Kel onni on se onnen kätkeköön. MIKSI?
En vain ymmärrä tuota "suurta viisautta" tämän tyhmän ja kuluneen fraasin takana.
Kehotetaanko muuallakin maailmassa piilottelemaan onneaan?
Onko onni väärin?
Kommentit (55)
39v meni tajuta että kaikki ystävät ole ystäviä ja pohjimmiltaan halua sulle hyvää ja menestystä.
Sama pätee vihamiehiin kaikki taas ei halua sulle pahaa vaikka eivät sinusta pidä.
N.7kk olen ollut pois somesta ja lopettanut kertomasta asioita parisuhteesta ja työelämästä someystäville. Ja kappas kaikki asiat elämässä on ottanut ison harppauksen elämässä eteenpäin. Jos olisin ilmoittanu ystäville ja lähipiirille aikeistani ryhtyä mukaan yrittäjyyteen se olisi heti dumattu ja lytätty. Tai varsinkaan sukulaisille hah ne ois heti arvostellut sanoilla että ei tule toimimaan tuo sinun homma. No toisin tein tällä kertaa pidin onnistumiset ja epäonnistumiset omana tietona. Ainoastaan vaimo tietää mitä minun ja meidän elämään todellisuudessa kuuluu. 7kk kokeilin ja pakko todeta että huh huh kuinka hyvä tulos monessakin asiassa.
Ja minun tapauksessa kun onni nyt tuntuu löytyneen todellakin pidän sen omana tietonani 😁
Jos kertoisin lähipiirille kuinka isoja onnistumisia olen saanut tuona aikana se aiheuttaisi ison paska myrskyn...Mikä on ikävää. Ja käyn viikottain kuuntelemassa aika pitkälti paskasangon rollissa heidän kurjuudet ja kun haukkuvat muita ihmisiä heidän ongelmistaan mihin ovat myös itse aika pitkälti osallisia...
No mieltä lämmittää nuissa tapaamisissa se että minulla menee hyvin. Ja on minulla vaimo ja lapset ja kaksi tosellista ystävää elämässä jotka aidosti tuntuvat olevan onnellisia minun puolesta. Se riittää minulle 😊 Ja en kaipaa hyväksyntää muutakuin nuilta ihmisiltä ketä rakastan. Joten en jaa heidän kanssa onneani vaan tyydyn sylkykuppina olemiseen ja hivuttaudun jossakin kohtaa takavasemmalle...
Kannattaako kaikkia suomalaisia selkärangattomina ja säälittävinä pitää? Olen yli 80 vuotta kulkenut selkä suorana ja rehellisenä. En kuitenkaan tuomitse kaikkia, vaikka jotkut erehtyvät.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 11:52"]
Moni on kateellinen, jos naapuri ostaa uuden auton, veneen tai ruohonleikkurin. Pakko käydä ostamassa itselle uusi ja tietysti parempi kuin naapurilla, oli rahaa tai ei.
[/quote]
Tapahtuuko tätä oikeasti? En ole vielä koskaan kohdannut mitään tämänkaltaista. Toki kateuden pistos helposti tulee, jos on vaikkapa kolme kertaa ponnistellut yliopistoon pääsemiseksi, ja sitten kaveri puolihuolimattomalla lukemisella pääsee sisään. Inhimillistä mielestäni. Mutta että kateutta jostain lastenrattaista? Ei kai nyt sentään?
Tapahtuu. Sukulaisen eksä oli tuollainen. Oli varakas alkujaan, mutta nykyään ei ole millä mällätä. Hassasi kaiken vaihtoautoina (vaihtoi autoa 2 vuoden välein).
Runoilijalla on ollut varmaan sellainen tunne. Runojen sanomaa jokainen tulkitsee omalla tavallaan. Kaikkea ei tarvitse toisille kertoa. Saa olla omia " aarteita" sielussa.
Olen itse ajatellut tuon niin, että onnensa kätkeminen on suojelemisesta kahdella tavalla: ensinnäkin muiden ihmisten toiminnalta ja toisaalta salakavalasti muuttuvalta omalta käytökseltä tai suhtautumiselta.
Esimerkit kummastakin:
Omasta pienestä lapsestaan muutamia ei-kovin-tunnustettavia kuvia postannut somevaikuttaja revittiin tällä palstalla aikoinaan kappaleiksi, mm. arvuuteltiin lapsen kehitysvammaisuuden tai jonkun sairauden mahdollisuutta silmien mallin perusteella. Mielestäni kyseessä oli kaunis, tavallisen näköinen pikkulapsi. Jos nuo kommentit olisivat tulleet tietooni ja olisin itse ollut lapsen äiti, olisin varmasti huolestunut turhaan ja vähintään tuntenut oloni kurjaksi, kun rakkaan lapsen ulkonäköä arvostellaan.
Toisena esimerkkinä sanoisin monen tuttavan kertomukset hääpäivästään. Ison juhlavierasjoukon edessä suurena päivänä jännittäessä iso osa kokemuksesta kuulemma lipesi sormien välistä ja tuntui, ettei ns. elämän tärkeimmästä päivästä päässyt nauttimaan. Paineet näyttää tietynlaiselta tai esittää jotain roolia saattavat haalistaa oman onnen kokemuksen. Osaksi tämän vuoksi päädyimme itse mieheni kanssa kätkemään onnemme, menimme melko yllättäen naimisiin maistraatissa ja järjestimme pienimuotoisen ravintolaillallisen kymmenelle perheenjäsenelle myöhemmin. Hääpäivä oli ihana varmaan monesta syystä, mutta erityisesti siksi, ettei joutunut alkuunkaan miettimään, hohdanko nyt sellaista tuoreen vaimon onnea, jota minulta oletetaan. Kukaan ei olettanut mitään, koska eivät olleet näkemässä.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset ovat kateellista porukkaa. Toisen onni on ehdottomasti itseltä pois. Se on sääli.
Tätä tulin itsekkin sanomaan, mutta tässä tulikin jo kaikki tärkein. Sitä onnea ei kätketä itseltä vaan kateellisilta kyyliltä tai muutn saat kaikki onnenonkijat perääsi
Vierailija kirjoitti:
3 lisää, että ei ole rikas eikä kateuden kohde. Olen vain seurannut kavereideni elämää.
Yhdelläkin ihanalla ihmisellä elämä muuttui avioeron jälkeen aivan kamalaksi ex:n takia. Kaikki pitivät kaverin puolia ja auttoivat häntä. Sitten löysi uuden, ihanan ja rikkaan miehen. Kaveri sai uusia autoja, kävi ulkomailla, vietti viikonloppuja hotelleissa jne. Johan kaverit ja sukulaiset nousivat takajaloilleen. Kaverin hullusta ex:stä tulikin hyvä isä ja kaveri olikin syyllinen kaikkeen ja liioitteli ja oikeastaan aiheuttikin kaikki ex:n sekoilut. Kaveri ei muuttunut miksikään, sai vain Nauttia Elämästä miehensä takia ja se oli useimmille liikaa.
Moni on kateellinen, jos naapuri ostaa uuden auton, veneen tai ruohonleikkurin. Pakko käydä ostamassa itselle uusi ja tietysti parempi kuin naapurilla, oli rahaa tai ei.
Nimenomaan. Ihmiset on niin pitkään empaattisia ja ystävällisiä kunhan ei itselle aiheuta uhkaa, ja se onni ei ole jotain mitä itsekin tavoittelee. Mutta auta armias silloin on oksat pois, jos toinen saa jotain mitä itse ei. Esimerkiksi harva olisi kateellinen pitsinnypläyskisojen voittajasta ellei ole alan harrastaja, mutta jos toinen saakin miljoonan lotossa, uuden auton tai paremman puolison, niin silloin onkin maailmanloppu lähellä
Yhteisön ja pahan kateellinen silmä toivoo epäonnea.
Koska ihmiset ovat kateellisia sekä pahansuopia ja pyrkivät sabotoimaan toisen onnea, sekä ovat vahingoniloisia mikäli onni ei jostain syystä kestäkään. Siksi tällaiset on parempi pitää hyvin pienessä luotettavien piirissä eikä huudella ympäriinsä onneaan. Onni on katoavaista, ja jos siitä huutelee äänekkäästi, asettaa sen entistä enemmän alttiiksi kun se on sitä jo itsessään: kuten jokainen elämän päivä, eikä huomisesta ei koskaan voi tietää.
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä niin pidä tulkita, että täytyy piilottaa tyytyväisyys elämäänsä. Ei kukaan todellisuudessa ole sinulle kateellinen, vaikka teillä menisikin miehesi kanssa hyvin ja lapset saavat ysejä koulusta. Mutta jos esimerkiksi esittelet näkyvästi varallisuuttasi, niin on hyvin luontevaa, että vastaanotto on usein nihkeä. Raha symboloi yhteiskunnassamme valtaa ja jonkinlaista paremmuutta, joten esittelemällä rahojasi muille haluat mitä todennäköisimmin osoittaa paremmuuttasi ja valtaasi. Siitä lähtökohdasta on aika vaikea lähteä muodostamaan tasavertaista kohtaamista toisen ihmisen kanssa.
Ja eikö se mene vielä miin, että aina löytyy kadehdittavaa jos joku kokee, että olet ylempänä, paremmin asiat monessa mielessä tai luulee, että itse ajattelet niin. Esim. keskituloinenkin, ei niin rikas voi joutua aika sairaan kateellisuuden ja katkeruuden kohteeksi Jopa rikosten kohteeksi, kun ja jos väkisin yritetään painaa alas. Ainakin muutama vuosikymmen sitten, kun köyhiä vielä oli Suomessa.
Rikkaatkin voivat joutua kohteeksi, mutta paremmin pystyvät suojautua siltä, että kateelliset tsi katkerat voisi tehdä jotain kostona tai järjestellä jotain. Yleensä raha ja valta kuuluu yhteen. Jos alemmista sosiaaliluokista voidaan tehdä mittavia rikoksua, mukana on yleensä niitä, joilla rahaa ja valtaa myös.
Ärsyttävintä on sellainen, että ihan selvästi luullaan jonkin olevan sellainen brassailija, vaikka ei ole. Tuohon voi riittää vuosikausien valheet ja mustamaalaus ja konkreettisena todisteena voi sitten olla pelkästään se, että tykkää materiasta, kauneudesta tai rahalla saatavista asioista.
Esim. eräs tuttuni oli leimattu tuollaiseksi. Oikeasti oli joutunut jo lapsesta lähtien vainon ja valheiden kohteeksi koko perheensä.
Nämä mustamaalaajat eivät tajunneet, kuinka naurettavaa se oli.
Esim. joku saattoi tahalleen liioitella tyyliiin: Wau, olipa teillä hieno majoitus tai muuta, vaikka oikeasti ei ole mitään pröystäilyä ollut eikä henkilö itse ole sellaista yrittänyt järjestää edes, eikä hänenkään mielestä se nyt niin wau tai mitään luksusta ole.
Ihan selvästi siis, se joka tahalleen sanoo: Wau upeeta, onko tuo loma-asunto teidän kokonaan sanoo sen, koska luulee, että henkilö luulee tuon perusteella, että hänelle ollaan kateellisia tai haluaisi että ollaan kateellisia. Niin läpinäkyvää.
Ei kannata esittää kateellista, se on typerää ja kannattaa muistaa että ei se toinen edes luule ta halua, että muut olisivat kateellisia.
Toinen yleinen dissaus on että henkilö olisi kovinkin kateellinen, vaikka ei ole. Tuota sitten levitellään huhuina vuosikausia ja tottakai näin sitten on ilman todisteita. ilmannettä ovat edes puhuneet tuon henkilön kanssa.
On sitten kuulemma kateellinen kaikille, joilla enemmön rahaa, enemmön matkoja,omistusasunto, omakotitalo, parempi koulutus,, nuorempi, kauniimpi, komeampi. Mistäs sinä tiedät kuinka kateellinen joku oikeasti on ka mistä on kateellinen jos on.
Itseasiassa jonkinlainen kateus on ihan normaalia eikä miin negatiivinen asia, koska se pistää ihmisen yrittämään ja tavoittelemaan enemmän.
"Kel onni on se onnen kätkeköön. MIKSI?"
Katso nyt miten on käynyt maalle, jota on hehkutettu ympäri maailman maailman onnellisimmaksi maaksi.
Ärsytti ennen tuo sanonta, ajattelin, että kyllähän ihmisten pitäisi olla iloisia toisten onnesta. Elämä opetti, että moni ei ole, voivat jopa pyrkiä pilaamaan sen. Niinpä yleisesti ottaen kätken onneni paljastaen sen vain sellaisille ihmisille, joiden olen todennut pystyvän iloitsemaan toisten puolesta. Mitä sitä itseään satuttamaan ilonpilaajilla.
Vierailija kirjoitti:
"Kel onni on se onnen kätkeköön. MIKSI?"
Katso nyt miten on käynyt maalle, jota on hehkutettu ympäri maailman maailman onnellisimmaksi maaksi.
Samoin kävi takavuosien PISA tulosten kanssa
ja IT-hehkutuksen kanssa.
#kiitollinensiunattuonnellinen