Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Klexanen pistämisestä kokemuksia?

Vierailija
23.03.2014 |

Mulle määrättiin eilen Klexane-kuuri ja kun ei ole aiemmin mitään pistettäviä lääkkeitä ollut, niin ihmettelenpä, että onko normaalia, että pistoskohta on kipeä vielä tunti pistämisen jälkeen. Teinkö jotain väärin?

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä usko, olisiko vain outouttaan aluksi nahka kipiänä? Mulla pienen hetken kirveli pistämisen jälkeen, joskus saattoi jomottaa hetken, riippui ihan paikasta ja pistos"kulmasta" jne. Seuraile miltä parina muuna iltana tuntuu..? En tosin muuten asiasta tiedä kuin vain oman kokemuksen npohjalta x)

Vierailija
2/39 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pistänyt, mutta en itselle, olen ymmärtänyt että usein pistos kirvelee ja aika usein pistospaikkaan olen nähnyt tulevan mustelman.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, kyllä mulla oli koko kuurin ajan vatsanahka kipeänä, täynnä mustelmia ja turvoksissa. Kirvelikin inhottavasti.

Vierailija
4/39 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskinpa teit. Välillä piikki osuu arkaan kohtaan, mutta useimmiten ei.

Minun ohjeeni olivat: vuorotellen navan eri puolille ja puristaa vatsasta makkaran, johon pistää suoraan ja painaa männän pohjaan. Piikki on niin lyhyt ettei sillä noilla ohjeilla voi osua mihinkään tärkeään.

Muutaman kerran tuli näyttävä mustelma kun piikki oli lävistänyt jonkun suonen ja lääke tarkoituksensa mukaan esti verta hyytymästä. Jotkut pistoskohda tuntuivat muhkurana monta päivää, mutta sulavat ajan mittaan.

Vierailija
5/39 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Klexane kirvelee ja voi tehdä mustelmaa pistokohdan ympärille, koska on verenohennuslääke. Ei siinä pistämisessä kovin pieleen voi tehdä, jos on ohjeen mukaan pistänyt. Pistän niitä joka päivä töissä ja joitakin se vähän koskee, joitakin ei. Pistä ens kerralla toiseen paikkaan. Jos olet kovin laiha, pistä neula vinossa kulmassa ihoon ettei neula mene liian syvälle. Laita nyt vaikka kylmäpakkaus iholle jos kipua tuntuu. 

Vierailija
6/39 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok. Kiitos vastauksista. Ehkä tässä harjoituksen myötä oppii ja kai se vaan niin on, että ei kai se neulanpisto ihan kivuton voi olla ja lääkeaine tosiaan kirvelee.

Olisi kiva kuulla myös, onko ko. lääkkeestä ollut jotain sivuvaikutuksia? Tunnen jo itseni nihan luulotautiseksi, mutta sellaista kummallista kihelmöintiä on ollut päässä lääkkeen oton jälkeen. Kellään samaa?

Vierailija
7/39 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok. Kiitos vastauksista. Ehkä tässä harjoituksen myötä oppii ja kai se vaan niin on, että ei kai se neulanpisto ihan kivuton voi olla ja lääkeaine tosiaan kirvelee.

Olisi kiva kuulla myös, onko ko. lääkkeestä ollut jotain sivuvaikutuksia? Tunnen jo itseni nihan luulotautiseksi, mutta sellaista kummallista kihelmöintiä on ollut päässä lääkkeen oton jälkeen. Kellään samaa?

Vierailija
8/39 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkeinfon mukaan päänsärkyä voi tulla ja hiustenlähtöäkin ilmetä. Kihelmöinti lienee jotain jännittämiseen liittyvää, kun pistät ja kenties pidätät hengitystä. 

Vierailija
9/39 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttava sai myös tuota lääkettä, mutta en saanut selville miksi. Miksi sinulle ap määrättiin tuota?

Vierailija
10/39 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota vatsanahkasta kunnolla kiinni, jos on ja pistä pehmeään kohtaan. Mua pisteli aina löaittamisen aikana ja sen jälkeen ja mustelmia tuli, vaikka aina puolta ja paikkaa vaihdoin. Tärkeä lääke, auttaa pysymään hengissä.

Vierailija
11/39 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 21:23"]Mulle määrättiin eilen Klexane-kuuri ja kun ei ole aiemmin mitään pistettäviä lääkkeitä ollut, niin ihmettelenpä, että onko normaalia, että pistoskohta on kipeä vielä tunti pistämisen jälkeen. Teinkö jotain väärin?

[/quote]

Eikö lääkäri neuvonut? Ei ei ole mitään ongelmaa, se kuuluu asiaan ja siihen kohtaan tulee mustelma ja siinä kohdassa saattaa kuumottaa ja kihelmöidä. Minä jouduin polvileikkauksen jälkeen käyttämään tuota klexanea kanssa. Ennen kun otit tupen siitä päästä pois, niin piti napautella sitä runkoa, että sai ilmat pois. Sitten tuppi pois ja navan jommalta kummalta puolelta piti pistää puristettuun nahkaan 2cm päähän navasta. Samaa paikkaa ei saanut seuraavana päivänä käyttää. Eli klexane piikin jälkeen pistokohdassa kuumottaa/kihelmöi pitkän aikaa ja paikka on arka, sekä siihen saattaa muodostua mustelma.

Vierailija
12/39 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siitä mitään ilmoja tartte pois naputella. 

Käyttöohje
Seuraa tarkoin lääkärisi tai hoitohenkilökunnan antamaa ohjetta Klexanen käytöstä. 
Jos sinulla ilmenee jotakin kysyttävää, käänny hoitavan lääkärin puoleen.

Käyttövalmiit kerta-annosruiskut:

Pese kätesi huolellisesti ennen pistoksen ottamista.
Irrota neulan suojus vetämällä sitä. Varo neulan kärkeä.
Ruiskussa näkyvää ilmakuplaa ei paineta ulos, jotta ei aiheutettaisi lääkkeen hävikkiä. Ilmakupla on vaaraton annettaessa pistos ihon alle.
Paras pistoskohta on vatsan alueella vuoroin vasen puoli, vuoroin oikea puoli. Pistos suositellaan otettavaksi joko istuvassa tai puoli-istuvassa asennossa.
Ota ihopoimu sormien väliin ja purista sitä peukalon sekä etusormen välissä. Työnnä neula koko pituudeltaan ihopoimun keskelle. Pistosta ei saa antaa lihakseen, vaan syvänä ihonalaisena pistoksena.
Paina ruiskun mäntä sisään hitaasti loppuun asti. Vedä ruisku pois varovasti ja laita neulan suojus paikalleen.
Kerää käytetyt ruiskut ja neulat kannelliseen astiaan ja toimita ne apteekkiin tai terveyskeskukseen hävitettäväksi.

Vierailija
13/39 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kokemuksista. Jännitin kyllä pistämistä, on sen verran uusi asia, joten pääkoppa varmaan kihelmöi ihan vaan sen takia. Ja se itse syykin, miksi tätä joudun nyt käyttämään vähän pelottaa. Minulla lääke määrättiin veritulpan ehkäisyyn. Olen ollun rajun infektion takia pari viikkoa vuodepotilaana ja veriarvoissa oli jotain häikkää, jonka takia lääkäri haluaa varmistaa, ettei tule tukoksia. Hoitaja neuvoi kyllä pistämisen, mutta jotenkin olin kauhuissani koko hommasta ja nyt kotona ihmettelen muistanko ohjeet oikein,

Vierailija
14/39 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka käytät Klexanea kannattaa veritulpan oireet pitää mielessä ja hakeutua heti hoitoon jos niitä ilmenee. Siis alaraajassa kipua, turvotusta, särkyä. Tai vakavammassa tapauksessa eli keuhkoveritulpassa hengenahdistusta, kipua, tajunnan menetys.  Yritä myös liikkua sen minkä pystyt, sängyssäkin pyöritellä nilkkoja ja tehdä pientä jumppaa voinnin mukaan. 

Vierailija
15/39 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vinkeistä. Vointi on nyt sen verran parempi, että pitää tosiaan varovasti yrittää liikuskella. Hengenahdistusta ja rintakipua on itse tautiin liittyen, mutta jos pahenee, niin pidän mielessä, että voi olla veritulpankin oire.

Vierailija
16/39 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidä kylmäkallea minuutin verran siinä kohdassa, johon aiot pistää, puuduttaa ihon ja selviät vähemmillä mustelmilla.

Vierailija
17/39 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti tuli vaan jännittämisestä sulla vähän ylimääräistä kihelmöintiä. Mua jännitti myös ekan kerran ja vielä pari seuraavaakin. Sitten alkoi mennä rutiinilla, ja useimmilla kerroilla ei sitten ollut enää mitään ylimääräisiä tuntemuksia. Mutta joskus jos meni "sopivaan" kohtaan, tosiaan vähän kirvelsi ja muutaman kerran pieniä mustelmiakin tuli. Se kuuluu vaan asiaan. Tsemppiä!

Vierailija
18/39 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitti vinkeistä, kokemuksista ja tsemppauksesta. Huomenna kokeilen viilentää ensin kylmäkallella.

Vierailija
19/39 |
23.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla vatsan oikealla puolella isot mustelmat pistokohdissa ja pari pahkuraa, toisella puolella pienet pisteet, ei mustelmia, hassua.

Vierailija
20/39 |
23.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kirveli vain, jos nostin neulan liian nopeasti vatsanahan alta pois. Mäntä pohjaan, odotus ja neula ylös niin ei ainakaan mua kirvellyt. Osastolla osa sairaanhoitajista taas pistivät Klexanen liian nopeaan ja se aiheutti kirvelyä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi viisi