Mitä vinkkejä annatte perheravintolan perustajalle?
Minkälaisessa ravintolassa perhe viihtyy, mitä ruokaa saisi olla jne? Kiitos!
Kommentit (87)
Yksi pikku asia joka sai meidät palaamaan ko. ravintolaan oli että tilatessa tarjoilija toi lapsille paperit ja värikynät (ihan lainakynät siis). Olipa kerrankin ihanan rauhallista odottaa ruokia :)
Eihän sen tarvitse olla keskellä salia näkyvällä paikalla, vaan vaikka köökin puolella. Ja esim. 11 kuukauden ikäinen vauva ei vielä syö (ainakaan meidän kaksi lasta eivät ole syöneet) muuta kuin soseutettuja ruokia. Ja ruoka pitää olla nopeasti lämmintä tuon ikäiselle.
Miksei tarjoilija voisi kysyä, lämmitetäänkö ruoka mikrossa vai vesihauteessa. SE olisi mielestäni kunnon lapsiystävällisyyttä eikä se, että vauvaa huudatetaan sose- tai maitonälässä kymmenen minuuttia.
Minä en koe, että ravintola, joissa on mikro, ovat jotain pikaruokaloita. Jos OIKEASTI mainostatte itseänne perheravintolana, niin olkaa sitten sellainen!
Tsemppiä suunnitteluun!
Perheravintolassa tärkeintä on ruoka, kuten missä tahansa ruokaravintolassa.
Seuraavaksi tärkeintä on itse palvelutapahtuma, muita tärkeitä seikkoja ovat yleinen siisteys ja viihtyvyys.
On hyvä, jos kaikista ruokalistan annoksista saisi myös lastenannoksia l. etteivät lastenannokset olisi tyyppiä nakit ja ranskalaiset.
Perheravintolassa on hyvä olla pikkulapsille istuimia tai korokkeita, kertakäyttöisiä ruokalappuja, pieniä käteen sopivia juomalaseja ja aterimia, siis veitsiä ja haarukoita, eikä pelkästään lusikkaa.
Ekstrana pitäisin jonkinlaista puuhanurkkaa, jossa olisi vaikkapa leikkikeittiö leikkiruokineen ja tarjoiluastioineen, mahdollisesti piirustuspaperia ja puuvärit, jolloin pikaisemmat pienet ruokailijat viihtyisivät siellä vanhempien vielä jatkaessa rauhallisemmalla tahdilla ruokailuaan.
Viinilasillinen tai olut perheaterialla on ihana asia, ja olisi iso miinus jos sitä vaihtoehtoa ei olisi tarjolla.
Pidät vain hinnat sellaisina ettei sinne ole kiusausta kenenkään tulla vain ryyppäämään. Ei siis kulmakunnan halvinta tuoppia...
Meillä olisi ideana (kertokaa mielipiteenne), että lähes kaikkia annoksia saa, pienen annoksen ja normaalin. Eli myös aikuinen voisi täten ottaa pienen annoksen ei vain lapsi.. Listalla olisi muutamaa keittoa, muutamaa salaattia, paria pastaa ja grillin antimia. Pitsat joko 2 tai 4:llä täytteellä, pienempänä tai isompana. (muutama kokin suosikkipitsa, vinkiksi listassa)..
Grillin annokset saisi aina valitsemallaan pihvillä, kalalla, kanalla, kastikkeella ja lisukkeilla. Tyyliin: naudan pihvi, perunagrantiinilla ja punaviinikastikkeella tai broilerin file, grillatuilla kasviksilla ja bearnaiskastikkeella jne. 5-6 peruna, riisi, kasvislisuke, 3 lihaa 1 kalaa ja 4-5 kastiketta. Tällä periaattella, saako tolkkua : )
Leikkipaikkaa ei ehkä tule, me haluamme satsata yhdessä syömiseen. Pöytään saisi ottaa erillisestä kirjahyllystä lelua, kirjaa jne. Lisäksi lapsille palapelejä pöytään ja värityskirjoja jne olisi runsaasti lainattavissa. Lapsille aina jäätelöpuikko tai pallo ruoan päälle. Ruokiin kuuluu salaattiannos seisovasta pöydästä, perussalaattia kauniisti, sipulia, oliivia, ananasta ja fetaa erillisissä kipoissa ei sekoitettuna valmiiksi.
No, tässä jotain meidän ajatuksista toimiikohan? Hinnat maltillista tasoa, pienet annokset n. 6-7e normaalit n. 10-12e ja grillin annokset n. 10- 16e. B-oikeudet ja päivittäinen aukioloaika 11-21 sijainti ison lähiön kupeessa Helsingissä. Tulisitteko kokeilemaan? -ap
b- oikeudet tulee olemaan, listaan tulee muutamaa punaviiniä, valkoviiniä ja muutamaa kuoharia, sekä tietty muutamaa olutta ja siideriä ja lonkeroa. Wc- tiloista pidetään erityinen huoli ja wc-tilojen luokse myös odotustila jossa voi esim. imettää. -ap
Kiva idea asiakkaan kannalta toi että aikuisetkin saavat halutessaan pienemmän annoksen. Tätä olen kaivannut! En sitten tiedä onko kannattavaa ravintolan kannalta. Salattipöytä kuulosti loistavalle. Leikkipaikka en ravintolaan kaipaa, pysyy lapset paremmin pöydässä.
joo, itse olen usein harmitellut ettei aikuinen saa esim. kahta pienempää annosta, tai vaikka vain sen yhden, jos ei ole kova nälkä tms. Leikkipaikka minustakin usein imaisee lapset pois pöydästä, meistä ruokailu on ihanaa yhdessä! Myöskään lastenmenuuta ei meillä ole, meillä lapset syö sitä mitä aikuisetkin. Jos itse menet syömään sellaista mitä et ehkä joka päivä kotona jaksa tehdä niin miksi lapsille ostettaisiin annos: nakit ja ranskalaiset, joka ainkain meillä on hätävara kun ei muuta jaksa tai ehdi : )
Mitäs vielä, sävyt ovat ruskan värejä, poltettua oranssia, tummaa ruskeaa ja viininpunaista ja pöydässä on aina pieni kukka-asetelma, ja halutessa kynttilä/tuikku. -ap
Tykkään erityisesti ideasta, että pihvin kanssa saisi lämpimän kasvislisäkkeen, eikä pitäisi valita vain eri perunalaatujen välillä (koska mulla jäisi se kokonaan syömättä). Monesti joudun ravintolassa vaihtelemaan annoksen sisältöä ja välillä se hävettää, olisi kiva kun teillä sen saisi ilman muuta tehdä noin, että ottaa annokseen juuri sitä mitä haluaa.
Kuulostaa konstailemattomalta paikalta, sellaiselta jossa ainakin meidän perhe viihtyisi. Toki ruoan pitää olla myös maistuvaa ;)
Jos joku on käynyt Naantalissa ravintola Kala-Trapissa, tietää, että siellä lapset tuijottavat ihastuneina akvaarioita, mites sellainen idea kävisi teille?
tule sit kertomaan avajaisista tänne, niin me ainaki tullaa kokeilemaan paikkaa : ))
Ja jos pidämme paikasta ja ruoasta, saitte vakioasiakkaat :-D
Onnea matkaan ja mainoksia peliin!
Trapissa ei käyty, mutta meidän miljööseen ei akvaario taida istua. Asiakashan itse valitsee miten paljon rojua sitä pöytään ottaa siitä hyllystä.. ps. pöytämme on muuten reilut perhepöydät, asiakaspaikkoja tulee n. 30 eli pienehkö ravintola todella, mutta palveleva. Mietin pitäisikö salaattipöytä jättää pois, koska tuo 2 koon annos on jo aika vastaantulevaa.. Lisäksi jos vaikka saisi lisukesalaatin parilla euroilla ja muitakin pikkuannoksia (sipulirenkaita, juustotikkuja jne)... ? Kiitos taas kun jaksatte jeesiä : ) niin ja ihan pian ravintola ei aukea.. (opiskelen alaa vielä).
Meidän perhe tulee mielellään kokeilemaan, kun ilmoitat missä ja milloin avaatte.
Onko vähän turha? jos menuu on näinkin "kokoa itse oma suosikkisi"- tyylinen.. Olisko tuollainen perus vihersalaatti- lautanen lisuke ok? Jos ajatellaan, että esi. kreikkalaisesta salaatista saa pienen hintaan 5e ja ison 8e. Itse kaipaan tälläistä myös "pieni annos"- ravintolaa koska haluisin monesti pienen salaatin ja pienen esim. pitsan tai pastan tai keiton. Ideana tässä myös, että perhe voi ottaa vaikka 6 pientä annosta ja sitten maistella yhdessä..
Mukavaa jos jaksatte vielä kommentoida! Tuosta leikkihuoneesta tai telkkarista sen verran. Meillä kaikki työntekijät ovat lapsirakkaita ja huomioivat lapsia sekä voivat myös kanavoida lasten energiaa, aikuisten puolesta. Tavallaan hieman sellainen "etelän meininki", mutta suomalaisella ripeydellä : ) -ap
jotka vaimentaa hälinää jota tulee väistämättä kun muutama lapsiperhe on koolla.
Tuleehan mikro johonkin, että voi itse lämmittää vauvan ruokaa? Aina kun ei jaksa sitä tarjoilijaa odottaa..
Minun mielestä salaattipöytä on hyvä idea. Sehän voisi olla silleen, että salaattipöydästä menisi esim. 2€ lisämaksua? Ainakin minä tykkään ennemmin koota oman alkusalaattini kuin tilata semmoisen valmiina.
Koska ravintolan olisi tarkoitus avata ja missä päin Helsinkiä, jos saa kysyä?
Nuo pöytiin lainattavat lelut yms kuulostavat ehdottomasti paremmalta kuin leikkipaikka. Siinä tulee vain ylimääräistä hälyä kun lapset riitelevät leluista ja juoksentelevat joka puolella.
mutta toivon mukaan muutaman vuoden sisällä. Ehdottomasti pöydät ovat sellaisia jossa on intiimiä : ) -ap
Yksi avainjuttu on musta hinnoittelu: paitsi että aterian kokonaishinnan pitää tietysti pysyä suht kohtuullisena, mä huomaan itse olevani valmiimpi pistämään ne rahat aikuisten annoksiin kuin lasten, koska lapset eivät välttämättä kuitenkaan malta syödä paljon, ja sitten harmittaa "maksaa turhasta"... Vaikka siis loppusumma olisi ihan sama. Toppaisin siis aikuisten annosten hintoja ja päästäisin lapset näennäisen helpolla.
Lasten ruokalistalla olisi tietysti kiva olla valinnanvaraa, jo ihan siksikin että lapsesta on kiva kun saa itse paneutua annoksensa kokoamiseen. Mieluummin siis sellainen annos johon valitaan itse lisuke (peruna, riisi tms.) ja pääjuttu, kuin valmis "lihapullat+muusi" -tyyppinen kokonaisuus. Ja jos on vaikka lasten pizzavaihtoehto, musta hyvin toimii sellainen "valitse kaksi täytettä oman maun mukaan" -tyyppinen. Ja turha sensuroida lasten listalta kaikkea kinkkua eksoottisempaa täytettä, pizzahan on oiva paikka testata vähän uudempiakin makuja helpossa ympäristössä...
Ja leikkipaikka on tietysti loistava tapa saada lapset viihtymään sillä aikaa kun ruokaa odotetaan.