Aiomme järjestää alkoholittomat häät, sukulaiset nyrpistelevät.
Mulla keittää ihan just yli!
Ollaan miehen kanssa suunniteltu alkoholittomia häitä ja tämä tuli puheeksi muutaman miehen sukulaisen kanssa.
Noh, eikös siitä alkanut nyrpistely ja kummastelu, että mitkä häät ne sellaiset on?
Miten voi olla tämmöisiä ihmisiä? Sanoin suoraan, että Ei tarvitse häihimme tulla jos ei ole muuta syytä kuin viinan perässä tuleminen.
Kommentit (489)
Ohhoh millaisia kommentteja! Menisin mielelläni häihin joissa ei tarjoilla alkoholia!
Jos pitäisitte lapsellenne syntymäpäivät ja hänellä olisi banaaniallergia niin te varmaan tekisitte banaanikakun, banaanisuklaata ja banaaneja. Perustelisitte tätä sillä että "vieraat tykkäävät"? Entäpä itse sankari?
Juhlien pitää olla juhlittavien näköiset ja kyllä häissä hääparilla on oikeus olla se juhlan kohokohta eikä minkään viinan!
[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 08:11"]Tässä taas huomataan kuinka suomalaiset ovat niin kovasti viinan perään. Toivottavasti heräätte teholta joku aamu,juopot.
[/quote]
Ja samoin huomataan miten valtava ongelma viina ja kaikki siihen liittyvä joillekin, kuten kaltaisillesi on. Että sana viina ja alkoholi assosioituu välittömästi kaatokänniin ja aa-hoitoterpeeseen. Jotkut osaavat juoda alkoholia sivistyneesti ja monille se on kiva pikkujuttu, joka kuuluu juhliin. Ihan sama kuin pitäisi häät ilman hääkakkua. Ihan varmaan kivat juhlat silloinkin saa aikaan, mutta monille saattaa jäädä tunne että jotain kyllä puuttui. Eikä hääkakkuakaan häissä ole siksi, että vieraat saavat kauhoa kermatorttua nassuunsa kuin porsaat viimeistä päivää. Se on siellä koska se on sellainen kiva häihin kuuluva juttu.
[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 08:01"]
Ootteko ihmiset oikeesti sitä mieltä, että hauskaa ei voi olla ilman viinaa?
[/quote]
Miten tää voi olla näin vaikeaa ymmärtää?
Ylipäänsä elämäni on ihan hauskaa vaikka se 99% tapahtuu ilman viinaa. Viinaa noin ylipäänsä tuöe hyvin, hyvin harvoin juotua.
Häät voi olla kiva juhla tai yhtä piinaa ihan riippumatta siitä, onko alkoholia vai ei.
Mutta osalle meistä ihmisistä hyvään ateriaan kuuluu siihen sopiva viini. Se hyväkin ruoka kyllä maistuu, mutta kuten mainio grillimakkaravertaus. ilman sinappia jotain jäi kuitenkin puuttumaan.
Olen nelikymppiseksi kerinnuyt käydä aika monet häät, mukaan on mahtunut kotikaljaa ja karjalanpaistia juhlia sekä pieniä ja intiimejä ravintolahäitä upeine juotavineen. Ihan paria poikkeuksellisen paljon odottelua ja pitkäveteisyyttä lukuunottamatta hauskaa on ollut kaikissa noissa juhlissa. Niistä kuivemmista kekkereistä porukka vaan tuppaa lähtemään aikaisemmin pois ja mitä pahaa siinä on? Tuskin kotikaljahäissä se hääparikaan haluaa juhlien venyvän kovin myöhään.
[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 08:19"]Ohhoh millaisia kommentteja! Menisin mielelläni häihin joissa ei tarjoilla alkoholia!
Jos pitäisitte lapsellenne syntymäpäivät ja hänellä olisi banaaniallergia niin te varmaan tekisitte banaanikakun, banaanisuklaata ja banaaneja. Perustelisitte tätä sillä että "vieraat tykkäävät"? Entäpä itse sankari?
Juhlien pitää olla juhlittavien näköiset ja kyllä häissä hääparilla on oikeus olla se juhlan kohokohta eikä minkään viinan!
[/quote]
Miten täällä ei ihmisillä ole kuin kaksi vaihtoehtoa? Joko ei viinaa ollenkaan tai sitten viina on juhlien pääosa ja kohokohta?! Selkeästi jotain patoutuneita ongelmia alkoholin kanssa.
[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 08:19"]
Ohhoh millaisia kommentteja! Menisin mielelläni häihin joissa ei tarjoilla alkoholia!
[/quote]
Öööö, vielä en ole ollut häissä, jossa absolutistipariskunta tarjoaisi vaan viinaa, viinaa ja viinaa eikä mitään muuta.
Jos oma lapsi on vaikka vilja-allerginen, eikö hänen synttäreillään voi tarjota keksejä vieraille, jos heidät kerran on kutsuttu paikalle? Jos morsian on lakto-ovovegetaristi, onko ilman muuta kaiken tarjoilun noudatettava sitä linjaa? tai sulhanen keliaakikko? Meneekö kaikki tarjoilu sen mukaan? tai jos pariskunta vaikka karppaa fanaattisesti? On ihan ok, että juhlatarjoilu on raejuustoa ja broilerin rintafilettä, vieraista viis.
Miksi hääpari kutsuu vieraita, jos he haluavat kerran olla se kohokohta? Eikö olisi paljon helpompaa ja halvempaa viettää ne alkoholittomat ja banaanittomat karppihäät vaikka kahdestaan kotosalla?
Mä en itse juo juuri lainkaan. No, päivällisillä mulle toki kaadetaan viiniä siinä missä muillekin, mutta harvoinpa tulee juotua koko lasillinen. Kilistän, maistan ja siinä se. Onnittelumaljoista voin ottaa alkoholillisen tai alkoholittoman, paitsi jos jälkimmäinen on kovin makea. Nostan maljan, käytän sitä huulillani ja lasken sen vaivihkaa johonkin.
Silti järjestäessäni juhlia varaan vieraille aperitiivit, ruokajuomat jotka sopivat ruokatarjoiluun ja aina on myös jemmassa jotakin niille, jotka kaipaavat enemmän kurkunkostuketta illan mittaan.
Meillä on ihania juhlia, minun lisäkseni on muitakin, jotka eivät käytännössä juo lainkaan mutta joiden mielestä juhlissa nyt vain tarjotaan kaikenlaista niille jotka haluavat. Juominen tai juomattomuus ei haittaa meistä ketään. Jokainen valitsee itse.
Tietysti pitää miettiä juhlien luonnetta ja mitä toivoo vieraiden tekevän. Jos haluan naapureiden lähtevän jo kotiin enkä jäävän istumaan iltaa, en tietenkään kaiva ruoan jälkeen Baileys-pulloa esiin.
Minä siis voisin kyllä olla häissä joista ruokajuomat ja maljat puuttuvat. En silti itse järjestäisi sellaisia. Ei vain sovi meidän tyyliin.
Tsemppiä teille!!
Mekin jos mieheni kanssa joskus häät pidetään, niin ehdottomasti alkoholittomat. Jo siksi että monella sukulaisella on oikeasti alkoholiongelma, en tahdo että he idioottikäytöksellään pilaavat tärkeän päivämme.
En hyväksy suomalaista ryyppäyskulttuuria.
Keski-ikäinen perheellinen ei saa juuri koskaan viettää ilta pienessä nousussa hauskojen tuttujen ihmisten kanssa. Kyllä minä ainakin nautin häistä joissa on boolia tarjolla, muutenhan ne häät on sitten sellaiset kuivakat joista lähdetään aikaisin kotiin. Toki liika on liikaa eli suosittelen niitä alkoholittomia häitä viinaanmeneville suvuille.
[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 07:39"][quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 06:27"]
Se on ihan sama onko se lasillinen viiniä, kun suurimman osan mielestä se on vain "kiusaamista" ja parempi olisi kun ei olisi ollenkaan.
[/quote]
Oho! Tota varten on muuten olemassa sellainen juttu kuin vapaa tahto ja sanat "ei kiitos!" Jos lasi viiniä tuntuu kiusaamiselta, siitä ihan oikeasti saa myös kieltäytyä!
Alkoholittomat häät ovat tylsiä pönötysjuhlia. Kohtuullinen määrä alkoholia kuuluu juhlintaan. Ristiäisissä ja hautajaisissa ollaan sitten selvinpäin.
Ap ja miehensä voivat istua kuivin suin, muille juomatarjoilu.
[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 08:44"]
Keski-ikäinen perheellinen ei saa juuri koskaan viettää ilta pienessä nousussa hauskojen tuttujen ihmisten kanssa. Kyllä minä ainakin nautin häistä joissa on boolia tarjolla, muutenhan ne häät on sitten sellaiset kuivakat joista lähdetään aikaisin kotiin. Toki liika on liikaa eli suosittelen niitä alkoholittomia häitä viinaanmeneville suvuille.
[/quote]
No pidä hauskojen tuttujesi kansa omat juhlat joihin kuuluu alkoholia ja mene kiltisti niihin alkoholittomiin juhliin? :D
Mielenkiinnosta: mitä vastaatte, jos kutsuvieras kohteliaasti tiedustelee etukäteen,
onko ok pitää taskumattia mukana tai sitä kuuluisaa kossupulloa takakontissa?
Ette mitään, pahastutte kysymyksestä, vastaatte kohteliaasti "ei näissä juhlissa", "tottakai ok", "on ok kunhan ei näy häiritsevästi" vai jotain muuta?
[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 08:52"]Mielenkiinnosta: mitä vastaatte, jos kutsuvieras kohteliaasti tiedustelee etukäteen,
Ette mitään, pahastutte kysymyksestä, vastaatte kohteliaasti "ei näissä juhlissa", "tottakai ok", "on ok kunhan ei näy häiritsevästi" vai jotain muuta?
[/quote]
Tämäpä oli hyvä kysymys!
Tuonpa minäkin oman lusikkani soppaan. Itse olen täysin absolutisti, mutta tulemme silti tarjoamaan alkoholia häissämme kesällä. Olkoon se sitten vaikka raaka totuus, mutta ne, jotka tykkäävät alkoholia käyttää, eivät osaa pitää hauskaa täysin selvin päin. Ei se tarkoita sitä, että sitä viinaa vedetään kaksin käsin, mutta ei se nollatoleranssikaan tunnelmaa kattoon nosta. Eikä suvussani ole mitään alkoholisteja, juhlissa vain se alkoholi näkyy tunnelmaa nostavan.
Normaali, alkoholillinen onnittelumalja, ruokaviinit, kahvikonlakit, booli illan mittaan. Ihmiset viihyvät seurustellen keskenään, kaikille ei kuitenkaan voi sitä mieluista ohjelmaakaan tarjota.
En edes tiedä miksi olin niin kiusaantunut anopin syntymäpäivänä, kun hän tarjoili "kaikille alkoholittoman kuohuviinin, jotta ei tarvinnut monta eri sorttia ostaa, kun minulle piti olla alkoholiton"! Tiedoksi, että minulle riittää vaikka vesi, mutta kyllä onnittelumaljassa pitää potkua olla niille jotka sellaista haluaa!
Muutenkin ohiksena: huomatkaa, että on olemassa alkoholittomia viinejä, oluita ja siidereitä, itse tykkään silloin niitä juoda kun muut juovat alkoholillisia versioita. Ei ole monimutkaista hankkia... Mutta jos siitä on vaivaa, niin vesi tai mehu käyvät mainiosti, ei siitä numeroa tarvitse tehdä! Eikä varsinkaan tarjota kaikille sitten sitä holitonta. Tuolla ylempänä joku kirjoitti, että heillä oli alkoholittomat häät, koska heidän _tuttavapiirissään oli pari absolutistia_ :-DDD Apua, jos jokiu järkkäisi mun takia alkoholittomat häät, niin kyllä nolottaisi!!! Siinä voisi jo sanoa, että mun juomattomuus todella on jollekin ongelma!
Mutta ap, sinä järjestät sellaiset häät kuin haluat, nenä pystyyn ja nauti päivästäsi!
[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 08:48"][quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 08:44"]
[/quote]
No pidä hauskojen tuttujesi kansa omat juhlat joihin kuuluu alkoholia ja mene kiltisti niihin alkoholittomiin juhliin? :D
[/quote]
No en mä ala soittelemaan sukulaisille että tulkaa meille juomaan viinaa :D. Lapsettomien kavereiden kanssa on joskus kosteita iltoja ja kerran vuodessa yhden kaukana asuvan kaveriperheen kanssa, täkäläiset kaverit on valitettavasti kaikki sellaisia ettei niitä alko kiinnosta ja parempi niin kun lapset on aina kuviossa mukana. Just pari kesää sitten oli sukulaisen häät, mummo vei lapset yökylään ja istuttiin iltaan suvun kanssa ja NAURETTIIN. Ei tollasta oikein synny ilman sitä boolia.
Edellinen puhuu asiaa. Booli voi olla mietoakin - plasebovaikutus on ihan totta olemassa. Appiukolleni tarjosin kerran vahingossa alkoholittoman saunaoluen ja hän oli oikein tyytyväinen. Vähän vaan erikoiselta maistui "ulkomaankalja" ;)
[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 09:01"]
[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 08:48"][quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 08:44"]
[/quote]
[/quote]
No en mä ala soittelemaan sukulaisille että tulkaa meille juomaan viinaa :D. Lapsettomien kavereiden kanssa on joskus kosteita iltoja ja kerran vuodessa yhden kaukana asuvan kaveriperheen kanssa, täkäläiset kaverit on valitettavasti kaikki sellaisia ettei niitä alko kiinnosta ja parempi niin kun lapset on aina kuviossa mukana. Just pari kesää sitten oli sukulaisen häät, mummo vei lapset yökylään ja istuttiin iltaan suvun kanssa ja NAURETTIIN. Ei tollasta oikein synny ilman sitä boolia.
[/quote]
No, ehkä me 3kymppiset perheelliset ollaan vaan liikkuvaisempia. Pari kuukautta sitten lapset menivät mummoloihin vkl hoitoon, minä,mies, 2 serkkua puolisoineen ja yksi ystävä pariskunta mentiin mökille "mökkeilemään" eli juomaan sitä viinaa. Ei kukaan missään konttauskunnossa ollut mutta kivaa oli.
Joo, Suomessa tarvitaan tekosyy sille että voi olla vähän rempseämpi ja rikkoa sosiaalisia normeja ilman että katsotaan kieroon. Ei sen boolin tarvi olla mitään tujua edes, riittää kun tiedetään että sitä on, ja Pirkkokin saa kerrankin olla oma itsensä ja nauraa pikkusen kovempaa :D.
[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 08:52"]
Mielenkiinnosta: mitä vastaatte, jos kutsuvieras kohteliaasti tiedustelee etukäteen,
[/quote]
vetää herneen nenään ja tulee avautumaan av:lle, miten ei voi ymmärtää että joku kysyy tuollaista?
[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 08:01"]Ootteko ihmiset oikeesti sitä mieltä, että hauskaa ei voi olla ilman viinaa?
[/quote]
Kyllä tietenkin voi olla! Vaikka kuinka hauskaa. (Tosin se riippuu häistä ja hääparistakin.)
Se ei kuitenkaan poista sitä faktaa, että juhlissa hienot ruokatarjoilut maistuvat ankeammilta veden kanssa, tuntuu oudolta jos ei nosteta onnittelumaljaa, ja monet vieraat väsähtävät nopeammin ilman alkoholin piristävää vaikutusta. Tunnelma voi jäädä latteaksi. Voit väittää että näin ei saisi olla mutta useimmiten valitettavasti on. Otat tietoisen riskin jos haluat karsia normaalina pidettyjä tarjoiluja.
Mutta taitolajejahan ne ovat, sekä juhlien järjestäminen että juhliminen. Jotkut osaa ja toiset ei.
On muuten tutkittu, että kovin paljon ja kovin vahvoja alkoholijuomia ei välttämättä edes tarvita tietyn riehakkaan tunnelman synnyttämiseksi, sillä plaseboefekti toimii siinäkin. Myös ne, jotka eivät juo lainkaan, käyttäytyvät vapautuneemmin kun seurueessa jotkut (ainakin näennäisesti) nauttivat jotain alkoholipitoista.