pesukone käytettävissä.
Ei ole mitään järkeä jos kestää 60 kirjopesua 3-4 tuntia pyykkiä hautovissa koneissä! Miksi siedetään järjettömiä asioita. Meitä rahastetaan ja vaikeutetaan elämäänne koko ajan.
Kävelet Gigantiin, Poweriin yms.ja kysyt myyjältä eri mallien persuajat ja pikapesut jne. Lisähuuhtelu on hyvä ominaisuus etenkin allergikoille.
Vierailija kirjoitti:
Pesuajat on pitkät kun pitää säästää. Ostin pesukoneen missä on se lasiluukku siinä ovessa. Hämmästyin miten vähän vettä siinä pestessä käytetään! Tietenkin se ärsyttää kun 5 kg pyyhepyykkiä 60 celsius astetta. Pesunkesto ilman esipesua linkouksen kera.... TADAA 3 - 4 tuntia!
Kerran kokeilin ecopesua, joka kesti yli 3h ja tuloksena oli likaisemmat lakanat kuin laitoin sisään :D nomisti puuvillapesu 2h ja synteettinen 1,5h.
Vierailija kirjoitti:
Kävelet Gigantiin, Poweriin yms.ja kysyt myyjältä eri mallien persuajat ja pikapesut jne. Lisähuuhtelu on hyvä ominaisuus etenkin allergikoille.
Tarkoitin pesuaikaa.
Vierailija kirjoitti:
Tässä tullaan vielä siihen, että vaikka digitaalisesti kone näyttää 30 min pikapesua, ja aika muka kuluu minuutti kerrallaan, niin silti jos otan kellolla aikaa, niin 30 minuutin pesu on 37 minuuttia !
Huijausta kuin autojen päästöhuijaus. Sähköä kuluu ja kuluu.
Kuluu sähköä siinäkin, kun jyystää ilman vettä monta minuuttia huuhtelujen välillä ja varsinkin ennen linkousta.
Nyt on todella huono aika ostaa uutta konetta jostakin muualta kuin käytettynä. Sopii toivoa, että tulee ainakin kestoaikaa vaaditaan enemmän.